Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hereniging der Nederduytscher landen?
Ja ghaerne! 50 54,35%
Neen! 42 45,65%
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2004, 19:41   #161
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
En dat zijn zo de eerste dingen die in u opkomen als aan ollanders denkt. Ge moet niet vragen wat een boekdelen aan argumentatie ge kunt bijeenschrijven moesten de mensen deze kwistenbiebels aux serieux nemen.
Er zijn idd bepaalde verschillen tussen hollanders en vlamingen. Maar de belangrijkste verschillen (bvb sjoemelen met de belastingen, bouwen e.d.) zijn allemaal zaken waarvan ik vind dat Vlaanderen beter af zou zijn als het meer zoals Nederland zou zijn.

De klompen, oranje-gekte, pindakaas e.d. mogen ze houden, maar essentieel kan ik dat toch bezwaarlijk noemen
En, welke essentiele voordelen zie je in een fusie?
Oud 19 mei 2004, 19:41   #162
Den Nederduytschen Draeck
Vreemdeling

Den Nederduytschen Draeck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noord-Brabant heeft een cultuur die dichter aanleunt met de Vlaamse dan bij de "hollandse", ze hebben de meer gemoedelijk rooms-katholieke cultuur, niet de hyper-efficiente, gecontroleerde Calvinistische cultuur.
En Noord-Brabant kan wél in Nederland zijn. Samen met Friezen, Drenthenaars, Hollanders, noem maar op!

Je argument (toch wel het meest gebruikte door anti-Dietslanders) is dus hol.
Oud 19 mei 2004, 19:43   #163
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

"Hollands" bier is wel meer dan Heineken, hoor. Er zijn in Noord-Brabant heel wat kleinere brouwerijen die heel goed en lekker bier op de markt brengen.
Ik drink zelfs regelmatig heineken, in tegenstelling tot common sense in Vlaanderen, is dat verre van slecht bier.
Ik ben eigenlijk aan het parodiëren, ik probeer op te schrijven hetgeen volgens mij de gemiddelde vlaming zou opwerpen. Cultuurverschillen.
het argument van de zogenaamde 'culturele verschillen' is gewoon belachelijk. in vlaanderen zijn er onderling even grote 'cultuurverschillen' als tussen vlaanderen algemeen en nederland. een limburger praat anders dan een antwerpenaar en een westvlaming praat nóg anders etc.
en de limburgers moeten ook niet "wij haan pannekoek'n bak'n" zeggen en een west-vlaming moet ook niet "ich heb nen hooooond" zeggen omdat ze in hetzelfde land wonen. maw de lokale 'cultuurverschillen' blijven gewoon bestaan en zorgen voor een mooie lokale schakeringen binnen de Groot- Dietse cultuur.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 19:48   #164
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Nederduytschen Draeck
Citaat:
wat is me dat nu voor gezever over culturele verschillen
Ze zullen vast doelen op het feit dat de gemiddelde Vlaming meer jus over zijn aardappelen doet dan de Nederlander.
Meer wa op zijn patatten?
Oud 19 mei 2004, 19:49   #165
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

@ dejohan

Om over cultuurverschillen te praten moet je natuurlijk eerst cultuur hebben, die Hollanders dus.

Plots vind ik die Walen zooooooo sympathiek. Nou, nou.
Oud 19 mei 2004, 19:50   #166
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:

Ik drink zelfs regelmatig heineken, in tegenstelling tot common sense in Vlaanderen, is dat verre van slecht bier.
Ik ben eigenlijk aan het parodiëren, ik probeer op te schrijven hetgeen volgens mij de gemiddelde vlaming zou opwerpen. Cultuurverschillen.
het argument van de zogenaamde 'culturele verschillen' is gewoon belachelijk. in vlaanderen zijn er onderling even grote 'cultuurverschillen' als tussen vlaanderen algemeen en nederland. een limburger praat anders dan een antwerpenaar en een westvlaming praat nóg anders etc.
en de limburgers moeten ook niet "wij haan pannekoek'n bak'n" zeggen en een west-vlaming moet ook niet "ich heb nen hooooond" zeggen omdat ze in hetzelfde land wonen. maw de lokale 'cultuurverschillen' blijven gewoon bestaan en zorgen voor een mooie lokale schakeringen binnen de Groot- Dietse cultuur.
Wacht tot ge uw geld naar Groningen ziet stromen, ge zult al een pak minder lachen.
Oud 19 mei 2004, 19:54   #167
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ze zullen vast doelen op het feit dat de gemiddelde Vlaming meer jus over zijn aardappelen doet dan de Nederlander.
een landverhuizer als jij zou zich beter onthouden van commentaar in deze discussie.
Oud 19 mei 2004, 19:56   #168
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:

Wacht tot ge uw geld naar Groningen ziet stromen, ge zult al een pak minder lachen.
liever naar groningen dan naar la wallonie.
en er zal ook wel geld van nederland naar vlaanderen vloeien want 't zijn hier niet allemaal rijke villawijken vol grootverdieners ofwel?
Oud 19 mei 2004, 19:57   #169
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk vooral niet dat ik een domme ben, Tommeke.
Ik weet precies wat die kleine dingetjes betekenen.
Allemaal denigrerend opgezet, gelijk de Nederlander die over "dat taaltje" sprak.

Blijf vooral gaarkoken in je sop, terwijl ik bezig ben met verbroedering.
Da's zeker da, schuif me maar gewoon op de kant, geef vooral geen argumenten waarom we geld zouden moeten uitgeven aan een vereniging met de staat waar we ons van hebben vrijgevochten.
Oud 19 mei 2004, 19:58   #170
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
een landverhuizer als jij zou zich beter onthouden van commentaar in deze discussie.
Uiteraard, ontneem me mijn stemrecht, ge kunt dat misschien met alle mensen doen die anders denken. Ik zie dat ge ne goeien ollander zou zijn, op voorhand al perfect geintegreerd.
Oud 19 mei 2004, 20:01   #171
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Citaat:

We kunne hier natuurlijk over blijven doorzagen, maar de grens tussen belgië en nederland is gaat ver terug (ik weet het niet precies hoe lang, maar toch al zeker 400 jaar). Bovendien hebben wij een verschillende religieuze achtergrond, met bijbehorende waarden en normen. Het is niet toevallig dat cultuurwetenschappers spreken in termen van de rooms-katholieke cultuur en de protestantse cultuur.

Ge moet trouwens cultuur niet verwarren met dialect. Ga maar eens in een Nederlands bedrijf werken, ge zult nog ogen opentrekken.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 20:01   #172
Den Nederduytschen Draeck
Vreemdeling

Den Nederduytschen Draeck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's zeker da, schuif me maar gewoon op de kant, geef vooral geen argumenten waarom we geld zouden moeten uitgeven aan een vereniging met de staat waar we ons van hebben vrijgevochten.
Van een Vlaamse vrijvechting was geen sprake.

Spreek eerder over een Franse/Waalse vrijvechting, als je nog enigzins intelligent over wil komen.

Dat er Vlaamse landverraders zijn, zal ik niet ontkennen, aangezien het aantal tegenstanders hier zo rond de 45% hangt.
Oud 19 mei 2004, 20:03   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We kunne hier natuurlijk over blijven doorzagen, maar de grens tussen belgië en nederland is gaat ver terug (ik weet het niet precies hoe lang, maar toch al zeker 400 jaar). Bovendien hebben wij een verschillende religieuze achtergrond, met bijbehorende waarden en normen. Het is niet toevallig dat cultuurwetenschappers spreken in termen van de rooms-katholieke cultuur en de protestantse cultuur.
Een storende veralgemening: een groot deel van de Nederlanders is katholiek, niet protestant. Wanneer gaan sommigen nu eindelijk eens die "belgicistische mythologie" van zich afwerpen? Noord-Brabant, Nederlands-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen zijn grotendeels tot bijna volledig katholiek. En in de Achterhoek en in Holland zijn er grote gebieden waar de meerderheid katholiek is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 20:03   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een storende veralgemening: een groot deel van de Nederlanders is katholiek, niet protestant. Wanneer gaan sommigen nu eindelijk eens die "belgicistische mythologie" van zich afwerpen? Noord-Brabant, Nederlands-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen zijn grotendeels tot bijna volledig katholiek. En in de Achterhoek en in Holland zijn er grote gebieden waar de meerderheid katholiek is.
Oud 19 mei 2004, 20:04   #175
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

En met die katholieken wordt onder de echt hollanders goed gelachen.

Zeeuws-Vlaanderen, Zuid-Limburg en Noord Brabant zijn inderdaad cultureel gelijkaardig. Maar ge gaat dat zijn toch niet echt de provincies die de Nederlandse kern uitstralen.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 20:09   #176
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
liever naar groningen dan naar la wallonie.wel?
Ach natuurlijk, een hollander heeft recht op uw geld, maar een Waal niet.
Prachtargumentatie is dat. Hebben we nog van die ijzersterke argumenten?
Oud 19 mei 2004, 20:10   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zeeuws-Vlaanderen, Zuid-Limburg en Noord Brabant zijn inderdaad cultureel gelijkaardig. Maar ge gaat dat zijn toch niet echt de provincies die de Nederlandse kern uitstralen.
Is u daar weer met uw "echte hollanders". De Hollanders zijn de Hollanders = inwoners van de provinies Holland. Bij mijn weten is de Nederlandse bevolking wel veel groter dan alleen de Hollanders. Willen de Hollanders met de andere Nederlanders lachen? Ok, mij best, dat is hun zaak. Hier lachen de Antwerpenaren wel eens met de Limburgers.

De "Nederlandse kern", wat mag dat dan wel wezen? Zijn de Brabanders, Zeeuwen, Zeeuws-Vlamingen en Limburgers dan plotseling tweederangsburgers in Nederland?
Oud 19 mei 2004, 20:10   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een niet onaardig aantal Hollanders (d.i. inwoners van de provincies Holland) zijn katholiek. Hoe rijmt u nu uw uitspraak aan elkaar?
Oud 19 mei 2004, 20:37   #179
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Van een Vlaamse vrijvechting was geen sprake.

Spreek eerder over een Franse/Waalse vrijvechting, als je nog enigzins intelligent over wil komen.

Dat er Vlaamse landverraders zijn, zal ik niet ontkennen, aangezien het aantal tegenstanders hier zo rond de 45% hangt.
Uiteraard, noem ons domme landsverraders, daarmee gaat ge ons zeker overtuigen dat het samenvoegen van Nederland en Vlaanderen een goed idee is.
Oud 19 mei 2004, 20:41   #180
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Door een tunnel ja! En moeten we het land al gaan indelen naar de tanende geloofsgemeenschap die er de plak probeert te zwaaien?
Laten we dan maar de toestand behouden zoals ze nu is!
Een tijdje terug zag ik nochtans op de Nederlandse TV (ofwel las ik het op 't net, ik weet het niet meer zeker) dat een meerderheid van de inwoners van Sluis voor aansluiting bij Vlaanderen was. En zoals ik al zei, Sluis is zowat het enige Zeeuwse plaatsje van betekenis buiten Terneuzen, dat alleen bekend is omwille van het kanaal, maar waar het centrum niet veel voorstelt.
Sluis is officieel een stad, en het is er ongetwijfeld heel mooi (ben er zelf nog nooit geweest), maar het is zeker niet groot. De oude gemeente Sluis-Aardenburg, die gedwongen heringedeeld is met Oostburg (wat destijds aanleiding gaf voor de uitspraak van het gemeentebestuur dat men nog liever bij België wilde aansluiten dan heringedeeld worden), had nog geen 8.000 inwoners. Volgens het CBS zijn de kernen (VL: 'deelgemeentes') van Zeeuws-Vlaanderen, naar volgorde van grootte in 2003:
24.100 Terneuzen
10.900 Hulst
7.200 Axel (zijn veel mensen naar vernoemd )
4.900 Oostburg
4.700 Breskens
3.900 Sas van Gent
3.500 Kloosterzande
3.300 Sint-Jansteen
2.600 Aardenburg
2.600 Clinge
2.600 Sluiskil
2.500 Hoek
2.400 Sluis
...

Terneuzen is overigens inderdaad niet erg bijzonder, daar ben ik wel eens geweest nl., maar het is dus wel de grootste kern van Zeeuws-Vlaanderen.

Zeeuws-Vlaanderen is niet alleen Zeeuws door de invloed van de protestanten (Terneuzen en Breskens zijn bijv. protestants), maar ook door de al meer dan vierhonderd jaar bestaande band met de rest van Zeeland. Er is pas sinds kort een vaste oeververbinding, maar tot veertig jaar geleden waren de andere Zeeuwse eilanden ook niet over land met elkaar verbonden, dus de afhankelijkheid van veerverbindingen was in Zeeland helemaal geen bijzonderheid. Tot slot is de geloofsgemeenschap in Zeeland niet overal even tanende als in de rest van Nederland. Zeeland behoort tot de streng christelijke bijbelband, een aaneengesloten strook van Zeeland via het grote-rivierengebied, de Veluwe en Noord-Overijssel naar Urk, waar overal veel conservatieve christenen wonen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be