![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Heeft God alles gemaakt? Zoja, hoe kan het dat deze God goed is terwijl hij al het kwaad heeft gemaakt vanaf het begin der tijden? Is God oppermachtig, alleswetend, liefde...ect? Kan God uberhaupt alles? Of is hij volstrekt hulpeloos zonder al zijn bodempersoneel?
![]() |
![]() |
#162 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Juist. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wees daar niet zo zeker van. Elke revolutie in de wetenschap heeft in de geschiedenis op felle tegenstand gestuit van het establishment. Zo is ook nu het geval. Maar wees gerust, binnen honderd jaar worden de spotters bespot in de geschiedenisboeken. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zijn bodempersoneel, de mens, kan het heelal niet veranderen maar kan wel besluiten er op aarde iets moois van te maken, hij neemt als het ware het goede van God tot zich. ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() @TheBlackadder
Mijn God is de Katholieke God, de God van liefde. Ik weet niet welke God Ronny aanhangt maar ik spreek over de God van de Katholieke Kerk. Zoals je merkt in mijn postings geloof ik inderdaad niet langer in het neodarwinisme. Er zitten teveel gaten in, indien de theorie van Darwin zou kloppen, zou de evolutie veel langer geduurd moeten hebben. Toch ben ik ook geen fervent aanhanger van het 'intelligent design.' Ik vind echter dat we onbevooroordeeld alle pistes moeten onderzoeken en sta open voor nieuwe theoriën rond de evolutie. "Intelligent Design" heeft nu misschien nog onvoldoende argumenten, dat geef ik eerlijk toe, maar dat wil niet zeggen dat er geen onderzoek naar verricht moet worden. Neodarwinisme heeft ook nog steeds weinig echt bewezen argumenten (enkel algemeen aanvaarde argumenten) dus de evolutietheorie is nog helemaal niet rond, en zal dat waarschijnlijk ook nooit helemaal zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() @ Apocalyps
Niet God heeft het kwade gemaakt, maar de mens maakt het kwade. De mens heeft de eigenschap gekregen om een verschil te kunnen maken tussen goed en kwaad en krijgt ook die keuze. Het kwade in de wereld is van de mens afkomstig, niet van God. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In Genesis 6 zet Hij de gehele wereld onder water, waardoor de gehele wereldbevolking verdrinkt, op Noach en zijn familie na. En Hij vernietigt even verderop in Genesis 19 de steden Sodom en Gomorra, omdat de inwoners zich bezighouden met dingen die Hem niet bevallen, zoals prostitutie en homoseksualiteit. Er wordt genocide gepleegd in Zijn naam, door het volk van Israël, dat Hij heeft uitverkoren als Zijn favoriet; zie Jozua 6 vers 21: ‘En zij verbanden alles, wat in de stad was, van den man tot de vrouw toe, van het kind tot den oude, en tot den os, en het klein vee, en den ezel, door de scherpte des zwaards.’ (Zie in dit verband ook, Richteren 3 vers 29, 12 vers 6, Esther 9 vers 10-16, 2 Kronieken 28 vers 6, Jozua 8 vers 24, ect ect.) Het volk van Israël krijgt van hogerhand wetten opgelegd en indien men deze wetten overtreedt zijn de gevolgen catastrofaal. Zo doodt Jahwe in Numeri 25 vers 9 vierentwintigduizend mensen door middel van een plaag, omdat het volk van Israël andere goden dient. In 2 Samuel 24 vers 15 sterven zeventigduizend onschuldige mensen aan een pestilentie omdat koning David een volkstelling houdt, waar Jahwe het om onduidelijke redenen niet mee eens is, ect...ect. God is liefde???
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin. Laatst gewijzigd door Apocalyps : 3 februari 2006 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
1) die eeuwige aanbidding schrap ik. Ik heb dit niet nodig om mijn ego te strelen, een bende gelukkige mensen is al voldoende. 2) dan gaat de gehoorzaamheid er aan. Aangezien ik almachtig ben is mijn mens perfect, en kan die zichzelf besturen. Aangezien mijn mens perfect is zal deze altijd de goede oplossing kiezen, en goed advies dat ik hem bezorg overwegen, en indien dit het beste is, ook aannemen (en aangezien ik toch almachtig ben is mijn advies per definitie het beste, en ziet mijn mens, die perfect is dit ook). 3) Ik participeer actief in het leven. Ik kom advies geven en helpen indien gevraagd. Aangezien ik toch almachtig ben kan ik een voor de mens begrijpelijke vorm aannemen. ![]() ![]() De weg van een dwaas wordt geïllustreed door de wijze waarop de man Nabal handelde(1Sa. 25) alsook door de handelwijze van mensen die de ware God kennen en toch hetgeschapene aanbidden (Ro. 1:20-25). Jesaja zei dat een dwaas of onzinnige "louter onzinnigheid zal spreken en zijn hart zelf zal werken aan wat schadelijk is, om te werken aan afval en tegen Jehovah God te spreken wat eigenzinnig is, om de ziel van de hongerige ledig te doen gaan en hij doet zelfs de dorstige zonder drinken gaan (Jes.32:6). De dwaas veracht wijsheid en streng onderdricht (Sp.1:7). In plaats van naar raad te luisteren, blijft de dwaas een weg bewandelen die recht is in zijn ogen (Sp. 12:15). Hij neemt snel aanstoot en barst los in geredetwist (Pr. 7:9; Sp.20:3). Hij zegtin zijn hart (waarbij zijn daden te kennen geven wat zijn lippen wellicht niet met zoveel woord zeggen "'Er is geen Jehovah God """ ---Ps. 14:1. Ps Het zou je sieren minder hooghartig over te komen omdat je alles behalve in de positie verkeerd om anderen te recht te wijzen. ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door ronnydecoster : 3 februari 2006 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Banneling
|
![]() Ronny,
Rede voering en minder hoog uit den boom spreken en schrijven kunnen die hogere klassen der maatschapij NIET . Valt dat niet op?! ![]() lol Laatst gewijzigd door duncan : 3 februari 2006 om 12:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Heb ik trouwens gezegd dat god extreem is? Nee, leer lezen. Ik zeg wel dat uw interpretatie van de bijbel (en god) extreem is. Ik zeg ook dat uw god (de interpretatie die u geeft) onethisch en hypocriet is, en behoorlijk wat zwakke kantjes heeft (u schrijft hem zelf dingen toe die wijzen op egoisme, bewuste moord, en het breken van zijn eigen ethische regels en 'rechtvaardige maatstaven') En dan nog de grootste grap: u vraagt me een manier waarop god een probleem beter zou kunnen oplossen, en als ik die geef beschuldigt u me van een god te creeeren. U moet weten wat u wil ![]() En tenslotte volgt de nieuwe lading van quotes uit uw fictiewerkje waaruit u uw superioriteit over mij hoopt te bewijzen. Aangevult met de standaard beschuldiging dat ik hooghartig ben (kijk eens in de spiegel), dat ik niet mag oordelen of mensen op fouten wijzen die ik meen op te merken (dat terwijl u dat zelf doet, en u voordien nog zo op liep met de eigen keuze van de mens, die zich dan blijkbaar niet tot mij uitstrekt) Uw eigen hypocritie ten aanzien van uw eigen goddelijke regels en is echt meelijwekkend. Als uw god bestaat, hoop ik voor u dat hij u kan vergeven, want voor een strikte gelovige volgt u toch uw regeltjes niet zo goed ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Maar deze theorie is wel volledig genoeg om deze aan te nemen, en gaten zijn er om weggewerkt te worden. Van mij mag men trouwens ook onderzoek doen naar intelligent design, maar mij lijken de kansen op een resultaat nihil (men kan zelfs niet aantonen dat er een god is, wat zou die dan een groot plan hebben). Maar het belangrijkste punt is dat men dit uit het onderwijs moet houden totdat er enig bewijs is, en men vooral nu niet moet gaan claimen dat dit de juiste theorie is en evolutie de foute. Een ander punt is dat men eens snel moet gaan toegeven dat hun intelligentie achter het plan god is (iedereen weet dit, maar men blijft dit ontkennen). Men schermt met aliens (wat een contradictie is, want die zouden ook gepland moeten zijn). En dan zit men met het punt van de intelligentie: het ontwerp is flawed (kan effe niet op het nederlandstalige woord komen), wat niet meteen wijst op een superieure intelligentie. Ik kan (met mijn beperkte intelligentie) bijvoorbeeld fouten uit de mens halen, dus dan had die intelligentie dat toch ook wel kunnen doen (of nu de aanpassingen er in steken). Nuja, wie weet komt god mij ooit het plan brengen en zeggen: daar zit het, zo kan je het bewijzen en zo heb ik het gemaakt, en dan kan ik dat ook geloven. Maar ik zie dat niet meteen gebeuren ![]() (PS: eindelijk eens een discussie, u zou dat eens aan ronny moeten leren ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Wil men werkelijk wijs worden, dan moet men een dwaas worden in de ogen van de wereld, want de wijsheid van deze wereld is dwaasheid bij God. Jehovah heeft niet de wijze der wereld uitgekozen om hem te vertegenwoordigen, maar degenen op wie wordt neergezien als personen die geen kennis bezitten en daarom als dwazen worden beschouwd. Dit heeft ertoe geleid dat de dwaasheid van deze wereld nog duidelijker aan het licht is getreden. Bovendien ontneemt dit de begunstigde persoon elke reden om zich te beroemen. In plaats daarvan gaat alle heerlijkheid terecht naar Jehovah God, de bron van wijsheid. ---1Kor.3:18, 19; 1:18-31.--- Wanneer men een dwaas antwoord in overeenstemming met of naar zijn dwaasheid in de zin dat men zich tot zijn minderwaardige methoden van argumenteren verlaagt, geeft men er blijkt van het eens te zijn met de ondeugdelijke redeneringen of wegen van de dwaas. Om in dit opzicht niet als de dwaas te worden, geeft de spreuk de raad: Antwoord een verstandeloze niet naar zijn dwaasheid. Anderzijds blijkt uit spreuken 26:4,5, dat wanneer men hem naar zijn dwaasheid antwoord in de zin dat men beweringen analyseert, laat zien hoe bespottelijk ze zijn en aantoont dat zijn eigen argumenten tot volkomen andere conclusie leiden dan hij eruit heeft getrokken, dit de dwaas tot nut kan strekken. ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ronny je negeert weer men vragen..
of weet je geen antwoord? nouja, zwijgen is mij gelijk geven.. ook goed ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Schepen
|
![]() Ik sluit me aan bij duvelke
![]() Ronny kan de opstappelende argumenten niet aan en blijft maar dezelfde zinnen herhalen, in de hoop dat dit het probleem oplost. Nuja, in zijn laatste post probeert hij het nog recht te trekken: de dwaas is blijkbaar de goede mens en staat het dichts bij god. Waarom hij mij dan al de hele tijd voor dwaas, onwettend en dom uitmaakt is me niet duidelijk. Hij zou me net voor slim moeten uitmaken. Blijkbaar zijn argumenten ook minderwaardige methodes (wat dan wel de goede is, weet ik niet, ik gok op dogma's ![]() Nuja, aangezien met de man geen discussie mogelijk is, zal ik me hier dan ook niet meer mee bezighouden. Dan heeft de dwaas zijn zin, en moet ik hier geen tijd meer aan verspillen. Hopelijk komt hij ooit tot inzicht, want hij doet het niet goed in de geseculariseerde wereld (en dat voelt hij), en zijn eigen godsdienstige regels kan hij ook al niet volgen. Dit moet frustrerend zijn. Laatst gewijzigd door TheBlackadder : 3 februari 2006 om 20:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
misschien is het leuk om in deze discussie over het christendom een heel buddhistisch verhaaltje uit de islamitische traditie te vertellen. op een dag moest de mullah nasrudin recht spreken bij een geschil in een dorp. hij liet de eerste partij aan het woord, luisterde aandachtig en dacht dan diep na. "ge hebt gelijk." zei hij tenslotte. daarna kwam de tegenpartij aan het woord. ook deze deed zijn best om zijn standpunt uiteen te zetten. de mullah luisterde aandachtig en dacht diep na voor hij antwoordde. "u hebt gelijk." zei hij. nu werden beide partijen tegelijk kwaad "maar we kunnen toch niet allebei gelijk hebben?" riepen ze bijna in koor. de mullah nasrudin keek hen aan en zei "u hebt gelijk." assalaam alaikum redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Banneling
|
![]() kentge die verhaal al van die kikker en de schorpioen ?!
Is een indiaans verhaaltje maar vind men terug bij oosterse wijsheden en andere. Moraal van het verhaal is dat men niet zomaar iemand kan vertrouwen en dat gewin ook verlies kan omvatten . Goed & kwaad zijn slechts begrippen . |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Minister
|
![]() Is god dood, of is ons godsbeeld dood?
http://www.hal-pc.org/~wtb/einstein'sreligiousviews.html Einstein’s Religious Views Albert Einstein was very religious, and he often invoked God when arguing against quantum physics. He would say, "God does not play dice with the world." But his religiosity and notion of God differ greatly from those of most religious people. The following items present some aspects of Einstein’s religious views. 1. On the Bible: In his autobiographical notes (written at age 67) he says, "Thus I came--despite the fact that I was the son of entirely irreligious (Jewish) parents--to a deep religiosity, which, however, found an abrupt ending at the age of 12. Through the reading of popular scientific books I soon reached the conviction that much in the stories of the Bible could not be true." 2. On the Stages of Religion: In an article entitled "Religion and Science," Einstein identifies three stages of religion: - 1: religion of fear (the primitive man’s religion), - 2: a social or moral religion, and - 3: a cosmic religious feeling (Einstein’s religion). Common to the first two stages--but not to the third--is an anthropomorphic conception of God. Of the "cosmic religious feeling," Einstein says, "It is very difficult to elucidate this feeling to anyone who is entirely without it, especially as there is no anthropomorphic conception of God corresponding to it." ? ... op welk niveau zou de mohammedaanse "religie" zich bevinden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In mijn ogen is het gods beeld al dood en ik dit blijf ik zo denken tot voorbij men dood...zijn zoon werd immers ter vervanging genomen. Naar het gelijke werden we gemaakt en gevormd dus de levende god zoals men in zwartere cults omschrijft bestaat in mijn ogen en is ook een interaktief wezen in alles en iederéén. Dit feit stond al geschreven voor dat het woord geschiedenis werd uitgevonden. Zelf ben ik een niet moslim maar ik kan u verzekeren dat ze de drie niveau's omvatten zoals in vele geloofs vormen . Laatst gewijzigd door duncan : 3 februari 2006 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Minister
|
![]() Godsdienst waanzin is alleszins very alive.
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin. Laatst gewijzigd door Apocalyps : 3 februari 2006 om 22:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Banneling
|
![]() rasse waan - ras illusie - zo ook geloofs waan - of geloofs illusie zijn inderdaad alledaags bij sommige rijkere wijndrinkers lol.
Wistge dat een illusie of een waansbeeld een psychisch iets is...soort van verwerking ?! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |||||||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat: