Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2006, 13:12   #161
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Inzake politiek systeem geloofde ik vroeger dat we in een democratie leefden.
Dat geloof ben ik op dit forum verloren.
België -of moet ik zeggen: Belgique- is nooit een democratie geweest!
Oud 18 augustus 2006, 13:14   #162
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat hij de Franstaligen van de Rand in vrede laat, zo simpel is het.
Dat de Franstaligen dan stoppen met Vlaams grondgebied in te pikken!
Oud 18 augustus 2006, 13:21   #163
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Dat de Franstaligen dan stoppen met Vlaams grondgebied in te pikken!
En dat niet alleen: wij willen wat Vlaamse grond terug! Geen Waalse fascisten op Vlaamse grond!
Oud 18 augustus 2006, 13:25   #164
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
En dat niet alleen: wij willen wat Vlaamse grond terug! Geen Waalse fascisten op Vlaamse grond!
Geen Franstaligen meer in Vlaanderen dus.................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 13:31   #165
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Vandaag op de site van de Standaard:

Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 13:32   #166
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jong N-VA'er
Geen Franstaligen meer in Vlaanderen dus.................
Uw eerlijkheid siert u.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 13:56   #167
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Vandaag op de site van de Standaard:

<BUB mode>
Blabla bla mediacomplot blah blah internetpolls zijn enkel betrouwbaar als ze pro Belgica zijn bla bla België unitair
</BUB mode>
Oud 18 augustus 2006, 14:07   #168
luc broes

Standaard

Citaat:
Het is misschien inderdaad beter dat België splitst, als ik al die anti-Franstalige commentaren lees.
En als je daarbij nog al die Franstalige opmerkingen hoort, dan is er geen twijfel meer: Waalse vrienden, laten wij scheiden.

Leterme zei om te scheiden moet je met twee zijn.
Dat is juist, maar om samen te blijven ook.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 15:20   #169
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Hij duldt geen veranderingen aan de taalgrens. Is die toch nodig, dan stelt Leterme de pariteit tussen Franstaligen en Vlamingen binnen de federale regering ter discussie. "In verhouding met hun aandeel binnen de Belgische bevolking zijn de Franstaligen in de federale regering oververtegenwoordigd."
Iets zegt me dat hier gebiedsroof voorbereid wordt.

mvg

Harald.
Harald is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 15:30   #170
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cabeza de wikingo Bekijk bericht
[/b]

Juist ja, dit zegt dus alles over de WIL om te integreren van de Franstaligen. Weet je waarom Vlamingen een hekel krijgen van Franstaligen? Omdat Franstaligen zich arrogant opstellen tegenover Vlamingen, die ze trouwens toch maar als Untermenschen zien. Zeg niet dat het niet waar is, ik heb in Strombeek-Bever gewoond, het is gewoonweg hallucinant wat ik gezien heb. Het doet mij gewoon denken aan de "Lebensraum-Politik" van de Duitse SS.

Verklaar mij eens, Monsieur le aryen francophone, probablement avec un nom de famille flamand, hoe het komt dat ik in het cultureel centrum van Strombeek-Bever al welgeteld 4 (vier!) Franstaligen heb gezien die kwamen kijken naar een Nederlandstalige toneelopvoering. In Strombeek-Bever heb je dus 60 % Franstaligen. Dit zegt toch alles over de WIL tot integreren.
Franstaligen leven op hun eiland in die Vlaamse gemeente, hebben hun eigen cafés en culturele organisaties (zelfs in ééntalige Vlaamse gemeenten) en doen niets om zich te integreren. Of is het nog normaal te noemen als je een pint gaat pakken met een kameraad in Beersel, je de leuke opmerking te horen krijgt: regarde ces 2 connards l�*-bas, ils veulent parler en flamand".

Je hoeft echt geen psycholoog zijn om dit te snappen. Het beeld dat iemand heeft van zichzelf en het beeld dat iemand heeft van iemand anders is altijd en overal zeer belangrijk. Franstaligen "denken" dat ze Übermenschen zijn, maar zijn in feite op alle vlakken Untermenschen. Je hoeft gewoon de werkloosheidsstatistieken van Franstaligen te bekijken.

Over die Vlaamse rand rond Brussel heb ik als uitgeweken Bachten-de-Kupenaar wel een uitgesproken mening; en die is politiek niet-correct.
Enerzijds heb je de arrogantie van de Franstaligen, anderzijds de Lamme Goedzak-mentaliteit van die Vlamingen. De verfransing van de Vlaamse rand is niet enkel een fout van de Franstaligen en van de randdebielen van Vlaamse politici, maar ook - en de waarheid moet nu eens worden gezegd, mede-Vlamingen - van de individuele Vlamingen in die Rand. Eerst worden de huizen en appartementen doorverkocht aan de Franstaligen en worden zij ingeschreven in die Vlaamse gemeenten. Dit is toch vragen voor miserie. Men oogst toch altijd wat men zaait. Waarom hebben die Vlamingen daar vroeger nooit op gereageerd.

Goed, genoeg stof om over te discussiëren
Daar komt het inderdaad op neer. Ze gedragen zich als mensen die blijkbaar nooit degelijk taalonderwijs genoten. Als Franssprekende heeft men dat niet nodig!, een van hun geliefde uitspraken. Wanneer dat achteraf niet blijkt op te gaan is het de schuld van de anderen die hun verfijnde cultuur niet juist weten in te schatten. Ik heb lol in die opgeblazen verontwaardiging. Het is zoiets als de kleren van de keizer, plots ontdekt men dat er helemaal geen kleren zijn. En natuurlijk is er een probleem met Vlamingen die graag snel geld verdienen of zich laten voor de poen laten inpakken. Ik denk echter dat heel wat Vlaamse politiekers klaar staan om op de kar van Leterme te springen. En nog iets, die Francofone stemmen toch gaan toch naar het FDF of erger, en de Waalse kiezers mogen niet in Vlaanderen stemmen. Dus niks van aantrekken.

Laatst gewijzigd door Rogier : 18 augustus 2006 om 15:31.
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 15:48   #171
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn uitspraak kan m.i. dus niet anders dan plagerig-ironisch bedoeld zijn. Uiteraard bezit het gros van de franstaligen de intellectuele capaciteiten om Nederlands te leren. Conclusie: ze willen het niet.
Ach, een provocatietje.

Wie wil er nou een dialect bijleren (want veel Nederlands hoor je bij ons niet praten, buiten de media), als je al over een wereldtaal bechikt?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:09   #172
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, voor Schoofzak : Walen= lui, dom. Misschien toevoegen dat ze geen mensen zouden zijn en dat Frans geen taal zou zijn, wie weet...................
Jij legt mij woorden in de mond die ik niet uitgesproken heb.
Dat is zeer onVlaams.
En beledigend voor enkele van mijn vrienden die Waal zijn, en waarvan er twee of drie zijn die beter Nederlands spreken dan ik Frans. En ik trek nochtans goed mijn plan in 't Frans.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:09   #173
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ach, een provocatietje.

Wie wil er nou een dialect bijleren (want veel Nederlands hoor je bij ons niet praten, buiten de media), als je al over een wereldtaal bechikt?
Wie denkt dat Frans (dat geen dialecten heeft!?) een wereldtaal is weet niet veel af van de wereld.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:12   #174
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Ach, een provocatietje.

Juist Spaans is een wereldtaal !
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:38   #175
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Wie denkt dat Frans (dat geen dialecten heeft!?) een wereldtaal is weet niet veel af van de wereld.
oei pardon.

'k Zal eerst eens wat op reis gaan.
Oud 18 augustus 2006, 16:39   #176
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
Juist Spaans is een wereldtaal !

Hombre, no me has comprendido
Oud 18 augustus 2006, 16:55   #177
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik denk dat iedereen het wel eens is over het feit dat de taalgrens behouden moet blijven en dat de Franstaligen maar eens wat inspanning moeten leveren om in de rand ook Nederlands te spreken. Het is voor hen een kleine inspanning om te taal te leren en ze zouden er eens zoveel respect voor terugkrijgen.
wauw. Respect Kim respect.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:56   #178
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Ach, een provocatietje.

Ik ga het zeggen Walter:

FRANSKILJON!
Oud 18 augustus 2006, 16:57   #179
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat iedereen het wel eens is over het feit dat de taalgrens behouden moet blijven en dat de Franstaligen maar eens wat inspanning moeten leveren om in de rand ook Nederlands te spreken. Het is voor hen een kleine inspanning om te taal te leren en ze zouden er eens zoveel respect voor terugkrijgen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Laten we duidelijk stellen dat heel wat Franstaligen in de rand geen vragende partij zijn voor het wijzigen van de taalgrens. Het is net zoals zo veel communautaire discussies, het worden politieke symbooldossiers waarvan het grotendeel van de bevolking er niet eens om vraagt.
Daarnaast blijkt dat de truc wel werkt. Yveske doet een belachlijke populistisch verhaaltje en de Flaminganten voelen zich gesteund niewaar Ambiorix. Maar vergis u niet Leterme is een hypocriet en zeg wat op dat moment goed uitkomt.
En dit waarom flaminganten Kim wel respecteren en serieus nemen en de bub ea niet.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:02   #180
Dude
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bij het doornemen van de pers, heb ik nog niets gelezen over het al dan niet ter diskussie staan van de transferts. Misschien te vlug geweest ..

Maar vanwege een tsjevenvoorzitter is de huidige taal van Leterme dag en nacht verschil met zijn voorgangers.
De reaktie van Di Pupo liegt er niet om. Hij sprak van gevaarlijk !!
De tsjevenbroeders en -zusters van Waalse kant reageren ook als een koe die saffraan gegeten heeft. Du jamais vu.

Ik feliciteer de NVA en haar leiding: niemand kreeg ooit een makke partij als die van de tsjeven zover.

Nog nooit heeft een ernstige kandidaat premier zo'n duidelijk-Vlaamse taal gesproken.

We moeten niet langer vrezen dat het Vlaams (on)Belang de enige woordvoerder van de Vlaamse zaak zou worden. Ja dat moet pikken bij de Blokkers !!

Ik heb nog nooit de toekomst op het vlak van Vlaams-Waalse verhoudingen zo positief gezien.

(ps: zoveel lof, omwille van een uitspraak die de Vlaming reeds meer dan 150 jaar weet als de waarheid, als een paal boven water: ze willen geen Vlaams leren, ze zijn te lui, te dom, of niet gemotiveerd. Begint niet iedere oplossing met een haarscherpe vaststelling van het probleem zelf??)

Integendeel,het wordt dringend tijd dat dat Vlamingen eens aan hetzelfde touw trekken.

Mensen die rechtstreeks met zulke problemen geconfronteerd worden en geen gehoor krijgen pikt nog veel harder,het VB is tot nu toe de enige die ervoor pleit.

Ik ben blij met die uitspraak maar het zijn idd verkiezingen en met één uitspraakske gaat hem toch mijn stem niet winnen.

Maar hij heeft gelijk.

Walen bij mij op het werk(Vlaamse firma in een Vlaamse gemeente) die in Vlaanderen wonen en soms zelfs met een Vlaamse getrouwd zijn kunnen gene klop Vlaams.

5 Vlamingen en 1e Waal staan een gesprek te voeren,awel als het met de gemakkelijke Vlamingen is klappen ze allemaal Frans.

Bij sommigen pakt dat niet dus praten ze daar ook niet tegen.

Zelfs nog klagen over het feit dat als ze dan in hun Vlaamse gemeente is naar de winkel gaan en er zit daar een kassierster die geen Frans kan over het feit dat die precies geen respect heeft voor het feit dat hij Franstalig is.(zo deed er is ene zijn beklag tegen mij nadat ik er al al die weken dat hij bij ons werkt Frans tegen gepraat heb,hij vond de mentaliteit van de Vlamingen slecht zei die plataf tegen mij)

Zo arrogant zijn die.

Ik heb sindsdien geen woord Frans meer gesproken en nu praat hij nietmeer tegen mij en bekijkt hij mij nog vies ook.

Echt tof die Walen op mijn werk,aangename mensen echt.
Dude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be