Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2007, 17:05   #141
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
3250€ + kindergeld is niet genoeg? Wat zouden ze dan zo nog allemaallextra bij moeten krijgen?
Eer dat je hiervoor in aanmerking komt.......en kindergeld, daar ziet de student nooit niks van, want dat gaat naar de moeder. Zoiets hoort als studiefinanciering naar de student te gaan.

Citaat:

Tegen een gelijke behandeling voor iedereen kan je moeilijk tegen zijn.
Dank

Laatst gewijzigd door Tavek : 27 juli 2007 om 17:06.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 17:14   #142
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eer dat je hiervoor in aanmerking komt.......en kindergeld, daar ziet de student nooit niks van, want dat gaat naar de moeder. Zoiets hoort als studiefinanciering naar de student te gaan.
Wel daar zit inderdaad al een eerste probleem; als je als ouder de kinderbijslag als een leuk extraatje voor jezelf beschouwt, dan kom je er inderdaad niet.
Wat betreft het in aanmerking komen voor de volledige studiebeurs: klopt, daar kom je niet zomaar voor in aanmerking, maar het uitgangspunt is dan ook dat als je er niet voor in aanmerking komt, je ouders geen probleem mogen hebben met het betalen van je studies.

Nu, in de states geven ze idd full coverage, maar daar zijn de prijzen ook wel wat hoger eh . Als ik naar Wharton wil, betaal ik 130000$ inschrijvingsgeld. In vergelijking daarmee, betaal ik hier niets.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 17:30   #143
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel daar zit inderdaad al een eerste probleem; als je als ouder de kinderbijslag als een leuk extraatje voor jezelf beschouwt, dan kom je er inderdaad niet.
Wat betreft het in aanmerking komen voor de volledige studiebeurs: klopt, daar kom je niet zomaar voor in aanmerking, maar het uitgangspunt is dan ook dat als je er niet voor in aanmerking komt, je ouders geen probleem mogen hebben met het betalen van je studies.

Nu, in de states geven ze idd full coverage, maar daar zijn de prijzen ook wel wat hoger eh . Als ik naar Wharton wil, betaal ik 130000$ inschrijvingsgeld. In vergelijking daarmee, betaal ik hier niets.
Ja, maar met dat diploma zit je wel snel bij de 100k+ salary jobs per annum eh, in de states. Hier maakt een diploma een verschil tussen 1500 en 1200 de maand (starter he)....tis ni denderend.

Het is daarom in de states wel goed om serieus te lenen voor een studie, omdat je vrij zeker bent dat je het op een paar jaar hebt afbetaald erna. Je diploma is geld waard. Hier veeeeeel minder.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 17:41   #144
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, maar met dat diploma zit je wel snel bij de 100k+ salary jobs per annum eh, in de states. Hier maakt een diploma een verschil tussen 1500 en 1200 de maand (starter he)....tis ni denderend.
Maar hier kost een inschrijving dan ook maar 500€ .

Citaat:
Het is daarom in de states wel goed om serieus te lenen voor een studie, omdat je vrij zeker bent dat je het op een paar jaar hebt afbetaald erna. Je diploma is geld waard. Hier veeeeeel minder.
Yups; een van de main reasons voor brain drain.
Oud 27 juli 2007, 20:16   #145
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een normale, volledige beurs voor een kotstudent is 3250€ ja.
http://www.ond.vlaanderen.be/studiet...na/beslissing/
Tja, alleen in theorie dan, want in praktijk belange niet. Ik krijg zo'n 1500, als kot student (die zijn kot zelf betaalt). Toen ik in mijn eerste jaar nog niet op kot zat was dat de helft.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 27 juli 2007 om 20:19.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 21:00   #146
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Tja, alleen in theorie dan, want in praktijk belange niet. Ik krijg zo'n 1500, als kot student (die zijn kot zelf betaalt). Toen ik in mijn eerste jaar nog niet op kot zat was dat de helft.
Dan verdienen je ouders genoeg om de rest zelf te betalen en hoef je dus niet te klagen.
Oud 27 juli 2007, 21:18   #147
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Dan verdienen je ouders genoeg om de rest zelf te betalen en hoef je dus niet te klagen.
ik "klaag" niet, ik zeg alleen dat sociale huurkoten moeten bestaan en dat we dit niet aan de privé (spel vraag-aanbod) kunnen overlaten.
Oud 27 juli 2007, 21:55   #148
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Tja, studenten, die de ambitie hebben om later ambtenaar te worden, kunnen natuurlijk niet verkroppen dat anderen boven het maaiveld uit komen... Anders... (=kopje kleiner)

Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 23:10   #149
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
dat anderen boven het maaiveld uit komen
heb ik nergens geinsinueerd!
Oud 27 juli 2007, 23:19   #150
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Dank
studenten moeten zelf maar een (commerciele) lening aangaan. En later zelf terugbetalen.

Beter trouwens ook voor de motivatie.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 23:22   #151
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
studenten moeten zelf maar een (commerciele) lening aangaan. En later zelf terugbetalen.

Beter trouwens ook voor de motivatie.
Ik denk niet dat de meeste banken daarin geïnteresseerd zijn.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 07:06   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik denk niet dat de meeste banken daarin geïnteresseerd zijn.
Probleem is dat bij ons er geen werkmentaliteit onder de studenten bestaat. In Nederland is dat heel anders: daar is het heel normaal om tijdens je studententijd ook tijdens het academiejaar ergens wat te "klussen" en zo centjes in het laadje te brengen. Bij ons denken velen dat alles van de takken van de bomen kan geplukt worden. Ofwel moet papa en mama betalen, ofwel moet de staat ervoor ophoesten. Dit lijkt me een heel verkeerde mentaliteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 08:11   #153
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Probleem is dat bij ons er geen werkmentaliteit onder de studenten bestaat. In Nederland is dat heel anders: daar is het heel normaal om tijdens je studententijd ook tijdens het academiejaar ergens wat te "klussen" en zo centjes in het laadje te brengen. Bij ons denken velen dat alles van de takken van de bomen kan geplukt worden. Ofwel moet papa en mama betalen, ofwel moet de staat ervoor ophoesten. Dit lijkt me een heel verkeerde mentaliteit.
ik werk onder het jaar (koorbegeleider) en onder de vakantie (fysiek werk). Mama en papa hoesten juist mijn eetgeld op..
Ik denk hé, dat wij wél de juiste mentaliteit hebben in Vlaanderen. Er moet alleen voor gezorgd worden dat het sociaal huursysteem overeind blijft voor zij die het nodig hebben (zij die er récht op hebben) en dat kinderen van rijke tweeverdienertjes maar beter in een privé kot in't centrum huizen.
Oud 29 juli 2007, 12:27   #154
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland werkt het kotsysteem wel anders dan hier. Daar komt de overheid overheid veel meer tussen in de betaling van huurgelden.

Ik betwijfel trouwens sterk dat dat geld dat studenten bijverdienen allemaal gaat naar huurgeld of basisbehoeften. Ik ken verschillende studenten die in het weekend bijverdienen in de horeca, maar dat geld gaat meestal naar andere dingen zoals sigaretten, uitgaan, auto, prullen, reizen, ... Volgens mij is dat in Nederand net hetzelfde.
Oud 29 juli 2007, 12:30   #155
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Vergeet niet dat de studentenlonen in Nederland enorm laag zijn in vergelijking met België.

3-4 euro per uur is daar eerder de norm.

Ofja, 'van horen zeggen'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 12:32   #156
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vergeet niet dat de studentenlonen in Nederland enorm laag zijn in vergelijking met België.

3-4 euro per uur is daar eerder de norm.

Ofja, 'van horen zeggen'.
Ik heb ook gehoord dat het gemiddelde uurloon is in Nederland wat je in het zwart kan bijverdienen in de horeca en andere diensten. Dan mag je al heel wat uren draaien om iets bij te verdienen.
Oud 29 juli 2007, 12:35   #157
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik werk onder het jaar (koorbegeleider) en onder de vakantie (fysiek werk). Mama en papa hoesten juist mijn eetgeld op..
Ik denk hé, dat wij wél de juiste mentaliteit hebben in Vlaanderen. Er moet alleen voor gezorgd worden dat het sociaal huursysteem overeind blijft voor zij die het nodig hebben (zij die er récht op hebben) en dat kinderen van rijke tweeverdienertjes maar beter in een privé kot in't centrum huizen.
Ons systeem is ook niet eerlijk. Een zelfstandige kan zichzelf fiscaal voordoen als slecht verdienend, en zijn kinderen zo binnen krijgen in een gesubsidieerd kot. En dat terwijl zo'n zelfstandige stukken meer verdient als dan pakweg een ambtenaar wiens kinderen niet in zo'n gesubsidieerd kot mogen.
Oud 29 juli 2007, 22:44   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
In Nederland werkt het kotsysteem wel anders dan hier. Daar komt de overheid overheid veel meer tussen in de betaling van huurgelden.

Ik betwijfel trouwens sterk dat dat geld dat studenten bijverdienen allemaal gaat naar huurgeld of basisbehoeften. Ik ken verschillende studenten die in het weekend bijverdienen in de horeca, maar dat geld gaat meestal naar andere dingen zoals sigaretten, uitgaan, auto, prullen, reizen, ... Volgens mij is dat in Nederand net hetzelfde.
Bij mijn weten kan men in Nederland door het jaar wel legaal als jobstudent werken, terwijl dat in België niet het geval is (tenzij men natuurlijk dan afstand doet van bijvoorbeeld de kinderbijslag).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 22:52   #159
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten kan men in Nederland door het jaar wel legaal als jobstudent werken, terwijl dat in België niet het geval is (tenzij men natuurlijk dan afstand doet van bijvoorbeeld de kinderbijslag).
In België kun je 2 maal per jaar (juli-september en oktober-juni) telkens 23 dagen onder een studentencontract werken.
Als je meer dagen wilt werken, moet dat onder een gewoon contract. (En dan loop je het risico van kinderbijslag te verliezen.)

Een verbetering door paars, btw.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 23:37   #160
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Als je meer dagen wilt werken, moet dat onder een gewoon contract. (En dan loop je het risico van kinderbijslag te verliezen.)
Werkstudent noemt dat dan als je meer dan 23 dagen presteert.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be