Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2009, 14:17   #161
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom kan me het niet schelen wat de Hollanders of hun partijen willen ?
Mischien omdat Luiks addergebroed zoals jij verantwoordelijk zijn voor de splitsing der Nederlanden?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 14:19   #162
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Mischien omdat Luiks addergebroed zoals jij verantwoordelijk zijn voor de splitsing der Nederlanden?
Als dat zo is is het een leuk punt.
Maar U geeft ons teveel eer.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 14:27   #163
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Als dat zo is is het een leuk punt.
Maar U geeft ons teveel eer.
een natie uit mekaar trekken, noem ik geen eer maar een oorlogsmisdaad.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 14:35   #164
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
een natie uit mekaar trekken, noem ik geen eer maar een oorlogsmisdaad.
Het wordt met de dag gekker hier Shadowke.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 14:38   #165
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het wordt met de dag gekker hier Shadowke.
vooral door de Franskiljons en hun vazallen de Vlaamse Belgiscisten.
Oud 14 juni 2009, 16:01   #166
Lovania
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Nochtans vindt men in het Vlaamse dialect vele woorden die in Nederland onbekend zijn. Poutrel afgeleid van het Franse 'Poutrelle' of chauffage wat verwarming betekend. Noord-Brabanders en Limburgers zijn volks maar hebben inderdaad voor de rest ook een sobere levensstijl, wonen in dezelfde rijtjeshuizen als de rest van Nederland en drinken ook Heineken net als ons Rotterdammers. Vlamingen en de rest van Belgie behoren voor mij echt tot het Zuidelijke Europa, qua mentaliteit en cultuur. De taal is daarbij een onbelangrijk begrip.
Als Noord-Brabander kan ik uw verhaal geenszins beamen. Toen ik enkele jaren geleden verhuisde van West-Brabant naar Leiden om er te gaan studeren, merkte ik al snel dat er grote verschillen zijn tussen Hollanders en Noord-Brabanders. Men is boven de sloot veel directer en dat heeft zowel voor- als nadelen. Noord-Brabanders communiceren wat subtieler. Enfin, ik heb er even aan moeten wennen. Ook op culinair gebied merkt men verschillen. Hollanders eten weinig streekproducten en drinken voornamelijk pils (meestal van Heineken of Amstel; hoewel, in Leiden kende ik ook veel liefhebbers van speciaalbieren, maar dat komt misschien doordat het een echte studentenstad is met studenten uit alle delen van NL en BE). In Noord-Brabant ziet men meer streekproducten, zoals worstenbrood en balkenbrij. Wij drinken geen Heineken, maar voornamelijk Jupiler, Bavaria, abdijbieren (Maredsous etc.) en trappistenbieren (Westmalle, Orval, Rochefort etc.) en die bieren zijn voor ons gemakkelijk te bekomen vlak over de grens. Op het gebied van de sociale omgangsvormen zijn er eveneens verschillen waarneembaar. In Holland houdt men doorgaans wat meer afstand. Wanneer men in Noord-Brabant of in de regio Antwerpen even bij vrienden op bezoek gaat, loopt men gewoon via de achterdeur naar binnen. In Zuid-Holland was dat wel anders. Daar moet ge zo ongeveer een telefonische afspraak maken en aanbellen bij de voordeur. Het heeft wellicht met de mate van verstedelijking te maken, waardoor men niet iedereen even goed kent.

Wanneer ik West-Brabant (NL) vergelijk met de provincie Antwerpen, waar ik dikwijls kom, merk ik vrijwel geen verschil in doen en laten. Eigenlijk is die grens er enkel op papier, al is de ruimtelijke ordening er wel heel anders. Het gemeenschappelijke dialect (West-Brabants lijkt sterk op Antwerps) is in tegenstelling tot wat u denkt juist een belangrijke factor, want daardoor verstaan we elkaar rap. Of ik nu in de Fendert (Fijnaart) ben of in Turnhout; het is in veel opzichten hetzelfde. Feitelijk durf ik te stellen dat Napoleon dat indertijd met de vorming van de provincie Twee Neten (in een veel vroeger stadium het Markgraafschap Antwerpen) correct heeft ingezien. Wat namelijk frappant is in mijn geval, is het feit dat ik als West-Brabander meer affiniteit heb met Antwerpenaren dan met Oost-Brabanders. Daar heb ik eigenlijk weinig mee van doen. Voor Zeeuwen en Vlamingen geldt hetzelfde.
Lovania is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 16:03   #167
Shadowke

Standaard

Oost-Brabant leunt meer aan bij Limburg denk ik
Oud 15 juni 2009, 20:22   #168
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Goed, dus u bent dan ook van mening dat Oostenrijk en het Duitstalige deel van Zwitserland bij Duitsland moeten gevoegd worden.
Duitsers, Oostenrijkers (inc de Duitstalige Zuid-Tirolers) en Zwitserduitsers behoren inderdaad eigenlijk tot de Duitse natie, al geloof ik dat enkel Zuid-Tirol en Oostenrijk ooit nog 1 land zullen worden.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 15 juni 2009 om 20:22.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be