![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Moet er een belasting op kapitaal komen? | |||
Ja, en wel zo snel mogelijk - België moet niet wachten |
![]() ![]() ![]() |
17 | 42,50% |
Ja, maar dat moet Europees gekaderd worden |
![]() ![]() ![]() |
10 | 25,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
13 | 32,50% |
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
|
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2006 om 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
|
![]() we wonen allemaal op een bolvormig eiland genaamd aarde dat drijft in het universum. zo goed ?
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#150 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
|
![]() juist
Citaat:
Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2006 om 18:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Minister-President
|
![]() Ik eis dat ook niet, omdat hetgene onder de grond lag een natuurlijke hulpbron was...
![]()
![]() |
#155 |
|
![]() typisch onze zakenman hoor
![]() ![]() mooi niet hou uw gelbuidel maar al klaar het zijt gij die zult moeten afdokken ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nu ik denk ook niet dat het kopen een waardige compensatie is, een pachtsysteem lijkt mij beter. Daar je bij het kopen niet met 'ontdekkingen' (als je bijv. een grond bezat voor de ontdekking van de olie, zou die later plots veel meer waard zijn, dat zou dan ook in u pacht verekend moeten worden, denk ik) rekening houdt. En een heffing op milieugebruik (een soort belasting (bijv. op jaarbasis) die eigenlijk alle 'last' die u of uw bedrijf het leefmilieu (het voorbije jaar) aandeed, in rekening brengt) lijkt me ook opportuun. Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 13 april 2006 om 18:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
|
![]() Ik ben lange tijd vurig voorstander geweest van de redenering die Stevennr1 en kobaf hier verdedigen maar de laatste tijd begin ik die theorie te betwijfelen.
Het lijkt me namelijk zo, dat het "huren" van de natuurlijke rijkdommen de samenleving voor een onoverkomelijk probleem van economische berekening zal plaatsen. 1. Wanneer worden de rijkdommen geveild? 2. Hoe gebeurt de veiling? 3. Zijn deze huurrechten erfelijk? Indien niet, gaat immers een belangrijk voordeel van het eigendomsrecht verloren: de mogelijkheid tot kapitaalsaccumulatie over de generaties heen leidt tot een stimulans om de eigendom goed te verzorgen. 4. Wat indien een stuk grond geveild werd als landbouwgrond maar plots een goudmijn blijkt te bevatten? Moet de eigenaar/huurder dan plots bijbetalen aan de gemeenschap? 5. Op welke wijze wordt het basisinkomen verdeeld? Krijgt iedereen ongeacht leeftijd hetzelfde bedrag? Zal dit niet leiden tot een prikkel om meer kinderen op de wereld te zetten? Zal een (inter)nationale instelling het basisinkomen verstrekken? Moet er een maandelijkse/jaarlijkse huur betaald worden voor de stukken natuurlijke rijkdom, of volstaat een eenmalige storting? 6. Hoe en wanneer zal de allereerste veiling gebeuren in de overschakeling van het huidige systeem naar het georgisme? Zullen bestaande eigenaars van hun grond verdreven worden indien zij de bijdrage niet kunnen betalen? Zullen ze gecompenseerd worden voor hun eigen verbeteringen? Zoja, met welk geld? 7. Theoretisch heb ik ook nog de vraag naar de aard van waarde. Waarde is een concept dat vanuit het subjectieve ontstaat en aldus een sociale constructie is. Wat indien een ondernemend persoon een in se waardeloos stuk grond omvormt (middels irrigatie, bemesting...) tot een waardevol stuk landbouwgrond? Hij mag niet belast worden op de meerwaarde die hij creëerde, dat is immers onrechtvaardig gezien de rest van de wereldbevolking hier geen bijdrage geleverd heeft. Echter, men zou kunnen stellen dat dat stuk grond potentieel de waarde van landbouwgrond had. Moet deze potentiële waarde belast worden? Hoe waarderen we deze potentiële waarde? Nemen we de maximale potentiële aanwending? 8. Zal dit ook niet leiden tot een overdreven uitputting van de eigendommen? Wie een bos bezit, kan tegenwoordig beslissen om het als park gratis open te stellen en dit zonder hieraan verlies te lijden. In het georgisme zal zijn bos echter geveild worden, en wie meest biedt zal het bos kunnen kopen/huren. Wie het bos wil rooien kan hiermee winst maken en heeft dus een groter budget om het bos te kopen dan degene die er een parkje wil aanleggen. Ook al is het georgisme er dus op gericht om fundamentele onrechtvaardigheden weg te werken - een lovenswaardig doel - lijkt het me dat het in se de keuzemogelijkheden van het eigendomsrecht vervangt door een nauwer spectrum van keuzemogelijkheden. Aangezien men een huur betaalt voor het bos, is men haast genoodzaakt om winst te maken, dit in tegenstelling tot het huidige systeem waar deze economische noodzaak niet, of in veel mindere mate, bestaat. 9. Zal ook de overheid de bijdrage moeten betalen voor alle gebouwen, ... die zij bezit? Hoe zal zij die bijdrage betalen? Allicht middels belastingen. Dient er ook een bijdrage betaald te worden voor het luchtruim? Wat met het heelal, waar communicatiesatellieten rondzweven?
![]() |
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() Het leuke is dat zij die bezitten dat niet zomaar afgeven; ze hebben er immers voor betaald en dat op rechtmatige wijze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zei is uw visie praktisch onhaallbaar aangezien dat bevolkingspeil nooit constant is (en zelfs exponentiëellstijgt in sommige streken). Hetgeen in concreto wil zeggen dat jullie op steeds minder "natuurlijk recht" aanspraak kunnen maken, hetgeen op termijn leidt tot randgevallen die afvallen. Was dat niet juist waar jullie tegen waren? Grondbezit op aarde is geen diefstal, net zomin als ander bezit diefstal is. |
|
![]() |
![]() |