Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2003, 19:26   #1
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Bijna dagelijks gebeuren er verkeersongevallen die veroorzaakt worden door VRACHTWAGENS.

Ze kantelen, ze rijden in op file's, enz enz...


Ook vandaag is er weer een auto geplet (2 doden) omdat een vrachtwagen "niet tijdig kon stoppen" voor het vertragende verkeer.
Soms lijkt het wel of deze mensen geen ogen ik hun kop hebben.


Wordt het niet eens tijd om een regel in te voeren dat vrachtwagens een MINIMUMafstand moeten houden tov hun voorligger? (dwz strenger dan de bestaande regels, én verhoogde controles op de snelwegen)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2003, 19:36   #2
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Indien je met een vrachtwagen op de baan bent, dan ben je natuurlijk veel zwaarder geladen dan een gewone wagen. Dit heeft natuurlijk ook consequenties voor de remafstand als je een file ziet opduiken.

Maar toch denk ik dat er nog altijd minder ongevallen gebeuren door vrachtwagens, maar het is omdat een ongeluk met vrachtwagens zo spectaculair - - is dat het uitgebreid in het nieuws komt.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2003, 19:39   #3
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Indien je met een vrachtwagen op de baan bent, dan ben je natuurlijk veel zwaarder geladen dan een gewone wagen. Dit heeft natuurlijk ook consequenties voor de remafstand als je een file ziet opduiken.
.
Net d�*�*rom dat vrachtwagens een grotere afstand moeten houden tov hun voorligger natuurlijk!
Ik zie er soms rijden (tegen 120 km/u) die bijna tegen hun voorligger plakken.
In dat geval zijn het gewoon potentiële moordenaars.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2003, 21:05   #4
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

Ik rijd regelmatig mee met de vrachtwagen maar als je ziet hoe sommige bestuurders zich voor de vrachtwagen gooien is het niet verwonderlijk dat er ongevallen gebeuren.Een grotere afstand oke maar degene die invoegen en liefst zo laat mogelijk maken dan wel gebruik van de langere afstand om nog snel in te voegen.Als je dan ineens moet stoppen dan is het zo gebeurd.Zelfde met van rijvak veranderen op vele plaatsen mag je met vrachtwagen op bepaalde uren niet meer inhalen,maar de personenwagens vinden het dan wel leuk om zonder pinken te slalommen tussen de vrachtwagens.Alle ongevallen met vrachtwagens zullen niet onschuldig zijn maar om nu te zeggen dat alle vrachtwagens de oorzaak van de ongevallen zijn is ook niet juist.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 00:32   #5
Nom@d
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Berichten: 341
Standaard

er is nog hoop, Bertje is minister van mobiliteit .
het zal rap veranderen . en kunnen we weer veilig rijden zonder dat er doden vallen.
Nom@d is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 01:54   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Bijna dagelijks gebeuren er verkeersongevallen die veroorzaakt worden door VRACHTWAGENS.

Ze kantelen, ze rijden in op file's, enz enz...


Ook vandaag is er weer een auto geplet (2 doden) omdat een vrachtwagen "niet tijdig kon stoppen" voor het vertragende verkeer.
Soms lijkt het wel of deze mensen geen ogen ik hun kop hebben.


Wordt het niet eens tijd om een regel in te voeren dat vrachtwagens een MINIMUMafstand moeten houden tov hun voorligger? (dwz strenger dan de bestaande regels, én verhoogde controles op de snelwegen)
Vandaag ook een vriend verloren bij een ongeval met een vrachtwagen en dat haalde helemaal het nieuws niet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 01:58   #7
pistoléke
Burgemeester
 
pistoléke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2003
Locatie: Antwerpen,Merksem
Berichten: 593
Standaard

Cruise Control ligt volgens mij bij veel ongevallen aan de basis,is toch makelijk "hop cruise control op dan moet ik enkel mar sturen hehe "maar ondertussen lette ni meer op de weg,ik heb al chaufeurs zelfs met hun voeten op het stuur weten liggen,is da nog nrormaal ofwa
Maar bon er zijn nog altijd goede chaufeurs tussen ook hé 8)
__________________
"Olé Pistolé"
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 02:07   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
Ik rijd regelmatig mee met de vrachtwagen maar als je ziet hoe sommige bestuurders zich voor de vrachtwagen gooien is het niet verwonderlijk dat er ongevallen gebeuren.Een grotere afstand oke maar degene die invoegen en liefst zo laat mogelijk maken dan wel gebruik van de langere afstand om nog snel in te voegen.Als je dan ineens moet stoppen dan is het zo gebeurd.Zelfde met van rijvak veranderen op vele plaatsen mag je met vrachtwagen op bepaalde uren niet meer inhalen,maar de personenwagens vinden het dan wel leuk om zonder pinken te slalommen tussen de vrachtwagens.Alle ongevallen met vrachtwagens zullen niet onschuldig zijn maar om nu te zeggen dat alle vrachtwagens de oorzaak van de ongevallen zijn is ook niet juist.
Dat is de uitvlucht die zo graag gebruikt wordt.
Iedereen kent die chauffeurs en we weten allemaal dat het gebeurd.
Wanneer ik een afrit moet nemen schuif ik tijdig naar rechts. Ik ken dus het gevoel van nietig wezentje dat tussen die mastodonten wordt gesandwichd. Rij maar eens ingesloten door die wegreuzen wanneer er iets gebeurd, overlevingskans 0.

Afstand houden is de enige oplossing, maar dan moet iedereen het doen.
Wanneer u voldoende afstand laat wordt u wel voorbijgestoken om die ruimte in te nemen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 02:14   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke
Cruise Control ligt volgens mij bij veel ongevallen aan de basis,is toch makelijk "hop cruise control op dan moet ik enkel mar sturen hehe "maar ondertussen lette ni meer op de weg,ik heb al chaufeurs zelfs met hun voeten op het stuur weten liggen,is da nog nrormaal ofwa
Maar bon er zijn nog altijd goede chaufeurs tussen ook hé 8)
Is er dan echt geen systeem te bedenken om dat probleem aan te pakken ?
Een soort dodeman systeem dat de vrachtwagen laat stoppen als het pedaal niet wordt bediend ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 14:53   #10
pistoléke
Burgemeester
 
pistoléke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2003
Locatie: Antwerpen,Merksem
Berichten: 593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke
Cruise Control ligt volgens mij bij veel ongevallen aan de basis,is toch makelijk "hop cruise control op dan moet ik enkel mar sturen hehe "maar ondertussen lette ni meer op de weg,ik heb al chaufeurs zelfs met hun voeten op het stuur weten liggen,is da nog nrormaal ofwa
Maar bon er zijn nog altijd goede chaufeurs tussen ook hé 8)
Is er dan echt geen systeem te bedenken om dat probleem aan te pakken ?
Een soort dodeman systeem dat de vrachtwagen laat stoppen als het pedaal niet wordt bediend ?
als ge dan nen blok op het pedaal legt dan blijft het ook hetzelfde hé,nee gewoon die cruise control afschaffen en verbieden
__________________
"Olé Pistolé"
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 15:42   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Even tegendraads zijn, en de zaak eens vanuit de hoek der chauffeurs bekijken.
Teveel werkdruk?
Stress om op tijd te leveren?
Vermoeid door het lastige verkeer?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 20:11   #12
Nom@d
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Berichten: 341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Even tegendraads zijn, en de zaak eens vanuit de hoek der chauffeurs bekijken.
Teveel werkdruk?
Stress om op tijd te leveren?
Vermoeid door het lastige verkeer?
teveel werkdruk kan men ook in bedwang houden van bovenaf.
dan zal er minder stres heersen.
als je in deze drukke samenleving waar we in zijn terechtgekomen kiest voor een job als chauffeur .
weet je ook dat het steeds druk zal zijn op de wegen. het argument " lastige verkeer" mag geen middel zijn om niet extra op te letten in het verkeer , zeker als vrachtwagen chauffeur met tonnen gewicht op de baan.
er zijn te veel jonge mensen die te sportief willen rijden met hun gevaarte, geladen of niet geladen.
ze proberen op de snelwegen elkaar in te halen om te laten zien dat " die van hun " sneller kan. allemaal dingen die men kan vermijden door vrachtwagens maar één baanvak te gunnen op de snelwegen.
Nom@d is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 20:41   #13
Patje
Lokaal Raadslid
 
Patje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2003
Locatie: W-Vlaanderen
Berichten: 352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nom@d
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Even tegendraads zijn, en de zaak eens vanuit de hoek der chauffeurs bekijken.
Teveel werkdruk?
Stress om op tijd te leveren?
Vermoeid door het lastige verkeer?
teveel werkdruk kan men ook in bedwang houden van bovenaf.
dan zal er minder stres heersen.
als je in deze drukke samenleving waar we in zijn terechtgekomen kiest voor een job als chauffeur .
weet je ook dat het steeds druk zal zijn op de wegen. het argument " lastige verkeer" mag geen middel zijn om niet extra op te letten in het verkeer , zeker als vrachtwagen chauffeur met tonnen gewicht op de baan.
er zijn te veel jonge mensen die te sportief willen rijden met hun gevaarte, geladen of niet geladen.
ze proberen op de snelwegen elkaar in te halen om te laten zien dat " die van hun " sneller kan. allemaal dingen die men kan vermijden door vrachtwagens maar één baanvak te gunnen op de snelwegen.
Er zitten idd. veel cowboys bij. Ik heb zelf een tijdje chauffeur geweest. Ik kan u verzekeren dat er op de autoweg ook veel cowboys rijden met een gewone wagen. Ik heb verschillende keren mijn hart moeten vasthouden omdat er één was die van het derde vak naar het eerste komt en dan op de rem komt te staan, als je weet dat er 30 ton op uw aanhanger staat dan kan ik u verzekeren dat het soms nijpt. Natuurlijk wanneer er een ongeval gebeurd is het natuurlijk “spectaculaire” en zijn er meestal doden bij want een vrachtwagen stopt niet zo direct bij een ongeval. Ik denk als je de statistieken na zou kijken je tot de bevinding komt dat er minder ongevallen gebeuren waarmee vrachtwagens betrokken zijn in vgl met de aantal die er rijden t.o.v. gewone wagens.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 21:52   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Even tegendraads zijn, en de zaak eens vanuit de hoek der chauffeurs bekijken.
Teveel werkdruk?
Stress om op tijd te leveren?
Vermoeid door het lastige verkeer?
Dat zijn inderdaad de bekende oorzaken maar hoe doe je er iets aan ?
U mag niet vergeten dat het op europees niveau moet aangepakt worden.
Het heeft weinig zin om alleen Belgische chauffeurs (bedrijven) zware voorwaarden op te leggen, dat maakt hun concurrentiepositie onhoudbaar.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2003, 00:43   #15
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Indien je met een vrachtwagen op de baan bent, dan ben je natuurlijk veel zwaarder geladen dan een gewone wagen. Dit heeft natuurlijk ook consequenties voor de remafstand als je een file ziet opduiken.

Maar toch denk ik dat er nog altijd minder ongevallen gebeuren door vrachtwagens, maar het is omdat een ongeluk met vrachtwagens zo spectaculair - - is dat het uitgebreid in het nieuws komt.
Ik zit daar al even over na te denken. Ooit heeft iemand mij eens gezegd dat de remafstand voor een vrachtwagen DEZELFDE is als voor een auto of een motor. Ik heb er eens over nagedacht, en ik ben er redelijk zeker van dat hij gelijk heeft. Twee dingen spelen hier mee
Hoe zwaarder geladen, hoe groter de wet der traagheid (dus de neiging om verder te schuiven)
MAAR
want hoe zwaarder geladen, hoe beter een wagen kan remmen

Heeft er hier iemand een meer dan gemiddelde kennis van fysica, zodat hij mij een definitief antwoord kan geven?
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2003, 00:56   #16
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Ik zit daar al even over na te denken. Ooit heeft iemand mij eens gezegd dat de remafstand voor een vrachtwagen DEZELFDE is als voor een auto of een motor. Ik heb er eens over nagedacht, en ik ben er redelijk zeker van dat hij gelijk heeft. Twee dingen spelen hier mee
Hoe zwaarder geladen, hoe groter de wet der traagheid (dus de neiging om verder te schuiven)
MAAR
want hoe zwaarder geladen, hoe beter een wagen kan remmen

Heeft er hier iemand een meer dan gemiddelde kennis van fysica, zodat hij mij een definitief antwoord kan geven?
Natuurlijk heeft een vrachtwagen wel een veel grotere remafstand dan een auto voor ééndezelfde snelheid: het is waar dat de vrachtwagen een grotere grip heeft bij het remmen, maar dit gaat in het niets wanneer je het gewicht in beschouwing neemt
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2003, 01:07   #17
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Ik zit daar al even over na te denken. Ooit heeft iemand mij eens gezegd dat de remafstand voor een vrachtwagen DEZELFDE is als voor een auto of een motor. Ik heb er eens over nagedacht, en ik ben er redelijk zeker van dat hij gelijk heeft. Twee dingen spelen hier mee
Hoe zwaarder geladen, hoe groter de wet der traagheid (dus de neiging om verder te schuiven)
MAAR
want hoe zwaarder geladen, hoe beter een wagen kan remmen

Heeft er hier iemand een meer dan gemiddelde kennis van fysica, zodat hij mij een definitief antwoord kan geven?
Natuurlijk heeft een vrachtwagen wel een veel grotere remafstand dan een auto voor ééndezelfde snelheid: het is waar dat de vrachtwagen een grotere grip heeft bij het remmen, maar dit gaat in het niets wanneer je het gewicht in beschouwing neemt
Ik betwijfel dat ten zeerste.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2003, 01:29   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Indien je met een vrachtwagen op de baan bent, dan ben je natuurlijk veel zwaarder geladen dan een gewone wagen. Dit heeft natuurlijk ook consequenties voor de remafstand als je een file ziet opduiken.

Maar toch denk ik dat er nog altijd minder ongevallen gebeuren door vrachtwagens, maar het is omdat een ongeluk met vrachtwagens zo spectaculair - - is dat het uitgebreid in het nieuws komt.
Ik zit daar al even over na te denken. Ooit heeft iemand mij eens gezegd dat de remafstand voor een vrachtwagen DEZELFDE is als voor een auto of een motor. Ik heb er eens over nagedacht, en ik ben er redelijk zeker van dat hij gelijk heeft. Twee dingen spelen hier mee
Hoe zwaarder geladen, hoe groter de wet der traagheid (dus de neiging om verder te schuiven)
MAAR
want hoe zwaarder geladen, hoe beter een wagen kan remmen

Heeft er hier iemand een meer dan gemiddelde kennis van fysica, zodat hij mij een definitief antwoord kan geven?
Het is een feit dat hoe zwaarder een voorwerp in beweging hoe hoger de energie die nodig is om het af te remmen.
Daarbij is natuurlijk rekening gehouden bij het ontwerp van de remmen, er zijn veel meer wielen enz.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2003, 02:10   #19
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Ik betwijfel dat ten zeerste.
Dus als een auto en een vrachtwagen naast elkaar rijden aan dezelfde snelheid dan zullen ze de zelfde remafstand hebben beweert u? Daar ben ik nu eens 100% onzeker van
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2003, 09:56   #20
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Ik betwijfel dat ten zeerste.
Dus als een auto en een vrachtwagen naast elkaar rijden aan dezelfde snelheid dan zullen ze de zelfde remafstand hebben beweert u? Daar ben ik nu eens 100% onzeker van
Ik heb er eens naar gezocht, en het volgende gevonden:



""Remt een motor sneller als een zware auto of vrachtwagen ?
NEE !!! En wel hierom...
Vraag: remt een motor sneller dan een auto?

Antwoord: In de eerste plaats: Heel veel mensen geloven dat de remweg van een voertuig dubbel zo lang wordt als het gewicht verdubbelt. Dat is *niet zo!!!! Remmen gebeurt doordat de banden wrijving ten opzichte van de weg ondervinden. Als het gewicht verdubbelt, heb je ongeveer twee keer zoveel wrijving nodig om dat voertuig tot stilstand te brengen. Daarom dat sprookje van die dubbele remafstand. Maar als het gewicht verdubbelt, verdubbelt ook de wrijving van de band met de weg.

Het gewicht maakt dus niet uit voor de remafstand! Wel is het zo dat de banden en de remmen die verhoogde wrijving aan moeten kunnen.

In principe kun je er dus van uitgaan dat de remafstand bij een bepaalde snelheid tussen alle voertuigen in dezelfde orde van grootte ligt. Er zijn uiteraard allerlei individuele verschillen, die te maken hebben met de geometrie, de banden en de remmen.

Ga er in de praktijk maar van uit dat een automobilist die onverwacht zijn met ABS-uitgevoerde rempedaal intrapt, sneller stilstaat dan jij.

Wat veel bepalender voor je remafstand is dan de theoretische kortste remafstand van je motor bij een bepaalde snelheid, is je reactietijd, en de vraag of je maximaal durft en kunt remmen. Oefenen, vooruitkijken en alert zijn dus.

Enne, wist je al dat je remafstand verviervoudigt als je snelheid verdubbelt?

Kijk maar *hier*, en schrik er maar van hoeveel meters je nog maakt in de tijd dat je schrikt voordat je feitelijk gaat remmen... ""


http://faq.luiemotorfiets.net/?command=faq&itemid=46


Kijk, ik weet niet wat er nu de juiste versie is (ligt er misschien ergens tussenin). Maar ik zou graag willen weten wat de waarheid hieromtrent is.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be