Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2008, 13:29   #1
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard Gravensteenmanifest

Het Gravensteenmanifest staat voor vrijheid, gelijkheid, solidariteit en wederzijds respect, en pleit van daaruit voor een staatshervorming en het consolideren van het Nederlandse taalgebied.
Ondertekenen kan op http://www.gravensteengroep.org/
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 17:59   #2
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Het Gravensteenmanifest staat voor vrijheid, gelijkheid, solidariteit en wederzijds respect, en pleit van daaruit voor een staatshervorming en het consolideren van het Nederlandse taalgebied.
Ondertekenen kan op http://www.gravensteengroep.org/
Site die iedereen zou moeten ondertekenen, of je nu weldenkend of radicaal vlaamsgezind bent
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 18:09   #3
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Aja das van die groep die het links-nationalisme hebben uitgevonden.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 18:40   #4
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Aja das van die groep die het links-nationalisme hebben uitgevonden.
Deze groep verzet zich tegen een grote (linkse) massa die alles, wat "vlaams" en "bevoegdheidsoverdrachten" is, in een rechts racistisch en nationalistisch hokje plaatst.
Met ooglappen die solidariteit moeten voorstellen loopt links kritiekloos in het federale verhaal.
Deze groep gelooft tenminste wél in bevoegdheidsoverdracht en in duidelijke taalwetten.
Ze vullen langs linkerzeide een groot gat op en daarom alleen al vind ik dat deze politieke strekking wat meer aandacht, en handtekeningen, verdient.
Ook om dat vlaams-is-radicaal/racistisch/rechts taboe te doorbreken.
Oud 11 maart 2008, 22:26   #5
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Deze groep verzet zich tegen een grote (linkse) massa die alles, wat "vlaams" en "bevoegdheidsoverdrachten" is, in een rechts racistisch en nationalistisch hokje plaatst.
Met ooglappen die solidariteit moeten voorstellen loopt links kritiekloos in het federale verhaal.
Deze groep gelooft tenminste wél in bevoegdheidsoverdracht en in duidelijke taalwetten.
Ze vullen langs linkerzeide een groot gat op en daarom alleen al vind ik dat deze politieke strekking wat meer aandacht, en handtekeningen, verdient.
volledig akkoord.ik heb dan ook getekend.
Oud 11 maart 2008, 23:06   #6
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een onafhankelijk Vlaanderen is sowieso Nationalisme.
De mensen verklaren zichzelf als links.
Dus hebben ze het links - nationalisme uitgevonden.
Een links beleid gericht naar een groep die voldoet aan vooraf bepaalde criteria.
Oud 11 maart 2008, 23:45   #7
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Belgicisten zijn ook nationalisten en zijn ook overtuigd "links" en "progressief".

Citaat:
Een links beleid gericht naar een groep die voldoet aan vooraf bepaalde criteria.
Elke partij heeft zijn doelgroep die hij probeert aan te spreken toch..
Oud 12 maart 2008, 00:23   #8
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik blijf het vreemd vinden. Iemand die op dit forum de inhoud van dit manifest verdedigt krijgt zonder pardon het label "belgicist" opgeplakt, en toch blijkt dat diezelfde Vlaams-nationalisten die dat label opplakken dit manifest ondertekenen.

Het gerecht vinden ze niet te vreten, maar met een kwak Vlaamse saus lusten ze het ineens wel.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 12 maart 2008 om 00:25.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 00:35   #9
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgicisten zijn ook nationalisten en zijn ook overtuigd "links" en "progressief".

Eventjes herhalen wat ik hier al meermaals heb gepost. Ik geloof in België omdat België reeds bestaat. Mocht België niet bestaan hebben ik zou het niet uitvinden. België is voor mij geen doel maar een middel.

Een land uitvinden is nationalistisch (je groepeert een groep mensen en stelt dus eisen om tot die groep te mogen behoren), een land efficiënter laten werken heeft niks met nationalisme te maken

Ik zie nog steeds de meerwaarde niet van de gewestelijke indeling van België.
Oud 12 maart 2008, 11:48   #10
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Belgicisten zijntoch multinationalisten.
Zo is het tenminste nog steeds geweest.
De socilaistische intenationale is in Belgie nog springlevend.
In Nederland heeft het zijn tijd gehad
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 11:53   #11
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik blijf het vreemd vinden. Iemand die op dit forum de inhoud van dit manifest verdedigt krijgt zonder pardon het label "belgicist" opgeplakt, en toch blijkt dat diezelfde Vlaams-nationalisten die dat label opplakken dit manifest ondertekenen.

Het gerecht vinden ze niet te vreten, maar met een kwak Vlaamse saus lusten ze het ineens wel.
Belgicisten zijn francofielen zoals SP-A en VLD.

De Gravensteengroep neemt volgens mij juist afstand van de francofilie en
de traditionele francofiele partijen.
Dus je kunt ze geen Belgicisten noemen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 12:45   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een onafhankelijk Belgique is sowieso Nationalisme.

Twee totaal verschillende volkeren werden Belg verklaard. Goesting of niet.

Het Belgisch nationalisme werd er op alle mogelijke en onmogelijke manieren ingedrild. Via postjes de meest onwillige tot slaaf van het regime gemaakt.

Het beleid is volledig gericht op degenen die voldoen aan de vooraf bepaalde, belgicistische criteria.
Oud 12 maart 2008, 12:48   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof in België omdat België reeds bestaat.
Drank en drugs bestaan ook. Daarom geloof ik er nog niet in.

Ik geloof in Nederland omdat het al bestond voor Belgique.
Oud 12 maart 2008, 12:58   #14
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Twee totaal verschillende volkeren werden Belg verklaard. Goesting of niet.
In 1830 waren er geen twee "volkeren". Het België van 1830 was wel degelijk een door de eeuwen heen gegroeide entiteit.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 13:10   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In 1830 waren er geen twee "volkeren". Het België van 1830 was wel degelijk een door de eeuwen heen gegroeide entiteit.
Die 'door de eeuwen heen gegroeide entiteit', is in Belgique in alle geval grondig teniet gedaan. Als ze al ooit bestond. Dat komt ervan als een minderheid zich gedraagt als een koloniale overheerser. Het is diezelfde overheerser die, samen met een aantal 'Vlaamse' collaborateurs, het Belgische regime in stand wenst te houden.
Ik ben geen collaborator van een regime dat zijn meerderheid misprijst en uitperst ten voordele van de kolonisators.
Oud 12 maart 2008, 18:43   #16
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Eventjes herhalen wat ik hier al meermaals heb gepost. Ik geloof in België omdat België reeds bestaat. Mocht België niet bestaan hebben ik zou het niet uitvinden. België is voor mij geen doel maar een middel.
Daarin volg ik je (als confederalist). We zijn nu samen dus splitsen zou veel dingen duurder en ingewikkelder maken. Vooral heel duur om elke federale organisatie te splitsen, wat blijft er dan nog van vlaams in brussel? wat blijft er dan nog over van brussel?

Citaat:
Een land uitvinden is nationalistisch (je groepeert een groep mensen en stelt dus eisen om tot die groep te mogen behoren), een land efficiënter laten werken heeft niks met nationalisme te maken.
Nationalisme is voor mij nog steeds voorliefde voor het eigen volk. En of dat volk nu wettelijk gezien in één staat leeft of niet doet er niet veel toe. Of iemand nu loopt te brullen met een leeuwenvlag of een tricolor dat is voor mij hetzelfde type mens. En naar mijn mening aldus mensen die zich verbergen achter symbolen. In een modern europa moet je kijken hoe je voor iedereen het best kan besturen. Daarin verschillen we oké, maar als je fanatiek nationalist bent staar je je blind op je eigen vlag en eigen symbolen.

Citaat:
Ik zie nog steeds de meerwaarde niet van de gewestelijke indeling van België
Waarom komen er noord fransen werken in west vlaanderen en geen walen? In een volledig confederale staat bestaat dit probleem niet.
Elk gewest heeft zijn eigen gewoontes, vlamingen gaan naar huisdokter en walen naar ziekenhuis. Als er mega preventiecampagnes moeten worden opgezet en er wordt geld gepompt in die branche, en eigenlijk bereik je maar de helft van de mensen omdat de andere helft op een andere golflengte zit ben je niet goed bezig.
Ben je ook tegen de indeling van de gemeenschappen of ben je nuchter genoeg om daar het nut wel van in te zien?
Oud 13 maart 2008, 01:17   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nationalisme is voor mij nog steeds voorliefde voor het eigen volk.
Nationalisme heeft in het geheel niets te maken met een voorliefde voor het eigen volk. Patriotisme daarentegen, staat voor een sterke voorliefde voor het eigen land (m.a.w. het gaat uit van de eigen superioriteit).
Nationalisme is het geloof dat het eigen volk niet louter een culturele of etnische gemeenschap vormt, maar tevens een politieke eenheid: een natie. En uiteraard zal een nationalist zijn politiek project laten uitgaan van die natie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 07:38   #18
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet zo bescheiden, er was al één Belgisch volk in 57 v. Chr.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 10:54   #19
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Eh, nee?

Belgicisten zijn echt niet te plaatsen in hokjes zoals "links", "rechts", "conservatief" of "progressief".

Ik beschouw mezelf als een centrum-rechtse Belgicist. Ben ik progressief? Misschien, al ben ik ook zeker conservatief wat sommige kwesties betreft.

Belgicisten en Vlaams-nationalisten en al wat daar tussenzit kan je in alle lagen van de bevolking vinden. Het is héél fout om mensen in hokjes te plaatsen.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 12:14   #20
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Eh, nee?

Belgicisten zijn echt niet te plaatsen in hokjes zoals "links", "rechts", "conservatief" of "progressief".

Ik beschouw mezelf als een centrum-rechtse Belgicist. Ben ik progressief? Misschien, al ben ik ook zeker conservatief wat sommige kwesties betreft.

Belgicisten en Vlaams-nationalisten en al wat daar tussenzit kan je in alle lagen van de bevolking vinden. Het is héél fout om mensen in hokjes te plaatsen.
Uiteraard, maar het is nu eenmaal een feit dat het linkse, politiek-correcte heir zowat alle aandacht krijgt in de media. Waardoor bij sommigen de perceptie kan ontstaan dat Belgicisme per definitie links is. Net zoals Vlaams-nationalisme doorgaans exclusief met rechts geassocieerd wordt.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 13 maart 2008 om 12:15.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be