Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2003, 10:53   #1
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

[size=6]De VRT en het cordon [/size]

Nu de onfrisse praktijken aan de top van de ambtenarij en in het stadsbestuur aan het licht zijn gekomen in Antwerpen, zijn er nog altijd een aantal mensen (vooral de zogenaamd progressieve rakkers van De Morgen en verwante zielen) die volhouden dat we er niet zo zwaar moeten aantillen. Dat de hele affaire werd opgeblazen. Dat het allemaal eigenlijk niet zo veel voorstelde. Waar maken we ons eigenlijk druk over. Dat en nog meer schudde ook moraalfilosoof Etienne Vermeersch uit zijn mouw: "Ik vraag u, wat is nu het ergste: iemand die een flesje parfum koopt op kosten van 't stad of het Vlaams Blok dat er een racistisch programma op nahoudt?" Misschien is het de professor ontgaan, maar het Vlaams Blok is voor dat vermeend 'racisme' nog altijd niet veroordeeld door een onafhankelijke rechter. En, mijnheer Vermeersch, in een democratie is iedereen onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen en de rechter een veroordeling heeft uitgesproken! Maar, het kan nog gekker.

De VRT had ook 5 hoofdredacteurs van Vlaamse kranten uitgenodigd om te debatteren over zin en onzin van het beruchte cordon sanitaire. Bart Eeckhout -het gelegenheidsslaafje van De Morgen- deed een krampachtige poging om de politieke schutkring te verdedigen: "Het cordon is geen kwestie van politieke strategie, maar van ethiek." Wie in de marge van de recente schandalenstroom het cordon nog durft verdedigen als een maatregel van politiek fatsoen maakt zich natuurlijk onsterfelijk belachelijk en gaat af als een gieter! Bartje -die het allemaal bloedernstig meende- vond het ook pijnlijk dat de media een stuk in de richting van het Vlaams Blok zijn opgeschoven. "Kijk maar naar het proces, iedereen sprak na de uitspraak van het Hof van Beroep over een overwinning voor het Blok ... Wij zijn heel duidelijk in onze aanpak. Wij interviewen het Vlaams Blok nooit." Waarop Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van De Standaard, reageerde: "Ik wil er toch wel op wijzen dat het cordon uitsluitend een politieke maatregel is. Er bestaat geen journalistiek cordon tegen het Vlaams Blok. Wij interviewen ze wel." Wablieft? In een debat over het Vlaams Blok wordt niet gekeken op een leugentje meer of minder. Natuurlijk bestaat er wél een journalistiek cordon. Niet alleen bij de VRT, maar ook bij de politiek-correcte redactie van De Standaard!

En blijkbaar wordt het cordon sanitaire tegenwoordig erg ruim geïnterpreteerd. Zo werd de Gazet Van Antwerpen niet uitgenodigd in de Zevende Dag. Het was nochtans die krant die de bal aan het rollen bracht in Antwerpen. Bij 'de frut' kunnen ze er niet om lachen. En de hoofdredacteur haalde dan ook zwaar uit naar het gebrek aan journalistieke eerlijkheid en onpartijdigheid bij de openbare omroep.

DE VRT, GAZET VAN ANTWERPEN EN HET CORDON

Vlaams Blok

"Het Vlaams Blok stevent linea recta af op een zoveelste overwinning. En dat zal dan weer de schuld van de media zijn. Meer bepaald van sommige 'populaire' kranten zoals Gazet van Antwerpen."

Alleen de vriendjes zijn welkom

"Is het u al opgevallen, dat de Gazet van Antwerpen nooit in tv-programma's van de VRT aanwezig is? Wie 's zondags bijvoorbeeld geregeld naar de Zevende Dag kijkt, zal daar elke keer een journalist van een krant zien opduiken (bij voorkeur Yves Desmet van De Morgen), maar nooit iemand van de Gazet. Onze journalisten zijn in de studio's van de VRT niet welkom. De openbare omroep is voor sommige kranten duidelijk méér openbaar dan voor andere. De eindredacteur van De Zevende Dag, betaald met uw en mijn belastinggeld, bepaalt welke meningen relevant zijn voor de VRT-kijker en welke niet, en sluit meningen uit die zelf niet interessant of relevant vindt. Enfin, we hadden er al min of meer mee leren leven."

Onaanvaardbaar

"We vinden het bepaald onlogisch dat de VRT een krant die al meer dan honderd jaar elke dag te midden van de Antwerpenaars staat, gewoon vergeet. Te meer daar het uitgerekend om de krant gaat die aan de basis ligt van wat zich vandaag in Antwerpen allemaal afspeelt, die met haar artikelen de bal aan het rollen heeft gebracht. Wij zouden daar van de VRT graag een beetje uitleg bij hebben, maar ik vrees dat die niet bestaat. Dat het simpelweg te maken heeft met de sympathie en antipathie van een boven alle objectiviteitswetten verheven toevallige eindredacteur. Dat dit bij een publiek gesponsorde omroep kan, is onbegrijpelijk en voor de belastingbetaler eigenlijk onaanvaardbaar. Maar goed, ze doen maar."

Paul Geudens in Gazet van Antwerpen, 16.03.2003
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 11:45   #2
Forza Europa
Lokaal Raadslid

Standaard

De VRT, BRT en BRTn zijn al jaren aan een stuk van uiterst-linkse signatuur, kan je ons iets nieuws vertellen???
Forza Europa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 12:00   #3
LEFTeau
Partijlid

LEFTeau's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Forza Europa
De VRT, BRT en BRTn zijn al jaren aan een stuk van uiterst-linkse signatuur, kan je ons iets nieuws vertellen???
en hij zag dat het goed was

"War doesn't determine who is right, it determines who is left"
this is war = http://www.robert-fisk.com/iraqwarvictims_mar2003.htm
LEFTeau is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 12:08   #4
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LEFTeau
Citaat:
en hij zag dat het goed was
Tot jij de uitslag van het VlaamsBlok te zien krijgt...
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 12:13   #5
Ali
Schepen

Ali's schermafbeelding

Standaard

van mij mag de VRT gerust weg ik heb toch twee schotels op mijn dak.
ik zoek er nu één op mijn gevel te plaatsen maar ik mag niet van de buren...Belgen natuurlijk
Oud 18 maart 2003, 13:01   #6
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Als oud medewerker van de BRT kan ik daad wat meer van vertellen. Het probleem daar is dat men de politiek laat bepalen door mensen uit de kulturele sector. Dit soort mensen denken over alles wat gemakkelijker en als niet betrokkenen veel linkser dan de rest van de bevolking. Dat houd absoluut niet in dat ze juister denken, het tegendeel is waar hun links gedachtegoed is altijd heel elitair en heel gekunsteld, eem soort van zwart wit correct denken. Het is eigen aan het kunstenaars millieu. Men heeft vergeten daar rekening mee te houden.

mvg. Rogier
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 13:45   #7
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
ik zoek er nu één op mijn gevel te plaatsen maar ik mag niet van de buren...Belgen natuurlijk
Van mij kreeg je er zelfs een derde, maar dan wel een vliegende met bestemming Marok.
Oud 18 maart 2003, 14:17   #8
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
Van mij kreeg je er zelfs een derde, maar dan wel een vliegende met bestemming Marok.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 14:18   #9
Kotsmos
Minister-President

Standaard

http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=2566
Kotsmos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 14:48   #10
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Er is nog altijd een verschil tussen schertsen en de poging om iemand te kwetsen, maar om dit onderscheid vast te stellen is fijngevoeligheid een absolute vereiste.

Ik vind dat op dit forum veel te weinig geschertst wordt. De bedoeling om iemand te kwetsen komt helaas teveel voor. En in die kritiek spaar ik zowel links als rechts niet, dat kan iedereen hier nagaan.
Oud 18 maart 2003, 14:50   #11
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Er is nog altijd een verschil tussen schertsen en de poging om iemand te kwetsen, maar om dit onderscheid vast te stellen is fijngevoeligheid een absolute vereiste.

Ik vind dat op dit forum veel te weinig geschertst wordt. De bedoeling om iemand te kwetsen komt helaas teveel voor. En in die kritiek spaar ik zowel links als rechts niet, dat kan iedereen hier nagaan.

Mja de piano lala pepito zijn fijngevoeligheid missen we wel !
Oud 18 maart 2003, 14:50   #12
Kotsmos
Minister-President

Standaard

De bedoeling om te kwetsen is er misschien steeds, maar het resultaat is meestal slechts schertsend.
Oud 18 maart 2003, 14:51   #13
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
De bedoeling om te kwetsen is er misschien steeds, maar het resultaat is meestal slechts schertsend.
Waar maakt ge u dan druk om!
Oud 18 maart 2003, 14:52   #14
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 18 maart 2003, 14:57   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Liever slechte humor dan platte scheldpartijen. 8)
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 14:59   #16
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
simpel toch? Lees Vlaanderen72 haar uitlatingen eens. Overstijgt het niveau van een 10-jarige niet. Het kan misschien wel haar bedoeling zijn om iemand te kwetsen, maar �*k hanteer zulke "beledigingen" enkel als ik in een flauwe bui eens iemand wil plagen (en meestal dan nog enkel als ik heel dronken ben, ik heb mijn trots).
Oud 18 maart 2003, 15:01   #17
LEFTeau
Partijlid

LEFTeau's schermafbeelding

Standaard

trekt u da niet aan, lach eens goed met vl72 haar uitingen, its all she has, meer zit er helaas niet in voor haar

"War doesn't determine who is right, it determines who is left"
this is war = http://www.robert-fisk.com/iraqwarvictims_mar2003.htm
LEFTeau is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 15:04   #18
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
simpel toch? Lees Vlaanderen72 haar uitlatingen eens. Overstijgt het niveau van een 10-jarige niet. Het kan misschien wel haar bedoeling zijn om iemand te kwetsen, maar �*k hanteer zulke "beledigingen" enkel als ik in een flauwe bui eens iemand wil plagen (en meestal dan nog enkel als ik heel dronken ben, ik heb mijn trots).
Maar ge hebt wel te weinig eer,Om het persoonlijk aan mij te richten ,dat vind ik nogal wat platvloerser en iets om ontrots op te zijn!
En kwetsen is een zwaar woord daar gebruik ik wel andere middelen voor indien mij dit nodig acht!
Dus ik moet over me laten lopen ,me laten verwijten en dan mooi zwijgen !
VAN ME LEVEN NIET ,achterbakse kwezel!
Oud 18 maart 2003, 15:05   #19
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LEFTeau
trekt u da niet aan, lach eens goed met vl72 haar uitingen, its all she has, meer zit er helaas niet in voor haar
Dan is er nog minder voor jou dus!
Oud 18 maart 2003, 15:09   #20
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat jij een wreed ingewikkeld iemand bent om mee te leven.

Beledigen naar iemand zijn hoofd slingeren om hem te willen plagen

Jezus, ik zei dat hier te weinig geschertst wordt, nu begin jij al met raadseltjes, zeker iets voor 10-jarigen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be