Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 juli 2011, 07:25   #141
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
De prijs van het zagemeel is schijnbaar momenteel spotgoedkoop...
knap tegenargument
azert is offline  
Oud 14 juli 2011, 08:21   #142
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht

Wanneer je aan de kust bent, dan is de kans groot dat je al wachtend hoort dat al andere klanten in het FR hebben besteld en dat de verkoopster daar totaal geen moeite of bezwaar tegen heeft. Dus denk je: blijkbaar is FR spreken hier geen probleem; waarom zou ik willen opvallen en apart gaan doen.
Geloof je die onzin echt zelf?
sjarel is offline  
Oud 14 juli 2011, 08:56   #143
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het overleg onder de zeven partijen heeft als doelstelling "CD&V terug aan boord hijsen". Dat heeft senator en MR-vicevoorzitter Gérard Deprez vanochtend gezegd op de RTBF-radio.
Toch eens curieus naar de uitkomst van dit babbeltje.
Zou de CD&V zo dom zijn om hiet uit de bocht te gaan? Dit is geen zwarte piet voor eventuele verkiezingen, dit is een grote koffer vol zwarte pieten....
manta is offline  
Oud 14 juli 2011, 09:01   #144
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer je in de Ardennen in een bakkerij komt (behalve in Durbuy en La roche) dan zal de klant voor jou hoogstwaarschijnlijk zijn brood in het Frans besteld hebben. Dan kom jij aan de beurt en denkt: waarom zou ik dat ook niet in het FR doen, zo moeilijk is dat nu toch niet en waarom zou ik willen opvallen; ik verwacht toch ook dat anderstaligen in mijn streek hun brood in het NL bestellen.

Wanneer je aan de kust bent, dan is de kans groot dat je al wachtend hoort dat al andere klanten in het FR hebben besteld en dat de verkoopster daar totaal geen moeite of bezwaar tegen heeft. Dus denk je: blijkbaar is FR spreken hier geen probleem; waarom zou ik willen opvallen en apart gaan doen.

Doet me denken aan Deborsu van de RTBF. Zijn ouders wilden absoluut dat hij NL leerde (trouwens goed gelukt) en zijn ouders drukten hem op het hart van NL te spreken aan de kust. Komt hij voor de eerste keer aan de kust in contact met een verkoper; zegt tegen hem Goeiedag en de verkoper antwoordt: Bonjour!
Wanneer je in Italië een camping op rijd en je gaat je inschrijven dan hoor je waarschijnlijk voor je een Franstalige die tracht in zijn Frans de uitbater zijn uitleg te doen, maar maar half of niet begrepen wordt, en daardoor ook niet echt vriendelijk ontvangen is.

Daarachter staat er een Engelsman die zijn uitleg doet met een hete patat in zijn mond en al evenmin maar halfsekloten begrepen wordt.

En dan komt er een Nederlander aan de beurt en die denkt," Nauw misscchhien kan ik het hier oook weil redden met wat Engels gezeik", maar met het zelfde resultaat.

Wanneer er dan iemand tracht zich verstaanbaar te maken, zo goed en zo kwaad als hij kan, in een paar woorden Italiaans, dan is het verschil overduidelijk merkbaar in de behandeling die hem te beurt valt.

Wie denk je dat de allerbeste plaats zal krijgen?

Azert, dat is niet meer dan een beetje beleefdheid. Er bestaan in alle talen toeristische vertaalboekjes met de hoogstnodige zaken, zelfs fonetisch geschreven zodat je weet hoe ze dienen uitgesproken te worden. Met een beetje moeite te doen gaan alle deuren open en wordt je duizend keer meer geapprecieerd.

Waarom zou dat hier ook niet kunnen? Inderdaad zoals je min of meer al zei. Zelfs de enkele Franstaligen die hier de moeite doen om zich in het Nederlands verstaanbaar te maken, worden al snel door de winkelbedienden in het Frans te woord gestaan wanneer deze gemerkt heeft dat die persoon onder elkaar tegen zijn metgezellen Frans spreekt. De Vlamingen laten toch zo graag horen dat ze ook Frans kunnen, al is het met heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel haar op.

Dat de Franstalige zich hier overal in het Frans laten dienen is de Vlamingen hun fout, niet die van de Franstalige. Die pakken het gewoonweg gemakkelijk zoals hun natuur is, de Vlaming zal zich wel in allerlei bochten wringen om het de Franse kloten gemakkelijk te maken.

Laatst gewijzigd door Garry : 14 juli 2011 om 09:09.
Garry is offline  
Oud 14 juli 2011, 09:20   #145
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Sinardet gaat zich nog eens moeien
Citaat:
CD&V blokkeert o.m. op tweetalige brusselse lijsten en federale kieskring. Zoals iedereen weet: dé punten waar elke Vlaming van wakker ligt.
sjarel is offline  
Oud 14 juli 2011, 09:29   #146
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Sinardet gaat zich nog eens moeien
Sinardet is het type vn volksverrader dat op kosten van de mensen die hij verraadt heeft kunnen studeren en zich verrijken. Het is het laagste soort verrader dat er bestaat!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 14 juli 2011 om 09:30.
Bokkenreyder is offline  
Oud 14 juli 2011, 09:31   #147
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Sinardet is het type vn volksverrader dat op kosten van de mensen die hij verraadt heeft kunnen studeren en zich verrijken. Het is het laagste soort verrader dat er bestaat!
Idd. Onwaarschijnlijk. Maar hij doet dat zo doorzichtig dat hij eerder een medestander dan tegenstander is.
Ik ben er zeker van dat de taalwetgeving in Brussel heel veel mensen bezighoudt.
sjarel is offline  
Oud 14 juli 2011, 09:40   #148
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wanneer je in Italië een camping op rijd en je gaat je inschrijven dan hoor je waarschijnlijk voor je een Franstalige die tracht in zijn Frans de uitbater zijn uitleg te doen, maar maar half of niet begrepen wordt, en daardoor ook niet echt vriendelijk ontvangen is.

Daarachter staat er een Engelsman die zijn uitleg doet met een hete patat in zijn mond en al evenmin maar halfsekloten begrepen wordt.

En dan komt er een Nederlander aan de beurt en die denkt," Nauw misscchhien kan ik het hier oook weil redden met wat Engels gezeik", maar met het zelfde resultaat.

Wanneer er dan iemand tracht zich verstaanbaar te maken, zo goed en zo kwaad als hij kan, in een paar woorden Italiaans, dan is het verschil overduidelijk merkbaar in de behandeling die hem te beurt valt.

Wie denk je dat de allerbeste plaats zal krijgen?

Azert, dat is niet meer dan een beetje beleefdheid. Er bestaan in alle talen toeristische vertaalboekjes met de hoogstnodige zaken, zelfs fonetisch geschreven zodat je weet hoe ze dienen uitgesproken te worden. Met een beetje moeite te doen gaan alle deuren open en wordt je duizend keer meer geapprecieerd.

Waarom zou dat hier ook niet kunnen? Inderdaad zoals je min of meer al zei. Zelfs de enkele Franstaligen die hier de moeite doen om zich in het Nederlands verstaanbaar te maken, worden al snel door de winkelbedienden in het Frans te woord gestaan wanneer deze gemerkt heeft dat die persoon onder elkaar tegen zijn metgezellen Frans spreekt. De Vlamingen laten toch zo graag horen dat ze ook Frans kunnen, al is het met heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel haar op.

Dat de Franstalige zich hier overal in het Frans laten dienen is de Vlamingen hun fout, niet die van de Franstalige. Die pakken het gewoonweg gemakkelijk zoals hun natuur is, de Vlaming zal zich wel in allerlei bochten wringen om het de Franse kloten gemakkelijk te maken.
De winkelbedienden in De panne; hebben wellicht graag dat het een beetje vooruit gaat en spreken liever vlot Frans dan zich bezig te moeten houden met een FR die sommige dingen 2 keer moet zeggen voor hij begrepen wordt of het verkavelingsvlaams van de winkelbediende niet meteen begrijpt.
azert is offline  
Oud 14 juli 2011, 09:42   #149
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De winkelbedienden in De panne; hebben wellicht graag dat het een beetje vooruit gaat en spreken liever vlot Frans dan zich bezig te moeten houden met een FR die sommige dingen 2 keer moet zeggen voor hij begrepen wordt of het verkavelingsvlaams van de winkelbediende niet meteen begrijpt.
De winkelbedienden in De Panne zijn meestal Fransen (niet Frantaligen, maar Fransen).
sjarel is offline  
Oud 14 juli 2011, 10:50   #150
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht

Net gemaakt
Je hebt me inspiratie gegeven voor een nieuwe avatar. Speciaal voor de System en zijn buddies.
pixelpower is offline  
Oud 14 juli 2011, 11:01   #151
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Je hebt me inspiratie gegeven voor een nieuwe avatar. Speciaal voor de System en zijn buddies.
Gaat ge minderjarige jongetjes in een parkeergarage als avatar gebruiken als eerbetoon aan DR ???
manta is offline  
Oud 14 juli 2011, 12:03   #152
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
De winkelbedienden in De Panne zijn meestal Fransen (niet Frantaligen, maar Fransen).
Dan zou het toch wel dom zijn om NL te spreken tegen een FR-taalgenoot.

Laatst gewijzigd door azert : 14 juli 2011 om 12:03.
azert is offline  
Oud 14 juli 2011, 12:11   #153
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die Franstalig Zwitserse woont wellicht in VL?
Ik woon in Limburg-NL, dus vlgs het charter Oost-Limburg. Dus zij ook.
Oud 14 juli 2011, 12:15   #154
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ik woon in Limburg-NL, dus vlgs het charter Oost-Limburg. Dus zij ook.
wat doet een leeuw in de Limburgse bossen?
azert is offline  
Oud 14 juli 2011, 12:17   #155
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik vind wat Sinardet schrijft zeer dom en getuigend van een volslagen gebrek aan kennis van de echte politieke wereld. Maar hem daarom voor "volksverrader" gaan uitmaken is belachelijk en al even dom.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 14 juli 2011, 12:43   #156
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan zou het toch wel dom zijn om NL te spreken tegen een FR-taalgenoot.
De Panne is niet "de kust" mijn beste.
sjarel is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be