Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2004, 10:46   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Foei, slechte Belg!
Zeg dat wel. De VLD had zich toch op haar laatste congres uitgesproken voor verdere federalisering? Hoe kan men dan, als tegenstander hiervan, nog voor die partij stemmen? Niet echt samenhangend...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 11:29   #142
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
België is een oud land, één van de oudste van de wereld en dus bijlange niet zo kunstmatig als de flaminganten beweren. Maar misschien is het wel ouder dan men meestal denkt.
Pretlichtjes in de ogen, ik verkneukel mij al op het vervolg!!!

Citaat:
Ik heb het hier niet over het territorium "Belgica" van de Romeinen dat dateert van enkele jaren vóór Christus of over de Zuidelijke Nederlanden die onstonden als één geheel op het einde van de 15de eeuw.
Nu durven jullie dat niet meer nee, na genoeg zever daarover weerlegd te hebben vanuit flamingantische hoek.

Citaat:
Ik heb het over de eerste Belgische revolutie van december 1789 waarbij de Oostenrijkers werden verjaagd door Vonck en Vander Noot. "De Verenigde Staten van België" zijn toen maar een jaar onafhankelijk kunnen blijven, maar het was een begin van een lang onafhankelijkheidsstreven dat meer dan 40 jaar zou duren en zou leiden tot de tweede revolutie van 1830 die het constitutioneel koninkrijk België in het leven riep door het verjagen van de Hollandse bezetter.

Hij doet het maar weer!!! De statisten van Hendrik van der Noot zochten juist aansluiting bij die zogenaamde Hollandse bezetter!!! Wat een majeure afgang voor Hansie pansie!!!

De werkelijke naam voor deze confederatie was trouwens niet Verenigde Staten van België, maar Verenigde Belgische Staten, al is vanuit historisch oogpunt Verenigde Nederlandse Staten correcter en evenveel gebruikt.

Citaat:
Vandaar mijn vraag: wanneer begon de Belgische revolutie? In 1789 of in 1830?
In 1830. De "Belgische" revolutie van 1789 was een conservatieve revolte tegen de Oostenrijkers (of liever: de hervormingswoede en bemoeizucht van de Keizer-Koster), hoofdzakelijk vanuit Nederlandstalige gebieden (men moest zelfs troepen sturen naar Wallonië omdat ze daar wat lauw waren), die aansluiting zochten bij hun noordelijke broeders, in een confederaal of hoogstens federaal staatsverband.

De Belgische revolutie van 1830 was een liberale revolte die tot doel had de Zuidelijke Nederlanden in te lijven bij Frankrijk, weg van de Lage Landen, in een unitair staatsverband.

Dus kort samengevat:
1789: conservatief, pro-Nederlands, confederaal
1830: liberaal, anti-Nederlands, unitair

Verdorie, zelfs ik zou in 1789 een revolutionair geweest zijn, en niet in 1830.

Kortom: u heeft ergens wel iets gelezen, maar u weet er niets van af...
Oud 10 augustus 2004, 11:32   #143
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eternity
Ik begin me af te vragen hoe de Bub in godsnaam aan die 2% (als het al zoveel was) stemmen geraakt is ...
2%??? Waar haal je dat?

12500 kiezers over heel België, dat is eerder 0,2% van de stemmen...
Oud 10 augustus 2004, 11:34   #144
Tantist

Standaard

Citaat:
Ja, niet elk land heeft zo'n rijke en vergaande wortels, hè. U lacht weer eens groen.
174 jaar is een puike prestatie voor een artificieel land, maar zo "rijk" en "verregaand" is dat ook niet in vergelijking met onze buurlanden.
Oud 10 augustus 2004, 12:14   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
De spreekwoordelijk klok en klepel, nietwaar...
Oud 10 augustus 2004, 15:29   #146
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hans I de Grote vindt dat geen enkel probleem. Op dit forum heeft hij ooit eens verklaard dat het misschien beter was dat we met z'n allen verfranst waren. Dan zouden er nu geen communautaire problemen zijn, aldus de Opperbubbel die, naar men vertelt, eigenlijk Fransdol zou zijn (en daarom ook de Bubbelwebstek op de Franstalige variant van zijn Brussels adres liet registreren).
Heeft hij dat gesuggereerd of verklaard ??? Meent hij dat ? Staat dat ergens in het programma van de Bub ??? Ontkent monsieur Hans dat het Vlaams als officiële voertaal werd afgeschaft na 1830 ? Zoniet heeft hij er dan enige uitleg laat staan excuus voor ? Heeft de staat België overigens -nu ik toch bezig ben- al ooit verontschuldigingen aangeboden aan de meerderheid van zijn zogenaamde 'onderhorigen' voor dit racisme ? Of vinden Bubbers dat zulks geen racisme is ?
alecia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 15:32   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
Heeft hij dat gesuggereerd of verklaard ??? Meent hij dat ?
Hij heeft dat niet gesuggereerd.

Hij heeft dat bijna woordelijk verklaard zoals ik het hier heb geschreven. Of hij dat nu meende of hij gewoon uit was om te provoceren, weet ik natuurlijk niet.
Oud 10 augustus 2004, 22:17   #148
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Vandenberghe, u liegt dat u zwart ziet. Maar dat zijn we ondertussen gewoon van u.

Bovendien, Alecia, spreekt u daar over het verleden: in België zijn de talen reeds sinds lang gelijkwaardig en de B.U.B. wenst dat ook zo te behouden. Wat is dan het probleem?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 22:22   #149
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Pretlichtjes in de ogen, ik verkneukel mij al op het vervolg!!!

Nu durven jullie dat niet meer nee, na genoeg zever daarover weerlegd te hebben vanuit flamingantische hoek.

Hij doet het maar weer!!! De statisten van Hendrik van der Noot zochten juist aansluiting bij die zogenaamde Hollandse bezetter!!! Wat een majeure afgang voor Hansie pansie!!!

De werkelijke naam voor deze confederatie was trouwens niet Verenigde Staten van België, maar Verenigde Belgische Staten, al is vanuit historisch oogpunt Verenigde Nederlandse Staten correcter en evenveel gebruikt.

In 1830. De "Belgische" revolutie van 1789 was een conservatieve revolte tegen de Oostenrijkers (of liever: de hervormingswoede en bemoeizucht van de Keizer-Koster), hoofdzakelijk vanuit Nederlandstalige gebieden (men moest zelfs troepen sturen naar Wallonië omdat ze daar wat lauw waren), die aansluiting zochten bij hun noordelijke broeders, in een confederaal of hoogstens federaal staatsverband.

De Belgische revolutie van 1830 was een liberale revolte die tot doel had de Zuidelijke Nederlanden in te lijven bij Frankrijk, weg van de Lage Landen, in een unitair staatsverband.

Dus kort samengevat:
1789: conservatief, pro-Nederlands, confederaal
1830: liberaal, anti-Nederlands, unitair

Verdorie, zelfs ik zou in 1789 een revolutionair geweest zijn, en niet in 1830.

Correctie: 1789: conservatief en federaal. Pro-Nederlands? Vonck zeker niet.
1830: zeer juist.

Gemene deler: onafhankelijkheid van de Zuidelijke Nederlanden of België (dat zijn synoniemen).
Oud 10 augustus 2004, 22:54   #150
Calle
Parlementslid

Standaard

Hans, koop u aub een gameboy en hou u daar nuttig mee bezig.

Dit forum zal u eeuwig dankbaar zijn.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2004, 23:11   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandenberghe, u liegt dat u zwart ziet. Maar dat zijn we ondertussen gewoon van u.
Jajaja, zoals u enkele dagen ook beweerde dat het Patriot! was die een bepaald argument had ontwikkeld, tot ik echter met een citaat van uw hand op de proppen kwam. Toen werd het stil.

Ook hier lieg ik niet, maar herhaal ik wat u ooit gesteld heeft. Jammer genoeg is een groot deel van de oude berichten en reeksen bij de overzetting hier niet meer geplaatst. Ik kan het dus niet meer opzoeken.

Maar u heeft weldegelijk gesteld dat het misschien beter ware dat Vlaanderen verfranst zou zijn, zodanig dat er dan geen communautaire problemen meer waren. Dat heeft u weldegelijk gezegd.
Oud 10 augustus 2004, 23:25   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gemene deler: onafhankelijkheid van de Zuidelijke Nederlanden of België (dat zijn synoniemen).
Dit zijn geen synoniemen. Immers, welke zuidelijke Nederlanden? Uit welke tijd?

Bijvoorbeeld, ik neem de zuidelijke Nederlanden, Luik, Stavelot en Bouillon van de 16e eeuw. Niet echt onmiddellijk een "synoniemkaart" van België:

Dan in de 18e eeuw. Ook dit lijkt me geen "synoniemkaart" te zijn:

En dan de territoriale indeling van de bij Frankrijk gevoegde zuidelijke Nederlanden (indeling die later nog eens drie maal zal worden gewijzigd onder Frans bestuur). Min of meer België, maar merk het grote stuk Bouillon en omstreken dat er niet bijhoorde (voorbij het blauwe lijntje dat hele gebied in het wit). Maar op dat moment is er geen sprake meer van de zuidelijke Nederlanden. Dan zijn de aloude vorstendommen afgeschaft, hun onafhankelijkheid eveneens en zijn ze een onverbrekelijk deel geworden van de Franse Republiek.

Het latere België ontstaat dankzij de tussenkomst van Engeland dat het voortbestaan van de Belgische staat gewaarborgd wil zien. Op die manier weet GB de annexatiepogingen van Frankrijk te verijdelen (want dat was natuurlijk de bedoeling van de ongeregeldheden in 1830) en tegelijkertijd verzwakt ze een concurrent, nl. het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Ideaal dus.

Maar koning Willem I liet zich nog niet doen. Waren toen de Franse troepen niet tussengekomen, dan was het losgescheurde gebied weer bij Nederland gekomen. België zal vanaf dan volledig in het vaarwater van Frankrijk zitten, iets wat we tot op heden nog zien.
Oud 11 augustus 2004, 09:23   #153
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Muggenzifter ! De vormen van het latere België van 1789 en 1830 zijn duidelijk zichtbaar !
Oud 11 augustus 2004, 09:25   #154
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Hans, koop u aub een gameboy en hou u daar nuttig mee bezig.

Dit forum zal u eeuwig dankbaar zijn.
Het typische antwoord van Vlaams-nationalisten wanneer ze het onderspit moeten deleven in een discussie.
Oud 11 augustus 2004, 09:29   #155
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het typische antwoord van Vlaams-nationalisten wanneer ze het onderspit moeten deleven in een discussie.
Typische repliek van een belgicist die aan de hand van één post uitspraken kan doen over het 'typische' karakter van vlaams nationalisten?
Oud 11 augustus 2004, 10:08   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vormen van het latere België van 1789 en 1830 zijn duidelijk zichtbaar !
In 1789 bestond er geen België, wel de "Vereenigde Nederlandsche Staten" (in sommige teksten ook "Vereenigde Belgische Staten" wat een barbaristische vertaling was van de Franse benaming).

En over die vormen. Vergelijk eens de Oostenrijkse Nederlanden uit de 16e eeuw met het latere België: daar gaat een enorm gat in de kaart. Het eigenlijke prinsbisdom Luik, het leenroerige Land van Loon, Stavelot, Bouillon en nog wat kleinere heerlijkheden en enclaves behoorden daar niet toe. Ook zien we dat de grenzen van een aantal Zuid-Nederlandse vorstendommen de huidige Belgische grenzen ruim overschreden: waar men ook kijkt de grenzen vallen nergens samen.

De gelijkenis is wel frappant met de door de Fransen aangehechte gebieden. Maar toen was er geen sprake meer van de zuidelijke Nederlanden en past een afzonderlijk kaartje eigenlijk niet meer: de departementen maakten gewoon een onverbrekelijk deel uit van de Franse Republiek, net als het departement Le Nord. Er was geen enkel verschil.
Oud 11 augustus 2004, 17:51   #157
Tantist

Standaard

Citaat:
Correctie: 1789: conservatief en federaal. Pro-Nederlands? Vonck zeker niet.
En als volleerde historicus kun je me ongetwijfeld zeggen wie er het meeste te zeggen had: VD Noot of Vonck. Een tip, het begint met VA

De revolutie van 1789 was in zijn geheel een Nederlandse aangelegenheid. Nog een verschil met 1830 was dat in de Nederlandstalige delen men vlotjes meedeed, maar dat men in Wallonië moest tussenbeide komen. Omgekeerd reageerde men in 1830 nogal lauw in Vlaanderen -dat orangistisch was!- en moest men Waalse en Franse bendes sturen om hier het wettelijke gezag te vernietigen.

Citaat:
1830: zeer juist.
Hoe kunt u deze opstanden dan gelijkschakelen? De motieven zijn anders, de doelstellingen waren anders, het enthousiasme was anders,... Je moet echt wel dom zijn om een gelijkenis te zien, buiten dat het om vaagweg dezelfde territoriale afbakening gaat, en dan nog. De Zuidelijke Nederlanden en België hebben evenveel met elkaar gemeen als Belgica (van Caesar) met België, of Gallië met Frankrijk.

Citaat:
Zie net gemaakte opmerking...
Oud 11 augustus 2004, 20:07   #158
giserke
Banneling

Standaard

in de Belgische schoolboekjes. na de uitvoering van "La Muette de Portici" in de munt in brussel brak een spontane volksopstand plaats'. Wie wil mij eens komen vertellen, wie in 1830 naar een opera ging kijken?

Laatst gewijzigd door giserke : 11 augustus 2004 om 20:08.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 20:24   #159
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Het belgische volk! (woehahahaha)
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 20:50   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Het belgische volk! (woehahahaha)
Dat moet daar nogal een gedrum geweest zijn in de Brusselse schouwburg! Heel dat Belgische volk dat was samengestroomd om het toenmalige "Tien om te Zien" mee te volgen. In Blankenberge kunnen ze er wat van leren!

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 augustus 2004 om 08:10.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be