Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2008, 08:33   #1
yvesvv
Vreemdeling

Standaard De hypocrisie van Open VLD

Laatst viel ik opnieuw van mijn stoel. Normaal gezien ben ik niet de persoon die me mengt in de partijpolitieke debatten, maar de kortzichtigheid van enkele kopstukken van VLD heeft kwaad bloed gezet.

Sta me toe eerst even de werking van het geheugen te schetsen, dat bestaat uit een kortetermijngeheugen (KT) en een langetermijngeheugen (LT). Uit onderzoek weet men dat in het KT 7 items voor een héél korte tijd bewaard kunnen worden. Wanneer er voldoende herhaling en voldoende reden is, worden deze getransfereerd naar het LT, waar ze dan voor een héél lange periode opgeslagen worden.

Nu, waarom deze uitleg? Ik ben er ten stelligste van overtuigd dat een aantal leden van VLD absoluut ENKEL een kortetermijngeheugen bezitten. Ik leg uit waarom.

In een aantal media hoor ik VLD-mensen al een héle poos vertellen dat kartelvorming niet goed is, dat kartel voortkomt uit écarteler (afscheuren) en dat het dus géén goede zaak is dat men aan kartelvorming doet. Hierbij heeft men absoluut geen lof en nog minder goede woorden voor het kartel CD&V-NVA.

Sta me toe het geheugen even op te frissen. Was het niet VLD dat het kartel VLD-Vivant opzette? En heeft VLD voor de verkiezingen van 10 juni ook geen "alliantie" aangegaan met Vivant? Het is NIET omdat je je naam verandert in "Open VLD", dat dit daarom plots geen kartelvorming meer is...
Bllijkbaar zijn de heren en dames er niet in geslaagd dit van het KT naar het LT over te brengen.

Of hoe beperkt de menselijke geest eigenlijk wel is...
yvesvv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 15:56   #2
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yvesvv Bekijk bericht
Laatst viel ik opnieuw van mijn stoel. Normaal gezien ben ik niet de persoon die me mengt in de partijpolitieke debatten, maar de kortzichtigheid van enkele kopstukken van VLD heeft kwaad bloed gezet.

Sta me toe eerst even de werking van het geheugen te schetsen, dat bestaat uit een kortetermijngeheugen (KT) en een langetermijngeheugen (LT). Uit onderzoek weet men dat in het KT 7 items voor een héél korte tijd bewaard kunnen worden. Wanneer er voldoende herhaling en voldoende reden is, worden deze getransfereerd naar het LT, waar ze dan voor een héél lange periode opgeslagen worden.

Nu, waarom deze uitleg? Ik ben er ten stelligste van overtuigd dat een aantal leden van VLD absoluut ENKEL een kortetermijngeheugen bezitten. Ik leg uit waarom.

In een aantal media hoor ik VLD-mensen al een héle poos vertellen dat kartelvorming niet goed is, dat kartel voortkomt uit écarteler (afscheuren) en dat het dus géén goede zaak is dat men aan kartelvorming doet. Hierbij heeft men absoluut geen lof en nog minder goede woorden voor het kartel CD&V-NVA.

Sta me toe het geheugen even op te frissen. Was het niet VLD dat het kartel VLD-Vivant opzette? En heeft VLD voor de verkiezingen van 10 juni ook geen "alliantie" aangegaan met Vivant? Het is NIET omdat je je naam verandert in "Open VLD", dat dit daarom plots geen kartelvorming meer is...
Bllijkbaar zijn de heren en dames er niet in geslaagd dit van het KT naar het LT over te brengen.

Of hoe beperkt de menselijke geest eigenlijk wel is...
Dude, CD&V en NVA werden tijdens de coalitiegesprekken apart uitgenodigd en hadden ook aparte standpunten. Open VLD had er maar 1.

Inderdaad, de menselijke geest is zeer beperkt.
Oud 23 maart 2008, 15:57   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Open-Vld is 1 partij, geen 2. Vivant is compleet in VLD opgenomen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 21:51   #4
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat is dan toch toch wel nieuws voor mij. Zou je dit gegeven ook aan deheer Duchatelet wilen laten weten!
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 22:01   #5
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ken twee Meyers die daar vreemd van zullen opkijken.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 22:09   #6
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik ken twee Meyers die daar vreemd van zullen opkijken.
Neen, VLD en Vivant zijn nu één formatie, één partij. Vivant werd opgeslorpt door de VLD.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 22:21   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, VLD en Vivant zijn nu één formatie, één partij. Vivant werd opgeslorpt door de VLD.
Maar zij is wel de verderzetting van het kartel VLD Vivant. Het is dus inderdaad bijzonder hypocriet van VLD om kritiek te hebben op kartels als ze zélf in 2004 in een kartel (VLD Vivant) opkwamen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2008, 22:22   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar zij is wel de verderzetting van het kartel VLD Vivant. Het is dus inderdaad bijzonder hypocriet van VLD om kritiek te hebben op kartels als ze zélf in 2004 in een kartel (VLD Vivant) opkwamen.
Dat is zo.
Oud 23 maart 2008, 22:35   #9
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik dacht nochtans dat vivant wel degelijk nog bestaat als partij/kartelpartner. Soit eigenlijk is dat onbelangrijk, belangrijker is dat het inderdaad een beetje hypocriet is om af te geven op kartels als je er zelf een was/bent.
Oud 23 maart 2008, 22:42   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Ik dacht nochtans dat vivant wel degelijk nog bestaat als partij/kartelpartner. Soit eigenlijk is dat onbelangrijk, belangrijker is dat het inderdaad een beetje hypocriet is om af te geven op kartels als je er zelf een was/bent.
Nu dat ik u aan de lijn heb: wat wil JDD nu eigenlijk?
Oud 23 maart 2008, 22:45   #11
maarte
Minister-President

Standaard

18/03 Vivant vindt eigen accenten terug in regeerakkoord
Vivant is tevreden over het regeerakkoord dat dinsdagochtend bereikt werd omdat er heel veel "Vivante accenten" in terug te vinden zijn. "In het akkoord vinden we, mede dankzij de input van Vivant aan de Open Vld-congressen, een aantal punten terug die gaan in de richting van onze doelstellingen", luidt het.

Vivant heeft het onder meer over de uitbreiding van het systeem van de dienstencheques naar huis-, tuin- en keukendiensten, de vereenvoudiging van het systeem van studentenarbeid, gepensioneerden die meer zullen mogen bijverdienen en de verlaging en vereenvoudiging van de personenbelasting door het verminderen van het aantal belastingschijven van 5 naar 3.

"Uiteraard blijven er nog vele aandachtspunten van Vivant die in deze onderhandelingen niet of onvoldoende aan bod kwamen", aldus de partij. "Zo is er bijvoorbeeld binnen de staatshervorming nog onvoldoende draagvlak voor de invoering van het stemrecht in plaats van de stemplicht."

zie ook website vivant

Conclusie: vivant is dus nog altijd een partij
Oud 23 maart 2008, 22:46   #12
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nu dat ik u aan de lijn heb: wat wil JDD nu eigenlijk?
Je hebt maarte aan de lijn, niet JDD.
Wat JDD wil dat moet u aan hem vragen.
Oud 23 maart 2008, 22:51   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
18/03 Vivant vindt eigen accenten terug in regeerakkoord
Vivant is tevreden over het regeerakkoord dat dinsdagochtend bereikt werd omdat er heel veel "Vivante accenten" in terug te vinden zijn. "In het akkoord vinden we, mede dankzij de input van Vivant aan de Open Vld-congressen, een aantal punten terug die gaan in de richting van onze doelstellingen", luidt het.

Vivant heeft het onder meer over de uitbreiding van het systeem van de dienstencheques naar huis-, tuin- en keukendiensten, de vereenvoudiging van het systeem van studentenarbeid, gepensioneerden die meer zullen mogen bijverdienen en de verlaging en vereenvoudiging van de personenbelasting door het verminderen van het aantal belastingschijven van 5 naar 3.

"Uiteraard blijven er nog vele aandachtspunten van Vivant die in deze onderhandelingen niet of onvoldoende aan bod kwamen", aldus de partij. "Zo is er bijvoorbeeld binnen de staatshervorming nog onvoldoende draagvlak voor de invoering van het stemrecht in plaats van de stemplicht."

zie ook website vivant

Conclusie: vivant is dus nog altijd een partij
Vivant lijkt me een "zuil" binnen de OpenVLD, net zoals Unizo of Boerenbond er één is binnen de CD&V.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 23 maart 2008, 22:59   #14
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vivant lijkt me een "zuil" binnen de OpenVLD, net zoals Unizo of Boerenbond er één is binnen de CD&V.
Helemaal akkoord!
Oud 23 maart 2008, 23:00   #15
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een zuil van een partij die tegen de verzuiling is? Typisch
Oud 23 maart 2008, 23:02   #16
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt maarte aan de lijn, niet JDD.
Wat JDD wil dat moet u aan hem vragen.
Sorry, ik dacht dat u een fan was van JDD.
Oud 23 maart 2008, 23:09   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een zuil van een partij die tegen de verzuiling is? Typisch
En hetzelfde zouden we kunnen zeggen over politieke benoemingen.
Oud 23 maart 2008, 23:13   #18
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Sorry, ik dacht dat u een fan was van JDD.
primo: u vraagt mij naar de mening van JDD over? daar ik JDD niet ben kan ik dus ook niet antwoorden
secundo: Ik ben geen 'fan' van JDD al heb ik wel enigszins bewondering voor de fighting spirit van de man. Doorslaggevend voor mij is vooral het programma van LDD dat het beste is wat erop de huidige belgische politieke markt aanwezig is.
Oud 23 maart 2008, 23:27   #19
system
Banneling

Standaard

Citaat:
primo: u vraagt mij naar de mening van JDD over? daar ik JDD niet ben kan ik dus ook niet antwoorden
secundo: Ik ben geen 'fan' van JDD al heb ik wel enigszins bewondering voor de fighting spirit van de man. Doorslaggevend voor mij is vooral het programma van LDD dat het beste is wat erop de huidige belgische politieke markt aanwezig is.

Ik zal het anders formuleren: waarvoor staat LDD eigenlijk? Wat wil LDD? Formuleer dit eens kort en bondig. Pas op, u hebt hier een potentieel electoraal forum...!

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2008 om 23:29.
Oud 23 maart 2008, 23:42   #20
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zal het anders formuleren: waarvoor staat LDD eigenlijk? Wat wil LDD? Formuleer dit eens kort en bondig. Pas op, u hebt hier een potentieel electoraal forum...!
Ik een potentieel electoraat? Bij mijn weten heb ik noch een partij noch ben ik mandataris van een partij.

LDD staat voor:
Directe democratie, BROV
Voor de burgerdemocratie en tegen de verzuiling
Een klein maar sterk overheidsapparaat
een efficiënt en rechtvaardig belastingssysteem
Tegen stemplicht
Een betaalbare sociale zekerheid, liefste een kleine zekerheid dan een grote onbetaalbare onzekerheid waar we nu op afstevenen
Een afgewogen ecologie beleid, economie en ecologie zijn immers geen tegengestelden
Hervorming van de statuten
vlaamse autonomie
...
en nog zoveel meer

Het programma kan u trouwens vinden op hun website
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be