Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 mei 2007, 11:16   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard Auto's: collectieve waanzin op wielen.

Het gaat dan wel over een Nederlands rapport over het autogebruik in Nederland. Het is echter een algemeen maatschappelijk probleem in de gehele westerse wereld en vooral voor dichtbevolkte landen als Nederland en Belgie.

DEN HAAG - Het aantal auto's in Nederland zal in 2040 zijn gegroeid van 6,5 miljoen nu tot minimaal 7,7 miljoen en maximaal 12 miljoen.

Volgens het stuk zal de toename van het autoverkeer voor steeds langere files zorgen. Ook op- en afritten slibben dicht. In de steden ontstaat een groot gebrek aan parkeerplaatsen. De geluidshinder van de auto's neemt toe.

Groei

Oorzaken van het toenemende autogebruik zijn de economische groei, waardoor meer behoefte ontstaat aan mobiliteit, en de vergrijzing. Ouderen zijn meer dan jongeren geneigd de auto te nemen in plaats van het openbaar vervoer.

Een woordvoerder van VROM-minister Jacqueline Cramer benadrukte dat het om een intern stuk - een gespreksverslag - gaat en "helemaal nog geen enkele beleidsconclusies" zijn getrokken. Het departement is volgens hem bezig met de toekomstige ruimtelijke opgaven, vanaf 2020.

Eurlings

Met de groei van het autopark hebben we in de Nota Mobiliteit ook al rekening gehouden, reageerde de woordvoerder van minister Camiel Eurlings van Verkeer. Eurlings "gaat" over de door dit kabinet voorgenomen versnelde invoering van een kilometerheffing, voor 2012.

Deze nota is door de vorige Tweede Kamer goedgekeurd en loopt tot 2020. Eurlings' woordvoerder benadrukte dat deze beprijzingsplannen in eerste instantie uitgaan van het eerlijkheidsprincipe.

Gebruik

"Degenen die meer rijden, gaan meer betalen." Oftewel niet het bezit van een auto, maar het gebruik wordt aangepakt.

In tweede instantie zijn er naar zijn zeggen de beoogde effecten op de mobiliteit. "De kilomterheffing is nooit bedoeld om de files op te lossen, maar om ze terug te dringen", onderstreepte de zegsman.

Schiphol

In de VROM-notitie staat ook een prognose over de te verwachte groei van Schiphol. Het aantal vliegbewegingen daar zal stijgen van 400.000 nu naar minimaal 600.000 en maximaal 1,7 miljoen in 2040.

Het aantal passagiers neemt toe van circa 45 miljoen nu tot 215 miljoen in het scenario met het hoogste aantal. Volgens de notitie is in dat laatste geval uitbreiding van het aantal banen onontkoombaar.

Is dit het toekomstbeeld?:


Of dit?

[/IMG]
__________________

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 15 mei 2007 om 11:18.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 11:24   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

<3 Die foto's!
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 11:35   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
<3 Die foto's!
Een snel naderend toekomstbeeld.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 11:37   #4
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

mja, binnenkort kunnen onze auto's opstijgen toch?

verder, ik vind dat er een verbod moet komen op lelijke auto's
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 11:43   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
mja, binnenkort kunnen onze auto's opstijgen toch?

verder, ik vind dat er een verbod moet komen op lelijke auto's
Ik neem aan dat je doelt op Franse auto's.....
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 11:48   #6
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

euh nee, op de radio gehoord, een auto die kan vliegen, en zou weldra niet zo duur meer zijn...
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 11:50   #7
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Een snel naderend toekomstbeeld.
U ziet ze vliegen. ^^
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 11:59   #8
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
euh nee, op de radio gehoord, een auto die kan vliegen, en zou weldra niet zo duur meer zijn...
Sta daar maar op de pechstrook .

In elk geval zou je de problemen toch maar verplaatsen naar de lucht.
Stel je voor dat iedereen nu een helicopter/sportvliegtuig zou hebben . Dan zitten we met luchtfiles .
Eigen transport hebben is te belangrijk geworden in onze maatschappij , vroeger ging men "achter" de hoek werken , nu kilometers ver weg .
Dus , elk gezin zijn ufo zou ook niets oplossen
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 12:10   #9
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
U ziet ze vliegen. ^^
Nee, het is de realiteit van morgen.
Er is gewoon teveel mobiliteit op verkeerde tijdstippen en de auto op zich is onwensbaar voor het vervoer van slechts 1 persoon.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 12:30   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Sta daar maar op de pechstrook .

In elk geval zou je de problemen toch maar verplaatsen naar de lucht.
Stel je voor dat iedereen nu een helicopter/sportvliegtuig zou hebben . Dan zitten we met luchtfiles .
Eigen transport hebben is te belangrijk geworden in onze maatschappij , vroeger ging men "achter" de hoek werken , nu kilometers ver weg .
Dus , elk gezin zijn ufo zou ook niets oplossen

Het voordeel daar is dat je een derde dementie hebt, je kan omhoog of omlaag, de ruimte is veel breder en de snelheid veel hoger, je bent dus rapper ter plaatse, waardoor je minder lang de weg versperd, ook zijn er minder trage deelnemers aan het verkeer, en zijn die er toch, stop je die op een lagere of grotere hoogte.

met die snelheid is het enkel uit uw ogen kijken hé, .
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 13:22   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.167
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Wil je dan het openbaar vervoer promoten Derk?

Blijkbaar is dat ook geen optie. Dit weekend ,door omstandigheden hebben mijn partner en ik de trein van Vilvoorde naar Jemelle genomen. Heen en terug weekend retour is wel de "'"é&(é'"(§'!(é!ç"(§ €58.8
Daar rijd ik wel 7 keer voor op en neer, op een kortere tijd(zelfs met file), met zoveel lading als ik wil, van deur tot deur.

Ik weet uiteindelijk een simpelere, goedkopere en vooral milieuvriendelijkere oplossing. Gewoon met minder volk zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 13:51   #12
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wil je dan het openbaar vervoer promoten Derk?

Blijkbaar is dat ook geen optie. Dit weekend ,door omstandigheden hebben mijn partner en ik de trein van Vilvoorde naar Jemelle genomen. Heen en terug weekend retour is wel de "'"é&(é'"(§'!(é!ç"(§ €58.8
Daar rijd ik wel 7 keer voor op en neer, op een kortere tijd(zelfs met file), met zoveel lading als ik wil, van deur tot deur.

Ik weet uiteindelijk een simpelere, goedkopere en vooral milieuvriendelijkere oplossing. Gewoon met minder volk zijn.
Kan een oplossing zijn, maar men zal ook de auto wat vaker moeten laten staan.
Ik zelf rij slechts 800 - 1000km per jaar.
De rest gaat fiets of snorfiets (Autorijden in mijn dorp is sowieso bijna onmogelijk)
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 14:37   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het voordeel daar is dat je een derde dementie hebt, je kan omhoog of omlaag, de ruimte is veel breder en de snelheid veel hoger, je bent dus rapper ter plaatse, waardoor je minder lang de weg versperd, ook zijn er minder trage deelnemers aan het verkeer, en zijn die er toch, stop je die op een lagere of grotere hoogte.

met die snelheid is het enkel uit uw ogen kijken hé, .
Ik neem aan dat we nu nog maar in de tweede dementie zitten?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 14:53   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Autobos
Ik zit in het autobos van De Haan-Wenduine
en hoor de vogeltjes niet meer fluiten
doorheen de proppen nat WC-papier in mijn oren.
Die hebben het gesuis van de motoren
haast geheel weten te stuiten.
En ook het geritsel van de bladeren
aan de bomen in de zomerbries
hoor ik niet meer.

Ik kwam in dit autobos zitten
om decibel-overlast te ontwijken
van de georganiseerde kakafonie voor de toeristen,
zing en speel gitaar en blaas mondharmonica.

Maar ook hier kan nergens
het verkeerslawaai worden vermeden
van een autobos
dat door twee autostraden wordt doorsneden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 19:51   #15
.:E:.
Vreemdeling
 
.:E:.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Locatie: met beide voeten op de grond
Berichten: 86
Standaard

Allemaal te lui om met de fiets te gaan!
__________________
"alleen uiterst slimme en uiterst domme mensen veranderen niet van mening..."
.:E:. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 20:04   #16
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Autobos
Ik zit in het autobos van De Haan-Wenduine
en hoor de vogeltjes niet meer fluiten
doorheen de proppen nat WC-papier in mijn oren.
Die hebben het gesuis van de motoren
haast geheel weten te stuiten.
En ook het geritsel van de bladeren
aan de bomen in de zomerbries
hoor ik niet meer.

Ik kwam in dit autobos zitten
om decibel-overlast te ontwijken
van de georganiseerde kakafonie voor de toeristen,
zing en speel gitaar en blaas mondharmonica.

Maar ook hier kan nergens
het verkeerslawaai worden vermeden
van een autobos
dat door twee autostraden wordt doorsneden.
Fraai gedicht of lied!
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 20:30   #17
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

ik vindt het Nederlandse wegdek niet veel verschillen met de Belgische er zijn plekken & plaatsen waar politie mee fietsers omver rijdt .

Wegen met rotondes & fietspaden maar ook wegen zonder fietspad ...ect .

MAAR de nederlandse politie is wel vriendelijker dan de onze ...ze gaven me ooit 15min lang een escort GRATIS omdat men licht stuk was ...iets wat ik België nog niet hoorde of merkte.

Laatst gewijzigd door duncan : 15 mei 2007 om 20:31.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 21:38   #18
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Gelooft er eigenlijk iemand hier in Personal Air Vehicles?

De NASA heeft daar een onderzoeksprogramma rond lopen:

NASA Announces Aeronautical Centennial Challenge

En meer en meer concepten worden gelanceerd. Zoudt ge dit niet overwegen te kopen mocht dat evenveel kosten als een luxe-klasse wagen?



Toch behoorlijk sexy vind ik.

EDIT: blijkbaar zien sommigen ze niet graag vliegen. Ik geloof nochtans in klassieke vooruitgang. Meer mobiliteit voor meer mensen.

De SuperBus blijft ook een alternatief, maar wel duur omdat ze haar eigen wegdek vereist:



Het Superbusconcept, dat is bedacht door prof. Wubbo Ockels, gaat uit van voertuigen die met een hoge snelheid (150 tot 250 km/u) kunnen rijden op speciaal daarvoor aan te leggen eigen ‘Superbanen’ en met een normale snelheid op de bestaande wegen kunnen rijden. Basisgedachte is dat de bussen comfortabel, vraagafhankelijk en punt-tot-punt vervoer verzorgen en daarmee kunnen concurreren met auto en trein.

Naast de ontwikkeling van het voertuig zelf, zal de komende jaren gewerkt worden aan onderzoek naar vrijliggende banen, die in de winter geothermisch verwarmd worden om ijsvorming te voorkomen. Daardoor gaat het wegdek langer mee en vergen deze banen dus minder onderhoud dan gewone wegen. Om punt tot punt vervoer mogelijk te maken dat dicht bij echt deur-tot-deur vervoer komt, wordt voor Superbus een systeem ontwikkeld waarmee gebruikers vervoer kunnen bestellen via o.a. internet. Het systeem zal mensen met dezelfde eindbestemming zoveel mogelijk samenbrengen, zodat Superbus weinig of geen tussenstops hoeft te maken bij reizen over langere afstanden.

Het project Superbus behelst - naast de ontwikkeling van een experimenteel model - onderzoek naar de bijbehorende infrastructuur, logistiek, veiligheid, betrouwbaarheid en economisch rendement. De totale kosten van het ontwerp en de ontwikkeling van het experimentele model zijn geschat op 8,5 miljoen euro.

Laatst gewijzigd door C2C : 15 mei 2007 om 21:43.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 21:43   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Wagentjes die zullen vliegen die komen er binnen niet al te lange tijd. Enfin beweert men toch.
Maar men moet een vliegbrevet hebben natuurlijk.
En dat is weer andere koek.
En het zal wel wat kosten ook allemaal.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 08:06   #20
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Gelooft er eigenlijk iemand hier in Personal Air Vehicles?

De NASA heeft daar een onderzoeksprogramma rond lopen:

NASA Announces Aeronautical Centennial Challenge

En meer en meer concepten worden gelanceerd. Zoudt ge dit niet overwegen te kopen mocht dat evenveel kosten als een luxe-klasse wagen?



Toch behoorlijk sexy vind ik.

EDIT: blijkbaar zien sommigen ze niet graag vliegen. Ik geloof nochtans in klassieke vooruitgang. Meer mobiliteit voor meer mensen.
Ik geloof absoluut niet in dit luchtvervoer. Dit wordt al aangekondigd sinds de jaren zestig waar iedereen een klein luchttransport-tuig in zijn garage zou hebben staan. Het bestaat nu wel in de States voor de super-rijken. Ze wonen in zogenaamde air-parks en bestaan uit een aantal dure villa's rond een startbaan. John Travolta is één van de bekendste die op zo'n air-park woont.
De tuigen die het luchttransport bij de gewone man zouden brengen zijn al lang in ontwikkeling. Er is echter na tientallen jaren ontwikkeling nog steeds geen toestel commercieel beschikbaar. Misschien kan Moller (http://www.moller.com) daar verandering in brengen. Maar die ontwikkeling duurt ook al jaren.
Er zijn echter nog andere redenen waarom dit niet zal doorgaan. Mensen zullen hun privacy in het gedrang zien komen wanneer de buren opstijgen en in hun zorgvuldig ommuurde en omhegde tuintje kunnen kijken.
Het is trouwens om wettelijke redenen niet mogelijk om zomaar in je tuin te landen en op stijgen. Het luchtruim is ook nog eens opgedeeld in gecontroleerde gebieden waardoor in deze gebieden waarschijnlijk ook niet gevlogen kan worden. Het kleine beetje ongecontroleerd luchtruim dat er nog over is kan het extra verkeer niet aan. Verder dienen de piloten een vergunning te behalen, wat niet direct evident is.
Het luchtruim zal nog de grootste beperking worden. Gezien de verwachte toename van het vliegverkeer zal er voor deze dingen geen plaats zijn, ook niet in het lagere luchtruim. Momenteel is er al een gigantische druk op het luchtruim.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be