Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2022, 07:32   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard Reeds 6% van de dieselwagens afgekeurd wegens roet

Of "de geplaagde dieselrijder" vanaf euro 5 of vanaf ~ 2011

Na 2 maanden roetdeeltjeskeuring, max 1 miljoen per cm³ toegelaten, vallen er reeds ~8700 dieselwagens door de mand, of rode kaart. Melden de kranten. Dat zouden 6,1% van alle gekeurde dieselwagens geweest zijn.

Ook de roetfilter laten reinigen voor ca. € 310 helpt zelden, hoogstens afstel.

Maar ook die 1 miljoen roetdeeltjes is een compromis, men krijgt boven 250.000 deeltjes al een waarschuwing dat men 2 jaar tijd heeft zijn roetfilter te vervangen. Kosten vanaf € 1400 ofzo, spaar maar al.

Bij de diesels van voor 1.1.2013 of euronorm 5a werden zelfs 12,7% ervan afgekeurd.

Men zou 3 maanden tijd krijgen een nieuwe roetfilter te laten plaatsen, best onmiddellijk afspraak maken volgens de garagisten.

Voor alle cijfers citeer ik best een klaagkrant:
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220914_95784832

Ruim 8.600 dieselwagens raken niet door roetfiltertest: “Filter gereinigd en toch afgekeurd”

Hasselt - Sinds de invoering van de nieuwe roetfiltertest op 1 juli werden ruim 8.600 dieselwagens afgekeurd. Dat is 6 procent van de gecontroleerde wagens. Nog eens ruim 4.000 auto’s kregen een waarschuwing. “Ik heb mijn roetfilter laten reinigen, maar nog is mijn auto afgekeurd”, zucht Hasselaar Peter Nulens.

Koen Snoekx Vandaag om 03:00

Sinds 1 juli moeten alle dieselwagens met euronorm 5 of 6 - dat zijn alle dieselwagens van 2011 of recenter - tijdens de autokeuring een nieuwe, meer verfijnde roetfiltertest ondergaan. Tijdens die test meet een deeltjesteller de uitstoot van fijnstof. Stoot de wagen meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uit, dan krijgt de eigenaar een rode kaart. De roetfilter moet dan gereinigd of vervangen worden. Aanvankelijk moest dat binnen de vijftien dagen gebeuren, maar die termijn is ondertussen opgetrokken naar drie maanden na kritiek vanuit de garagesector. Die had aangegeven dat de termijn van vijftien dagen te kort was om op grote schaal roetfilters te vervangen en te reinigen.

Stoot een dieselwagen tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstofdeeltjes uit, dan krijgt de eigenaar een groene kaart met een waarschuwing. De eigenaar heeft dan twee jaar de tijd om de roetfilter in orde te brengen. Met de verfijnde roetfiltertest wil de Vlaamse overheid roetfilterfraude tegengaan en grote vervuilers uit het verkeer halen.

Lees ook: Ford van Vicky vier keer afgekeurd door nieuwe roetfiltertest: “1.400 euro extra kosten”

6 procent krijgt rode kaart

In twee maanden tijd - van 1 juli tot 31 augustus - werden 141.914 dieselwagens met euronorm 5 of hoger onderworpen aan de nieuwe roetfiltertest. Van die gecontroleerde wagens werden er 8.673 afgekeurd - of 6,1 procent - omdat ze meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstootten. “We zien die afkeuringen vooral bij de oudere voertuigen met euronorm 5a, die dateren van vóór 1 januari 2013. In die categorie van wagens kreeg 12,7 procent een rode kaart”, zegt Sofie Vanhout van GOCA Vlaanderen, de organisatie van keuringscentra. “Een roetfilter kan stuk gaan en is net als andere voertuigonderdelen onderhevig aan slijtage. Het is dan ook niet abnormaal dat een roetfilter na tien jaar gereinigd of vervangen moet worden.”

Van de gecontroleerde wagens met euronorm 5b werd 8 procent afgekeurd, bij de wagens met euronorm 6 was dat 1,9 procent. Naast de 8.673 afgekeurde dieselwagens kregen nog eens 4.029 voertuigen (of 2,8 procent) een waarschuwing. De dieselwagens met euronorm 5 kregen iets vaker (4 procent) een waarschuwing dan de wagens met euronorm 6 (1,5 procent).

“Gereinigd maar afgekeurd”

Een van de afgekeurde dieselwagens is die van Hasselaar Peter Nulens. “Begin september ben ik met mijn Skoda, die pas acht jaar is geworden, naar de autokeuring in Diest geweest. Die wagen ziet er binnen en buiten zo goed als nieuw uit, maar toch werd hij afgekeurd omdat hij niet door de roetfiltertest raakte. Zo stootte mijn wagen meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uit”, vertelt Peter Nulens. “Daarop heb ik in de garage mijn roetfilter laten reinigen voor in totaal 313 euro. Ik ben opnieuw naar de autokeuring in Diest gegaan, maar opnieuw werd mijn wagen afgekeurd. Ondanks die reiniging stootte hij nog altijd meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes uit. Ik ga dus een nieuwe roetfilter moeten laten steken, wat mij minstens 1.300 euro zal kosten”, zucht Nulens. “Ik hoor dat heel wat mensen niet door de keuring geraken ook al hebben ze hun roetfilter laten reinigen. Dat is weggegooid geld. Maar geen enkele garage heeft een toestel om de nieuw roettest uit te voeren, waardoor je nooit op voorhand weet of je met een gereinigde roetfilter door de keuring zal geraken.”
Eigenlijk is die roetfiltertest ingevoerd om de fraudeurs eruit te halen, maar als je met een versleten roetfilter blijft rijden ben je dus ook ene. Dat merk je dan wel bij de keuring...

Een ouder artikel na 1 maand keuring, met wat andere context:
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220901_95852495

‘Verfijnde’ roetfiltertest voor dieselwagens is “te streng” volgens bestuurders: 6 procent van gecontroleerde wagens afgekeurd

Dieselauto’s worden vanaf 1 juli op de technische controle onderworpen aan een nieuwe roetfiltertest. En die is strenger dan vroeger, want 4.343 van de 69.593 gecontroleerde diesels – of 6 procent – kregen in de eerste maand een rode kaart.

Thierry Goeman
Donderdag 1 september 2022 om 18:13


“De maatregel is er vooral op gericht om fraudeurs, mensen die bewust rondrijden met een defecte roetfilter of die bewust hun roetfilter verwijderen, eruit te halen bij de technische controle”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld).

Bij de roetfiltertest wordt een deeltjesteller (PN-teller) gebruikt bij dieselvoertuigen met euronorm 5 en hoger. Wanneer je voertuig meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijg je een rode kaart. De roetfilter is dan defect of weggehaald, en moet normaal binnen de 15 dagen hersteld of vervangen worden.

LEES OOK. Vanaf 1 juli nieuwe test op roetfilter bij autokeuring

Voertuigen die zich in de zone tussen 250.000 en 1 miljoen roetdeeltjes bevinden, krijgen een groene kaart met een waarschuwing (dat waren er 1.861 in juli). Als je voertuig minder dan 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijg je een groene kaart.

“Bij recente dieselmotoren (Euro 5 en 6) zijn de roetdeeltjes zo minuscuul klein dat ze niet meer gemeten konden worden met de klassieke roettest of ‘opaciteitsmeting’. Maar ook die kleine roetdeeltjes blijven zeker even gevaarlijk voor onze gezondheid en het milieu en klimaat. Vandaar de overschakeling naar de nieuwe meettechniek sinds 1 juli dit jaar”, zegt Sofie Vanhout van Goca Vlaanderen.

Meettolerantie

Een aantal chauffeurs klaagt er intussen over dat de test te streng en onbetrouwbaar zou zijn, omdat de waarden bij meerdere tests sterk kunnen afwijken. Zo signaleert een lezer ons dat er de eerste keer meer dan 2.000.000 fijnstofdeeltjes werden gemeten, onmiddellijk nadien 1.600.000 en de derde keer 1.200.000.

“Op elke meting met onze geijkte toestellen zit natuurlijk een meettolerantie, maar die is zeker niet zo groot als hier aangegeven. Het resultaat zal ook zeker niet blijven dalen, tenzij er in de tussentijd natuurlijk een ingreep – reiniging of vervanging – op de roetfilter gebeurt. Daarnaast worden de meetresultaten ook bepaald door de staat van de motor. Een goed werkende motor kent een stabiele verbranding en dus gelijkmatige uitstoot”, zegt Goca Vlaanderen.

Met andere woorden: als er meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes gemeten worden, mag je er zonder twijfel vanuit gaan dat de roetfilter niet meer naar behoren werkt.

Het zijn vooral iets oudere voertuigen met euronorm 5a die worden afgekeurd. Dit zijn auto’s die dateren van vóór 1 januari 2013.

Nog dit: het is intussen duidelijk dat de roetfilter spoelen na een afkeuring vaak niet volstaat om bij een herkeuring toch nog een groene kaart te krijgen. “Een roetfilter met een zekere ouderdom moet vaak vervangen worden om aan de huidige milieunormen te voldoen. Maar omdat garagehouders problemen ondervinden om aan nieuwe roetfilters te geraken, is de periode van 15 dagen die voorzien is om het voertuig in orde te stellen, tijdelijk verlengd tot 3 maanden”, zegt Vanhout.
Uiteraard zijn in menig buitenland de testen strenger dan hier, maar daar draait de constructeur ervoor op en niet de klant.

In USA bijvoorbeeld moet een wagen nu voor 150.000 miles of 241.000 km aan zijn uitstootnormen voldoen, gegarandeerd door de constructeur, dat is onlangs verhoogd met 30.000 miles.

Citaat:
https://dieselnet.com/standards/us/ld_t3.php

• The required emission durability has been increased to 150,000 mi, up from 120,000 mi.
Dan weet men direct waarom er maar zo weinig dieselpersonenwagens in de USA verkocht worden, en ook in andere landen is de dieselwagen totaal verwaarloosbaar, soms zelfs verboden onder een bepaald gewicht.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2022 om 07:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 08:14   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uiteraard zijn in menig buitenland de testen strenger dan hier, maar daar draait de constructeur ervoor op en niet de klant.

In USA bijvoorbeeld moet een wagen nu voor 150.000 miles of 241.000 km aan zijn uitstootnormen voldoen, gegarandeerd door de constructeur, dat is onlangs verhoogd met 30.000 miles.

Dan weet men direct waarom er maar zo weinig dieselpersonenwagens in de USA verkocht worden, en ook in andere landen is de dieselwagen totaal verwaarloosbaar, soms zelfs verboden onder een bepaald gewicht. edit: ttz dan zijn het geen personwagens meer, maar commercieel vervoer
Beperkte wereldkaart 2014, markaandeel-% aan nieuw ingeschreven dieselpersonenwagens, 2014 was nog niet het hoogtepunt want in september 2015 werd het dieselschandaal ontdekt, en het duurde nog een paar jaren in sommige landen vooraleer de mensen het geloofden (zie balkengrafiek, belangrijkste diesellanden), na 2016 zakte het echt onder 50% aandeel in Europa, 2012 zal wel het hoogtepunt geweest zijn, nog toen het WHO dieseluitlaatgassen kankerverwekkend verklaarde in juni 2012...



In heel Europa was het marktaandeel van verkochte nieuwe dieselauto's in 2014 meer dan 50%, terwijl dieselauto's nauwelijks een rol spelen in de VS, Japan en China. Dieselbrandstof geniet in deze landen geen fiscale privileges, en milieu- en gezondheidsbeleidsoverwegingen hebben een hogere prioriteit in de personenautosector. Alleen India heeft een even hoog aandeel dieselauto's als Europa.



https://www.salto.bz/de/article/2207...l-pkws-zukunft

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2022 om 08:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 09:04   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Beperkte wereldkaart 2014, markaandeel-% aan nieuw ingeschreven dieselpersonenwagens, 2014 was nog niet het hoogtepunt want in september 2015 werd het dieselschandaal ontdekt, en het duurde nog een paar jaren in sommige landen vooraleer de mensen het geloofden (zie balkengrafiek, belangrijkste diesellanden), na 2016 zakte het echt onder 50% aandeel in Europa, 2012 zal wel het hoogtepunt geweest zijn, nog toen het WHO dieseluitlaatgassen kankerverwekkend verklaarde in juni 2012...



In heel Europa was het marktaandeel van verkochte nieuwe dieselauto's in 2014 meer dan 50%, terwijl dieselauto's nauwelijks een rol spelen in de VS, Japan en China. Dieselbrandstof geniet in deze landen geen fiscale privileges, en milieu- en gezondheidsbeleidsoverwegingen hebben een hogere prioriteit in de personenautosector. Alleen India heeft een even hoog aandeel dieselauto's als Europa.



https://www.salto.bz/de/article/2207...l-pkws-zukunft
ZO Azië ook niet veel over te lezen precies ? Thailand Cambodia Laos Indonesië Filipijnen denk dat daar 90 % van de auto's diesels zijn.

En hoe zit het ondertussen in Afrika ? Is daar al controle op hun roetfilters ? We weten dus waarheen met al die oude afgekeurde diesels

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 september 2022 om 09:08.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 21:03   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Men heeft "de Belg" in het verleden genoeg verwittigd dat een dieselwagen enkel voor vlotte kms geschikt is, en genoeg kilometers per jaar.

Experten spraken toen altijd dat je met een diesel altijd een risicokost moet incalculeren, en die wordt hoger als je minder (vlotte) kms rijdt.

De kranten hebben dat tot in den treure herhaalt.

2006:
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf22122006_022

Dieselmotoren zijn minder geschikt voor het eenzijdig afleggen van korte afstanden. Door met een diesel vooral korte ritten te maken, gebruikt men de motor eigenlijk verkeerd en slijten bepaalde onderdelen (roetfilter, batterij, turbo, gloeikaarsen, EGR-klep en uitlaat) sneller dan normaal. VAB spreekt daarbij van een verhoogde risicokost, zeg maar de onverwachte kosten als gevolg van een bepaald verplaatsingspatroon.

VAB geeft enkele voorbeelden: wie op een jaar 10.000 km rijdt met een Opel Corsa 1.4 benzine heeft een gebruikskost van 0,46 euro per kilometer. Kiest men echter voor de 1.3 CDTi diesel, dan komt men uit op een gebruikskost van 0,51 euro per kilometer. Die hogere gebruikskost is volgens VAB toe te schrijven aan de gestegen risicokost. Daardoor betaalt de dieselgebruiker in dit geval een meerprijs van 5,1 eurocent per km tegenover de benzinerijder.

Rijdt men met dezelfde wagens echter 20.000 km, dan valt die risicokost weg en wordt het weer wel voordeliger om te kiezen voor een diesel. In dat geval zou de dieselgebruiker een voordeel van 1 eurocent per km hebben tegenover de benzinerijder.
2012:
Citaat:
https://www.tijd.be/netto/auto/koop-...r/9284513.html

Neem nu de roetfilter die roetdeeltjes opslaat en ze vervolgens verbrandt. Dat kan pas als de motor een voldoende hoge temperatuur bereikt en dat gebeurt enkel tijdens een langere trip op de autosnelweg. Bij dieselwagens die amper de garage verlaten voor lange ritten stapelt het roet zich op in de filter, waardoor die verstopt of beschadigd raakt. ‘Het vervangen van de roetfilter is een dure grap’, weet Matienko. ‘De prijs varieert van 800 tot zelfs 4.000 euro. Vooral bij wagens van Aziatische constructeurs kan de kostprijs hoog oplopen. Zij verkopen geen dieselmotoren op hun thuismarkt, waardoor de dieseltechnologie bij hen duurder is.’
En nu komt een nieuwe roetfilter er ook nog bij, ook voor diegenen die genoeg kms afleggen (vanaf 150.000 km zou de werking al onvoldoende zijn), de keuring helpt nu een handje...

Citaat:
Een roetfilter heeft geen eeuwig leven — ongeveer 150.000 tot 200.000 kilometer voor dieselauto’s — en raakt op den duur verstopt en uiteindelijk defect. Wat de levensduur van een roetfilter voor benzine auto's is, is op dit moment nog niet bekend. Wel is bekend dat de temperatuur van het uitlaatgas hoger ligt dan bij een dieselvoertuig waardoor regenereren makkelijker is en het filter minder snel verstopt zal raken.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2022 om 21:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 21:25   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
ZO Azië ook niet veel over te lezen precies ? Thailand Cambodia Laos Indonesië Filipijnen denk dat daar 90 % van de auto's diesels zijn.
En dan? (ik geloof er niets van) Daarvoor heeft Brazilië 0%.

Toon uw bewering van 90% eens aan, als je kunt? (en ook hun emissienormen)

Ik neem even Indonesië omdat ze daar wslk de meeste autos hebben (15,8 miljoen of ~1,5 miljoen meer dan Benelux):

https://www.statista.com/outlook/mmo...specifications

3e grafiek: FUEL OR DRIVE-TYPE SHARE

5,5 % dieselaandeel in 2013 gedaald naar 1,88% dieselaandeel in 2022, of 90,34% benzinewagens


Citaat:
En hoe zit het ondertussen in Afrika ? Is daar al controle op hun roetfilters ? We weten dus waarheen met al die oude afgekeurde diesels
Je maakt je echt zorgen om Afrika?
In Europa zouden mogelijk ~22 maal meer wagens rijden dan in Afrika.

Citaat:
https://www.dw.com/en/africa-begins-...hub/a-59500532

Africa has more than a billion people, 17% of the world's population, but accounts for only 1% of cars sold worldwide, compared with China's 30%, Europe's 22% and North America's 17%, according to the Paris-based International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA). Africa has on average 44 vehicles per 1,000 people, compared with the global average of 180 and 800 in the United States, according to consulting firm McKinsey & Company.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2022 om 21:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 22:29   #6
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 23:50   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.729
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je maakt je echt zorgen om Afrika?
In Europa zouden mogelijk ~22 maal meer wagens rijden dan in Afrika.
Neen, de officiële gegevens geven aan dat Afrika maar 4.5% nieuwe wagens heeft rijden in vergelijking met Europa. En dat met een kwart+ meer mensen.

Ik vrees dat die gegevens alleen de Toyota Hilux tellen die via NGO's aangekocht zijn en in ingeschreven in een Afrikaans land.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 00:08   #8
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Nog een tweede Mercedes Vito 110D aangekocht. 'Van of the year 1995'.
De laatste Vito met een betrouwbare en krachtige direct ingespoten mechanische dieselmotor.
Rijdt desnoods zonder 1 watt elektrische energie en als het echt nodig is zelfs op frituurolie.

En als we het dan hebben over vervoer dat moet dienst doen in 3de wereldlanden... met de recente wagens, jeeps en bestelwagens kunnen
ze daar echt niks aanvangen.
Als ik mijn (digitaal vrije) Vito's en Renault 5's , bouwjaren '80 / '90 binnen 20 jaar niet meer nodig heb gaat mijn zoon daar nog veel geld voor krijgen.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 16 september 2022 om 00:16.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 00:32   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.729
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nog een tweede Mercedes Vito 110D aangekocht. 'Van of the year 1995'.
De laatste Vito met een betrouwbare en krachtige direct ingespoten mechanische dieselmotor.
Rijdt desnoods zonder 1 watt elektrische energie en als het echt nodig is zelfs op frituurolie.

En als we het dan hebben over vervoer dat moet dienst doen in 3de wereldlanden... met de recente wagens, jeeps en bestelwagens kunnen
ze daar echt niks aanvangen.
Als ik mijn (digitaal vrije) Vito's en Renault 5's , bouwjaren '80 / '90 binnen 20 jaar niet meer nodig heb gaat mijn zoon daar nog veel geld voor krijgen.
Als er nog iemand is die begrijpt wat het ding is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 05:11   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.437
Standaard

Het ziet er inderdaad naar uit dat (onder Duitse druk?) de autofabrikanten wel "ontdaan" zijn van enkele miljarden van hun winsten ten behoeve van de hongerige staatskoffers maar ondertussen de dieselconsument weer te drogen hangt door wat,essentieel,SLECHTERE dieselmotoren zijn.

Moderne ICE autos' hebben dus steeds MEER "slijtstukken" in plaats van de gelukkige situatie tot enkele jaren geleden van MINDER ervan...


Hun vervangers,de e-wagens rijden ,ongewild maar zo tekent het zich steeds duidelijker af,tegen een muur van electriciteitstarieven aan....EN de gelukkige lage taksatie-omstandigheden zijn onhoudbaar....(zoals iedere andere soort subsidie en lage taksafhankelijkheid)

Net als immobilien is de ganse sector bedolven onder reglementen,taksen en hindernissen opgeworpen door wat essentieel ontechnische,onpraktische ,om niet te zeggen IDIOTE mensen zijn (politici,ambtenaren en allerlei commercieel en juridisch schorremorrie).

Of nog.....we zouden het nog zo niet zeggen als we op de weg kijken,want zoveel mensen hebben NOOD aan een auto in de huidige inrichting van onze maatschappij,maar het tijdperk van de auto is aan het eindigen.....trop zal plotseling te veel zijn....Maar dan gaan er NOG wat "tijdperken" eindigen,want de "auto" is geen alleenstaand gegeven dat er puur toevallig gekomen is....

Zoals iemand ooit zei over een faillisement,het gaat langzaam,totdat het er plots is....

Laatst gewijzigd door kelt : 16 september 2022 om 05:15.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 08:24   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, de officiële gegevens geven aan dat Afrika maar 4.5% nieuwe wagens heeft rijden in vergelijking met Europa. En dat met een kwart+ meer mensen.
Ook dat zal mogelijk kloppen, je hebt ook een link daarvan?

nieuwe? ik bedoelde eigenlijk het rijdend personenwagenpark, dus ook alle "oude" auto's die rijden.

Op basis van deze zin zal ik het eens nachecken:
Citaat:
Africa has on average 44 vehicles per 1,000 people, compared with the global average of 180 and 800 in the United States, according to consulting firm McKinsey & Company.
Afrika telt nu ~1,4 miljard inwoners, dus ~61 miljoen wagenpark volgens McKinsey & Co.

Gans Europa? Mensen rijden steeds langer met hun wagens, de occasiemarkt is ook veel groter geworden dan de nieuwe markt. In Afrika zal dat ook wel zo zijn.

volgens: https://www.acea.auto/publication/re...e-europe-2022/

405,3 miljoen in 2020 (enkel de EU 282 miljoen)

In 2017, 2018 en 2019 was dat respectievelijk 384, 392 en 398,5 miljoen dus gemiddeld komt er mogelijk +7 miljoen per jaar bij.

Nemen we grof geschat 420 miljoen in 2022.

420/61 = ~7 maal meer.
of 61/420 = 14,5 %.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2022 om 08:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 09:17   #12
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
.....
Moderne ICE autos' hebben dus steeds MEER "slijtstukken" in plaats van de gelukkige situatie tot enkele jaren geleden van MINDER ervan...
Niet alleen dat, de digitale diesel ingespoten CDI's en hun moderne broers met direct ingespoten benzine motoren zijn DE leveranciers van ultra fijn stof.
Op voorwaarde dat ze mechanisch in orde worden gehouden zijn onze Vito's van 25 jaar oud dus minder nadelig voor de volksgezondheid
dan wat men nu op de markt gooit.
Op de koop toe kunnen alle mechanische diesels zich onttrekken aan de officiële merkvertegenwoordigers en kunnen nog door vakmensen met basis materiaal overal ter wereld worden hersteld.

De hype rond de E-stekkerwagens kan nog wel even aanhouden maar die 'smartphones op wielen' gaan door hun niet haalbare verwachtingen een niet zo lang leven beschoren zijn.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 09:20   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

In een "groot deel van Afrika" worden enkel nog wagens ingeschreven die minstens aan de Euronorm 4 voldoen.

West-Afrika of ~400 miljoen inwoners.

Citaat:
https://www.afrik21.africa/en/west-a...aner-vehicles/

In addition, all imported vehicles, both new and used, as well as petrol and diesel, will have to comply with a minimum EURO 4/IV vehicle emission standard from January 1, 2021. It is a European standard which aims to standardise and reduce the pollutant emissions of vehicles. An age limit of 10 years for second-hand vehicles has also been agreed, with a recommended age limit of 5 years for light commercial vehicles. A plan to improve the fuel efficiency of imported vehicles was also adopted. The goal is to double the efficiency of the vehicle fleet from an average of eight litres per 100 kilometres today to 4.2 litres per 100 kilometres by 2030. An intermediate target of five litres per 100 kilometres by 2025 was also agreed by the ECOWAS authorities.

These decisions will be submitted to a Council of Ministers to be held in June 2020 for formal adoption. Once adopted, the legally binding regulations will enter into force no later than January 1, 2021.
Er zijn alvast moderne Afrikaanse landen die ondertussen euronorm 5 en beter hebben.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 09:33   #14
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In een "groot deel van Afrika" worden enkel nog wagens ingeschreven die minstens aan de Euronorm 4 voldoen.....
Invoeren is niet hetzelfde als inschrijven
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 09:43   #15
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Vergeet de loodzware E-wagens, de toekomst gaat er zo uitzien.
Waterstof als energieopslag voor 'random' groene energiebronnen (wind & zon).



Ook het bekijken waard:
https://www.youtube.com/watch?v=YYvjuGF0S7Q
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 09:53   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.003
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of "de geplaagde dieselrijder" vanaf euro 5 of vanaf ~ 2011

...
Het straffe (en onnozele) is dat enkel Euro 5 en 6 de nieuwe testprocedure moeten doorlopen. De reden is simpel: de oudere stoten zoveel roet uit dat het meettoestel verstopt geraakt.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 16 september 2022 om 09:54.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:14   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het straffe (en onnozele) is dat enkel Euro 5 en 6 de nieuwe testprocedure moeten doorlopen. De reden is simpel: de oudere stoten zoveel roet uit dat het meettoestel verstopt geraakt.
Naja, de echte reden is dat ze enkel aan hun euronorm 4 moeten voldoen.

En ook logisch, daar zit ook helemaal geen roetfiltersysteem in, euronorm 4 en minder had ook helemaal geen grensnormen qua aantal roetdeeltjes, euro 4 had enkel 25 mg/km grens aan massa. Euro 5a was dit 5 mg/km wat je zonder roetfilter niet kunt halen, vanaf euro 5b was 4,5 mg/km en kwam er nog een extra grens van aantal roetdeeltjes bij. Enz... vindt je hier in de tabel onder diesel: https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW

Nederland heeft de roettest uitgesteld tot 1.1.2023, omdat er te weinig toestellen waren:
Citaat:
https://www.roetdeeltjesteller.nl/nl...deeltjesteller

16 juni 2022

De verplichte roettest met een deeltjesteller bij de apk van dieselvoertuigen wordt met een halfjaar uitgesteld tot 1 januari 2023. Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft dat in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

De Stichting Overlegorgaan APK (SO-APK) verzocht het ministerie de invoering van de nieuwe apk-test met een deeltjesteller uit te stellen vanwege de beperkte beschikbaarheid van deeltjestellers. Hierdoor zou slechts circa de helft van de apk-bedrijven per 1 juli 2022, de eigenlijke ingangsdatum van de nieuwe apk-test, over een deeltjesteller kunnen beschikken. Het ministerie heeft aan dit verzoek dus gehoor gegeven.
En Duitsland ook, en daar gaan ze enkel vanaf euronorm 6 testen, wslk omdat er te weinig meettoestellen zijn:
Citaat:
https://www.kfz-betrieb.vogel.de/die...7fb697d74c4ab/

So in etwa lässt sich die Einführung der Partikelzählung zum 1.1.2023 skizzieren. Wie bereits berichtet, folgt die geplante Einführung des neuen Messverfahrens für Euro-6/VI-Fahrzeuge im Rahmen der AU zum kommenden Jahr eher dem Prinzip „Werd scho’ wer’n, sagt die Frau Kern“ als einem von Anfang strukturierten Vorgehen nach Plan.

Und dabei hatte Vater Staat die für den 1.1.2021 geplante Einführung schon um zwei Jahre nach hinten verschoben.
En daar reeds 2 jaar uitgesteld wegens ...

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2022 om 10:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 11:51   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De meeste euro 4 vanaf 2007 hebben wel een roetfilter.

En je kan hem reinigen met een dpf reiniger te gebruiken of nog beter reinigen door hem er eens af te halen en eerst de dpf reiniger er in te gieten, wat wachten en dan de tuinslang er eens goed laten doorspoelen.
.

Of je laat hem reinigen nog beter. Kost minder dan een nieuwe.

Al dat roetgezeik tegenwoordig!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 september 2022 om 11:54.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 12:27   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.003
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Naja, de echte reden is dat ze enkel aan hun euronorm 4 moeten voldoen.

En ook logisch, daar zit ook helemaal geen roetfiltersysteem in, euronorm 4 en minder had ook helemaal geen grensnormen qua aantal roetdeeltjes, euro 4 had enkel 25 mg/km grens aan massa. Euro 5a was dit 5 mg/km wat je zonder roetfilter niet kunt halen, vanaf euro 5b was 4,5 mg/km en kwam er nog een extra grens van aantal roetdeeltjes bij. Enz... vindt je hier in de tabel onder diesel: https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW

Nederland heeft de roettest uitgesteld tot 1.1.2023, omdat er te weinig toestellen waren:

En Duitsland ook, en daar gaan ze enkel vanaf euronorm 6 testen, wslk omdat er te weinig meettoestellen zijn:

En daar reeds 2 jaar uitgesteld wegens ...
Dat is helemaal niet logisch: je wordt gestraft omdat je een nieuwe propere wagen gekocht hebt terwijl de grote vervuiler mag blijven rondrijden.
De correcte procedure zou zijn:
Euronorm 4 (of lager) voor alle wagens zolang Euronorm 4 wagens toegelaten zijn.
Iedereen gelijk voor de wet.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 17:15   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is helemaal niet logisch: je wordt gestraft omdat je een nieuwe propere wagen gekocht hebt terwijl de grote vervuiler mag blijven rondrijden.
Dat is wel logisch want toen men een nieuwe euronorm 4 wagen kocht (de eerste jaren van euro 4), kon men nog geen euronorm 5 wagen krijgen want die bestonden nog niet.

En toen in bepaalde jaren beide euro 4 en euro 5 gelijktijdig beschikbaar waren, moet men minder BIV en wegentaks betalen voor de euro 5.

Citaat:
De correcte procedure zou zijn:
Euronorm 4 (of lager) voor alle wagens zolang Euronorm 4 wagens toegelaten zijn.
Iedereen gelijk voor de wet.
De autos zijn allemaal gelijk voor hun emissiewetten.

Citaat:
je wordt gestraft omdat je een nieuwe propere wagen gekocht
Maar die wagen heeft onderdelen die verslijten na vele x-jaren. En als ze versleten zijn dient men die onderdelen te vervangen. Dat is de bedoeling van de keuring hé.

Je vergeet dus de mindere BIV en wegentaks (groene verkeersbelasting) voor de euronorm 5 die minder vuil is dan euro 4.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2022 om 17:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be