Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud Gisteren, 16:32   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.828
Smile Titel om in te kaderen

Citaat:
https://www.bright.nl/nieuws/1699360...-te-maken.html

Tesla kleedt de Model Y flink uit om elektrisch rijden betaalbaarder te maken

Vandaag om 17:02
Dus het wslk wereldwijd meest verkochte automodel over 3 jaren, 3e in 2022, 1e in 2023, en heel nipt 2e in 2024, was niet betaalbaar genoeg?

Of hoe moet men dat begrijpen? lol.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 16:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 16:40   #2
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus het wslk wereldwijd meest verkochte automodel over 3 jaren, 3e in 2022, 1e in 2023, en nipt 2e in 2024, was niet betaalbaar genoeg?

Of hoe moet men dat begrijpen? lol.
Dat zal dus de langverwachte "model 2" worden ? Ontgoochelend, ik had gehoopt op een model dat kleiner van afmetingen was, meer geschikt voor stadsverkeer, maar wel nog met de nodige toeters en bellen. Ik denk niet dat dit gaat aanslaan. Temeer daar de "naam" Tesla een flinke deuk gekregen heeft sinds afgelopen jaar.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 16:44   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat zal dus de langverwachte "model 2" worden ? Ontgoochelend, ik had gehoopt op een model dat kleiner van afmetingen was, meer geschikt voor stadsverkeer, maar wel nog met de nodige toeters en bellen. Ik denk niet dat dit gaat aanslaan. Temeer daar de "naam" Tesla een flinke deuk gekregen heeft sinds afgelopen jaar.
Nee, een model Y, wslk de auto met de meeste ruimte in de middenklasse (crossover segment D)

Ze hopen op een productie van 250k per jaar en die ook te verkopen.

Een compactere Tesla model 2 (4,25 - 4,5 m) was zeker beter voor de Europese consument, maar niet voor Tesla's winst, want voor een nagelnieuw model 2 is meer ontwikkelings- en productiekost nodig.

De naam Tesla-deuk is uitgeblutst, aangezien ze dit kwartaal 50.000 meer wagens verkocht hebben dan ze er dit kwartaal gemaakt hebben. Het draait zich enkel om geld.

De andere automerken moeten maar compactere e-wagens maken, denkt Elon Musk. Tesla heeft nog tijd.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 16:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 16:53   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.541
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee, een model Y, wslk de auto met de meeste ruimte in de middenklasse (crossover segment D)

Ze hopen op een productie van 250k per jaar en die ook te verkopen.

Een compactere Tesla model 2 (4,25 - 4,5 m) was zeker beter voor de consument, maar niet voor Tesla's winst, want voor een nagelnieuw model 2 is meer ontwikkelings- en productiekost nodig.
Het zou idd zot zijn om die te maken zonder de intentie te hebben om ze te kunnen verkopen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 16:55   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het zou idd zot zijn om die te maken zonder de intentie te hebben om ze te kunnen verkopen.
Men bedoelt dat aantal met zoveel mogelijk winst te verkopen.

Waarom zou een Amerikaans merk als Tesla veel compactere wagens moeten maken? Kunnen dat de Europeanen/Asiaten niet beter?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 16:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 19:33   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.828
Standaard

De "nieuwe" Tesla instap-model Y zal waarschijnlijk minder dan € 40k kosten of minstens €6k minder dan de normale Model Y RWD met 60,5 kWh LFP batterij (€ 45.990)

Die prijs komt dus in het vaarwater van de compacte klasse of C-segment, ik neem aan dat dit de prijzen van deze gaat drukken wat goed is voor de consument...

In elk geval gaan we morgen alles weten.

Ik verwacht alvast niet dat er wat aan het batterijpack en aandrijving verandert wordt tov het huidig instapmodel. (dat maakt de productie eerder duurder)

Citaat:
https://www.evupdate.nl/elektrische-...-hopelijk-meer

Komt Tesla inderdaad met een uitgeklede uitvoering van de Model Y?

Tesla kondigt voor morgen, 7 oktober, een nieuwe onthulling aan. Officiële details ontbreken, maar de internationale media – waaronder Reuters, Electrek, Drive Tesla Canada en CNBC – verwachten een goedkopere Tesla Model Y. Dat is uiteraard ook interessant voor Nederlandse leaserijders en particuliere kopers, omdat de instapprijzen voor veel andere auto's in het C-SUV-segment ook gedaald zijn.

Wat is er precies geteased?

De teaservideo’s op X zijn kort en cryptisch, maar het moment is veelzeggend: na een periode van prijsbijstellingen en een vernieuwde Model Y, ligt een instapvariant voor de hand om volumes te stutten. Er is al eerder over een budget-variant van de Model Y geschreven, en de internationale berichtgeving stuurt sinds enkele dagen weer consistent op een “affordable EV”. De stap om de Model 3 ook meer marktconform te maken doet ons vermoeden dat Tesla ook de Model Y qua verkoopresultaten een boost wil proberen te geven. Laten we ook niet vergeten dat het jaar nog maar een paar maanden duurt.

Wat mogen we verwachten van die goedkopere Tesla Model Y?

De meest aannemelijke route is een eenvoudiger uitvoering, met gerichte besparingen die voor de bestuurder nauwelijks in de weg zitten. Denk aan een metalen dak in plaats van een panoramadak, kleinere wielen met hogere flank, minder opties in de basis en een strakker pakket aan comfortfuncties. De kern: lagere kostprijs, zonder dat de beleving van ruimte en efficiency weglekt.

Alternatieve lezingen

Robotaxi’s of een nichemodel worden ook genoemd, maar de teneur is dat Tesla juist de onderkant van het prijsspectrum wil aanscherpen. Zolang er geen harde specificaties zijn, blijft dit een waarschijnlijkheid, geen zekerheid.

De techniek die het verschil kan maken

Kosten verlaag je bij EV’s vooral met productie-efficiency en accuchemie. Een instap-Y ligt voor de hand met LFP of LFMP: robuust, kostenefficiënt, betrouwbaar bij dagelijks laden tot 100%. Nadeel kan zijn dat koude-weerprestaties iets minder zijn, wat in Nederland vooral in de winter merkbaar is. Software-sturing en warmtepomp beperken dat effect doorgaans.

Rijdynamiek en comfort

Kleinere wielen met hogere wang kunnen comfort en verbruik helpen. Een metalen dak kan iets meer geluid doorgeven dan glas, maar biedt tegelijk winst in gewicht en kosten. Voor de Nederlandse snelwegkilometers telt vooral: stabiliteit, windgeluid en een zuinige aerodynamische set-up.

Prijs en positionering in Nederland

De hamvraag: hoe ver zakt de vanafprijs onder de huidige instap?
Voor leaserijders bepaalt dat direct de bijtelling; voor particulieren het psychologische drempelbedrag. Als Tesla de lijstprijs zichtbaar onder de huidige basis trimt, zet dat druk op concurrerende C-SUV’s én op de restwaarde van voorraadauto’s.

Productie, levering en beschikbaarheid EU

Voor Europa zijn Berlijn en Shanghai de logische bronnen. Herkomst kan invloed hebben op uitrusting, levertijd en – in detail – het accupakket. Cruciaal wordt of Tesla direct bestellingen opent en wanneer de eerste EU-leveringen starten.

Wat we morgen hopen te weten

- Vanafprijs (hopelijk ook in NL), inclusief positionering ten opzichte van RWD/LR/AWD
- Accucapaciteit en chemie (NMC/LFP/LFMP) plus effect op laden
- DC-laadsnelheid en laadcurve in de praktijk
- Uitrusting en assistentiesystemen
- Start leveringen en productielocaties voor de EU

Heeft dit impact op jouw keuze?

Wie die nieuwe, goedkopere versie van de Model Y niet per se hoeft te hebben, krijgt mogelijk extra onderhandelingsruimte op voorraadmodellen.

Maar wacht niet automatisch, als het een zakelijke auto betreft. Als de nieuwe instapversie vooral op prijs wint maar in actieradius en laadsnelheid inlevert, kan de huidige Model Y voor jou nog steeds de betere keuze zijn. Als je te lang wacht, dan zit je misschien met een hogere bijtelling, als jouw nieuwe Model Y pas na 1 januari 2026 wordt geregistreerd.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 19:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 22:54   #7
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Men bedoelt dat aantal met zoveel mogelijk winst te verkopen.

Waarom zou een Amerikaans merk als Tesla veel compactere wagens moeten maken? Kunnen dat de Europeanen/Asiaten niet beter?
Akkoord. Het probleem (persoonlijke opinie) zit hem nog in de batterij technologie. Een grote bak heeft genoeg plaats om 75-80KWh batterijen te stockeren voor een goed rijbereik. Met een compacte wagen zit je voorlopig nog aan 40-50 KWh. Voor een "normale" gebruiker is dat geen probleem voor 80-90% van de verplaatsingen. Maar die 10-20% dat je een lange rit wil maken is "ambetant" en dus een rem om die wagen aan te kopen.

Van zodra men 75-80 KWh in een compacte wagen als een Renault 5 of Citroën 3 of iets dergelijks kan steken, zou dat, voor mij althans, een nobrainer zijn om daarvoor te gaan.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 09:16   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Akkoord. Het probleem (persoonlijke opinie) zit hem nog in de batterij technologie. Een grote bak heeft genoeg plaats om 75-80KWh batterijen te stockeren voor een goed rijbereik. Met een compacte wagen zit je voorlopig nog aan 40-50 KWh. Voor een "normale" gebruiker is dat geen probleem voor 80-90% van de verplaatsingen. Maar die 10-20% dat je een lange rit wil maken is "ambetant" en dus een rem om die wagen aan te kopen.

Van zodra men 75-80 KWh in een compacte wagen als een Renault 5 of Citroën 3 of iets dergelijks kan steken, zou dat, voor mij althans, een nobrainer zijn om daarvoor te gaan.
Bij een kleine wagen of 4 meter-klasse denkt men eigenlijk niet aan zeer lange ritten (snelweg), dan moeten ze ook zeer aerodynamisch zijn om een goed rijbereik te hebben. Maar om eens mee te gaan kijk ik eens in ev-database. Daar vind men in de 4 meter klasse ca. 50 kWh batterijpacks, bij de Renault 5 e-tech netto 52 kWh, maar die is ook maar 3,92 m lang en vooral maar een wielbasis van 2,54 meter ter beschikking.

Daar vind ik (met filters) maar 1 wagen (edit: 2 wagens) die nog in de compacte B-klasse ingedeeld is met een praktisch rijbereik van minstens 450 km, de Kia EV3 Long Range.
Citaat:
1 voertuigen gevonden Kia EV3 Long Range, € 41.495
Bestelbaar sinds juli 2024 B 5 5 V2L
Bereik 455 km, Verbruik 171 Wh/km, Gewicht 1.885 kg
0-100 7,7 sec 1-Stop Range 472 km Accu* 78,0 kWh
Snelladen 105 kW Trekgewicht 1.000 kg Laadruimte 485 L
Prijs/bereik € 91 /km / € 41.495
Citaat:
https://ev-database.org/nl/auto/2212/Kia-EV3-Long-Range
Afmeting en Gewicht
Lengte 4300 mm
Breedte 1850 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1560 mm
Wielbasis 2680 mm
Massa Rijklaar 1885 kg
Dat is voorlopig de kortste wagen met 75-80 kWh batterijpack met een bruikbare 78 kWh op een wagenlengte van 4,30 meter en 2,68 m wielbasis.

De wagen heeft standaard V2L dus de batterij kun je ook als stroombron gebruiken.

Die heeft een praktisch rijbereik van 455 km (WLTP: 605 km), snelladen 10%-80% gemiddeld aan 105 kW of in 33 minuten, of op een kwartier snelladen komen er 142 km bij (alles praktijkwaarden gemiddeld, in de zomer is het 163 km erbij, in putje winter 126 km, de wagen heeft wel geen warmtepomp standaard die optie memen kan daar zeker helpen).

Die EV3 LR (in de standaard-uitvoering) krijgt daarvoor een voldoende geschiktheid voor lange afstanden of 3 sterren op 5:

Small car, big range?:
https://www.youtube.com/watch?v=Lu7qbFWf6i0

Die ev-database filter werkt ook perfect want ik weet dat er nog een VW ID3 Pro S is, die maar 4,26 m lang is met een zeer lange wielbasis van 2,77 m waar ze een 79 kWh netto batterijpack in krijgen, die heeft nog wat meer rijbereik (475 km) en haalt 3,5 sterren op 5 geschiktheid lange afstand, ook omdat die sneller kan snelladen (135 kW gemiddeld). En heeft een standaard warmtepomp. Kan op een kwartier 167 km tot 218 km snelladen (1 stop range = 15 minuten snelladen)

Citaat:
https://ev-database.org/nl/auto/3334...agen-ID3-Pro-S

VW ID3 Pro S, Prijs vanaf € 39.990

Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * 475 km
Verbruik Voertuig * 166 Wh/km
WLTP Normering (TEL)
Actieradius 568 km
Verbruik Normering 156 Wh/km
Verbruik Voertuig 139 Wh/km

Afmeting en Gewicht
Lengte 4264 mm
Breedte 1809 mm
Breedte met spiegels 2070 mm
Hoogte 1564 mm
Wielbasis 2770 mm
Massa Rijklaar 1957 kg

Geschiktheid Lange Afstand
Zomerse omstandigheden 617 km 1-Stop Range
Gemiddelde omstandigheden 536 km 1-Stop Range
Winterse omstandigheden 474 km 1-Stop Range

De zeer compacte B-klasse of 4 meter-wagens zijn voorlopig nog te klein om een plat batterijpack van 75 kWh in de bodem te leggen, mss dat het bij de solid state batterijpacks wel gaat, die verwacht men pas tegen 2030, maar de prijs voor die techniek zal navenant hoger zijn.
Of de constructeurs ze gaan maken is een ander thema.

De grootste keuze aan long range wagens en - nog niet te lang voor een korte garage - vindt men in de 4,5 meter of lage middenklasse.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 09:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be