Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waarom is Brussel de hoofdstad van Vlaanderen?
Omdat Brussel historisch gezien Vlaams grondgebied is 32 62,75%
Om de verfransing van Brussel tegen te gaan 3 5,88%
Omdat Vlaanderen in Brussel niets heeft te zeggen 2 3,92%
Om te laten zien wie de baas is in Brussel 5 9,80%
Een andere reden 9 17,65%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2010, 21:13   #161
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het is niet omdat veel Vlamingen vrij negatief tegenover het FRans staan dat het in de hele wereld zo is.
Elders vindt men het nog altijd een taal met positieve connotatie.
Als Engelstaligen al eens een andere taal leren, dan is het vaak Frans of Spaans.

Kijk ook naar de Vlaamse Kate Ryan. Door in het FRans te zingen heeft ze wereldwijd succes en niet enkel in FRanstalige landen.
In het Nederlands zou ze niet buiten Vlaanderen geraakt zijn.
Kan u niet antwoorden op mijn vraag?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 21:14   #162
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Kan u niet antwoorden op mijn vraag?
azert draait graag rond de pot om zichzelf uit de wind te zetten
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 21:16   #163
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Als ik van hen was zou ik Antwerpen nemen...
Nonsens - noch Antwerpen noch Gent komen in de aanmerking. De bevolkingsaantal of de grootte van de oppervlakte is helemaal niet de belangrijkste criterium in het bepalen van een hoofdstad.

Alleen maar één Vlaamse stad is een echte, reële alternatief voor Brussel-hoofdstad: Mechelen
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 21:17   #164
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
elke dag zijn er minder Vlamingen en meer Franstaligen in de Rand.
Vind je het niet hypocriet dat je het criterium "moedertaal' in Brussel (Arabisch, Berbers, Lingala, Turks, Engels,...) afdoet als irrelevant, maar in de Vlaamse Rand datzelfde criterium "moedertaal" hanteert om te bepalen of iemand al dan niet Vlaming zou zijn?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 14 februari 2010, 21:24   #165
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Alletwee de nagel op de kop. Gelukkig zijn er nog nuchtere Nederlanders op dit forum die de zaken zeggen en zien zoals ze zijn.

Brussel is Belgie in het klein. Vasthouden aan Brussel is vasthouden aan Belgie.

Een onafhankelijk Vlaanderen waar Brussel integraal deel van uitmaakt komt er NOOIT. Tijd dat iedereen dit eens onder ogen ziet. Het ENIGE wat Vlaanderen tegenhoudt op de weg naar zelfstandigheid zijn de Vlamingen die roepen dat we Brussel "niet mogen loslaten". Door dit krampachtig vasthouden aan een verloren stad hebben de Franstaligen het machtigste wapen in handen tegen de Vlaamse onafhankelijkheid. En het werkt, al decennia lang.

Wel, laat ons hun dat wapen afnemen. Laat ons in alle sereniteit zeggen: 'Brussel: doe wat je wil!' Brussels DC, Brussel bij Wallonie, Brussel bij Vlaanderen,... Enkel dan staat er ons niks meer in de weg voor een zelfstandig Vlaanderen. Of gaan we echt nog decennia lang aanmodderen met Belgie enkel en alleen omdat we te koppig zijn om die Franstalige stad niet te willen "lossen"? (alsof we de stad vandaag "hebben", maar soit).

Het stoort mij ook ma-te-loos om Brusselse Vlamingen (stuk voor stuk belgicisten trouwens) �* la Geert Van Istendael en Tony Mary te horen verkondigen hoe Brussel het 'centrum van de wereld is', alsof Vlaanderen zonder Brussel niks betekent. Belachelijk natuurlijk, maar vele Vlamingen trappen erin en zijn zo tégen een onafhankelijk Vlaanderen.

Zijn de Denen of Ieren (met minder inwoners dan VL) ongelukkig of betekenisloos omdat zij geen 'Brussel' hebben?

Vlaanderen zal trouwens altijd, in eender welk scenario, met Brussel verbonden blijven gezien de geografische ligging van de stad. Iedereen die in of uit Brussel wil (met de auto, trein of vliegtuig) moet door Vlaanderen. Dus de stadstaat Brussel kan zich onmogelijk permitteren om zich anti-Vlaams op te stellen na een splitsing. Er zullen samenwerkingsakkoorden kunnen gesloten worden om eventuele (praktische) problemen op te lossen.

Indien we OOIT een onafhankelijk Vlaanderen willen, een Vlaanderen dat zich eindelijk losrukt uit de zieke Belgische staat, MOETEN we Brussel (voor een deel) durven lossen. Ik vind het dan ook zéér jammer dat een verstandige partij als N-VA dit niet inziet.
Voor jouw navelstarend xenofoob Vlaanderen pas ik. Iedere zelfbewuste natie kan omgaan met taalkundige minderheden binnen haar territorium. Deenstaligen in Duitsland, Zweedstaligen in Finland,...
Oud 14 februari 2010, 21:55   #166
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Nonsens - noch Antwerpen noch Gent komen in de aanmerking. De bevolkingsaantal of de grootte van de oppervlakte is helemaal niet de belangrijkste criterium in het bepalen van een hoofdstad.

Alleen maar één Vlaamse stad is een echte, reële alternatief voor Brussel-hoofdstad: Mechelen
Historisch gezien misschien wel. Het is echter het is wel degelijk slim om je hoofdstad de grootste stad van het land te plaatsen, die bij voorkeur centraal gelegen is en goed bereikbaar. Mechelen is helemaal niet goed bereikbaar vanuit de rest van Vlaanderen. Antwerpen is het enige goede alternatief.
Oud 14 februari 2010, 21:59   #167
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat klinkt een beetje hetzelfde als zeggen dat in Amsterdam geen Hollanders wonen omdat er Amsterdammers wonen. Ik weet dat ik voorbij ga aan locale langen tenen, maar natuurlijk zijn die mensen ook Vlamingen.
Nu ben ik even niet mee... waarop reageer je juist?
Oud 14 februari 2010, 22:03   #168
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor jouw navelstarend xenofoob Vlaanderen pas ik. Iedere zelfbewuste natie kan omgaan met taalkundige minderheden binnen haar territorium. Deenstaligen in Duitsland, Zweedstaligen in Finland,...
Jaani, ik ben je beschuldigingen en insinuaties grondig zat. Ze slaan ook werkelijk nergens op.

Ik ben niet a priori tegen het feit dat Brussel deel zou uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen, ook al weet ik dat zoiets nooit ofte nimmer zal gebeuren. Trouwens, ook in een Vlaanderen zonder Brussel zullen er anderstalige minderheden in VL wonen, geen probleem mee.

Ik ben gewoon tegen het feit dat de Vlamingen op voorhand van alle daken schreeuwen dat ze 'Brussel niet willen lossen' en zodoende Belgie een levensverzekering verschaffen. De Franstaligen horen niet liever dat de Vlamingen Brussel niet willen lossen. Ze weten goed dat zolang zij de macht hebben over en in Brussel (en dat zal niet snel veranderen), Vlaanderen Belgie niet zal verlaten. Zodoende kunnen wij de onafhankelijkheid als stok achter de deur, als 'dreigingsmiddel' niet gebruiken om noodzakelijke hervormingen door te voeren. Enkel wanneer we wat afstand van Brussel zouden nemen (in de zin van 'kies zelf maar'), kan de onafhankelijkheid als wapen gebruikt worden. Geen dag eerder.

Maar zeg eens, jij beschuldigt mij van xenofobie en navelstaarderij omdat ik Brussel niet (persé) bij Vlaanderen wil. Volgens diezelfde "logica" ben jij toch een evengrote xenofoob omdat je van de Walen afwil, niet? Kan elke zelfbewuste natie niet omgaan met verschillende taalgroepen?

Laatst gewijzigd door Zeno! : 14 februari 2010 om 22:05.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 22:05   #169
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Historisch gezien misschien wel. Het is echter het is wel degelijk slim om je hoofdstad de grootste stad van het land te plaatsen, die bij voorkeur centraal gelegen is en goed bereikbaar. Mechelen is helemaal niet goed bereikbaar vanuit de rest van Vlaanderen. Antwerpen is het enige goede alternatief.
Het Vlaamse Gewest heeft in Brussel niets te vertellen, zeker niet als het om de veiligheid gaat.
Wat moet je met zo'n hoofdstad?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 22:12   #170
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaani, ik ben je beschuldigingen en insinuaties grondig zat. Ze slaan ook werkelijk nergens op.

Ik ben niet a priori tegen het feit dat Brussel deel zou uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen, ook al weet ik dat zoiets nooit ofte nimmer zal gebeuren. Trouwens, ook in een Vlaanderen zonder Brussel zullen er anderstalige minderheden in VL wonen, geen probleem mee.

Ik ben gewoon tegen het feit dat de Vlamingen op voorhand van alle daken schreeuwen dat ze 'Brussel niet willen lossen' en zodoende Belgie een levensverzekering verschaffen. De Franstaligen horen niet liever dat de Vlamingen Brussel niet willen lossen. Ze weten goed dat zolang zij de macht hebben over en in Brussel (en dat zal niet snel veranderen), Vlaanderen Belgie niet zal verlaten. Zodoende kunnen wij de onafhankelijkheid als stok achter de deur, als 'dreigingsmiddel' niet gebruiken om noodzakelijke hervormingen door te voeren. Enkel wanneer we wat afstand van Brussel zouden nemen (in de zin van 'kies zelf maar'), kan de onafhankelijkheid als wapen gebruikt worden. Geen dag eerder.

Maar zeg eens, jij beschuldigt mij van xenofobie en navelstaarderij omdat ik Brussel niet (persé) bij Vlaanderen wil. Volgens diezelfde "logica" ben jij toch een evengrote xenofoob omdat je van de Walen afwil, niet? Kan elke zelfbewuste natie niet omgaan met verschillende taalgroepen?
Drogenbos, Sint-Genesius-Rode, Linkebeek,... ook maar laten vallen dan?
Oud 14 februari 2010, 22:14   #171
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het Vlaamse Gewest heeft in Brussel niets te vertellen, zeker niet als het om de veiligheid gaat.
Wat moet je met zo'n hoofdstad?
Ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft niets te zeggen over veiligheid. Dat is een bevoegdheid van het federale niveau (Binnenlandse Zaken) en van de gemeenten.
Oud 14 februari 2010, 22:17   #172
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Drogenbos, Sint-Genesius-Rode, Linkebeek,... ook maar laten vallen dan?
Die gemeenten liggen niet in Brussel maar in het Vlaams Gewest. OK, er zijn er faciliteiten maar daar is niet het debat hier. Hier hebben we het over Brussel.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 22:20   #173
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Die gemeenten liggen niet in Brussel maar in het Vlaams Gewest. OK, er zijn er faciliteiten maar daar is niet het debat hier. Hier hebben we het over Brussel.
Anderlecht en Elsene liggen ook niet in Brussel, maar ernaast.
Oud 14 februari 2010, 22:25   #174
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anderlecht en Elsene liggen ook niet in Brussel, maar ernaast.
Anderlecht en Elsene maken deel van de 19 Brusselse gemeenten en dus van het Brusselse Gewest als u het zo liever hebt. Drogenbos, Sint-Genesius-Rode en Linkebeek maken helemaal niet deel van Brussel.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 22:40   #175
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Anderlecht en Elsene maken deel van de 19 Brusselse gemeenten en dus van het Brusselse Gewest als u het zo liever hebt. Drogenbos, Sint-Genesius-Rode en Linkebeek maken helemaal niet deel van Brussel.
Anderlecht en Elsene maken samen met Brussel deel uit van de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Maar daar gaat het niet over.
Volgens Zeno! is de aanwezigheid van Franstaligen in de Vlaamse hoofdstad het obstakel van de Vlaamse onafhankelijkheid. Volgens dezelfde logica neem ik aan dat Zeno! ook zal afzien van andere gemeenten met een significante anderstalige aanwezigheid.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 14 februari 2010 om 22:40.
Oud 14 februari 2010, 22:41   #176
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Is het niet juist xenofoob om een volksvreemde stad onvrijwillig te willen annexeren en uw eigen taal en waarden daar te willen opleggen? Volksnationalisme amehoela.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 22:42   #177
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Is het niet juist xenofoob om een volksvreemde stad onvrijwillig te willen annexeren en uw eigen taal en waarden daar te willen opleggen? Volksnationalisme amehoela.
Wie wil de Nederlandse taal en Vlaamse waarden opleggen aan Brussel?
Oud 14 februari 2010, 22:43   #178
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
not me.
normaal gebeurt dat van zichzelf (als je geduld hebt).

(en euhm tzijn 'Nederlandse' waarden )

Laatst gewijzigd door Shadowke : 14 februari 2010 om 22:43.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 22:43   #179
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien u dit niet wilt moet het ook geen deel uitmaken van Vlaanderen, maar onafhankelijk worden of aansluiten bij een volk waar het meer mee gemeen heeft; volgens het volksnationalisme althans.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 22:44   #180
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Indien u dit niet wilt moet het ook geen deel uitmaken van Vlaanderen, maar onafhankelijk worden of aansluiten bij een volk waar het meer mee gemeen heeft; volgens het volksnationalisme althans.
En welk volk zou dat dan zijn? Het Amsterdamse volk?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be