Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2004, 02:42   #1
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard "Vlaams"-nationalisme = nieuw centralistisch unitarisme

Lagere bestuursoverheden zoals provincies en gemeenten eisen van de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse overheid onttutteling (zie hieronder). Deze laatste zit de lagere overheden als een keizer-koster te betuttelen. Is het dan zinvol om van België een (kon)federatie te maken als het er eigenlijk gewoon op neerkomt dat het ene centralistisch unitarisme door 2 andere met nieuwe keizer-kosters wordt vervangen? Het lijkt er soms op dat dorpen voor de gemeentefusies in de jaren 1970 in het unitaire "België"/Groot-Brussel meer autonomie hadden dan in het huidige "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen.

Citaat:
ANALYSE. Provincies willen onttutteling
http://www.standaard.be/archief/zoek...cleID=GP8AVM70

Van onze redacteur
Guy Tegenbos 14/12/2004

BRUSSEL - De Vlaamse regering van minister-president Yves Leterme (CD&V) heeft er een opdracht bij. Onttuttelen. De betutteling van de zogenaamd lagere bestuursniveaus, gemeenten en provincies, omdraaien in een partnerschap.

HET was Jan Durnez (CD&V), de voorzitter van de Vereniging van Vlaamse Provincies (VVP) die het nieuwe woord lanceerde op het VVP-congres in Leuven, zaterdag.

Er zijn al veel woorden gelanceerd om de overdreven inmenging van de centrale Vlaamse overheid in het beleid van de lokale besturen te stoppen.

Onder de regering-Van den Brande was sprake van een pact tussen lokale besturen en Vlaamse overheid. De vorige paarse regering hield een groot ,,kerntakendebat'' - dat moest bepalen wat de kerntaken waren van ieder bestuursniveau - maar ook dat werd een flop omdat het centrale Vlaamse niveau geen bevoegdheden en geld wilde afstaan.

Vlaanderen loopt daardoor achter in Europa. De Vlaamse gemeenten hebben maar ongeveer de helft van de beleidsmogelijkheden van hun Europese collega's: 7,4 procent van de jaarlijkse welvaart (het bbp), tegen gemiddeld 13 procent. Vlaanderen wordt centralistischer geregeerd dan het gemiddelde Europese land. In de efficiëntst bestuurde landen, de Scandinavische, beheren de lokale besturen een kwart tot een derde van het bbp.

En in het kleine gedeelte dat de lokale besturen mogen aanwenden, probeert het centrale Vlaamse niveau met regels en convenanten nog van naaldje tot draadje te bepalen wat ze hoe moeten doen.

De Vlaamse provincies hebben al toezeggingen voor beterschap gehoord van de regering-Leterme, maar ze willen ook daden. En geld. Ze vinden dat de financiering van de provincies haar normale tempo moet hervinden. Sinds 1991 passen de Vlaamse regeringen de financiering van de provincies niet correct toe, zei Jan Durnez. Gecumuleerd is ons, sinds 1991, al 192 miljoen euro ontnomen, zei hij. Voor 2005 gaat het om 34 miljoen euro.

Volgens de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Marino Keulen (VLD), zal de regering vanaf 2007 de subsidies aan de provincies eenzelfde groeivoet geven als die voor de gemeenten: 3,5 procent, terwijl de provincies nu maar 1,1 procent krijgen.

VVP-voorzitter Durnez was ook blij dat minister Keulen wil overleggen met de provincies over een nieuw provinciedecreet. Dat zou een vooruitgang zijn, want de vorige regering pleegde daarover meer overleg met haar advocatenbureau dan met de provincies zelf.

De Vlaamse regering wil het provinciedecreet afronden, een jaar vóór de lokale verkiezingen van oktober 2006. Wat in juli 2005 niet is geregeld, moet wachten tot 2007, luidt het.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2004, 09:58   #2
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik vind de kritiek correct dat sommige Vlaams-nationalisten nog Jacobijnser zijn dan hun belgicistische "confraters". Maar het nodeloze geschimp op Vlaanderen doet toch wel vreemd aan. Precies alsof het allemaal beter was in het unitaire België. Dat was het niet, en dat is de reden dat België een federatie is geworden.

De provincies zijn trouwens nog te groot. Veel kleinere entiteiten zijn m.i. gewenst, die ook meer bevoegdheden moeten krijgen. Voor mijn part mag Vlaanderen zelfs een confederatie worden van landsstreken.
Oud 23 december 2004, 11:59   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
De provincies zijn trouwens nog te groot. Veel kleinere entiteiten zijn m.i. gewenst, die ook meer bevoegdheden moeten krijgen. Voor mijn part mag Vlaanderen zelfs een confederatie worden van landsstreken.
Natuurlijk, dat zou een goede oplossing zijn. Wat sommigen hier blijkbaar niet weten is dat de Vlaamse administratie reeds op verschillende vlakken geregionaliseerd is. Waterbeheer, waterzuivering, huisvesting, bouwpremies... het zijn allemaal zaken die door een geregionaliseerde/gedecentraliseerde Vlaamse administratie worden beheerd. Bij de Vlaamse administratie is er een duidelijke tendens om aan delocalisatie en regionalisatie te werken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2004, 12:39   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Natuurlijk, dat zou een goede oplossing zijn. Wat sommigen hier blijkbaar niet weten is dat de Vlaamse administratie reeds op verschillende vlakken geregionaliseerd is. Waterbeheer, waterzuivering, huisvesting, bouwpremies... het zijn allemaal zaken die door een geregionaliseerde/gedecentraliseerde Vlaamse administratie worden beheerd. Bij de Vlaamse administratie is er een duidelijke tendens om aan delocalisatie en regionalisatie te werken.
En bovendien is een Vlaamse onafhankelijke staat nog altijd meer gedecentraliseerd dan een federaal België, omdat de centrale Belgische bevoegdheden dan voor 100% gedecentraliseerd worden naar de deelstaten toe...
Oud 24 december 2004, 16:56   #5
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind de kritiek correct dat sommige Vlaams-nationalisten nog Jacobijnser zijn dan hun belgicistische "confraters". Maar het nodeloze geschimp op Vlaanderen doet toch wel vreemd aan. Precies alsof het allemaal beter was in het unitaire België. Dat was het niet, en dat is de reden dat België een federatie is geworden.
Voor alle duidelijkheid: ik wil niet terug naar het unitaire België �* la Papa. Maar "meer autonomie" is er blijkbaar niet voor iedereen. In het unitaire België hadden de gewesten en gemeenschappen inderdaad geen autonomie. Maar vooraleer allerlei kleine dorpjes bij de gemeentefusies van 1977 opgeslokt werden door grotere gemeenten hadden die dorpjes in het unitaire België toch meer autonomie dan ze nu hebben. Een dorpsbestuur kon een beleid op maat van het dorp maken. Geen al te bemoeizieke "Belgische" overheid als het over lokale aangelegenheden ging.

Nadeel was dan wel dat die autonomie door plaatselijke potentaten erg selektief werd opgevat, met vriendjespolitiek, politieke benoemingen en een kerktorenmentaliteit als gevolg en soms weinig vrijheid voor individuen die "anders" waren. Maar zoiets is een gevaar bij om het even welk soort regionale autonomie dat eenrichtingsverkeer in het voordeel van de plaatselijke machthebbers is. Ook een "Belgische" en "Vlaamse" overheid heeft daar last van. Vandaar dat om het even welke vorm van regionaal zelfbeschikkingsrecht moet worden aangevuld met individueel zelfbeschikkingsrecht en ekonomische demokratie.

Citaat:
Ik ben zeker voorstander van fraktaalfederalisme van wereld- tot wijknivo. Al verkies ik wel op lokaal vlak een Benelux-federatie met provinciale deelstaten, die op hun beurt ook federaties zijn.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 24 december 2004, 17:06   #6
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
En bovendien is een Vlaamse onafhankelijke staat nog altijd meer gedecentraliseerd dan een federaal België, omdat de centrale Belgische bevoegdheden dan voor 100% gedecentraliseerd worden naar de deelstaten toe...
Dan zijn de vele ambtenaren van de lagere overheden het blijkbaar niet eens met jullie. Ze zitten steen en been te klagen over de diarree van wetten en regeltjes van de hogere overheden. Het lijkt er soms wel op dat de nieuwe "Vlaamse" overheid haar nieuwe macht met ekstra regeltjes probeert te konsolideren terwijl de "Belgische" overheid een heus staatssekretariaat voor de administratieve vereenvoudiging op poten zet. Of hoe een dubbeltje kan rollen.

Citaat:
QUÉ? Onttutteling
De Standaard, 18/12/2004

http://www.standaard.be/archief/zoek...cleID=GLLB3H6G

U weet hoe dat gaat. Als hij eenmaal aan de macht is, probeert een politicus zijn actieradius te verruimen. Geef een minister een bevoegdheid en hij probeert zich te bemoeien met de portefeuille van een collega-minister. Sommige excellenties kijken snel bij de buren over het muurtje in de hoop een onbeheerd dossier te ontdekken waarin ze de tanden kunnen zetten. Deze praktijken zijn niet bevorderlijk voor de samenhang van een regeringsploeg. Daarom durven de ministers wel eens samen te spannen om een ondergeschikte regering het leven zuur te maken.

Dat gaat heel eenvoudig. Officieel krijgen gemeente- of provinciebesturen de nodige vrijheid om hun zin te doen. Vervolgens worden de besturen bedolven onder een diarree van regeltjes waar iedere normale organisatie kierewiet van wordt. Tenzij er gigantisch veel ambtenaren aan het werk worden gezet om dat kommageneuk in goede banen te leiden.

Een handige oplossing voor het tekort aan banen, zult u denken. Toch raken die ,,ondergeschikte besturen'' wat gefrustreerd door de nazaten van Jozef II. Deze Oostenrijkse keizer maakte zich in de achttiende eeuw in Vlaanderen hopeloos onsympathiek door zijn overdreven aandacht voor betutteling. Dat de Vlaamse regering tijdens haar beginjaren uitgerekend in de Jozef II-straat kantoor hield, was meer dan een ironische speling van het lot.

Wie zich overdreven betutteld voelt, probeert zich te emanciperen. Dat doen pubers met hun ouders, katholieken met hun geloof, ondergeschikte besturen met hun Vlaamse regering. Maar het woord emancipatie veronderstelt dat er zelf iets wordt gedaan. Daar zijn die ondergeschikten te lui voor. Zij willen dat de Vlaamse regering iets doet, ze willen zich laten onttuttelen.

westhoek.jpg
Oud 24 december 2004, 17:53   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Dan zijn de vele ambtenaren van de lagere overheden het blijkbaar niet eens met jullie. Ze zitten steen en been te klagen over de diarree van wetten en regeltjes van de hogere overheden. Het lijkt er soms wel op dat de nieuwe "Vlaamse" overheid haar nieuwe macht met ekstra regeltjes probeert te konsolideren terwijl de "Belgische" overheid een heus staatssekretariaat voor de administratieve vereenvoudiging op poten zet. Of hoe een dubbeltje kan rollen.
Het door u aangehaalde artikel gaat helemaal niet over de geregionaliseerde of gedecentraliseerde Vlaamse administratie (daar had ik immers het over). U zit dus van in het begin al verkeerd.
Oud 26 december 2004, 21:08   #8
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het door u aangehaalde artikel gaat helemaal niet over de geregionaliseerde of gedecentraliseerde Vlaamse administratie (daar had ik immers het over). U zit dus van in het begin al verkeerd.
Deze topic die ik opstartte gaat wel degelijk over de centralizerende jakobijnse neigingen van de nieuwe "Vlaamse"/Groot-Antwerpse overheid tegenover de lagere besturen, en de artikels in kwestie gaan daar wel degelijk over. U bent degene die naast de kwestie zit te antwoorden. Volgens mij zijn de "Vlaams"-nationalisten momenteel de grootste regelneven, en zal de betuttelende regelneverij alleen maar toenemen als het Groot-Antwerps Belang het voor het zeggen krijgt.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 26 december 2004 om 21:18.
Oud 26 december 2004, 21:38   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze topic die ik opstartte gaat wel degelijk over de centralizerende jakobijnse neigingen van de nieuwe "Vlaamse"/Groot-Antwerpse overheid tegenover de lagere besturen, en de artikels in kwestie gaan daar wel degelijk over.
Nog steeds heeft u niet ingegaan op mijn opmerking. Daarom herhaal ik die voor de zoveelste keer: waarom spreekt u voortdurend over "Groot-Antwerpen"?
Oud 26 december 2004, 21:42   #10
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog steeds heeft u niet ingegaan op mijn opmerking. Daarom herhaal ik die voor de zoveelste keer: waarom spreekt u voortdurend over "Groot-Antwerpen"?
Misschien omdat hij uit de kleine westhoek komt?
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2004, 21:53   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
De man is blijkbaar behept met een bepaald syndroom. Ook ik kom uit West-Vlaanderen, maar deel niet die kneuterige houding van deze Westhoeker.
Oud 26 december 2004, 23:39   #12
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Is België dan zo'n fantastisch groot land dat het moet gesplitst worden?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2004, 23:41   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Is België dan zo'n fantastisch groot land dat het moet gesplitst worden?
Dat heeft hoegenaamd niets met de oppervlakte te maken. Is u dan zo kinderlijk dat u dat niet weet?
Oud 27 december 2004, 02:33   #14
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De man is blijkbaar behept met een bepaald syndroom. Ook ik kom uit West-Vlaanderen, maar deel niet die kneuterige houding van deze Westhoeker.
Waarom is een West-Vlaming die zich niet verwant voelt met Antwerpenaars "kneuterig", en een West-Vlaming die zich niet verwant voelt met Walen "niet kneuterig" maar "een goede Vlaming" of "een gezonde autonomist"? Zou het niet kunnen zijn dat de "Vlaams"-nationalisten hun eigen politieke korrektheid hebben, waarbij hun kneuterigheid politiek korrekt is en deze van een ander niet?

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 27 december 2004 om 02:44.
Oud 27 december 2004, 02:34   #15
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Ik heb geen problemen met kleinschaligheid, zelfs veel minder dan de "Vlaams"-nationalisten. Klein is fijn!

westhoek.jpg
Oud 27 december 2004, 02:40   #16
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat kapitaalkrachtige Antwerpenaars de West-Vlaamse Kust en de Westhoek (Watou, Diksmuide, Steenstraete,...) feitelijk opkopen en dus kolonizeren. Bovendien gedragen deze Antwerpse inwijkelingen zich erg arrogant tegenover de oorspronkelijke West-Vlaamse inwoners. Ze tonen graag dat ze zich superieur voelen tegenover de West-Vlaamse "boerkes", en zijn dus wat dit betreft geen haar beter dan de voormalige arrogante Franstalige elite die ze vervangen hebben. De oorspronkelijke West-Vlaamse inwoners moeten altijd maar klaar staan voor de grillen van hun nieuwe Antwerpse buren. Zelfs de Kongolezen en Noord-Fransen die er wonen zijn tegenwoordig veel beter geïntegreerd dan de Antwerpse inwijkelingen. De Westhoek wordt gedegradeerd tot een Antwerpse kolonie.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 27 december 2004 om 02:49.
Oud 27 december 2004, 08:15   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat kapitaalkrachtige Antwerpenaars de West-Vlaamse Kust en de Westhoek (Watou, Diksmuide, Steenstraete,...) feitelijk opkopen en dus kolonizeren. Bovendien gedragen deze Antwerpse inwijkelingen zich erg arrogant tegenover de oorspronkelijke West-Vlaamse inwoners.
In het appartementsblok bij mijn familie aan de kust woont er van de veertigtal inwoners welgeteld EEN koppel uit Antwerpen. Voor de rest kunt u uw stelling niet bewijzen: ze behoort bijgevolg tot uw eigen mythologie.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord over "die arrogantie" tegenover de "oorspronkelijke West-Vlaamse inwoners" (dit is vooral grappig als men weet dat bepaalde kuststeden geen "oorspronkelijk" gedeelte hadden aan de kust: Nieuwpoort-Bad is juist ontstaan DOOR en OMWILLE van de toeristen bijvoorbeeld). Uw fantasie is toch wel aan het doordraaien.

Aantal inwijkelingen in Watou? Dat had ik toch wel eens met cijfers aangetoond gezien!
Oud 27 december 2004, 08:17   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oorspronkelijke West-Vlaamse inwoners moeten altijd maar klaar staan voor de grillen van hun nieuwe Antwerpse buren.
Wat een gezever, zeg. Ongetwijfeld zijn de andere, nog talrijker kusttoeristen uit Oost- en West-Vlaanderen, uit Limburg, uit Brabant, uit Wallonië, uit Duitsland, uit Frankrijk... geen klanten.

Nogmaals: geef mij eens cijfers waaruit blijkt dat er sprake is een "Antwerpse kolonisatiebeweging aan de Vlaamse Kust".
Oud 27 december 2004, 08:17   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Westhoek wordt gedegradeerd tot een Antwerpse kolonie.
Cijfers graag.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be