![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En nee, het dringt niet door ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jammer genoeg is de natuur dus volledig anders. Die opstelling zal dus niks werken in de praktijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu industrieel wordt dat wel eens gedaan, zo dat ontstoffen en zo. Dat werkt dus enkel maar daar waar het stof ook los ligt. Van zodra het wat kleeft, en dat doet stof over het algemeen altijd. Werkt een stofzuiger al niet meer. t' is maar één van de problemen waar jullie voorstaan dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb eens een kerkdak moeten ontstoffen, langs de binnenkant met een hoogtewerker.
Ik kan u op voorhand dus al zeggen dat een stofzuiger hier niks kan doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn gras en zo heb ik ook nog niet gestofzuigd.
Heeft iemand hier ervaring mee? Er zal toch wel één gek genoeg zijn zeker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb hier al een paar potjes staan waar mijn tabak inzat.
Moet ik die nu bewaren voor jullie of mogen die weg? Er staan nog 2 oude stofzuigers met een wieltje af in mijne kelder? Iemand? Laatst gewijzigd door Mambo : 31 december 2011 om 17:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mare, vraag anders aan de Oekraïnse regering dat we een 200m² Tjernobiliaans bos mogen komen ontsmetten. (is wel gemakkelijker dan een woning) Of anders, mag ik uw "jodiumzout" over uw huis komen strooien. Na mijn "stofzuigen" zal het perfect binnen de wettelijk normen zijn. Voor U illusies maakt, dat stofzuigen is wel meer dan dat. Maar kom, het was de gemakkelijkste methode om het uit te drukken. Helaas had ik niet in de gaten dat U Artisjokaans ging doen.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 31 december 2011 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de buitenlucht wordt alles wat vettig. Stof bind zich met dat vet. Dat is gewoon zo. Daarom dat schoonmaak altijd twee producten nodig heeft. 1 als ontvetter en 1 als water binder, dat is doorgaans gewoon zeep dus. Je kan wat aarde opzuigen ja, waarschijnlijk kan je dat zelfs blijven doen. Maar al de rest kleeft gewoon overal aan, bij planten zal dat hars en zo zijn en bij gebouwen zal dat vet zijn. Dus of je nu gewoon stofzuigt, vacuum constructie maakt met onder of bovendruk. Het blijft gewoon liggen waar het ligt tenzij je het allemaal nat gaat afwassen. Nu dat afwassen werkt ook maar voor ruwe zaken. Gladde oppervlakten moet je nogmaal manueel afwassen. Operatie schoonmaak zal dus heel wat voeten in de aarde krijgen die je hier niet voorziet allemaal. En waarheen met de afvalberg die gigantisch groot zal worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nat afwassen, geniaal. Waarom denkt U dat ik "peeling" schreef? Er bestaan nu eenmaal meer technologiën dan stofzuigen en nat afwassen.
Dat werkt alleen als U dingen wil proper maken en de omgeving wil besmetten. Om dat te doen moet u een perfect waterdichte ondergrond hebben, en het afwaswater opvangen, filteren en het radiactieve materiaal in een potteke steken. En de enorme afvalberg moet je gewoon sorteren en compacteren om dan pas weg te steken. Of sorteren en goed uitspreiden (verdunnen)
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tot hiertoe had je het enkel over stofzuigen. Wat is peeling? Iets dat pelt? Japan gaan waxen? Nu onderhoud van gebouwen zit in onze activiteiten, maar ik denk dat ik hier iets nieuws ga gaan horen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tekst en uitleg a.u.b.. Indien het goed zit gaan we naar Japan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Effe kijken. We hebben dus het besmette huis en omgeving.
Laat me zowiezo vertellen dat het nooit een goedkope operatie gaat zijn. De normale gang van zaken. Als het verse fall-out is, kan de straling te hoog zijn om veilig te werken (dan spreken we wel over en pak meer dan een Fukushima scheet op 10 km afstand). Dan is het een optie het eerst wat laten af te koelen. Dat zou ik ook geschreven hebben indien U kilo's Jodium 131 als "test" voorgesteld zou hebben. na 8 dagen is die toch al gehalveerd, en na 16 dagen is het nog maar een kwartje enzoverder. Voor ceasium is dat Veel langer, +/-31 jaar. Niet interessant dus. Jodium is een beta-straler, en daar kan je jezelf tegen beschermen door het dragen van een pak met een laagje aluminiumfolie in. Dan ga je aan de slag. Alles wat los of semi los ligt, da's afvoeren. Belangrijke/kostbare dingen kan je ontsmetten in een daartoe bestemde ruimte. (kan je lokaal opzetten. Doet men ook voor asbestwerken nietwaar) En ja, voor de tuin en't brandhout, de kinderspeeltuigen enzoverder, da's hetzelfde. Zelfs planten. De rest sorteer je op brandbaarheid of niet. Het brandbare spul sla je op in een tijdelijke container, en dat kan letterlijk een gesloten 20voet container zijn. Deze voer je af naar een huisvuilverbrandingsinstallatie met goeie rookgaswassing. En je voegt het in kleine beetjes mee in de gewone huisvuilstroom. Het niet brandbare spul kan je of ontsmetten, waarna je het "waswater" of ander materiaal, wat in gecontroleerde omstandigheden is gedaan (zie mijn uitleg van nat wassen in de vorige posting), of compacteren en opslaan. Niet goedkoop, maar dan is dat deel toch al gedaan. De woning zelf. Het is de overweging dan. Is ontsmetten een optie (met een goeie water-huishouding en controle) , dan zijn er de nodige technologiën om dat te doen. Nat wassen met de juiste chemicaliën om de isotopen te binden. Of de iets meer tijdvragende peeling.* Of gewoon afbreken, en mee in de opgezette afvalstroom steken. Het waswater, opvangen en zuiveren volgens het boekje (bezinktank, floculant enzoverder) De vaste radioactieve koek die over blijft. Nu, uiteindelijk is dit geen grote hoop, maar die kan wel verdomd radioactief zijn, wegens geconcentreerde rotzooi. We kunnen dan opteren voor verder zuiveren/sorteren, wat een dure aangelegenheid is. Wat het nog verder concentreerd, radioactiever maakt, maar gemakkelijker in opslag. Of het opslaan.Dit gaat plek vragen. Voor het doorgedreven concentraat is er een nog niet gebruikte technologie, omdat de groenen daar paars van uitslaan, is het in een specifiek type kernreactor duwen, waar het zodanig bestraald word dat het zeer kortlevende isotopen worden, die hun energie mee afgeven in't proces, waarna je eindigd met niet radioactief materiaal. Nu, dat kan perfect een uiterst giftig zwaar metaal zijn. Maar daar weten we ook wat mee te doen. Na de ontsmetting van de woning, komt de omgeving aan de slag. Worst case scenario, afgraven, en de vervuilde aarde de normale behandeling geven, die men ook toepast voor grond die vervuild is met zware metalen of andere rotzooi. En eigenlijk heb ik gewoon beschreven wat ze in Japan al lang en breed aan't doen zijn. In Rusland hebben ze voor een goedkopere optie gekozen. Gewoon laten liggen. Na een tijdje migreert het toch niet meer, of is het zodanig verdund, dat het geen probleem meer vormt. Lap, weer een natuurgebied erbij. (hadden de Sojets wel meer ervaring mee, daar niet van, en ze hebben de plek toch) Nu, voor de kerncentrale zelf. Men kan die op een redelijk korte termijn zo'n behandeling geven. Maar dan moet er zovel mankracht en technologie ingezet worden dat het economisch gewoon idioot wordt. Wat ze nu aan't doen zijn daar is ervoor zorgen dat er niks van de zwaardere rotzooi vrijkomt. En binnen een tijdje kunnen we wel dingen gaan zien zoals Christo-achtig ingepakte gebouwen waar ze binnen aan't opruimen en ontsmetten zijn. En op iets langere termijn zie denk ik dat men voor sarcofagen gaat opteren. Da's goedkoper dan de reactoren enzo af te breken en dat op een andere plek te gaan opslaan. De kapotte splijtstofstaven, da's een ander verhaal. Uiteindelijk is dat perperduur materiaal waar een recycling-programma voor bestaat. Als er weeral geen setje greenpeacers zich aan de rails gaat ketenen, of met een set rubberbootjes de vrachtschepen gaat pesten. Eneuh, vervang radioactief materiaal door giftig materiaal, zoals asbest of dioxines, en je hebt net hetzelfde scenario. Alleen kan je sommige giffen, zoals dioxines wel vernietigen door deze te verbranden op hoog genoege temperatuur. *Een peeling is eigenlijk simpel. Je legt een laag natuurlatex over het te reinigen oppervlak. Wacht tot de latex droog is, en pel die af. Natuurlijk werkt dit niet op alle oppervlaktes. Maar met andere flexibele coatings kan je andere oppervlaktes aanpakken.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 1 januari 2012 om 05:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik blijf erbij dat het probleem het aantal slachtoffers is dat serieus uitstijgt boven het normaal aanvaarde, of normaal onvermijdbare, aantal slachtoffers. En dan moet je dus al over dosissen gaan spreken van ettelijke tientallen mSv, of eerder zelfs honderden mSv. DAT zijn inderdaad problematische blootstellingen. Daaronder verdwijnen de gevolgen in de "ruis" van de achtergrond (die van de orde van enkele mSv/jaar is, in sommige streken zelfs enkele tientallen mSv/jaar) ; en verdwijnt het slachtoffer effect ook in de ruis van de andere risico's die we aanvaardbaar of onvermijdbaar vinden. EN DUS IS HET GEEN PROBLEEM. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De 99.9999% van de straling die vrijkomt bij radioactief verval - en bij alle spul dat bijvoorbeeld in Fukushima is vrijgekomen - is gamma en beta straling. Zelfs alfa stralers zaten er niet tussen. Welnu, met gamma en beta straling maak je niks radioactief. Je kan ongeveer gelijk welk stuk materie aan een verschrikkelijke dosis gamma of beta straling blootstellen, en het wordt daar niet radioactief door. In het ergste geval heb je het ding structureel zwaar beschadigd, maar daarvoor moet je het nogal bestralen. Maw, wat je daar schrijft is gewoon fysisch fout. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als het gaat om te voorspellen wat er nog meer uit je duimen gaat komen geef ik ruiterlijk toe dat ik onwetend ben.
![]() |
#178 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een suggestie die ergens (ik weet niet meer waar) gelezen heb, is om gewassen te planten die de Caesium fixeren. Die kan je dan oogsten, en gecontroleerd verbranden. 'k weet niet of dit zou werken, maar het klinkt plausibel.
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zou een werkbare optie zijn, alleen, ik hoor in de verte weer enkelen roepen "laat die arme planten met rust, gijllie milieverwoesters".
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu theoretisch kan men natuurlijk heel veel doen. In de praktijk is dat helemaal anders. Ik vrees dat het gebied nog heel lang onbereikbaar zal blijven. ![]() |
|
![]() |
![]() |