Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2013, 16:17   #141
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ook. Maar mijn vrouw niet
Vrouw buitengooien

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 20:12   #142
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Vrouw buitengooien
Kan ik niet, ik lig onder de sloef
Oud 31 juli 2013, 21:20   #143
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kan ik niet, ik lig onder de sloef
Zelf gaan lopen hé
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 21:24   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Hetgeen U hier schildert is inderdaad misschien een teken des tijds. Maar dan wel van deze tijd.
Ik daarentegen, sprak mij uit over de zeer lange termijn.

Soennieten en sjiieten staan nu mekaar naar het leven zoals hier katholieken en protestanten vier, vijfhonderd jaar geleden.
Maar eens komt ongetwijfeld de tijd dat ze daar totaal onbegrijpend zullen op terugkijken net zoals wij ons nu niet meer kunnen voorstellen dat de godsdienstoorlogen mogelijk waren.

En afgezien daarvan, wat u vaststelt als teken des tijds, hoeveel procent van de islamietische bevolking in Brussel betreft dat?
Ik zie geen reden om die "ongetwijfeld" aan te nemen. U gaat immers van een verkeerde premisse uit, nl. dat alles in een godsdienst als de islam ook wel zal lopen zoals dat is gegaan in een heel andere godsdienst, het christendom.

En wat uw eindvraag betreft: die islamitische bevolking stijgt jaar na jaar. Hun geboortecijfer ligt immers heel wat hoger dan de rest.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 21:27   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was destijds ook zo hier, niet alleen ten tijde van de middeleeuwen en de godsdienstoorlogen maar ook nog in de 19 e eeuw en zelfs tot pakweg de jaren 50.

Maar dat is nu dus verleden tijd. De islam zal ook wel eens aan kracht en macht verliezen. Als geschiedkundige weet ge beter dan wie ook dat niets voor altijd is.
Neen, het christendom is op dat vlak van heel andere orde. In de islam kent men de scheiding tussen wereldlijk en geestelijk totaal niet. In het christendom zit dat van bij het begin erin gebakken. Dit belangrijk onderscheid heeft ervoor gezorgd dat bepaalde ontwikkelingen zich hebben kunnen voordoen in onze westerse samenleving, en bijvoorbeeld niet in andere met een andere godsdienst.
Oud 1 augustus 2013, 01:30   #146
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, al mogen het wat mij betreft ook Franstalige christelijke bruinen, zwarten of gelen zijn.

Okee, helder.

Jij kiest bij Jacobs' dilemma dus voor een christelijk (multiraciaal) Franstalig Brussel boven een Nederlandstalige moslimbrussel.

Veel Blokkers/Belangers in Brussel zouden juist eerder gaan voor een blank Franstalig brussel boven een zwart Nederlandstalig Brussel.

Hoe dan ook, het is weer eens duidelijk dat het VB de objectieve bondgenoot is van de Franstaligen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 10:27   #147
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie geen reden om die "ongetwijfeld" aan te nemen. U gaat immers van een verkeerde premisse uit, nl. dat alles in een godsdienst als de islam ook wel zal lopen zoals dat is gegaan in een heel andere godsdienst, het christendom.
Ik ga uit van een veronderstelling, van een pronostiek, of positief gesteld, van een langetermijnstrategie zoals de Franstalige Brusselse politici dat doen door de immigranten aan hun Franstalige borst te drukken, maar of die strategische keuze verkeerd is, dat zal de tijd uitmaken.

Citaat:
En wat uw eindvraag betreft: die islamitische bevolking stijgt jaar na jaar. Hun geboortecijfer ligt immers heel wat hoger dan de rest.
Goed en wel, maar daar ging het niet over, wel over een al dan niet radikalisering van de Islam. En dan herhaal ik mijn vraag naar hoeveel procent die fanatieke, radikale islamieten uitmaken op het totaal van de Brusselse islamitische bevolking.

En waarom was is die vraag van belang? Om dat ik ervan uitga, samen met de Brusselse Franstalige politici, dat het weleens zou kunnen dat op termijn die islamitische bevolking even buitenkerkelijk wordt als de "kristelijke".

Het zullen dan echter wel Franstalige buitenkerkelijke "islamieten" zijn en geen Nederlandstalige...

Maar zelfs die strategische veronderstelling zou U er niet toe aanzetten om net zoals de Franstaligen een Vlaams charmeoffensief naar de immigranten toe op te zetten of toe te juichen.
Want U ziet dus nog altijd, in tegenstelling tot mezelf, een wezenlijk onderscheid tussen een buitenkerkelijke islamiet en een buitenkerkelijke kristen ?? Spijtig!
Of eerder vind U het misschien te risikovol om die strategie aan te gaan omdat U vreest dat ze niet juist zal blijken te zijn?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 augustus 2013 om 10:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 10:53   #148
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, het christendom is op dat vlak van heel andere orde. In de islam kent men de scheiding tussen wereldlijk en geestelijk totaal niet. In het christendom zit dat van bij het begin erin gebakken. Dit belangrijk onderscheid heeft ervoor gezorgd dat bepaalde ontwikkelingen zich hebben kunnen voordoen in onze westerse samenleving, en bijvoorbeeld niet in andere met een andere godsdienst.
Zijn er dan geen islamitische landen die geen teokratie zijn? Turkije bijvoorbeeld?

(Maar hiermee wijken we wel flink af van ons uitgangspunt.)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 augustus 2013 om 10:54.
Oud 1 augustus 2013, 21:56   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Okee, helder.

Jij kiest bij Jacobs' dilemma dus voor een christelijk (multiraciaal) Franstalig Brussel boven een Nederlandstalige moslimbrussel.

Veel Blokkers/Belangers in Brussel zouden juist eerder gaan voor een blank Franstalig brussel boven een zwart Nederlandstalig Brussel.

Hoe dan ook, het is weer eens duidelijk dat het VB de objectieve bondgenoot is van de Franstaligen.
Als dat de christelijke beschaving veilig stelt, waarom niet?! De kleur is niet het belangrijkste. De taal ook niet. Wel de cultuur. En die is christelijk.
Oud 1 augustus 2013, 21:57   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed en wel, maar daar ging het niet over, wel over een al dan niet radikalisering van de Islam. En dan herhaal ik mijn vraag naar hoeveel procent die fanatieke, radikale islamieten uitmaken op het totaal van de Brusselse islamitische bevolking.
Die vraag noch het antwoord erop zijn van enig belang, omdat in de islam de toon gezet wordt door een kleine minderheid. Zelfs al ziet een deel van de moslimgemeenschap het anders, de druk naar normering is er heel groot. Kritiek op medemoslims wordt zo goed als altijd vermeden.
Oud 1 augustus 2013, 21:59   #151
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als dat de christelijke beschaving veilig stelt, waarom niet?! De kleur is niet het belangrijkste. De taal ook niet. Wel de cultuur. En die is christelijk.
Ik ken U nochtans als iemand die me gelijk gaf toen ik reeds meermaals beweerde dat taal dé belangrijkste exponent van een kultuur was...
Oud 1 augustus 2013, 21:59   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar zelfs die strategische veronderstelling zou U er niet toe aanzetten om net zoals de Franstaligen een Vlaams charmeoffensief naar de immigranten toe op te zetten of toe te juichen.
Want U ziet dus nog altijd, in tegenstelling tot mezelf, een wezenlijk onderscheid tussen een buitenkerkelijke islamiet en een buitenkerkelijke kristen ?? Spijtig!
Of eerder vind U het misschien te risikovol om die strategie aan te gaan omdat U vreest dat ze niet juist zal blijken te zijn?
Ja, er is nu eenmaal een wezenlijk verschil. Ik kan het niet helpen dat u de werkelijkheid niet onder ogen wilt zien.
Oud 1 augustus 2013, 22:00   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken U nochtans als iemand die me gelijk gaf toen ik reeds meermaals beweerde dat taal dé belangrijkste exponent van een kultuur was...
Taal is inderdaad een belangrijk aspect. Godsdienst in deze echter nog veel meer.
Oud 1 augustus 2013, 22:01   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn er dan geen islamitische landen die geen teokratie zijn? Turkije bijvoorbeeld?

(Maar hiermee wijken we wel flink af van ons uitgangspunt.)
Iedereen die een beetje de actualiteit volgt, weet wat er de laatste jaren in Turkije aan het gebeuren is. Weg van het secularisme. Weg van het kemalisme. En de man die dat allemaal heeft bewerkstelligd, is razend populair bij de Turken.
Oud 1 augustus 2013, 22:04   #155
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die vraag noch het antwoord erop zijn van enig belang, omdat in de islam de toon gezet wordt door een kleine minderheid. Zelfs al ziet een deel van de moslimgemeenschap het anders, de druk naar normering is er heel groot. Kritiek op medemoslims wordt zo goed als altijd vermeden.
Ook bij de katholieken wordt de toon gezet door een kleine minderheid. De onfeilbaarheid van de paus.....!
Mijn punt: zoals er in vergelijking met vroeger niemand nog luistert naar de pastoor zal in de toekomst niemand noch luisteren naar de iman.
Oud 1 augustus 2013, 22:06   #156
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Iedereen die een beetje de actualiteit volgt, weet wat er de laatste jaren in Turkije aan het gebeuren is. Weg van het secularisme. Weg van het kemalisme. En de man die dat allemaal heeft bewerkstelligd, is razend populair bij de Turken.
De vraag was evenwel: Zijn er dan geen islamitische landen die geen teokratie zijn?
Oud 1 augustus 2013, 22:08   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook bij de katholieken wordt de toon gezet door een kleine minderheid. De onfeilbaarheid van de paus.....!
Mijn punt: zoals er in vergelijking met vroeger niemand nog luistert naar de pastoor zal in de toekomst niemand noch luisteren naar de iman.
U verwart de leerstelligheid van de Kerk met de sociologische wetmatigheden in een moslimgemeenschap.

En uw veronderstelling deel ik niet, daar ze gebaseerd is op louter fantasie.
Oud 1 augustus 2013, 22:10   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag was evenwel: Zijn er dan geen islamitische landen die geen teokratie zijn?
Dan zijn het geen islamitische staten. Wel seculiere staten met (overwegend) een moslimbevolking.
Oud 1 augustus 2013, 22:15   #159
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Taal is inderdaad een belangrijk aspect. Godsdienst in deze echter nog veel meer.
Jajaaa...in de vorige diskussies stond taal versus dingen als volksaard en dergelijke.....

Gij zijt pakweg een millennium te laat geboren, Jan.
Zou dit geen passendere avatar zijn voor u?:

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 augustus 2013 om 22:18.
Oud 1 augustus 2013, 22:18   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jajaaa...in de vorige diskussies stond taal versus dingen als volksaard en dergelijke.....
Natuurlijk, maar er is een rangorde, een element dat in die discussie helemaal niet ter sprake kwam.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be