Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2008, 19:56   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard Hoe optimaal te profiteren van een dalende dolar

Ik zal eerst een korte uitleg geven over turbo's. Je maakt gebruik van turbo's wanneer je wilt beleggen. Een bank financiert dan dmv een lening een deel van de belegging. Je kunt turbo's kopen van aandelen, obligaties maar ook grondstoffen. De werking is als volgt. Stel je wilt een bepaald aandeel X kopen voor 50 euro. Dan wordt bijvoorbeeld 45 euro gefinancierd door de bank, jijzelf betaalt 5 euro. Stel dat aandeel stijgt naar 60 euro, dan maak jij 60-50 = 10 euro winst met een inleg van 5 euro. Je koopt bij wijze van spreke de Turbo voor 5 euro en verkoopt hem voor 15 euro. Er is wel een stop-loss constructie ingebouwd om de banken te beschermen. Stel het aandeel daalt naar 47 euro, dan wordt het aandeel automatisch verkocht en krijgt de houder van de turbo 2 euro uitgekeerd. Je moet over het geleende bedrag wel rente betalen.

Stel je hebt 700 euro. Dit geld wissel je om naar 1000 dolar.
Stel je koopt een turbo op een vat olie van 100 dolar waarbij de bank $95 financiert en jij betaalt $5 per turbo.
Voor $1000 koop je dan 200 turbo's.
Stel de dolar wordt 20% minder waard ten opzichte van alle andere koersen. De koers van de olie in euro's zal dan ongeveer gelijk blijven terwijl de koers van de olie in dolars stijgt. De dolar is nog maar 80/100 waard tov zijn eerdere koers. De olie in dolars zal dan ongeveer 100/80 meer waard zijn. Een vat olie wordt dan 100 * (100/80) = $125 waard. Iedere turbo die jij hebt gekocht is nu in waarde gestegen van $5 naar $30.
($125 - $95). Je had 200 turbo's gekocht. De waarde van de turbo's is nu geworden: 200*30 = $6000. Je hebt je inleg van $1000 verzesvoudigd naar $6000 terwijl je maar 20% koersverlies hebt. De wisselkoers van de dolar is wel gedaald maar de stijging van de koers van de turbo's heeft dit ruimschoots gecompenseerd.

Stel je had turbo's in euro's gekocht, dan was de olie tov de euro niet gestegen en had je geen winst gemaakt.

Op dit moment wordt verwacht dat de grondstofprijzen in de toekomst zullen stijgen door grotere vraag uit de opkomende markten. Dan is dit wel een goede manier om te investeren. Hoe de toekomst eruitziet weet echter niemand. Het kan zijn dat de economie van de VS bijvoorbeeld door zijn dieptepunt heen is. Als de wereldeconomie ineenstort, zullen de grondstofprijzen ook dalen.

PS. Beleggen doe je op eigen risico. Ga niet zitten beleggen en wanneer het mislukt bij mij komen zeuren. Je bent verantwoordelijk voor je eigen beslissingen en daden.

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 15 april 2008 om 20:01.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 20:18   #2
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Ik zal eerst een korte uitleg geven over turbo's. Je maakt gebruik van turbo's wanneer je wilt beleggen. Een bank financiert dan dmv een lening een deel van de belegging. Je kunt turbo's kopen van aandelen, obligaties maar ook grondstoffen. De werking is als volgt. Stel je wilt een bepaald aandeel X kopen voor 50 euro. Dan wordt bijvoorbeeld 45 euro gefinancierd door de bank, jijzelf betaalt 5 euro. Stel dat aandeel stijgt naar 60 euro, dan maak jij 60-50 = 10 euro winst met een inleg van 5 euro. Je koopt bij wijze van spreke de Turbo voor 5 euro en verkoopt hem voor 15 euro. Er is wel een stop-loss constructie ingebouwd om de banken te beschermen. Stel het aandeel daalt naar 47 euro, dan wordt het aandeel automatisch verkocht en krijgt de houder van de turbo 2 euro uitgekeerd. Je moet over het geleende bedrag wel rente betalen.

Stel je hebt 700 euro. Dit geld wissel je om naar 1000 dolar.
Stel je koopt een turbo op een vat olie van 100 dolar waarbij de bank $95 financiert en jij betaalt $5 per turbo.
Voor $1000 koop je dan 200 turbo's.
Stel de dolar wordt 20% minder waard ten opzichte van alle andere koersen. De koers van de olie in euro's zal dan ongeveer gelijk blijven terwijl de koers van de olie in dolars stijgt. De dolar is nog maar 80/100 waard tov zijn eerdere koers. De olie in dolars zal dan ongeveer 100/80 meer waard zijn. Een vat olie wordt dan 100 * (100/80) = $125 waard. Iedere turbo die jij hebt gekocht is nu in waarde gestegen van $5 naar $30.
($125 - $95). Je had 200 turbo's gekocht. De waarde van de turbo's is nu geworden: 200*30 = $6000. Je hebt je inleg van $1000 verzesvoudigd naar $6000 terwijl je maar 20% koersverlies hebt. De wisselkoers van de dolar is wel gedaald maar de stijging van de koers van de turbo's heeft dit ruimschoots gecompenseerd.

Stel je had turbo's in euro's gekocht, dan was de olie tov de euro niet gestegen en had je geen winst gemaakt.

Op dit moment wordt verwacht dat de grondstofprijzen in de toekomst zullen stijgen door grotere vraag uit de opkomende markten. Dan is dit wel een goede manier om te investeren. Hoe de toekomst eruitziet weet echter niemand. Het kan zijn dat de economie van de VS bijvoorbeeld door zijn dieptepunt heen is. Als de wereldeconomie ineenstort, zullen de grondstofprijzen ook dalen.

PS. Beleggen doe je op eigen risico. Ga niet zitten beleggen en wanneer het mislukt bij mij komen zeuren. Je bent verantwoordelijk voor je eigen beslissingen en daden.
Kom er dan hier niet over lullen. Zet je draad in de afdeling economie of bij koetjes en kalfjes, er is daar een draad "beleggen jullie".... Het heeft niks met internationale politiek te maken.
Uw product is bovendien rommel en absoluut niet geschikt voor kleine beleggers. Ik beheer en ben mede eigenaar van een hedge fonds hier in londen... en heb 20 jaar als hoofd currency trading bij 3 amerikaanse banken achter de rug... er zijn honderden kleine beleggershuizen die hun muntactiviteit hebben moeten stoppen omdat de mensen de gevaren van turbos en hefboomeffecten totaal niet kennen.

voor de rest discussieer ik met plezier in de subsectie economie/ subforum economie over uw draad.

Laatst gewijzigd door straddle : 15 april 2008 om 20:26.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 20:26   #3
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Oh nee. Waar was ik met mijn hoofd toen ik dit bericht hier plaatste
Oud 15 april 2008, 20:27   #4
straddle
Europees Commissaris

Standaard

no problem abi!
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 20:34   #5
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Oh nee. Waar was ik met mijn hoofd toen ik dit bericht hier plaatste

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 01:42   #6
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Maakt niet uit hoor; ik koop ze niet.
Oud 18 april 2008, 10:45   #7
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Zou iemand deze topic naar het subforum economie kunnen verplaatsen? bvd
Oud 19 april 2008, 21:56   #8
abi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
no problem abi

Waarom ik nou weer
abi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 15:37   #9
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abi Bekijk bericht
Waarom ik nou weer
Abi betekent broer in het Turks. Vooral tegen ouderen wordt er 'abi' gezegd. Het is een vorm van respect tonen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be