Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2013, 21:05   #1
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard Eurovrije zone

Ik ben momenteel op zoek naar manieren om via lokale werking en initiatieven de euro te omzeilen als 'noodzakelijk' instrument. Zeg maar het creëren van eurovrije zones, waar mensen niet langer genoodzaakt zijn te leven en werken met het (private) bankiersmonopolie dat de ECB is. En uiteraard ook om zich te kunnen indekken tegen wanneer het euro-circus in elkaar stuikt.

LETS ken ik al. Kennen jullie nog andere?

Bitcoin ken ik ook ja, maar dat is niet bepaald een munteenheid waarmee ik bij de bakker om een brood kan.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 21:16   #2
Dade
Parlementsvoorzitter

Dade's schermafbeelding

Standaard

zilver en goud, ruilen, valuta van buiten de eurozone, bedenk er zelf maar wat
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 22:09   #3
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Ik ben momenteel op zoek naar manieren om via lokale werking en initiatieven de euro te omzeilen als 'noodzakelijk' instrument. Zeg maar het creëren van eurovrije zones, waar mensen niet langer genoodzaakt zijn te leven en werken met het (private) bankiersmonopolie dat de ECB is. En uiteraard ook om zich te kunnen indekken tegen wanneer het euro-circus in elkaar stuikt.

Bitcoin ken ik ook ja, maar dat is niet bepaald een munteenheid waarmee ik bij de bakker om een brood kan.
Ik heb gehoord dat er soms zoiets bestaat tussen handelaren, in Gent weet ik dat een paar zo een systeem hebben. Vb bakker koopt bij de slager, slager bij de kruidenier, enz en die hebben een systeem met een Eigen munteenheid. Grote voordeel is dat het hen stimuleert om bij elkaar te gaan kopen.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 22:23   #4
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dade Bekijk bericht
zilver en goud, ruilen, valuta van buiten de eurozone, bedenk er zelf maar wat
Dat zijn de valuta, maar je moet ze dan ook concreet toegepast krijgen.
Oud 26 april 2013, 22:23   #5
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Ik heb gehoord dat er soms zoiets bestaat tussen handelaren, in Gent weet ik dat een paar zo een systeem hebben. Vb bakker koopt bij de slager, slager bij de kruidenier, enz en die hebben een systeem met een Eigen munteenheid. Grote voordeel is dat het hen stimuleert om bij elkaar te gaan kopen.
Torentjes of zoiets geloof ik ja.
Oud 26 april 2013, 23:16   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Idd maar dat werk natuurlijk ook alleen maar bij wie met dat systeem werkt. En veel zijn dat er niet.

Mja ik ben ook benieuwd.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2013, 05:36   #7
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn de valuta, maar je moet ze dan ook concreet toegepast krijgen.
Roepies.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2013, 09:48   #8
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben momenteel op zoek naar manieren om via lokale werking en initiatieven de euro te omzeilen als 'noodzakelijk' instrument.
Of je nu lets, torentjes, goud of wolbollekes gebruikt - de manier is altijd dezelfde. Je verzamelt een aantal mensen rond je en je probeert hen ervan te overtuigen om jouw munteenheid te aanvaarden.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2013, 17:56   #9
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als je het gevonden hebt, laat het me weten hé?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2013, 18:01   #10
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Of je nu lets, torentjes, goud of wolbollekes gebruikt - de manier is altijd dezelfde. Je verzamelt een aantal mensen rond je en je probeert hen ervan te overtuigen om jouw munteenheid te aanvaarden.
Dat is het. Allee , dat denk ik toch.

Alle geïnteresseerde zetten hun Eurootjes om in goud en leveren dat goud in tegen een nieuwe munt die garant staat voor een hoeveelheid goud. Zoiets in die aard.

Laatst gewijzigd door Garry : 28 april 2013 om 18:03.
Oud 28 april 2013, 18:10   #11
Boyke
Banneling

Standaard

De draadstarter had er goed aan gedaan met concrete alternatieven voor de dag te komen.
Nu praat men in het ijle.
Ik zou wel willen betalen met iets anders dan de euro!
RUILHANDEL dus, zoals in het Stenen Tijdperk ...
OK Bolleke ?!

Laatst gewijzigd door Boyke : 28 april 2013 om 18:11.
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2013, 18:23   #12
Boyke
Banneling

Standaard

Ruil een brood voor een vis !
Geef een kip aan de prostituée waar ge mee gaat vogelen! Of meerdere kippen natuurlijk, volgens de "service" die gevraagd wordt !
Betaal Uw belastingen met paardenmest, zeer goed als meststof he!

Laatst gewijzigd door Boyke : 28 april 2013 om 18:36.
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2013, 22:25   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boyke Bekijk bericht
Geef een kip aan de prostituée waar ge mee gaat vogelen! Of meerdere kippen natuurlijk, volgens de "service" die gevraagd wordt !
Wat moet die dan met al die kippen doen. Die kan daar met hare Porsche niet mee gaan tanken zene. Die kiekens geraken niet in die betaalautomaat. En als ge die pluimen in die benzinetank stopt is heel de boel naar de kloten.
Oud 29 april 2013, 06:19   #14
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boyke Bekijk bericht
Je kunt bv zelf je lidkaart van je politieke partij gaan betalen op de Amerikalei 98 met een emmer stront.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2013, 07:19   #15
subocaj

Standaard

Je kan ook tegen Europa zeggen dat een oud Belgisch frankje 40 € waard is. Iedereen zal er hier of daar nog wel in een lade of de kelder hebben liggen.
Het maakt geen verschil, want alles is enkel gedekt door schuld.
Oud 29 april 2013, 07:36   #16
subocaj

Standaard

Citaat:
Torentjes of zoiets geloof ik ja.
Bolleke, je zult je moeten haasten, want er duiken steeds meer geruchten op over " een tijdelijke uitstap" uit de Euro voor de armoedzaaiers van Europa en daar horen wij ook bij.
Zie onder:

Citaat:
'Griekenland, Portugal en Cyprus moeten tijdelijk uit de euro'

/
29 apr 2013

Een tijdelijk vertrek uit de eurozone moet zwakke eurolanden de mogelijkheid geven de eigen economie weer te laten groeien. Vooral Griekenland en Cyprus, maar ook Portugal zouden van zo’n maatregel kunnen profiteren om hun economie opnieuw op orde te krijgen. Dat zegt de bekende Duitse econoom Hans-Werner Sinn in de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Met een nieuwe munteenheid kunnen die landen volgens Sinn weer concurrerend worden en later tegen een nieuwe wisselkoers en lagere lonen en prijzen weer terugkeren in de eurozone.

Die terugkeer moet wel aan bepaalde voorwaarden voor hervormingen worden verbonden, aldus Sinn in de FAZ. Volgens Sinn is dit een goede strategie om de euro te verdedigen; een terugkeer naar de Deutsche Mark ziet hij niet zitten.

Eerder deze maand was Sinn gastspreker voor het Vlaamse ondernemersplatform Pro Flandria, een evenement waarover Knack toen berichtte:

‘De enige reden waarom ze in de muntunie blijven, is dat ze toegang tot de geldpers hebben. Maar dat creëert geen banen. Die landen hebben behoefte aan een beter concurrentievermogen. Hoe kan een land overleven met een jongerenwerkloosheid in de buurt van 60 procent zoals in Griekenland en Spanje het geval is? Ik zeg nog niet dat Spanje de eurozone moet verlaten, maar voor Griekenland en Portugal zie ik geen andere oplossing.”

Sinn denkt aan devaluatie van zo’n 50% voor Griekenland: ‘ Waarom niet met 50 procent? Dan wordt Griekenland zelfs goedkoper dan Turkije. De Grieken zullen hun eigen producten kopen, in plaats van Franse of Nederlandse tomaten. Weet u dat Griekenland een netto-importeur van landbouwproducten uit de rest van de eurozone is? Dat is absurd.’
.
Oud 29 april 2013, 07:53   #17
Goudbever
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Weer vergeten uw pilletjes te nemen?
Goudbever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 16:25   #18
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Er zijn inmiddels een aantal interessante experimenten opgestart.
Bitcoin natuurlijk, al blijf ik me vragen stellen over de veiligheid van het gebeuren, alsook de stabiliteit van de munt, je kan er als consument maar weinig mee aanvangen als de prijzen voortdurend significant veranderen.
Heel interessant lijken me de freecycle groepen, die vooral dankzij sociale media tot stand zijn gekomen. In plaats van dingen weg te smijten biedt je ze gratis aan op die media, en je kan er zelf ook dingen gratis verkrijgen die anderen niet meer nodig hebben.
Freecycle Gent: http://gentintransitie.com/2013/08/09/freecycle-gent/
voor wie op smoelenboek zit:
https://www.facebook.com/groups/268445623241895/ Freecycle Antwerpen (tienduizend leden)
https://www.facebook.com/groups/freecyle.gent/ Gent, 5000 leden.

Voor wie uit de dwangbuis van de €uro wil stappen bieden de sociale media en het internet steeds meer keuzemogelijkheden.
Oud 1 februari 2014, 17:35   #19
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien ligt de fout in het feit dat we in Europa een gezamelijke munt hadden moeten hebben voor een aantal landen die op ongeveer eenzelfde economisch niveau stonden! Maar neen, men moest er allerlei landen bij sleuren waarvan men wist dat ze vooral voor moeilijkheden gingen zorgen en er vooral bijkwamen om gesteund te worden...
Men is nu aan het oogsten wat men gezaaid heeft.
Gooi er nog wat Oostblok en andere landen bij en zet de grenzen maar open!
Men weet/wist het, en toch moest het gebeuren. Waarom???
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2014, 02:50   #20
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Misschien ligt de fout in het feit dat we in Europa een gezamelijke munt hadden moeten hebben voor een aantal landen die op ongeveer eenzelfde economisch niveau stonden! Maar neen, men moest er allerlei landen bij sleuren waarvan men wist dat ze vooral voor moeilijkheden gingen zorgen en er vooral bijkwamen om gesteund te worden...
Men is nu aan het oogsten wat men gezaaid heeft.
Gooi er nog wat Oostblok en andere landen bij en zet de grenzen maar open!
Men weet/wist het, en toch moest het gebeuren. Waarom???
Voor het patronaat is het best leuk om goedkoop arbeidersvolk te vinden in landen zoals het ex_Oostblok. Waarom gaat bvb Renault zijn fabrieken in Roemenië bouwen denk je ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be