![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als je bedoelt dat alle stroom maar van 1 plaats mag vertrekken en slechts door 1 bedrijf mag opgewekt, wel dan heb je gelijk dat men enkel met kernenergie kan werken. Citaat:
Ik pleit voor het gebruik van een energiebron die nu zinloos word verbrand in de verbrandingsovens. Dus waar ik voor pleit is dan men simpelweg het huisvuil niet meer zinloos verbrand maar dat men er de gassen uit wint en deze dan gebruikt voor de energiewinning. Citaat:
Citaat:
Spijtig, ik zou de inkomsten wel willen. Citaat:
Licht, koelkast in elk huisje en twee diepvriezers voor heel het dorp. Citaat:
Dagelijks worden er tonnen huisvuil verbrand. En dat is dus de bron van biogas. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En kleinere netwerken moete, echt niet onstabiel zijn. Het huidige 380V en het huidige 220v netwerk is nu ook niet onstabiel. Men kan het enkel niet over de zelfde afstand vervoeren en moet dus met een netwerk van kleine centrales gaan werken. Citaat:
Het grootste probleem van windmolens is niet de horizonvervuiling maar ze maken ook nogeens een hels kabaal, tot 90db AUB. Ik zelf ben dus echt geen pleiter voor nog meer windmolens. Denk er zelfs over die van mijn af te breken. Citaat:
Citaat:
http://www.abb.nl/cawp/nlabb034/51D6...e=nl&ep=1&rm=1 |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, er zal samen met de gsm-stralingen nog wel een tijdje over gediscusieerd worden tussen de "believers" en de "niet believers". Wat niet wegneemt dat het plaatsen van kabelverbindingen ook mijn voorkeur heeft, als was het maar om de milieuaspekten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat vogels bijna nooit in de buurt van minder dan 250meter zullen nestelen. Dus erg gezond zullen de magnetische velden dus wel niet zijn. En gelijkspanning heeft natuurlijk ook zijn nadelen en zijn gebreken. Dus de enige verstandige oplossing is naar kleinschaligere netwerken gaan en geen hoogspanning meer over het landschap jagen. Maar ook dit zal men nog niet zo snel doen, want dat zou weer een bom € kosten. Aan electriciteit is eigenlijk toch niet veel gezond he. De opwekking er van zal altijd op de ene of de andere manier wel schadelijk zijn voor het milieu, want zelfs watermolens hebben hun effect er op. Het transport er van veroorzaakt magnetische velden en de kabel er van horizonvervuiling. En als je er thuis een klopje van krijgt zwijg je ook wel een paar minuten, toch als hij deftig bijt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
A = swept area (de rotorschijf) U ziet, het vermogen van een windturbine (idealiter, er komen natuurlijk nog een hoopverliezen bij) staat tot de windsnelheid in de derde macht. Dus op lage snelheden is het niet de moeite om hem te laten roteren zelfs.....daarom dat je ze ziet stilstaan vaak bij een licht briesje. Beter niet laten draaien en "uren" sparen (onderhoud, levensduur). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Lokaal Raadslid
|
![]() 50 jaar kernenergie is toch iets waarover nagedacht moet worden. Hoewel ik persoonlijk wel denk dat kernenergie voorlopig de beste vorm van energiebevoorrading en masse is, moet dit een extra boost kunnen geven in de ontwikkeling van kernfusie. Daarin ligt de toekomst naar ik meen. In landen waarin de geografische omstandigheden het toelaat, kan men beter groene energie gebruiken zoals in Scandinavië waterkrachtcentrales. In België is groene energie goed op beperkte schaal maar we kunnen/mogen daar niet afhankelijk van zijn. Kernenergie levert 70% van de energie in België (kan zijn dat ik ernaast zit), dus totdat kernfusie opengesteld word voor commercieel gebruik zou ik toch nog even wachten met het afbouwen van kerncentrales.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men moet enkel willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het moet immers geen TrB zijn om hier de boel onbewoonbaar te maken. Wij zitten hier met een paar miljoen op elkaar geplakt, en dus kan een klein onnozel foutje enorme gevolgen voor ons hebben. En die gebeuren er nu ook hoor, alleen hebben ze nog geen zware gevolgen gehad. Een ongeluk als dat van TMI zou hier dus heel andere gevolgen hebben. Het is hier gewoon te obverbevolkt om speelgoed zoals een kerncentrale in huis te houden. Ruimte gebrek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je alle afval uit de omgeving verzamelt om 1 stad/dorp van elektriciteit te voorzien, dan heb je nog steeds een hele omgeving - die stad/dat dorp die geen energie heeft. Citaat:
De eerste piek van de dag in elektriciteitsverbruik ligt, afhankelijk van het seizoen, 's morgens tussen 6 en 9. De tweede grote piek, die een pak hoger ligt dan die 's morgens, begint zo ergens rond 6 uur 's avonds, en begint vanaf 10-11h terug af te nemen. Je vraag 's avonds is net de grootste van heel de dag dus... Citaat:
En hoe kom je er nu bij om te gaan pleiten voor niet verbonden, kleine lokale netwerken? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zet één bron op een netwerk, en dat hele netwerk loopt stabiel op dezelfde frequentie en in fase (zolang vraag < aanbod) Plaats meerdere bronnen op een netwerk, en je krijgt een hele boterham om je frequentie en fase in orde te gaan houden. Dat is simpele logica netwerklogica. Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a) 90% van de mensen hebben er toch geen verstand van en denken dat je een supergroot verval moet hebben. b) Daar is het nog slechter mee gesteld kwa onderzoek en kennis dan met de biogas. Dus begin daar niet over want dan krijg je helemaal pas de rede van het bestaan van kernenergie naar je kop van de groenen mannen. 2) Ga eerst eens uitzoeken wat er nu met het huisvuil en groenafval gebeurd. 3) Nee, ik pleit daar niet voor, en trouwens al zou dat meer verbrandingsgassen geven. Dan nog zijn deze beter te verantwoorden dat kernafval. 4) En ik doe het enkel met mijn eigen huislijke afval. Dus enkel mijn gezin(3 mensen) zijn afval is voldoende om een overschot aan energie te produceren. Wat moet de afvakl van een grootstad dan niet kunnen leveren. 5) Ga eerst eens na hoeveel afval er wel word geproduceerd en hoeveel energie er bespaard word eens men van energiedragers veranderd. De meeste energie word gebruikt om energie te winnen en energiedragers te maken. 6) En dan de alternative energiebronnen kunnen dit best aan, als ze natuurlijk gebruikt worden en niet worden genegeerd zoals nu. 7) Als eerste heb ik dus duidelijk geschreven dat de kleinere netwerken wel met elkaar moetn verbonden zijn, juist om elkaar te kunnen ondersteunen en als tweede, men kan dus evengoed de stroomwissel opvangen in kleine netwerken als in grote. Dit gebeurd immers ook reeds in andere landen, alleen in Belgie zou het weereens niet kunnen en te veel problemen opleveren. Trouwens er zijn nu ook al een heleboel kleine centrales die stroom op het niet zetten, maar dat leverd geen problemen. En dat wist jij natuurlijk nog niet. Nee, electrabel zou zijn monopolie verliezen. 8) zie echt niet in waarom er meer kabels zouden moeten komen, ze liggen er nu toch ook al. Waarom zou men er dan meer moeten leggen. De verdeling blijft het zelfde hoor. 9) Maar jongen je vertelt dus oude verhalen. Er staan nu al verschillende kleine centrales op het netwerk. Zij mogen enkel niet zelf verkopen aan andere dan electrabel. Ik ben echt niet de enige hoor die stroom bij op het net zet. Men heeft daar zelfs speciale meters voor ontworpen. Meters die tellen hoeveel je er afhaald en die terugdraaien als je er op zet. Het netwerk loopt nu toch ook niet vast. 't zou wa zijn als het net iedere keer als een van die kleine centrales word uitgeschakelt moest vast lopen. Het zou lachen wezen, de mensen zouden bijna dagelijks welergens zonder stroom zitten voor een paar uur. En tegen dat ze er terug hebben word dat centraletje terug op het net gezet en ze hebben weer prijs. Sfax , jongen op dat punt loop je volgens mij nog jaren achter hoor. En het gaat echt niet over centrales die maar een paar watt er op zetten hoor. Het gaat er echt alleen om dat electrabel zijn monopolie aan het verliezen is en de mensen daarom een dikke blaas wijs maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |||||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
België heeft noch het verval, noch het volume en daarom hebben wij geen waterkracht (tenzij Trois Ponts dan, maar dat is een pompcentrale). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tuurlijk zijn er vandaag al kleinere centrales die stroom op het net zetten, maar dat is nog steeds een verschil met wat jij aanhangt (versnipperde productie) en daar zijn wel degelijk problemen mee, maar dat wist jij ook nog niet zeker? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is mij daarvan echter niet duidelijk in hoeverre de "verdienste" vervalst is middels subsidies, m.a.w in hoeverrre de belastingbetaler indirect bijschokt voor de uitbaters van zulke hobby. Er was recent nogal wat gehuil over beperking/stopzetting van subsidie-onderdelen. Ik heb zo'n idee dat extractie van metalen uit de (rest-)"mest" een technische mogelijkheid is, die zeker de waarde van en de sympathie voor het totale proces zou doen stijgen. Dan moet, denk ik, wel de vergistings-tank van kunststof zijn om niet mede te worden "teruggewonnen" in het bij te zetten vermoedelijk galvanische proces. http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=&mi=&cs=UTF-8
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
Als ik mij goed herinner kan vormbehoud van de sinus op het net hierbij een probleem zijn ("vervuiling").
![]() |
![]() |
#155 |
|
![]() Dit geloof ik niet.
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Punt twee, eenzelfde accident zou in Doel (of Tihange) geen heel andere gevolgen hebben (Suez zou wel de desbetreffende eenheid kunnen vergeten - het probleem om deze eenheid al of niet vroegtijdig te sluiten, zou meteen opgelost zijn ). Daarvoor was de geloosde radioaktiviteit te beperkt (de gevolgen op stralingsgebied voor het personeel en de omwonenden waren zeeeer beperkt). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij dit project staat het er wel bij : -60% van de installatie kosten zijn gesubsidieerd -een gegaradeerde afneme aan 0,11€/kwh is gewaarborgd (dit is iets meer dan het dubbele van de marktprijs) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Een nucleaire explosie? (hoe dan?) Een lek dat ze gedurende lange tijd niet opmerken? (hoe dan?) Een reactor die explodeert? (hoe dan?) Citaat:
Waar trek je die conclusie uit? Kleine onnozele foutjes hebben dat gevolg niet Jantje; in jouw fantasie misschien, maar niet in realiteit. Maar goed, aan welk klein onnozel foutje denk je dan? Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tenzij misschien het één of ander verkeersslachtoffer. Uiteindelijk zijn er 200000 mensen op de vlucht gegaan, terwijl nooit niemand daar het bevel toe heeft gegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |