Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 april 2008, 06:45   #1
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.450
Standaard Electrabel een echte schande!

Iemand die het financieel niet makkelijk heeft om zijn elektriciteitsrekeningen te betalen vertelde mij dat voor elke achterstaande rekening van 49 € zij in gebreke werd gesteld met een kost van 24,30 €.
Dit gebeurde driemaal, terwijl dat de achterstand nooit meer bedroeg dan een of twee maanden.
Deze kosten zijn zo goed als 50% van de elektriciteitkost van deze gebruiker!
Is dat normaal, kan dit?

Zijn deze praktijken een reden voor het verlies van talrijke klanten aan wie zij alles te danken hebben?


Bron “Het Nieuwsblad”


Electrabel verliest duizenden klanten - 09/04/2008 06:43:44
BRUSSEL - Electrabel verliest de laatste maanden stelselmatig duizenden klanten in Vlaanderen, zo blijkt uit cijfers van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Daarmee laat de liberalisering van de energiemarkt zich nu duidelijk voelen, schrijft De Morgen.

Tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 verloor Electrabel in Vlaanderen minstens 11.960 particulieren en 4.956 kleine en middelgrote bedrijven als klant. Dat zijn per dag gemiddeld 56 particuliere klanten en 23 bedrijven.

Dat lijkt nog maar het begin, want daarbovenop tonen cijfers van de VREG voor februari 2008 dat in die maand goed 20.000 klanten bewust van leverancier veranderden. Dat percentage is historisch hoog.

Electrabel ziet de daling van het aantal klanten met lede ogen aan. 'Wij maken ons zorgen', zegt woordvoerster Lut Vande Velde. 'Het is nooit fijn om klanten te verliezen en we doen ook ons best om ze te terug te winnen. Hoe we dat gaan doen, daar zeg ik niets over. Maar we zitten nu eenmaal met een geliberaliseerde markt, waarbij het normaal is dat klanten van leverancier veranderen.'

ivb (belga)
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 09:21   #2
Crochettie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 februari 2008
Berichten: 542
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Iemand die het financieel niet makkelijk heeft om zijn elektriciteitsrekeningen te betalen vertelde mij dat voor elke achterstaande rekening van 49 € zij in gebreke werd gesteld met een kost van 24,30 €.
Dit gebeurde driemaal, terwijl dat de achterstand nooit meer bedroeg dan een of twee maanden.
Deze kosten zijn zo goed als 50% van de elektriciteitkost van deze gebruiker!
Is dat normaal, kan dit?

Zijn deze praktijken een reden voor het verlies van talrijke klanten aan wie zij alles te danken hebben?


Bron “Het Nieuwsblad”




Electrabel verliest duizenden klanten - 09/04/2008 06:43:44
BRUSSEL - Electrabel verliest de laatste maanden stelselmatig duizenden klanten in Vlaanderen, zo blijkt uit cijfers van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Daarmee laat de liberalisering van de energiemarkt zich nu duidelijk voelen, schrijft De Morgen.

Tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 verloor Electrabel in Vlaanderen minstens 11.960 particulieren en 4.956 kleine en middelgrote bedrijven als klant. Dat zijn per dag gemiddeld 56 particuliere klanten en 23 bedrijven.

Dat lijkt nog maar het begin, want daarbovenop tonen cijfers van de VREG voor februari 2008 dat in die maand goed 20.000 klanten bewust van leverancier veranderden. Dat percentage is historisch hoog.

Electrabel ziet de daling van het aantal klanten met lede ogen aan. 'Wij maken ons zorgen', zegt woordvoerster Lut Vande Velde. 'Het is nooit fijn om klanten te verliezen en we doen ook ons best om ze te terug te winnen. Hoe we dat gaan doen, daar zeg ik niets over. Maar we zitten nu eenmaal met een geliberaliseerde markt, waarbij het normaal is dat klanten van leverancier veranderen.'

ivb (belga)
Heb jij die boete van 24.30€ effectief gezien op papier ??
Dit lijkt mij inderdaad zeer hoog, anderzijds 49€/maand voor electriciteit en gas is dan weer heel laag.
Er bestaat toch iets als een sociale dienst bij het OCMW die gratis voot U bemiddelen - Vraag daar of dit kan

Laatst gewijzigd door Crochettie : 9 april 2008 om 09:22.
Crochettie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 09:24   #3
Sodomis
Gouverneur
 
Sodomis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2006
Berichten: 1.253
Standaard

Tenzij u deze aanmaningskost AANGETEKEND hebt ontvangen, dient deze niet betaald te worden.
__________________
"Military justice is to justice what military music is to music." G. Marx
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 09:27   #4
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.792
Standaard

als die persoon zo'n achterstand heeft, is het best dat ze een afbetalingsplan vraagt, of tijdelijk uitstel.

Wanneer je dat niet doet, en stelselmatig te laat betaalt, dan zal je inderdaad overspoeld worden door de ene rappel na de andere, da's logisch.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 09:31   #5
Crochettie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 februari 2008
Berichten: 542
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Tenzij u deze aanmaningskost AANGETEKEND hebt ontvangen, dient deze niet betaald te worden.
Tararaa, vergeet dat maar - in je contract staan clausules dat ze bij achterstal of wanbetaling automatisch kosten mogen verrekenen.
Het gaat hier over hoeveel ze mogen rekenen
Crochettie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 12:17   #6
Sodomis
Gouverneur
 
Sodomis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2006
Berichten: 1.253
Standaard

Citaat:
Tararaa, vergeet dat maar - in je contract staan clausules dat ze bij achterstal of wanbetaling automatisch kosten mogen verrekenen.
Het gaat hier over hoeveel ze mogen rekenen
Heb genoeg in de utility gewerkt om te weten dat de rechter deze kosten verwerpt indien deze niet aangetekend gemeld worden.
__________________
"Military justice is to justice what military music is to music." G. Marx
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 12:22   #7
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Toch positief dat klanten eindelijk van leverancier veranderen. Wat meer concurrentie is altijd goeD.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 12:59   #8
Crochettie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 februari 2008
Berichten: 542
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Heb genoeg in de utility gewerkt om te weten dat de rechter deze kosten verwerpt indien deze niet aangetekend gemeld worden.
Misschien heb je toch gelijk indien je er van uit gaat dat een particulier niet bij machte is om een andere particulier te beboeten
Crochettie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 13:52   #9
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

ze waren inderdaad sterk in achterstalboetes ..toen ze nog een monopolie hadden .
ze moeten die gratis stroom voor al hun kaderleden toch ergens compenseren he
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 14:26   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Toch positief dat klanten eindelijk van leverancier veranderen. Wat meer concurrentie is altijd goeD.

En die andere leveranciers gaan geen kosten aanrekenen bij niet betaling ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 16:37   #11
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En die andere leveranciers gaan geen kosten aanrekenen bij niet betaling ?
Neen, maar ze zullen wel meer professionele beleefdheid mogen voor de dag leggen, en klantvriendelijker zijn als ze klanten willen lokken.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 16:44   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Neen, maar ze zullen wel meer professionele beleefdheid mogen voor de dag leggen, en klantvriendelijker zijn als ze klanten willen lokken.
Ik kan getuigen van de vriendelijkheid van Liminus bv.

Geef mij eletrabel maar hoor dat is voor de kleine man nog het veiligste
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 18:22   #13
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En die andere leveranciers gaan geen kosten aanrekenen bij niet betaling ?
Geen idee, maar als electrabel weet dat zij haar klanten slecht kan behandelen zonder hiervoor gestraft te worden, zal zij haar klanten niet beter behandelen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 18:40   #14
Averroes
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 16 januari 2008
Berichten: 626
Standaard

ik had ook een probleem me elektrabel
als je ni op tijd betaalt dan krijgt gei een boete

ni meer elektrabel!

vive Liminus !!

vergeet belgacom en telenet ni ..!!
Averroes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 19:12   #15
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Geen idee, maar als electrabel weet dat zij haar klanten slecht kan behandelen zonder hiervoor gestraft te worden, zal zij haar klanten niet beter behandelen.
Ken er ook nog een leuke. Als eender welke energieleverancier weet, dat hij zijn klanten, die niet, of slechts na extreem aandringen betalen, verliest, als hij ze slecht behandeld, zal elke energieleverancier deze klanten slecht behandelen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 20:16   #16
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Tenzij u deze aanmaningskost AANGETEKEND hebt ontvangen, dient deze niet betaald te worden.


En dan sluiten ze je toevoer af. Ze hebben alles in handen,he, en wie van die mensen heeft de mogelijkheid om verzet te bieden??

Als je behoeftig bent, (eerlijk, niet kunstmatig) dan ben je daarover beschaamd en daardoor word je nog dieper in de put geduwd!!!( en niet het minst door de advocaten van de tegenpartij: echte bandieten!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 20:36   #17
Sodomis
Gouverneur
 
Sodomis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2006
Berichten: 1.253
Standaard

Betaal uw volledige factuur zonder de aanmaningskosten.
Geen kat in de utilitysector die u daarvoor zal droppen.

Citaat:
En dan sluiten ze je toevoer af.
Geen sprookjes vertellen hé.
Particulieren mogen niet afgesneden worden;
Die krijgen een budgetmeter van de netbeheerder.

Als je toch die problemen hebt met je leverancier, stuur een aangetekende naar de VREG & het ministerie van economische zaken.
Ge gaat ze zien springen.
__________________
"Military justice is to justice what military music is to music." G. Marx

Laatst gewijzigd door Sodomis : 10 april 2008 om 20:37.
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 21:15   #18
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Nu de markt vrij is vloeien alle klanten wat uit naar de nieuwe spelers. Eens de markt verdeeld is snappen de leveranciers al snel dat ze allemaal winnen als ze de consument collectief afzetten. Uiteindelijk is de beweeglijkheid van de klant op dat moment te klein om nog voordeel te halen uit een prijsdaling.


Nog leuker: als eender welke energieleverancier weet dat alle energieleveranciers hun klanten slecht behandelen, dan zal hij zijn klanten ook slecht behandelen.
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)

Laatst gewijzigd door Goldband : 10 april 2008 om 21:15.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 23:30   #19
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Nu de markt vrij is vloeien alle klanten wat uit naar de nieuwe spelers. Eens de markt verdeeld is snappen de leveranciers al snel dat ze allemaal winnen als ze de consument collectief afzetten. Uiteindelijk is de beweeglijkheid van de klant op dat moment te klein om nog voordeel te halen uit een prijsdaling.


Nog leuker: als eender welke energieleverancier weet dat alle energieleveranciers hun klanten slecht behandelen, dan zal hij zijn klanten ook slecht behandelen.
Heb weinig ervaring met energieleveranciers. Weet wel dat het persoonlijk kontakt weg is, dat alles via callcenters gaat (dacht ik toch). Het enige kontakt dat ik ook heb gehad is met essent, en daar was het callcenter bemand met iemand waarvan nederlands de moedertaal niet was, met alle gevolgen vandien (temeer daar er de nodige fouten in de faktuur stonden - sommige in mijn voordeel, andere in mijn nadeel - heb het dan maar zo gelaten, mijn opvolger was uiteindelijk wel de sigaar).
Maar het punt dat ik wilde maken, is, dat het een slecht voorbeeld is, om ne slechte betaler, als voorbeeld te nemen. Er wordt toch niet verwacht dat men hem gaat pamperen. Denk eerder dat hij als ne hete petaat wordt doorgegeven.

Laatst gewijzigd door Bob : 10 april 2008 om 23:32.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 23:56   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.454
Standaard

De callcenters zijn een echte grap:
1° ze moeten gewoon alle klachten opschrijven , maar er gebeurt niets mee

2° als je door het call center heen geraakt en dorogeschakeld wordt naar een echte medewerker, wordt uw klacht behandeld..

het duurt dus inderdaad een paar telefoons tegen dat je het doorhebt. Je moet dus een klachtnummer vragen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be