Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 juli 2011, 09:44   #121
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Woont di Rupo in VL misschien zoals die Zweedse?
En Zweeds ligt als Germaanse taal vrij dicht bij het NL; veel dichter dan het FR of Italiaans.
Dat maakt niks uit. Ik heb een goei kennis, Franstalig Zwitserse, is hier 3jaar. Als er een wedstrijdje fatsoenlijk Nederlands praten was, dan kletst ze DiRupo onder tafel.
"Waar een wil is, is een weg" zegt spreekwoord. En die WIL is er bij de Fransen niet uit minachting van andere talen,o.a Nederlands, vanwege hun liquistisch superioriteitscomplex aldus Leonard. En dat complex manifesteert zich op alle levensterein, individuele uitzonderingen daar gelaten.
En das de kern van het hele probleem met maar één afdoende oplossing: SPLITSEN.
Oud 13 juli 2011, 10:17   #122
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Dat maakt niks uit. Ik heb een goei kennis, Franstalig Zwitserse, is hier 3jaar. Als er een wedstrijdje fatsoenlijk Nederlands praten was, dan kletst ze DiRupo onder tafel.
Franstalige Zwitsers zijn natuurlijk een ander geval, die wonen in een meertalig land. Dus zijn al vroeg gewend aan het Duits, dus ook goed bekend met de Germaanse talen.

Ik ken ook ne Fr Zwitser in Amsterdam en ni alleen spreekt 'em heel goe Nederlands (met beetje FR accent maar ni te vergelijken met WA politiekers), maar ook nog vloeiend Fries gewoon voor de gein
Fj9lnir is offline  
Oud 13 juli 2011, 10:45   #123
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Woont di Rupo in VL misschien zoals die Zweedse?
En Zweeds ligt als Germaanse taal vrij dicht bij het NL; veel dichter dan het FR of Italiaans.
Goed, dan ga ik voortaan mijn Frans even krom en hortend uit mijn keel wringen als Elio dat doet met "le nédèrlans". Want "nédèrlans" is een Germaanse taal, dus ver verwijderd van het Frans.
Oud 13 juli 2011, 11:05   #124
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Net gemaakt
matthias999 is offline  
Oud 13 juli 2011, 11:26   #125
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht

Net gemaakt

Zo origineel, echt goed...
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 13 juli 2011, 13:33   #126
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Als je zoals jij alle dagen op een forum zoals dit aktief bent, hoor je te weten dat de beschuldigingen van Olivier Trusnach pure kolder waren, de man is een fantast en overigens gezocht door de engelse politie wegens oplichting. Als je ook maar één konkreet feit hebt dat aantoont dat EDR inderdaad een pedofiel is, horen we dat heel graag en liefst met bronvermelding. Als je dat niet kunt, doe je aan stemmingmakerij van het laagste allooi.
De vraag is natuurlijk in hoeverre die Olivier niet werd ingehuurd om het onderzoek de verkeerde richting uit te sturen. Want de feiten waren maar al te duidelijk: Elio pikte op het Fontenasplein jongemannen op (en dat heeft hij toegegeven!), en mij maak je niet wijs dat die allemaal 18 waren, zelfs al stond dat op hun vervalst paspoort, geleverd door de maffia waarmee de PS goede banden had. De echte gemiddelde leeftijd van de homo-prostitués daar lag rond de 16.
fonne is offline  
Oud 13 juli 2011, 14:15   #127
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
En die Franstaligen vinden dat Vlamingen eigenlijk allemaal Frans moeten kunnen omdat ze toch in België wonen, quand-même.
Volgens jou wonen de Franstaligen uitWallonië dus niet meer in België?
Wie in WAL woont, komt weinig in contact met NL.
Op de RTBF doet men nu een inspanning om de VL niet altijd meer te dubben tijdens het journaal zodat men het (verkavelings)vlaams kan horen terwijl men (indien nodig) de ondertitels leest.
azert is offline  
Oud 13 juli 2011, 14:17   #128
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Waar een wil is, is een weg" zegt spreekwoord. En die WIL is er bij de Fransen niet uit minachting van andere talen,o.a Nederlands, vanwege hun liquistisch superioriteitscomplex aldus Leonard. En dat complex manifesteert zich op alle levensterein, individuele uitzonderingen daar gelaten.
Die Franstalig Zwitserse woont wellicht in VL?

Ik ken zelfs een Chinees die in VL woont en die erg goed NL spreekt. Daarentegen: een Chinees die in WAL woont zal allicht geen NL kennen, alhoewel ze allebei in BE wonen.

Laatst gewijzigd door azert : 13 juli 2011 om 14:17.
azert is offline  
Oud 13 juli 2011, 14:18   #129
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas lukt dat niet wegens geen werkbare oplossing voor BRU.
azert is offline  
Oud 13 juli 2011, 14:22   #130
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ken zelfs een Chinees die in VL woont en die erg goed NL spreekt. Daarentegen: een Chinees die in WAL woont zal allicht geen NL kennen, alhoewel ze allebei in BE wonen.
Alle inwoners uit de Rand wonen in Vlaanderen, ook de Franstaligen: Die kunnen mischien wel Nederlands spreken, maar weigeren het. Wie is dan van slechte wil? Wie doet dan aan verrotting? Wie is malafide?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 juli 2011, 14:23   #131
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas lukt dat niet wegens geen werkbare oplossing voor BRU.
El constructo II zingt zijn imperialistische anti-Vlaamse liedje.
Oud 13 juli 2011, 14:26   #132
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:

Van die Chinees vind je het logisch dat hij NL of FR spreekt als in zich in Vlaanderen of Wallonië vestigt? Van een Franstalige die zich in VL vestigt vind je dat niet normaal? Fr = superras?

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 juli 2011, 14:42   #133
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Van die Chinees vind je het logisch dat hij NL of FR spreekt als in zich in Vlaanderen of Wallonië vestigt? Van een Franstalige die zich in VL vestigt vind je dat niet normaal? Fr = superras?
Die Chinees heeft het nodig voor zijn werk; maar ik ken ook Franstaligen die in zijn buurt wonen; maar het niet nodig hebben en het maar heel heel gebrekkig spreken (vooral wegens gebrek aan oefening). Ze werken BRU, hun buren zijn ook FR, ze kijken naar FR televisie, lezen een FR krant, hun kinderen worden naar een FR school gestuurd, enz...
In de winkels kunnen ze ook makkelijk met FR terecht (of in de supermarkt moet je amper spreken); op de verpakking staat ook alles in het FR. De Chinees kan in de winkel zelden iets in het Chinees zeggen of lezen en daarom is NL leren voor hem ook aantrekkelijker; zeker omdat hij geen buren heeft die Chinees spreken.
azert is offline  
Oud 13 juli 2011, 14:45   #134
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Die Chinees heeft het nodig voor zijn werk; maar ik ken ook Franstaligen die in zijn buurt wonen; maar het niet nodig hebben en het maar heel heel gebrekkig spreken (vooral wegens gebrek aan oefening). Ze werken BRU, hun buren zijn ook FR, ze kijken naar FR televisie, lezen een FR krant, hun kinderen worden naar een FR school gestuurd, enz...
In de winkels kunnen ze ook makkelijk met FR terecht (of in de supermarkt moet je amper spreken); op de verpakking staat ook alles in het FR. De Chinees kan in de winkel zelden iets in het Chinees zeggen of lezen en daarom is NL leren voor hem ook aantrekkelijker; zeker omdat hij geen buren heeft die Chinees spreken.
Ha, aanpassen hangt weer ervan af of dat er soezen (des sous) mee gemoeid zijn of niet. Tja typische francofone hangmatredenering!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 14 juli 2011, 06:45   #135
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ha, aanpassen hangt weer ervan af of dat er soezen (des sous) mee gemoeid zijn of niet. Tja typische francofone hangmatredenering!
de Vlamingen hebben massaal FR geleerd omdat er geld mee te verdienen was; bijv. de vele Oost-en West-Vlamingen die in Henegouwen en Noord-FR gingen werken. Eenmaal er vlot werk in eigen streek kon gevonden worden, verdween de zin om FR te leren, vrij snel.

Typisch voor alle mensen denk ik.
azert is offline  
Oud 14 juli 2011, 06:58   #136
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de Vlamingen hebben massaal FR geleerd omdat er geld mee te verdienen was; bijv. de vele Oost-en West-Vlamingen die in Henegouwen en Noord-FR gingen werken. Eenmaal er vlot werk in eigen streek kon gevonden worden, verdween de zin om FR te leren, vrij snel.

Typisch voor alle mensen denk ik.
Wat dan met de Vlaming die tijdens zijn verlof naar de Ardennen trekt en de Waal die op verlof komt naar de kust ?

De Vlaming zal in de Ardennen zijn pint en steak op restaurant bestellen in het Frans ,net zoals hij bij de plaatselijke bakker zijn brood en pistoleekes in het Frans zal vragen. En mocht hij er verloren rijden dan vraagt hij de weg in het Frans. Zal dit in perfect Frans gebeuren? Veel kans van niet, maar hij doet zijn best.

Maar wat doet de Waal als hij aan de Kust is? Die zal zijn pint,steak en brood NIET in het Nederlands vragen. En de weg vragen in het Nederlands? Neen, in het Frans uiteraard. Dat hij geen perfect nederlands kan stoort ons niet, wat ons wel stoort is het feit dat hij zelfs geen poging doet de plaatselijke taal te spreken.

Er is een groot verschil tussen niet willen en niet kunnen.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline  
Oud 14 juli 2011, 07:17   #137
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Wat dan met de Vlaming die tijdens zijn verlof naar de Ardennen trekt en de Waal die op verlof komt naar de kust ?

De Vlaming zal in de Ardennen zijn pint en steak op restaurant bestellen in het Frans ,net zoals hij bij de plaatselijke bakker zijn brood en pistoleekes in het Frans zal vragen. En mocht hij er verloren rijden dan vraagt hij de weg in het Frans. Zal dit in perfect Frans gebeuren? Veel kans van niet, maar hij doet zijn best.

Maar wat doet de Waal als hij aan de Kust is? Die zal zijn pint,steak en brood NIET in het Nederlands vragen. En de weg vragen in het Nederlands? Neen, in het Frans uiteraard. Dat hij geen perfect nederlands kan stoort ons niet, wat ons wel stoort is het feit dat hij zelfs geen poging doet de plaatselijke taal te spreken.

Er is een groot verschil tussen niet willen en niet kunnen.
Wanneer je in de Ardennen in een bakkerij komt (behalve in Durbuy en La roche) dan zal de klant voor jou hoogstwaarschijnlijk zijn brood in het Frans besteld hebben. Dan kom jij aan de beurt en denkt: waarom zou ik dat ook niet in het FR doen, zo moeilijk is dat nu toch niet en waarom zou ik willen opvallen; ik verwacht toch ook dat anderstaligen in mijn streek hun brood in het NL bestellen.

Wanneer je aan de kust bent, dan is de kans groot dat je al wachtend hoort dat al andere klanten in het FR hebben besteld en dat de verkoopster daar totaal geen moeite of bezwaar tegen heeft. Dus denk je: blijkbaar is FR spreken hier geen probleem; waarom zou ik willen opvallen en apart gaan doen.

Doet me denken aan Deborsu van de RTBF. Zijn ouders wilden absoluut dat hij NL leerde (trouwens goed gelukt) en zijn ouders drukten hem op het hart van NL te spreken aan de kust. Komt hij voor de eerste keer aan de kust in contact met een verkoper; zegt tegen hem Goeiedag en de verkoper antwoordt: Bonjour!
azert is offline  
Oud 14 juli 2011, 07:18   #138
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En die waal die in Vlaanderen woont ?

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 14 juli 2011 om 07:19.
Herr Flick is offline  
Oud 14 juli 2011, 07:21   #139
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie in WAL woont, komt weinig in contact met NL.
Op de RTBF doet men nu een inspanning om de VL niet altijd meer te dubben tijdens het journaal zodat men het (verkavelings)vlaams kan horen terwijl men (indien nodig) de ondertitels leest.
De prijs van het zagemeel is schijnbaar momenteel spotgoedkoop...
freelancer is offline  
Oud 14 juli 2011, 07:24   #140
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
En die waal die in Vlaanderen woont ?
heb ik uitgelegd: als hij niet te ver van de taalgrens of BRU woont; heeft hij eigenlijk geen NL nodig.
Toch ken ik er die heel goed NL beheersen.
azert is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be