![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Meritocratie (vrij vertaald: geregeerd door degenen die het verdienen) is een maatschappijmodel waarbinnen de sociaal-economische positie van elk individu alleen bepaald wordt door zijn of haar talenten en verdiensten (merites). Factoren als afkomst, grond- of geldbezit, ras en geslacht mogen daar (in principe) geen rol bij spelen.
Technocratie is een organisatorisch systeem, waarbij de beleidsmakers beslissen aan de hand van adviezen van deskundigen op deelterreinen. Het beleid wordt aldus uitgetekend na uitgebreide politieke, economische en sociale analyses, en de knopen worden doorgehakt op basis van de positieve resultaten van deze analyses, niet op basis van ideologie. De technocratie is verwant aan de meritocratie. Maar in die laatste vorm kan ook ideologie een rol spelen. Deze 2 staatsvormen gecombineerd met een vleugje democratie zou volgens mij de beste staatsvorm zijn. Democratie heeft zijn tijd gehad en is als systeem dan ook dusdanig voorbijgestreefd. Elke burger zou op basis van zijn prestatie aan de maatschappij rechten en plichten krijgen. Hierbij is er dan ook een soort klassesysteem nodig. Burger: geen stemrecht iedereen begint als burger Staatsburger: Stemrecht en verkiesbaar voor de senaat en commisie Dit kan je verkrijgen nadat jezelf hebt bewezen tov de staat. * min 5 jaar zonder onderbroking gewerkt te hebben. * Via burgerdienst (na 2 jaar, leger, plitie, brandweer,...) * Via uitzonderlijke prestatie Rijksburger: stemrecht en verkiesbaar voor de senaat, commisie en regering. Dit krijg je pas door een examen en na minimum 15 jaar staatsburgerschap. deze examen bepaalt je kennis van de maatschappij en catogorie van dienst. In het nieuwe systeem zal er maar één raad zijn, namelijk de senaat. Deze zou procentueel ingedeeld worden tussen de staats- en rijksburgers. De regering zelf bestaat uit ministers en een kanselier die tevens ook de staatshoofd zou zijn. Deze personen zijn uiteraard rijksburgers. Elke minister krijgt ipv een kabinet een commisie. Bij de verkiezingen zelf moeten partijen op voorhand bepalen wie kandidaat staat voor een ministerpost. Een rijksburger kan ook niet verkiesbaar zijn voor elke post. Iemand die als catogorie medische wetenschappen heeft kan enkel verkiesbaar zijn voor minister van gezondheid. De staat heeft de plicht om elke burger de kans te geven om te groeien. Ik weet niet of er ooit een zulke systeem heeft bestaan of dat het zelfs een naam heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er is maar één essentieel principe bij de machtsuitoefening : elke burger heeft gelijke toegang tot de macht. Het is het enige manier om recht te doen aan de menselijke waardigheid, het is de enige mogelijkheid om een vlot staatsbestuur mogelijk te maken, én het is het enige instrument om corruptie en machtsmisbruik tegen te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Gesloten ideologieën zijn uit den boze, want intrinsiek autoritair. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alhoewel ... als ik dat even herlees, vrees ik toch dat de wereld redelijk saai zou worden met zoveel brave burgers. Technocratie spreekt mij niet aan. Het systeem kan aanleiding geven tot veel misbruiken, denk ik.
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() (Risico op) Machtsmisbruik neemt slechts af naarmate er minder macht is om te misbruiken. Als het de bedoeling is om te komen tot een fair systeem, bouw dan de staat af tot op niveau waar ze marginaal noodzakelijk/efficiënt is. In die setting maakt het in essentie niet zo gek veel meer uit of je dat op technocratische, dan wel democratische basis organiseert. Beslissingen zouden voorts zo dicht mogelijk bij de betrokkenen moeten genomen worden; een referendum kan in sommige gevallen nog wel eens soelaas bieden. Niet omdat daarmee de "juiste" of "gewenste" beslissingen worden genomen, maar omdat dit doorgaans leidt tot een betere acceptatie door de burger.
Democratie is zeer zeker geen efficiënt of ideaal systeem; enkel de keuze die de burger voor zichzelf kan maken is in alle opzichten steeds de meest optimale. Zodra het collectief begint te beslissen loopt het per definitie steevast verkeerd af omdat het 'collectief' geen persoonlijkheid of bewustzijn (ergo: wil) heeft.
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Geef mij gewoon mijn stemrecht, dan kan ik iets interessants met mijn leven gaan doen, en dan kunnen de mensen die de poolitiek in willen daar aan hun carriere gaan werken. Ik ben tegen.
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Nog eventjes bovenhalen aangezien er veel nieuwe leden zijn bijgekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Beste Hellfigger, uw systeem is mij te dictatoriaal. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
-Schone uitgangsgedachte maar draait toch op niets uit. Technocratie is een organisatorisch systeem, waarbij de beleidsmakers beslissen aan de hand van adviezen van deskundigen op deelterreinen. Het beleid wordt aldus uitgetekend na uitgebreide politieke, economische en sociale analyses. -Shoeke, dat bestaat al al en van die deskundigheid hebben we al langer de buik vol. Bij de verkiezingen zelf moeten partijen op voorhand bepalen wie kandidaat staat voor een ministerpost. -Alsof dat nog niet bepaald zou zijn... Een rijksburger kan ook niet verkiesbaar zijn voor elke post. Iemand die als catogorie medische wetenschappen heeft kan enkel verkiesbaar zijn voor minister van gezondheid. -En een arbeider enkel voor het ministerie van arbeid en tewerkstelling, een gepensionneerde als minister voor pensioenen en last but not least Jean Marie Pfaff als minister van sport ![]() Laatst gewijzigd door cookie@vws : 6 januari 2008 om 12:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() en een gabber als minister van jeugd
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Tot op heden is er echter geen enkele staat in geslaagd een ware meritocratie te worden. De ware meritocratie is namelijk een utopie. Je kan de ware meritocratie hooguit benaderen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 6 januari 2008 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |