Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2006, 22:17   #161
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
alsof iedereen die niet werkt gewoon thuiszit
ik ken tal van vrouwen die ervoor gekozen hebben huisvrouw te zijn. Aanvankelijk om de kinderen op te voeden, eens die wat ouder waren was er meer ruimte voor vrijwilligerswerk, zorg voor de eigen (bejaarde) ouders, maar ook dingen als computercursussen volgen enzo.
Mijn moeder werkt zelf al een aantal jaar niet meer (ziek) en ik zie haar toch ook haar dagen nuttig opvullen, hoor.
Precies alsof je van geen tel bent of een compleet nutteloos leven hebt als je niet werkt....
Je rukt mijn tekst helemaal uit zijn verband Nynorsk. Mijn ma is zelf 55, ziek, en sinds vorige maand werkloos na 30j bij dezelfde baas te hebben gewerkt. Met de beste wil van de wereld, gezien hare medische toestand (cvs/fibro), kan zij zelfs niet meer gaan werken. Ze zijn dan nu ook bezig om haar gedeeltelijk op invaliditeit te zetten, pensioen gaat nog niet blijkbaar. Zij houdt zich ook met andere dingen bezig, waaronder een hoop nuttige zelfs.
Dat waar jij het over hebt, heb ik ook helemaal geen probleem mee, mensen, zowel mannen als vrouwen die thuis willen blijven om hun kinderen op te voeden. Ik heb er zelf ook 2. Daar gaat het hem mij ook helemaal niet om. Ik zal nergens zeggen dat iemand die bewust kiest om thuis te zijn, nutteloos is of een nutteloos leven leidt. Au contraire zelfs.
Ik heb het over de mensen die wel kunnen en niet willen gaan werken en/of actief werk zoeken. Er zijn er veel die ervan profiteren, daar heb ik een probleem mee.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 22:18   #162
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik volg gewoon uw eigen redenering, hoor.
Versta ik, maar ik ben iemand die niet met stenen gaat werpen als ze zich zelf schuldig zou maken aan hetgeen ze zegt.
Oud 13 september 2006, 22:25   #163
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom moet je als vlaming achter werk zoeken als ze een miljoen vreemdelingen zo betalen die er niet achter zoeken?
Niet echt logisch toch?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 22:27   #164
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waarom moet je als vlaming achter werk zoeken als ze een miljoen vreemdelingen zo betalen die er niet achter zoeken?
Niet echt logisch toch?
Mja, maar als nu iedereen zo gaat redeneren, wat krijg je dan op den duur?
Oud 13 september 2006, 22:32   #165
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Je rukt mijn tekst helemaal uit zijn verband Nynorsk. Mijn ma is zelf 55, ziek, en sinds vorige maand werkloos na 30j bij dezelfde baas te hebben gewerkt. Met de beste wil van de wereld, gezien hare medische toestand (cvs/fibro), kan zij zelfs niet meer gaan werken. Ze zijn dan nu ook bezig om haar gedeeltelijk op invaliditeit te zetten, pensioen gaat nog niet blijkbaar. Zij houdt zich ook met andere dingen bezig, waaronder een hoop nuttige zelfs.
Dat waar jij het over hebt, heb ik ook helemaal geen probleem mee, mensen, zowel mannen als vrouwen die thuis willen blijven om hun kinderen op te voeden. Ik heb er zelf ook 2. Daar gaat het hem mij ook helemaal niet om. Ik zal nergens zeggen dat iemand die bewust kiest om thuis te zijn, nutteloos is of een nutteloos leven leidt. Au contraire zelfs.
Ik heb het over de mensen die wel kunnen en niet willen gaan werken en/of actief werk zoeken. Er zijn er veel die ervan profiteren, daar heb ik een probleem mee.
So? Ik ken mensen die kinderen hebben en gaan werken. En ik ken mensen die kinderen hebben en niét gaan werken. Terwijl ze dat wel zouden kunnen, aangezien die anderen het ook kunnen. Ik heb daar geen probleem mee, maar aangezien ze eigenlijk wel zouden gaan kunnen werken (maar niet willen) behoren ze tot de "profiteurs". Vreemdgenoeg wil de partij die nogal hard roept tegen de profiteurs dit type profiteur ook nog eens belonen door ze te betalen (waarbij ik me dan de vraag stel wat precies het verschil is: of ze nu betaald worden uit pot A of uit pot B, betaald worden ze toch). Ik ken ook jonge mensen die zich dermate op vrijwilligerswerk gestort hebben dat ze geen tijd meer vinden om een job te zoeken. Ik ken een meisje dat zich twee jaar lang dagelijks bezig gehouden heeft met het in goede banen leiden van een jeugdhuis. Twee jaar lang stempelen, twee jaar lang profiteren dus, want ze kon perfect gaan werken, maar ze wilde niet. Zonder haar bestond dat jeugdhuis wel al lang nie meer.
Ik ken iemand anders die zich fulltime gestort heeft op de verzorging van verwaarloosde honden. Ondertussen is ze een beetje 'vergeten' dat ze ook nog werk moest zoeken. Ze kan werken, ze wil gewoon niet, die beesten zijn haar leven, en ze doet - vind ik toch - goed werk. Daar staat tegenover dat ze leeft van een kleine werkloosheidsuitkering, waarvan een zeer groot deel dan nog gaat naar die honden. Ze leeft in armoede dus, maar ze kiest liever daarvoor dan voor een rijker leven zónder die honden.
Het zijn evengoed deze mensen die als profiteur aanzien worden, hoor. Leeglopers, die liever wat in een jeugdhuis rondhangen of met de hondjes spelen dan een job te zoeken en te stoppen met leven op de kap van een ander. En die, als het van Daems afhangt, beter wat papierkes gaan rapen of andere idiote gemeenschapsdienstjes doen dan hun tijd te verspillen met jeugdhuizekes en hondjes.
Oud 13 september 2006, 22:33   #166
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja, maar als nu iedereen zo gaat redeneren, wat krijg je dan op den duur?
Veel werklozen.
Oud 13 september 2006, 22:34   #167
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Versta ik, maar ik ben iemand die niet met stenen gaat werpen als ze zich zelf schuldig zou maken aan hetgeen ze zegt.
lees jij je eigen posts ook?
Oud 13 september 2006, 22:38   #168
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

@ Nynorsk

De vb'n die jij hier aanhaalt zou ik niet onder de noemer 'profiteurs' zetten. Dat is dan mijn persoonlijke mening, dat zijn stuk voor stuk mensen die zich wel degelijk elke dag inzetten voor één of ander goed doel. Ook al stempelen ze, ze doen wel iets voor de maatschappij, of dat nu voor dieren of de mensen is. Op zich leveren ze goede prestaties.
Ik ken ook een kattenmoeder die dag in, dag uit voor de straatkatten hier in de haven zorgt, dieren een goede thuis bezorgt, dat is ook haar leven gewoon, en zij stempelt ook. Mij hoor je over haar ook niets mis vertellen.
Langs de andere kant zie ik ook genoeg mensen die zich niet nuttig bezig willen houden, tenzij je ganse dagen voor tv/xbox/ps etc nuttig wil noemen, die gerust wel kunnen iets bijdragen aan de maatschappij.
Oud 13 september 2006, 22:40   #169
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zeg ik iets, van mijn eigen mening, dat ik zelf niet doe?
Dat jij niet kan begrijpen dat ik een probleem heb met de echte profiteurs, is niet mijn zorg. Als jij mij daarom dingen in de mond wil leggen, waar ik niet achtersta, is dat ook niet mijn probleem.

Laatst gewijzigd door Duupje : 13 september 2006 om 22:43.
Oud 13 september 2006, 22:40   #170
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch heeft ze gelijk... en dat weet U...

U trouwens ook...

Laatst gewijzigd door Chipie : 13 september 2006 om 22:41.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 22:47   #171
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Toch heeft ze gelijk... en dat weet U...

U trouwens ook...
Natuurlijk heeft Nynorsk gelijk met wat ze zegt. Ik zie dat net hetzelfste als haar. Ik heb ook geen problemen met werkloze mensen die zich op vrijwillige basis inzetten voor welk goed doel dan ook. Moesten die mensen er niet zijn...ze leveren vaak beter werk vanuit een ideologie.
Maar ik heb voor mijn standpunt ook gelijk als ik zeg dat er veel zijn die gewoon uit gemakzucht niet willen werken. (Of Nynorsk dat nu graag hoort of niet!)
Oud 13 september 2006, 22:51   #172
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Er bestaan geen profiteurs. Enkel mensen die gebruik maken van de rechten die het systeem hen toebedeelt. Je kan het hen niet kwalijk nemen dat ze die rechten ook maximaal benutten. Als ik je morgen op straat een briefje van 500€ aanbied, ga je dan ook wat staan mekkeren over het feit of je dat wel "verdiend" hebt? Je zou goed gek zijn. Take that money and run! (danku zeggen is beleefd, maar optioneel)

Een systeem dat erop gebouwd is dat mensen een soort van "burgerzin" als zesde zintuig zouden hebben, is op zich al gruwelijk naïef en fout opgezet. Het vraagt erom te mislukken.

Ergo: als men z'n gal wil spuwen over het feit dat er mensen zijn die actief kiezen om van de bijstand te leven i.p.v. te gaan werken, dan moet je niet die mensen gaan aanvallen... Dan moet je in de eerste plaats het systeem zelf hervormen.

Ik heb een hekel aan het demoniseren van de gewone man, die uiteindelijk maar ondergaat wat deze overheid aan fraais over z'n hoofd uitstrooit.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 22:53   #173
guerin
Minister

Standaard

Armen willen een aangenamer bestaan,een beter leven!Maar de verveling is troef,instanties als RVA,VDAB,OCMW manipuleren de armen om toch maar gelijk welke job aan te nemen.KLote jobs als bezigheid therapie!De verveling treed op het niveau waar men zich nutteloos acht omdat de maatschappij de armen blijkbaar alleen maar nodig heeft om haar vuilnis,haar strijk(zeer aktueel)kortom haar vervelende karweien op te knapen.Bezigheid therapie,geen echt werk!
Er rest niks over dan thuis te blijven,allez,thuis!?Als de bedrijven dat "thuis"niet afsluiten van de basisbehoeftes als water,elektriek,verwarming en/of dat "thuis"geen krot is.
De druk om te presteren,de druk om als "normaal" door het leven te gaan verveelt,stresseert en zorgt er tevens voor dat armen niet presteren,niet normaal gaan doen.De druk ontmoedigt de armen zodat de armen op die druk reageren zo goed als slecht kan zijn!En dit is na een poos armoede bitter weinig en intussen vervallen armen in lethargie,ja,ook in dakloosheid.
Oud 13 september 2006, 22:53   #174
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Zoals in 99% van de gevallen ben ik het 100% eens met Desiderius
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 22:58   #175
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Er bestaan geen profiteurs. Enkel mensen die gebruik maken van de rechten die het systeem hen toebedeelt. Je kan het hen niet kwalijk nemen dat ze die rechten ook maximaal benutten. Als ik je morgen op straat een briefje van 500€ aanbied, ga je dan ook wat staan mekkeren over het feit of je dat wel "verdiend" hebt? Je zou goed gek zijn. Take that money and run! (danku zeggen is beleefd, maar optioneel)

Een systeem dat erop gebouwd is dat mensen een soort van "burgerzin" als zesde zintuig zouden hebben, is op zich al gruwelijk naïef en fout opgezet. Het vraagt erom te mislukken.

Ergo: als men z'n gal wil spuwen over het feit dat er mensen zijn die actief kiezen om van de bijstand te leven i.p.v. te gaan werken, dan moet je niet die mensen gaan aanvallen... Dan moet je in de eerste plaats het systeem zelf hervormen.

Ik heb een hekel aan het demoniseren van de gewone man, die uiteindelijk maar ondergaat wat deze overheid aan fraais over z'n hoofd uitstrooit.
Ik wil dan ook helemaal niemand aanvallen. Ik ben ook maar een gewone vrouw.
Zucht, waarom wordt nu alles wat ik typ toch verkeerdelijk opgevat.
Wat moet ik dan bij wijze van spreke doen? Geen opleidingmeer volgen, geen werk zoeken en bij de pakken blijven neerzitten, gaan mekkeren over hoe slecht het leven wel niet is? Wat voor een maatschappij creeër je dan als iedereen zo gaat redeneren?
Je hebt wel volkomen gelijk in het feit dat het systeem de grote schuldige is. Maar op veel vlakken loopt het systeem niet echt deftig. Wat doe je dan als burger? Er voor jezelf toch het beste van maken, niet (mag ik toch hopen)?
Enfin, ik kan enkel voor mezelf spreken, en ik ben dan blij voor mezelf dat ik er niet aan meedoe. Ik heb niemand zijn goedkeuring nodig ervoor.
Oud 13 september 2006, 23:07   #176
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil dan ook helemaal niemand aanvallen. Ik ben ook maar een gewone vrouw.
Zucht, waarom wordt nu alles wat ik typ toch verkeerdelijk opgevat.
Wat moet ik dan bij wijze van spreke doen? Geen opleidingmeer volgen, geen werk zoeken en bij de pakken blijven neerzitten, gaan mekkeren over hoe slecht het leven wel niet is? Wat voor een maatschappij creeër je dan als iedereen zo gaat redeneren?
Je hebt wel volkomen gelijk in het feit dat het systeem de grote schuldige is. Maar op veel vlakken loopt het systeem niet echt deftig. Wat doe je dan als burger? Er voor jezelf toch het beste van maken, niet (mag ik toch hopen)?
Enfin, ik kan enkel voor mezelf spreken, en ik ben dan blij voor mezelf dat ik er niet aan meedoe. Ik heb niemand zijn goedkeuring nodig ervoor.
Duupje, iedereen moet er voor zichzelf het beste van maken. Da's een waarheid als een koe. En het is in alle opzichten een stuk interessanter om aan de slag te kunnen gaan en het beste van jezelf te kunnen geven. De voordelen zijn legio: financieel, maar ook sociaal en zeker wat je zelfbeeld betreft. Mensen hebben nu eenmaal die ontembare behoefte aan appreciatie. Op langere termijn doe je er ook goed aan om zoveel mogelijk op eigen benen te kunnen staan, want afhankelijk zijn van de bijstand is een onzeker bestaan. (ironisch genoeg noemt men het sociale zekerheid)

Maar... het systeem is wat het is en je kan mensen nooit verwijten dat ze het ten volle benutten. Misschien is het niet zo'n verstandige keuze die ze maken, maar iedereen heeft het recht om onverstandig te zijn.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 23:58   #177
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Aan de andere kant is er een vriend van mij uit Oost Europa, die een granaatschijf in z'n kop heeft zitten en niet geopereerd kan worden omdat dat te levensbedreigend is. Die kerel werkt zich kapot, aan de ene kant omdat hij een degelijke inkomen nodig heeft, maar ook uit fierheid en zelfverwezelijking. Hij wil kost wat kost voorkomen dat hij afgeschreven wordt en wil zelf ervoor zorgen dat hij in de maatschappij bijdraagt.

Zo'n mentaliteit is een voorbeeld voor de verwende werkloze vlaming zoals dat mens wat ik hierboven omschreef!
.
Is uw vriend al gelegaliseerd of krijgt hij zijn kinderen niet ingeschreven op school ?
Dat wilt namelijk wel eens verschil uitmaken.
Mijn dochter is ook met een Oost europees getrouwd en die heeft ook snotvallingen.
Voor de rest ben ik het overigens met u eens.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2006, 07:41   #178
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken een meisje dat zich twee jaar lang dagelijks bezig gehouden heeft met het in goede banen leiden van een jeugdhuis. Twee jaar lang stempelen, twee jaar lang profiteren dus, want ze kon perfect gaan werken, maar ze wilde niet. Zonder haar bestond dat jeugdhuis wel al lang nie meer.
Ik ken iemand anders die zich fulltime gestort heeft op de verzorging van verwaarloosde honden. Ondertussen is ze een beetje 'vergeten' dat ze ook nog werk moest zoeken. Ze kan werken, ze wil gewoon niet, die beesten zijn haar leven, en ze doet - vind ik toch - goed werk. Daar staat tegenover dat ze leeft van een kleine werkloosheidsuitkering, waarvan een zeer groot deel dan nog gaat naar die honden. Ze leeft in armoede dus, maar ze kiest liever daarvoor dan voor een rijker leven zónder die honden.
Dan zitten die mensen niet op hun plaats bij de werkloosheidskas. Het werk dat ze doen heeft kennelijk een maatschappelijk draagvlak, geef ze een loon, zorg dat hun werk via de overheid of verwante instellingen vergoed wordt. Dat is idd wat Desiderius aanhaalt hieronder.

Citaat:
Daar heb je een degelijk punt: wil je iedereen aanzetten tot burgerzin of op z'n minst het leiden van een actief leven, met actieve en constructieve bijdragen aan economie en maatschappij, dan moet je het systeem veranderen. Maar het probleem hierbij is dat de mens inherent tegen een wijziging van de huidige situatie is. De mens is in sé behoudsgezind als het op sociale verworvenheden aankomt. Elke poging om het systeem te hervormen zal in een democratie wel door één of andere doelgroep op boegeroep onthaald worden. Probleem is ook dat elek wijziging zijn kinderziektes gaat doormaken, wat dat conservatief gedrag nog gaat versterken.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2006, 08:12   #179
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
zeg nu zelf, zou jij willen gaan strijken voor een paar euroos per uur?
Paar eurotjes per uur?

Je kan al gemakkelijk strijken of poetsen met een loon van 9€ per uur.

Dat betekent 9 x 38u x 4 weken = 1368€ per maand.
Op sommige plaatsen krijg je darbovenop nog maaltijdcheques, kilometervergoeding en andere voordelen.

Ik kan het weten, want het tot dit jaar in de raad van bestuur gezeten van zo'n dienstenchequebedrijf.

Als je niet houdt van 38U/week strijk, dan kan je ook huishoudhulp doen, dt is van alles een beetje (wat strijken, wat poetsen, wat inkopen doen en eens eten koken,...).

Voor 1368€ per maand is dat lang geen slechtbetaalde job!
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2006, 08:15   #180
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
.
Is uw vriend al gelegaliseerd of krijgt hij zijn kinderen niet ingeschreven op school ?
Dat wilt namelijk wel eens verschil uitmaken.
Mijn dochter is ook met een Oost europees getrouwd en die heeft ook snotvallingen.
Voor de rest ben ik het overigens met u eens.
Hij woont niet hier, maar in z'n vaderland.
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be