![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Schepen
|
![]() De RWF stelt niets voor in Wallonië. Veel Walen willen niets horen van hereniging met Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#143 |
Banneling
|
![]() Je weet blijkbaar niets over de origine van vele "Walen". Een racistische partij als de uwe zou daar toch oog voor moeten hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
"de mauvaise foi" in het frans dus (nu heb je een nieuw woord bijgeleerd, hourrah!) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Minister
|
![]() Een Zuid-Belg is géén Noord-Fransman. Probeer dat maar eens te slijten aan het merendeel van de bevolking daar.
Overigens, hoe zouden de Antwerpenaars reageren op de vraag of ze zich niet eerder Zuid-Nederlander in plaats van Noord-Belg voelen? Ik vrees dat ze nog liever Noord-Marokkaan worden genoemd...
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geloof echt toch dat jullie een zekere fascistoïde inslag hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#150 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
(Tiens, was er geen kleine, vreemd besnorde Oostenrijker die ook zoiets beweerde?)
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier is het totaal verschillend. Als de Vlamingen echt hun onafhankelijkheid willen, is dat logisch dat de Walen ook aan hun toekomst denken. Een Onafhankelijke Wallonië, forget it, dat is helemaal niet leefbaar. De enige oplossing is dus een aansluiting met Frankrijk. De reacties van de Walen daarover begrijp ik toch niet. Ze komen zeggen dat de Fransen "dikke nek", chauvinisten, enz.......zijn maar tegelijkertijd kijken de Walen massaal naar de Franse TV-zenders (TF1, France 2,...) en zelfs meer dan hun eigen zenders, houden de Walen van Franse muziek en volgen de Walen wat in de Franse culturele wereld gebeurt, gaan de Walen met vakantie in Frankrijk en hebben de Walen een betere contact met de Fransen dan met de Vlamingen. Logisch als men weet dat ze al dezelfde taal spreken. Enzovoort, enzovoort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als Wallonië zijn eigen economische boontjes kan doppen, én men het juiste beleid voert (een niet onbelangrijke voorwaarde), kan Wallonië rijker worden dan Vlaanderen: men ligt midden in een enorme afzetmarkt, men heeft ruimte om te groeien (bevolkingsdichtheid ligt er veel lager en er zijn ruime industriezones die nog gebruikt kunnen worden), geschoolde arbeiders, goede infrastructuur,... Dat het kan bewijst Ierland: op 10 jaar tijd klom Ierland op van achtergesteld gebied tot rijke staat (BNP/hoofd van 79% van Europese gemiddelde tot 116%). Het Ierse recept bestond uit een aantal ingrijpende maatregelen die o.a. gaan over venootschapsbelasting, loonkosten, vakbonden,... Allemaal zaken die Belgisch zijn, niet Waals of Vlaams... Dat er zin voor initiatief is, bewijst de as Nijvel-Aarlen, waar een relatief nieuwe economie zich ontplooit, naast de oude, door rode idioten als Roberto D'Orazio kunstmatig in stand gehouden verouderde industriële as Bergen-Luik. Probleem is dat deze zin voor initiatief niet gestimuleerd wordt, omdat de geldstromen via de sociale zekerheid de levensstandaard kunstmatig hoog houden. Die geldstromen kunnen bovendien op zeer weinig andere punten ingezet worden, zoals investeringen in het moderniseren van de economie. Tel daarbij de rem die de Belgische staat uitvoert door Wallonië niet de nodige hefbomen te gunnen om zich uit deze dodelijke impasse te werken, en je moet al echt tricolore blind zijn om te zien dat de Belgische constructie irritant is voor Vlaanderen, maar nefast voor Wallonië. En dan hebben we Frankrijk... Frankrijk zal een unitaire staat willen blijven, en dus zal Wallonië naar zijn hefbomen mogen fluiten. De Franse wetgeving is al helemaal niet aangepast aan de noden van de Walen, en zal onvermijdelijk leiden tot het wegkwijnen van Wallonië als arm perifeer randgebiedje, maar wel behorende tot de grote, glorieuze République, de drager van de beschaving en de cultuur. Mijn betoog is simpel: Wallonië onafhankelijk is de beste manier om het er economisch bovenop te krijgen, België is nefast, Frankrijk is dodelijk. Er is geen enkele reden voor Wallonië om bij Frankrijk te gaan op economisch gebied, enkel en alleen om nationalistische principes kan je het rechtvaardigen...
![]() |
![]() |
#155 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
Mits Wallonië voldoende hefbomen krijgt op economisch gebied, en er een daadwerkelijk federalisme is van samenwerkende deelstaten, geen federatie genoemd decentralisme op harde en zachte materies (gewesten en gemeenschappen), kan het floreren in zo'n Benelux staat.
![]() |
![]() |
#157 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Minister
|
![]() En toch, ik blijf me afvragen... tegen de tijd dat de Benelux federatie mogelijk wordt, is Europa dan reeds niet voldoende geëvolueerd om de voordelen daarvan ook te kunnen uitoefenen?
Wat me wel iets lijkt te zijn: gemeenschappelijke Europese verkiezingen, en als een geheel beschouwd worden in het Europees parlement. Laat ons daar misschien mee beginnen.
![]() |
#159 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#160 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |