![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 februari 2021 om 13:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien het al zo is.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wanneer gaar u bijscholen? https://historiek.net/de-romeinen-en...kelten/132373/ Laatst gewijzigd door cato : 6 februari 2021 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk hebben alle Europeanen nog een overblijfsel van Kelten in hun DNA. Ga nu niet de Kelten in verband brengen met België, want dat slaat nergens op. Het huidige België is een overblijfsel van slechte staatsvorming in de loop van de geschiedenis , een restjes land dat nog steeds worstelt met de gevolgen en de problemen. Laatst gewijzigd door cato : 6 februari 2021 om 14:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
|
![]() Citaat:
om het bestaansrecht van Vlaanderen ten niet te doen. Laatst gewijzigd door cato : 6 februari 2021 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom dat de benaming Belgen werd gebruikt door de Romeinen, want het was toen al niet meer te bepalen tot welke stam welke bevolking behoorde. De Kelten met hun Hallstattcultuur, waren trouwens niets meer dan bezetters uit Alpen afkomstig. Het grote Keltische rijk dat tot +/- 250VC bleef bestaan, reikte van de Rijn tot aan de middelandse zee. Van Portugaal tot Turkije, Roemenië en zelfs Ierland en het VK behoorde tot het Keltische rijk. In 300VC behoorde zelfs Rome tot het Keltische rijk. Voor de Romeinen hier kwamen, waren de Atuatuci trouwens de grote machthebbers in de lage landen. De Atuatuci waren een Belgische volkstam die leefde tussen Maas en Schelde, ze verdwenen volledig onder de Romeinse bezetting. De meeste autochtone volkeren verdwenen trouwens onder de Romeinse bezetting. Vaak bijna volledig uitgemoord en de overschot als slaaf door de Romeinen over heel hun rijk verspreid. De Atuatuci waren trouwens van oorsprong afkomstig uit Oost-Jutland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die zelfs niets eens een gezamelijke geschiedenis hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had het niet over Conscience en zijn ’Leeuw van Vlaanderen’. Ik had het over het gebruik van de Guldensporenslag als symbool. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2021 om 16:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder die Vlaanderse overwinning zou de Schelde zo ongeveer de taalgrens zijn geworden op termijn, want het graafschap was in de jaren daarvoor geannexeerd, en het werd rechtstreeks bestuurd door de Franse Kroon. Maar het vredesverdrag van 1305 maakte dat nu net ongedaan door die overwinning, ook al volgden er tussen 1302 en 1305 natuurlijk nog veldslagen die niet zo gunstig waren voor de Vlaanderaars. Het wordt dus volledig onterecht bekeken als zijnde slechts een symbool, en de geopolitieke betekenis ervan wordt zwaar onderschat of is zelfs ongekend...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 februari 2021 om 23:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Aan de kant van de opstandelingen vochten namelijk het graafschap Vlaanderen, het graafschap Namen en een deel van het graafschap Brabant. De Guldensporenslag heeft ook totaal geen invloed gehad op de taalgrens, want om te beginnen is een deel van het toenmalige graafschap Vlaanderen vandaag volledig Franstalig en ligt dat deel zelfs niet in België. Een ander deel van het toenmalige graafschap Vlaanderen ligt dan weer in Nederland, namelijk Zeeuws-Vlaanderen. Daarnaast waren de leiders van de opstand Franstalig en zijn hun nakomelingen nog steeds Franstalige Vlamingen. Maar er vochten ook Vlamingen aan de kant van de Fransen. Zo was het burggraaf Robrecht van Kassel die de Vlaamse opstand volledig de kop in drukte met de slag bij Kassel in 1328. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
|
![]() Citaat:
Waarom wordt dat niet herdacht? https://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_...pen_(1584-1585) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar, daarmee ontkent ge geenszins de these in mijn vorige post. Citaat:
Maar ik herhaal nogmaals - en nu met handen en voeten - mijn these: Voor Van 1298 tot 1302 slaagde Frankrijk erin van het graafschap op het heffen door het militair te annexeren en te besturen vanuit de Franse kroon. De graaf was zelfs gevangengenomen en het graafschap opgeheven. De Schelde werd dus de Franse grens en al wat binnen Frankrijk ligt is nu tengevolge van de Franse kulturele imperialisme eentalig Frans. Dat zou dus op termijn het taallot zijn geweest van het geannexeerde graafschap. Maar door de Vlaanderse (niet Vlaamse) overwinning in 1302 en het daaropvolgend vredesverdrag van 1305werd die situatie ongedaan gemaakt. Het graafschap werd in ere hersteld en kreeg terug een graaf. Indien die situatie nooit zou zijn ongedaan gemaakt worden, zou het graafschap nooit kunnen in de schoot van de Nederlanden gevallen zijn, en dus op termijn Franstalig zijn geworden. Maar -en dat is mijn punt - de annexatie werd dus wél ongedaan gemaakt en we keerden terug naar de situatie van voor 1298. Dat de Vlamingen in 1328 verslagen werden staat volledig los daarvan want in 1327 bestond het graafschap en na 1328 ook nog. Dat was niet bepalend voor de grenzen. Analoog daarmee zou ik ook kunnen stellen dat indien Napoleon niet werd verslagen en we bleven Fransen we dan nu Franstaligen zouden zijn. Zoveel is zonneklaar.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 februari 2021 om 17:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die kadert in de 80 jarige oorlog en de aanvoerder was Willem de Zwijger. Willem de Zwijger was dan ook nog eens Duitstalig en niet Nederlandstalig. Hij was al een tiener toen hij het Nederlands leerde spreken en voerde "Je maintiendrai Chalon " als lijfspreuk. Willem de Zwijger werd trouwens graaf van Nassau-Dillenburg, lid van de voormalige koningsfamilie van Pruisen en prins van het Franse prinsdom Oranghien ( principauté d'Orange ) gelegen in de Provence, in het Franse departement Vaucluse. Het is dus heel normaal dat Vlaanderen die veldslagen niet herdenkt. Ze werden geleid door een Pruisische Fransman en de latere Vorst van Holland, die zijn tienerjaren in het Brusselse hof doorbracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de geallieerden de salg bij Waterloo hadden verloren, waren we nu allemaal Franssprekenden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Waren het Antwerpse feesten? https://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_Republiek Laatst gewijzigd door cato : 8 februari 2021 om 11:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien u het heeft over het Beleg van Rome in het begin van de 4de eeuw VC: Rome werd daar belegerd door de Senones en de burgers van Rome verschuilden zich op het Capitool. Na het betalen van een losgeld, zijn de Galliërs terug vertrokken. Van een annexatie van Rome is echter nooit sprake geweest. Rome behoorde helemaal niet tot een "Keltisch rijk". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Antwerpen was trouwens een aanhanger van Frans van Anjou, niet van Willem Van Orange-Nassau. En het was een veldslag tussen Staten-Generaal van de Nederlanden en Spanje om Antwerpen in handen te krijgen/houden. |
|
![]() |
![]() |