Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2008, 16:46   #161
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik vind dat niemand ongevraagd lectuur mag krijgen opgedrongen, zomin in de brievenbus thuis of de internet-postbus als in een hotelkamer; dit geldt niet alleen het godsdienstig geleuter maar alle reclame en ook minstens zo erg het aanspreken op straat of na aanbellen aan de woningdeur. Wetten op spam en colportage aanscherpen en wel zonder uitzondering voor 'gelovigen'.
Oud 25 mei 2008, 16:56   #162
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik vind dat niemand ongevraagd lectuur mag krijgen opgedrongen, zomin in de brievenbus thuis of de internet-postbus als in een hotelkamer;
Primo: je brievenbus is je eigendom. Hetzelfde geldt voor je mailbox. Een hotelkamer daarentegen blijft eigendom van de hotelier, met alle voorwerpen daarin aanwezig die ter beschikking worden gesteld van de gast.

Pamfletten en reclamefolders zijn bedoeld om mee te nemen. Een boek daarentegen, uit duurzaam materiaal vervaardigd, kan bezwaarlijk beschouwd worden als een voorwerp dat je zomaar mag meenemen. Dat lijkt me zelfs geen kwestie van geloof - want dit geldt voor élk boek, niet alleen voor bijbels - maar van goede opvoeding.

Secundo: het is met lectuur zoals met tv-programma's. Staat een programma je niet aan, dan zap je eenvoudig naar een andere zender. Een boek dat je niet aanstaat leg je gewoon terzijde. Niemand verplicht jou om welk boek dan ook te lezen dat te jouwer beschikking ligt, zomin als de hotelbaas jou verplicht om de door hem ter beschikking gelegde douchegel en shampoo te gebruiken.

Zelfs al stelt bvb. een kosmeticaproducent die douchegel gratis ter beschikking, bij wijze van reclame, dan nog mag jij je eigen douchegel gebruiken. Zeker voor mensen met huidaandoeningen lijkt het me allerminst aangewezen om zomaar om het even welke douchegel te gebruiken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
dit geldt niet alleen het godsdienstig geleuter maar alle reclame en ook minstens zo erg het aanspreken op straat of na aanbellen aan de woningdeur. Wetten op spam en colportage aanscherpen en wel zonder uitzondering voor 'gelovigen'.
Dat bedoelde ik nu met te pas en te onpas in mijn vorige bijdrage, mijn waarde. Kennelijk zijn we het nog niet zo oneens als jij misschien vreesde... Van mij hoeven Jehova's Getuigen ook niet alle zondagen aan te bellen hoor...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 16:58   #163
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Zelfs al stelt bvb. een kosmeticaproducent die douchegel gratis ter beschikking, bij wijze van reclame, dan nog mag jij je eigen douchegel gebruiken. .

En je mag die douchegel ook mee naar huis nemen
Oud 25 mei 2008, 17:09   #164
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
En je mag die douchegel ook mee naar huis nemen
Inderdaad, maar die douchegel is dan ook voor éénmalig gebruik, in tegenstelling tot dat boek.
Oud 25 mei 2008, 17:10   #165
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar die douchegel is dan ook voor éénmalig gebruik, in tegenstelling tot dat boek.
Het boek is toch maar een zeer eenzijdig TV-programma. Zappen zal niet mogelijk zijn. Eigenlijk zegt men: ge kunt lezen in de Bijbel of anders moet ge maar niets lezen.

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2008 om 17:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 17:36   #166
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het boek is toch maar een zeer eenzijdig TV-programma. Zappen zal niet mogelijk zijn. Eigenlijk zegt men: ge kunt lezen in de Bijbel of anders moet ge maar niets lezen.
Je kan je tv nog altijd uitzetten en een praatje slaan met de buren bijvoorbeeld. En sommige hotels hebben een bibliotheek waarin je gratis lectuur kan uitlenen voor de duur van je verblijf.

Dus... wat is je punt? Een hotel is een instelling die slaap- en eetgelegenheid aanbiedt. Daarenboven is er ook nog een surplus-service die van hotel tot hotel verschilt. Het aanbieden van lectuur is één van die surplussen, het aanbieden van douchegel een andere, en het aanbieden van drie soorten toiletpapier nog een andere.

'k Wil maar zeggen: die surplussen zijn in mijn ogen niet doorslaggevend voor de kwaliteit van de eigenlijke hotelfunctie. Als het eten smaakt en het bed ligt goed, zullen de meeste mensen al wel héél tevreden zijn, dacht ik zo, zonder dat ze lopen te zaniken over de kleur van het behang op de kamer en over die bijbel die daar ligt. Zou jij een hotel met een goede keuken mijden omdat de badkamertegeltjes niet echt jouw ding zijn?
Oud 25 mei 2008, 18:43   #167
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan je tv nog altijd uitzetten en een praatje slaan met de buren bijvoorbeeld. En sommige hotels hebben een bibliotheek waarin je gratis lectuur kan uitlenen voor de duur van je verblijf.
Dus... wat is je punt? Een hotel is een instelling die slaap- en eetgelegenheid aanbiedt. Daarenboven is er ook nog een surplus-service die van hotel tot hotel verschilt. Het aanbieden van lectuur is één van die surplussen, het aanbieden van douchegel een andere, en het aanbieden van drie soorten toiletpapier nog een andere.

'k Wil maar zeggen: die surplussen zijn in mijn ogen niet doorslaggevend voor de kwaliteit van de eigenlijke hotelfunctie. Als het eten smaakt en het bed ligt goed, zullen de meeste mensen al wel héél tevreden zijn, dacht ik zo, zonder dat ze lopen te zaniken over de kleur van het behang op de kamer en over die bijbel die daar ligt. Zou jij een hotel met een goede keuken mijden omdat de badkamertegeltjes niet echt jouw ding zijn?
U bent wel hardleers. Mijn punt is dat wanneer men geen katholiek is of christen, dat men dan ongevraagd de bijbel onder zijn neus geschoven krijgt. En dat men tegen de niet-christenen zegt: en voor u hetzelfde.

Dat is mijn punt!

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2008 om 18:44.
Oud 25 mei 2008, 19:09   #168
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U bent wel hardleers. Mijn punt is dat wanneer men geen katholiek is of christen, dat men dan ongevraagd de bijbel onder zijn neus geschoven krijgt. En dat men tegen de niet-christenen zegt: en voor u hetzelfde.

Dat is mijn punt!
Je blijft hardleers. Als in mijn parochie de processie uitgaat op Sacramentsdag, en jij bekijkt de hele bedoening toevallig vanuit je raam, dan krijg je ook een geloofsuiting onder je neus geschoven.

De hele discussie hier draait om de vraag in hoeverre confrontatie mag worden gelijkgesteld met opdringen. Het is me intussen allang duidelijk dat het korte lontje vanwege sommigen hier zelfs een simpele confrontatie met een geloofssymbool als een opdringen van geloof doet beschouwen.

Een hotelbaas blijft vrij in de inrichting van zijn kamers. In tegenstelling tot het gemeentehuis is een hotel géén openbare ruimte. Waar je in de openbaarheid eventueel kan aanvoeren dat binnen de daar geldende neutraliteit elk geloofssymbool uit den boze is, geldt dit zeker niet voor een hotelkamer, die privéterrein is. Hangt die hotelbaas daar dus een kruisje aan de wand, dan heb je daartegen niet te protesteren, of moet je niet liggen janken omdat hij jou zijn geloofsovertuiging "opdringt". Het enige wat je kan doen is dat kruisje van de muur wegnemen en het in een lade leggen.

Als je écht zo'n kort lontje hebt, tja... hotels genoeg zou ik zo zeggen. Iemand vertelde me onlangs dat een moslim zich bij de directie ging beklagen over de talrijke crucifixen overal in het hotel waar hij logeerde. De man had er geen oren naar dat dit hotel gerund werd door... kloosterzusters. Had hij maar een ander hotel moeten kiezen hé... Nochtans blijven in dat hotel wel vaker moslims overnachten. De meesten van hen hebben echter niet zo'n kort lontje en stoppen dat kruisbeeld gewoon weg voor de duur van hun verblijf, zonder daar zo'n probleem van te maken.

Kortom: de hoteldirectie en niemand anders kiest voor het surplus dat zij de gasten aanbiedt. Ik zou dus zeggen: wees kritisch en kies je hotels voortaan zodanig dat je je kan vinden in het aangeboden surplus. Persoonlijk kan dat surplus me weinig schelen, en ben ik allang tevreden met een correcte bediening, een deugdelijk maal, een goed bed en een niet al te luidruchtige en propere kamer.
Oud 25 mei 2008, 19:12   #169
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

En bij de kapper wordt in ongevraagd geconfronteerd met een onrealistisch schoonheidsideaal en het wel en wee van decadente mediageile zogenaamde bekende mensen. Ik heb de keuze of ik daar de weekbladen inkijk of niet. Zo heeft ook ieder de keuze de bijbel en de hotelcatalogus in te kijken als hij of zij daar zin in heeft.

Ik begrijp niet waar je je zo druk over maakt. We worden continue geconfronteerd met ongevraagde indrukken en informatie, dat hoort bij samenleven.
Oud 25 mei 2008, 21:07   #170
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
En bij de kapper wordt in ongevraagd geconfronteerd met een onrealistisch schoonheidsideaal en het wel en wee van decadente mediageile zogenaamde bekende mensen. Ik heb de keuze of ik daar de weekbladen inkijk of niet. Zo heeft ook ieder de keuze de bijbel en de hotelcatalogus in te kijken als hij of zij daar zin in heeft.

Ik begrijp niet waar je je zo druk over maakt. We worden continue geconfronteerd met ongevraagde indrukken en informatie, dat hoort bij samenleven.
Ik maak me niet druk. Als niet-gelovige vind ik het wel raar dat ik in een hotel in Hong-Kong een bijbel op mijn nachttafel vind. Precies alsof er alleen christenen op de wereld zouden leven, of dat alle Westerlingen, die deze hotels bezoeken, het woord van Jezus aangenomen hebben. Het wordt wel tijd dat die hotelmanagers beseffen dat dit dus niet zo is.

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2008 om 21:35.
Oud 26 mei 2008, 08:56   #171
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Boodschap aan collega atheisten die hun buik volhebben van de last die ze hebben van andermans ingebeeld vriendje. Als wij geen actie ondernemen gaat heel de wereld om zeep aan religie. Inmiddels kan ik op brittish airways vluchten al geen rundervlees meer eten, want ze vliegen op india en willen niemand beledigen....

Anyway, to the point,

mijn leven speelt zich voor een groot deel af in hotelkamers. Al die hotelkamers heben 1 ding gemeen. Ze hebben een bijbel naast het bed. Daarnet (ik zit in Finland) ben ik naar de receptie gegaan met die bijbel en de boodschap "I found 'this' in my room, can you please get that as far away from me as possible?" Dat was geen probleem. Ze zouden hem zaterdag als ik wegben, wel terugleggen.

De oproep is nu, als alle atheisten die bijbel nu zoals ik net deed, mooi terugbrengen naar de receptie, misschien kunnen we de wereld stillekesaan duidelijk maken dat we hun opdringerigheid beu zijn.

(een vriend van mij is hiermee begonnen, alleen werpt hij hem gewoon in de vuilbak, iets wat hij elke avond opnieuw moet doen, want alsof het een mirakel is, elke dag ligt hij er weer. Maar dat lijkt me overdreven en de enige die je overtuigd is de kuisvrouw.)
Ha, ha, ha!!! Ocharme toch, dikke sukkel. Wat een angst voor je geweten, angst voor hoe jij in mekaar zit. Je moet wel heel veel psychologische problemen hebben.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 08:59   #172
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Hehe, mijn vrouw (ook een hotelgangster) denkt ook in die richting. Zij wil een flyer in die bijbel steken met "did you read this" en dan naar alle racistische, belachelijke, onverdraagzame, ... passages verwijzen.
Volgens mij heeft dat geen effect, niemand doet die bijbel open. Atheisten hebben er geen boodschap aan en religieuzen lezen hem niet. De bijbel lezen is namelijk de beste manier om atheist te worden.
Als de bijbel voor jou de beste manier is om atheïst te worden, dan zit je met een probleem, dan wijst dat erop dat je jezelf niet kan accepteren. Onder mijn kleren heb ik ook een bloot lijf, maar ik voel niet de behoefte foto's daarvan in de bijbel te steken, en nog minder om die in Playboy te laten afdrukken. Heb jij een probleem met je naaktheid misschien?
Oud 26 mei 2008, 09:01   #173
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Hmm, alternatieve piste Eigelijk zit er in dat idee wel iets in. We zouden allemaal van elke hotelkamer de bijbel mee naar huis kunnen nemen en als we er een paar honderd hebben, de pers uitnodigen voor een bonfire

Ik voel er wel wat voor en ik geraak aan een bijbel of 50 per jaar. Nog liefhebbers?
Waar hadden we dat ook alweer nog gezien?
Oud 26 mei 2008, 09:02   #174
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot mijn groot spijt heb ik in elke hotelkamer die bijbel al gevonden. Benelux, duitsland, noorwegen, denemarken, finland, zweden, U.K....
Nochtans zijn de nordics erg vrijdenkend. Ik vermoed dat ze "net als in de film" cool willen zijn.
Misschien wil 'vrijdenkend' zeggen dat je die bijbel gewoon laat liggen als je er geen behoefte aan hebt, maar het feit dat je er gaat van freaken als je er een ziet, dat wil toch wat zeggen over je conditie.
Oud 26 mei 2008, 09:04   #175
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
Als atheïst neem ik daar geen aanstoot aan.
voil�*, dat is tenminste een gezonde atheïstische houding. Dat kan dus ook.
Oud 26 mei 2008, 09:06   #176
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
En waarom zou het aanbieden van diverse "heilige boeken" - die overigens voor elkaar niet moeten onderdoen wat betreft obscurantisme - een stap vooruit zijn?
Wat zit je hier aan te tonen? Dat je naam het tegenovergestelde is van wat je bent, misschien?
Oud 26 mei 2008, 09:09   #177
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Jongens, jongens. Atheïst ben je omdat je nadenkt en omdat je de waarheid verkiest boven de onzin. Atheïst ben je niet omdat je een hekel hebt aan de kerk, aan de bijbel of aan religie.

Dat die bijbel daar ligt kan me niks schelen. Die zeepjes op hotel gebruik ik ook niet. Ik ga ze ook niet aan de receptie afgeven hoor. En wat als er een sprookjesboek op mijn nachtkastje lag? Moet ik daar plots tegen zijn omdat veel mensen erin geloven?
Sorry, veel atheïsten die nadenken ben ik nog niet tegengekomen. Ik ken er wel eentje, maar ik durf die zijn naam hier niet te vermelden. Als jullie een atheïst ontdekken die durft na te denken, dan denk ik dat jullie hem ofwel uitsluiten, ofwel kruisigen, of lynchen ofzo.
Wat ik zie is dat de meeste atheïsten onzin verkiezen boven waarheid.
Oud 26 mei 2008, 09:10   #178
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

proficiat Linda, 4 ad hom's op 6 posten
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 09:13   #179
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Sorry, veel atheïsten die nadenken ben ik nog niet tegengekomen. Ik ken er wel eentje, maar ik durf die zijn naam hier niet te vermelden. Als jullie een atheïst ontdekken die durft na te denken, dan denk ik dat jullie hem ofwel uitsluiten, ofwel kruisigen, of lynchen ofzo.

laat ze maar komen, deze atheist denkt na.

Iedere persoon heeft zijn visie op de waarheid, en iedereen beschuldigt elkaar ervan te geloven in onzin als die visie niet met elkaar overeenstemmen. Dit hele forum is er een mooi voorbeeld van
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 09:14   #180
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
nog steeds diezelfde haat en minachting voor degenen die niet exact denken zoals jou, Edith, ik had echt gehoopt dat jij je verstand zou beginnen te gebruiken.

ik vind het oprecht spijtig dat iemand met jouw intelligentie zich zo laat vangen door haatpropaganda.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be