![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Antwerpen heeft een pré-metro; een duur woord voor een tramlijn die hier en daar in het centrum ondergronds rijd.
En eigenlijk is de metro in Brussel ook maar een zielig ding, en veel te weinig lijnen voor een 'grootstad' die naam waardig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Burger
|
Citaat:
Met De Lijn kan je probleemloos in o.a. Brussel, Luik en Geldenaken geraken. Zelfs met Nederland zijn er perfecte verbindingen, o.a. met Maastricht en Hulst. De NMBS daarentegen heeft slechts 1 (één) grensoverschrijdende verbinding in Vlaanderen, nl. in Essen. Wallonië heeft er dacht ik minstens 7. O zo typisch dat de ultrabelgicistische NMBS Vlaanderen isoleert.
|
|
|
|
#4 |
|
Minister-President
|
Brussel mag dan een wereldstad zijn, het is zeker geen grootstad.
Op zich mag de metro zeker groter. Belangrijker echter vind ik een dicht net. Ik heb al voorbeelden genoeg gezien, waar de metro zoveel geld opslorpte, dat er geen geld meer overbleef voor de rest van het OV-net. Ik heb liever een 20 trams en bussen, ipv 1 metrolijn... Indertijd stopte die corridorlijn op veel meer plaatsen, en reed Connexxion (of was het toen nog BBA?) ook in dienst van De Lijn, met zo'n gele ontwaarder vooraan in de bus. Op de een of andere manier werd dat echter onmogelijk gemaakt door de nieuwe aanbestedingsregels in Nederland... Voor mij mogen de MIVB en De Lijn gerust informatie aanbieden in het Chinees en Japans, maar ik zou al tevreden zijn als de voornaamste informatie in het Frans, als tweede taal van dit land, en in dé lingua franca van deze tijd, het Engels, beschikbaar zou worden gesteld. Nogmaals, als zelfs de TEC hun hele site aanbieden in het Frans, Nederlands, Engels én Duits, moet het een performante OV-maatschappij als De Lijn toch lukken het in het Engels en Frans te doen. Staat er nog eens een discussie over de splitsing van de NMBS hier? Kan er mij iemand een linkje geven? Dan discussieer ik daar wel verder, zonder deze discussie hiermee te verzwaren... |
|
|
|
|
|
#5 | |||||||||
|
Gouverneur
|
Dimitri schreef:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In Belgie zijn de OV-zones een soort "geheimen" die alleen bekend staan bij de bemannde ticket-verkoop centras (vb. voor Antwerpen: Rooseveltplaats.) Zelfs de chauffeurs kennen het vaak niet en gokken ze dan gewoon, echt waar! Laatst gewijzigd door Tempest : 9 januari 2006 om 19:52. |
|||||||||
|
|
|
|
|
#6 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Omdat er dan nog God-weet-wat bij moet op straffe van discriminatie?
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Na het Unie-federalisme het economisch federalisme. Weer een nieuw woord in de Grote Van Dale gekregen, Meester Hans?
|
|
|
|
#8 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Er is in de jaren negentig wel over gesproken om de bestaande sneltramlijn door te trekken, maar dat werd te duur bevonden. Tja, studenten betalen niet hè, dus die kun je rustig als vee vervoeren. Citaat:
Kan wel zijn dat De Lijn geen trajecten meer van Nederland naar Nederland mag rijden door de aanbesteding. Er mag in ieder geval nog wel náár Nederland gereden worden. Op het busstation van Hulst (naja, busstation, een straatje met een paar haltepalen) is ook een halte van De Lijn (die geen "busstation" heet, om het makkelijk te maken) voor twee buslijnen naar Sint-Niklaas, die overigens vreemd genoeg een paar minuten na elkaar vertrekken. Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#9 |
|
Minister-President
|
In Gent, en waarschijnlijk ook in Antwerpen, willen ze de oude trams vernieuwen, dus nieuwe venster, deuren, zetels, een heel nieuwe inrichting, dus. Je zal dus nog wel een tijdje PCC's zien rondtoeren in Gent en Antwerpen. Wat ik persoonlijk nog niet eens erg vind, de Antwerpse PCC zat veel fijner dan die Hermelijnen...
Ik heb trouwens een Lijnkaart, en ik zal altijd mijn kaart ontwaarden. Ook anderen zie ik nog steeds hun kaart ontwaarden. Dus ik zou niet durven zeggen dat die kastjes er alleen voor de sier hangen... |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
|
Citaat:
Het verhaal van de ongebruikte metrotunnels in Antwerpen is mij bekend. De ondergrondse stations en het gangenstelsel er naartoe (in originele jarenzeventigstijl) deed mij overigens erg veel denken aan Parijs, maar dan iets kleinschaliger. De diepte en de lange roltrappen doen dan weer denken aan het Oostblok, waar de metrostations zich ook altijd zo diep mogelijk onder de grond bevinden. De stations daar vind ik overigens nog steeds de mooiste. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Minister-President
|
Ik begrijp Tempests uitval naar de Angelsaksers ook niet helemaal. Halewijnlaan of metrostation zijn toch geen Engelse termen? Tenzij hij een goed alternatief heeft voor metro... In heel België zijn er voorbeelden van allerhande kunstwerken die uiteindelijk nooit in gebruik zijn genomen. Autosnelwegbruggen in Hasselt, bijvoorbeeld, tram(metro)tunnels in Antwerpen, Brussel of Charleroi...
Een sneltram lijkt me inderdaad een betere oplossing dan zo'n harmonicabus. Zo'n bus is interessant voor OV-freaks, maar iets minder voor de gebruikers. En of het echt zoveel goedkoper is als ze beweren... Een metro is echter wel een serieuze kost. Die tunnels kosten echt handenvol geld, zeker in een zompig land als Nederland |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Minister-President
|
In het taalgebruik in Vlaanderen is een bushalte, overal waar een bus stopt om mensen uit of op te laten stappen. Ook een busstation is dus een bushalte. Vandaar dat in Leuven de bussen rijden tot "halte busstation"
|
|
|
|
|
|
#13 | |||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Daarom heeft De Lijn Connexxion verbannen uit zijn haltes, met name de hoofd-bussstation op de Roosevelt plaats. (Daarom stopt ie, weg van het centrum, in Linkeroever. Citaat:
Citaat:
Maar ff serious, Vanwege de ruzie is dus blijkbaar zo dat de haltes van De Lijn in Hulst, niet erkend zijn door Connexxion... net als andersom, de "onbestaande" haltes van Connexxion in Antwerpen (linkeroever & noord... Kortom, zeg maar de 2 maatschappijen erkennen het bestaan van elkaars haltes en dus ook bus-lijnen eigenlijk niet Laatst gewijzigd door Tempest : 9 januari 2006 om 21:00. |
|||
|
|
|
|
|
#14 | |
|
|
Citaat:
Maar dat is natuurlijk veel te ambitieus voor een megastudentendorp als Utrecht. Vrije busbanen is het enige dat ze konden verzinnen en dat wordt dan verkocht als 'hoogwaardig openbaar vervoer' (hov). |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Dat laatste had De Lijn in Hulst beter ook gedaan: halte Busstation. Nu heet de halte naar de straat (Zandstraat geloof ik), waardoor je zonder de situatie ter plaatse te kennen niet zou weten dat daar ook het busstation van de Nederlandse bussen is. Als je wilt overstappen is dat toch wel handig om te weten...
|
|
|
|
|
|
#16 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#17 |
|
Minister-President
|
Kasseien zijn vrij zeldzaam voor andere wegen dan landwegen en autoloze of -arme straten in het stadscentrum, hoor. Over die wegen in betonplaten, daar geef ik je groot gelijk in. Het moet voor mij geen asfalt zijn, maar een beetje aangenamer rijden (met de wagen en de fiets) moet toch mogelijk zijn...
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Gouverneur
|
groentje, waarom niet de kasseien gewoon uitroeien? In Nederland is het volledig verdwenen (behalve op één enkele plaats voor de symbool, voor de nostalgie: de plein op 't Dam in Amsterdam
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
|
Citaat:
Ik zat me af te vragen of de slechte wegen in Vlaanderen misschien ook gebruikt worden als een soort snelheidsbeperking. Hier in de buurt ken ik een aantal gevallen waar de weg naar het dorp toe geasfalteerd is, maar de wegen in het dorp zelf niet (klinkers), waardoor je vanwege de herrie en de trillingen automatisch geneigd bent zachter te rijden. Werkt dat in Vlaanderen ook zo? In ieder geval denk ik dat de producenten van schokdempers goude zaken doen in België. |
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
maar het is gewoon een feit dat - behalve als rondpunt/plein-versieringen geen enkele kassei- (dat is: ruige, ongelijke, fiets/baby/rolstoel/wijvenschoen-onvriendelijke steen, let-op: 'k bedoel niet baksteen) geen enkele wegen/straten te vinden zijn in Holland, Utrecht, Zeeland, Friesland, en 100% absoluut zeker geen-centimeter oppervlak in Flevoland, en ik geloof de rest ongetwijfeled ook. Wat denk je van de fiets/auto banden zaken... das pas vette poen |
|
|
|
|