Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2022, 12:49   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard Hier gaan we weer: WHO verklaart 'apenpokken' tot wereldwijde noodsituatie

Voorzitter Tedros van de WHO schoof zaterdag het negatieve advies van zijn veiligheidscomité aan de kant en riep apenpokken eigenhandig uit tot ‘wereldwijde noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid’. Wat betekent dat voor landen zoals Nederland die lid zijn van de WHO?

Het team experts van het WHO-veiligheidscomité van de Internationale Gezondheidsregeling besloot deze week voor de tweede keer in korte tijd dat apenpokken volgens hun niet voldoet aan de eisen om er een ‘noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang’ – of PHEIC ?*– van te maken. Op 23 juni was een eerste poging vanuit de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om apenpokken te promoveren tot PHEIC ook al gestrand.

Veto Tedros
Dit keer nam president dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus echter geen genoegen met het negatieve advies van zijn experts en sprak zijn veto uit. Daardoor is de milde, goed te behandelen en niet heel besmettelijke ziekte apenpokken, nu officieel een ‘internationale noodsituatie’.

Het predicaat PHEIC is officieel een ‘uiterste noodgreep’ van de WHO om aangesloten landen te kunnen dwingen tot het nemen van verregaande maatregelen om de uitbraak van een ernstige ziekte te bestrijden.

Let wel, er zouden tot nu volgens eigen cijfers van de WHO wereldwijd slechts vijf mensen aan apenpokken zijn overleden.

De ziekte zou 16.000 keer zijn vastgesteld en komt vrijwel alleen maar voor bij homo- en biseksuele mannen.

Volgens Tedros is apenpokken echter tóch een wereldwijde bedreiging voor de volksgezondheid. "We hebben te maken met een uitbraak die zich snel over de hele wereld heeft verspreid, via nieuwe transmissiewegen, waarover we te weinig weten, en die voldoet aan de criteria van de Internationale Gezondheidsregeling," zei Tedros in een verklaring, die dus niet wordt onderschreven door het veiligheidscomité.

"Om al deze redenen heb ik besloten dat de wereldwijde uitbraak van apenpokken een noodsituatie vormt op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang."

Gevolgen voor België
Het besluit van Tedros zorgt ervoor dat bij de WHO aangesloten landen zoals België nu verplicht zijn om actie te ondernemen om verspreiding van apenpokken te stoppen. Niet alleen moeten zij middelen ter beschikking stellen en voorraden medicijnen aanleggen, ook moeten zij het publiek en met name ‘kwetsbare groepen’ bewust maken van de ernst van de ziekte, via onder andere overheidscampagnes.

Daarnaast moeten volgens het PHEIC-protocol surveillance- en volksgezondheidsmaatregelen worden geïntensiveerd en moet klinisch beheer en de preventie en bestrijding van infecties in de gezondheidszorg worden versterkt. Last but not least moet onderzoek naar vaccins, behandelingen en andere hulpmiddelen worden versneld en moeten landen reisadviezen opstellen om verdere verspreiding te voorkomen.

In België is apenpokken door gezondheidsminister Frank Vandebroucke aan het begin van de uitbraak vrijwel direct op de A-lijst van ernstige ziektes gezet, ondanks dat ook toen al bekend was dat het een ziekte is met een doorgaans onschuldig karakter. De plaatsing op de A-lijst geeft de regering de bevoegdheid om verregaande maatregelen op te leggen 'ter bescherming van de publieke gezondheid', bijvoorbeeld een tijdelijk beroepsverbod, gedwongen onderzoek, isolatie en quarantaine.

Laatste keer was COVID
De laatste ziekte die door de WHO werd verheven tot ‘wereldwijde noodsituatie’ was COVID in 2020. Door de ziekte destijds de PHEIC-status te geven en COVID uit te roepen tot ‘pandemie’ maakte de WHO de weg vrij voor het wereldwijd invoeren van lockdowns en reisbeperkingen. Ook leidde de PHEIC tot het internationaal ‘bundelen van krachten’ om overhaast vaccins te ontwikkelen.

Anno 2022 is steeds duidelijker hoe zinloos en destructief de maatregelen waren die toen door regeringen wereldwijd aan de bevolking werden opgelegd, zoals het sluiten van scholen, winkels, horeca en openbare (culturele) instellingen, het dragen van mondmaskers en social distancing. De ontwikkelde ‘veilige en effectieve’ vaccins, waarmee een groot deel van de wereldbevolking werd geïnjecteerd, blijken ook steeds minder veilig en effectief te zijn.

Dit keer geen lockdowns?
Dr. Mike Ryan, uitvoerend directeur van het WHO Health Emergencies Program, zei eerder tijdens een persconferentie dat het met apenpokken echt zo’n vaart niet zal lopen. "Het is van uitzonderlijk belang dat het bestaan van een noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang en de intensivering van de surveillance- en controle-inspanningen niet worden gebruikt als een middel om dwang uit te oefenen of om maatregelen op te leggen die de waardigheid en de mensenrechten van de getroffen personen in het gedrang brengen," aldus Ryan.
Oud 24 juli 2022, 13:24   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu ook bij kinderen.

https://www.hln.be/buitenland/apenpo...n-vs~ab400162/
Oud 24 juli 2022, 13:49   #3
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Voorzitter Tedros van de WHO schoof zaterdag het negatieve advies van zijn veiligheidscomité aan de kant en riep apenpokken eigenhandig uit tot ‘wereldwijde noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid’. Wat betekent dat voor landen zoals Nederland die lid zijn van de WHO?

Het team experts van het WHO-veiligheidscomité van de Internationale Gezondheidsregeling besloot deze week voor de tweede keer in korte tijd dat apenpokken volgens hun niet voldoet aan de eisen om er een ‘noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang’ – of PHEIC ?*– van te maken. Op 23 juni was een eerste poging vanuit de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om apenpokken te promoveren tot PHEIC ook al gestrand.

Veto Tedros
Dit keer nam president dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus echter geen genoegen met het negatieve advies van zijn experts en sprak zijn veto uit. Daardoor is de milde, goed te behandelen en niet heel besmettelijke ziekte apenpokken, nu officieel een ‘internationale noodsituatie’.

Het predicaat PHEIC is officieel een ‘uiterste noodgreep’ van de WHO om aangesloten landen te kunnen dwingen tot het nemen van verregaande maatregelen om de uitbraak van een ernstige ziekte te bestrijden.

Let wel, er zouden tot nu volgens eigen cijfers van de WHO wereldwijd slechts vijf mensen aan apenpokken zijn overleden.

De ziekte zou 16.000 keer zijn vastgesteld en komt vrijwel alleen maar voor bij homo- en biseksuele mannen.

Volgens Tedros is apenpokken echter tóch een wereldwijde bedreiging voor de volksgezondheid. "We hebben te maken met een uitbraak die zich snel over de hele wereld heeft verspreid, via nieuwe transmissiewegen, waarover we te weinig weten, en die voldoet aan de criteria van de Internationale Gezondheidsregeling," zei Tedros in een verklaring, die dus niet wordt onderschreven door het veiligheidscomité.

"Om al deze redenen heb ik besloten dat de wereldwijde uitbraak van apenpokken een noodsituatie vormt op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang."

Gevolgen voor België
Het besluit van Tedros zorgt ervoor dat bij de WHO aangesloten landen zoals België nu verplicht zijn om actie te ondernemen om verspreiding van apenpokken te stoppen. Niet alleen moeten zij middelen ter beschikking stellen en voorraden medicijnen aanleggen, ook moeten zij het publiek en met name ‘kwetsbare groepen’ bewust maken van de ernst van de ziekte, via onder andere overheidscampagnes.

Daarnaast moeten volgens het PHEIC-protocol surveillance- en volksgezondheidsmaatregelen worden geïntensiveerd en moet klinisch beheer en de preventie en bestrijding van infecties in de gezondheidszorg worden versterkt. Last but not least moet onderzoek naar vaccins, behandelingen en andere hulpmiddelen worden versneld en moeten landen reisadviezen opstellen om verdere verspreiding te voorkomen.

In België is apenpokken door gezondheidsminister Frank Vandebroucke aan het begin van de uitbraak vrijwel direct op de A-lijst van ernstige ziektes gezet, ondanks dat ook toen al bekend was dat het een ziekte is met een doorgaans onschuldig karakter. De plaatsing op de A-lijst geeft de regering de bevoegdheid om verregaande maatregelen op te leggen 'ter bescherming van de publieke gezondheid', bijvoorbeeld een tijdelijk beroepsverbod, gedwongen onderzoek, isolatie en quarantaine.

Laatste keer was COVID
De laatste ziekte die door de WHO werd verheven tot ‘wereldwijde noodsituatie’ was COVID in 2020. Door de ziekte destijds de PHEIC-status te geven en COVID uit te roepen tot ‘pandemie’ maakte de WHO de weg vrij voor het wereldwijd invoeren van lockdowns en reisbeperkingen. Ook leidde de PHEIC tot het internationaal ‘bundelen van krachten’ om overhaast vaccins te ontwikkelen.

Anno 2022 is steeds duidelijker hoe zinloos en destructief de maatregelen waren die toen door regeringen wereldwijd aan de bevolking werden opgelegd, zoals het sluiten van scholen, winkels, horeca en openbare (culturele) instellingen, het dragen van mondmaskers en social distancing. De ontwikkelde ‘veilige en effectieve’ vaccins, waarmee een groot deel van de wereldbevolking werd geïnjecteerd, blijken ook steeds minder veilig en effectief te zijn.

Dit keer geen lockdowns?
Dr. Mike Ryan, uitvoerend directeur van het WHO Health Emergencies Program, zei eerder tijdens een persconferentie dat het met apenpokken echt zo’n vaart niet zal lopen. "Het is van uitzonderlijk belang dat het bestaan van een noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang en de intensivering van de surveillance- en controle-inspanningen niet worden gebruikt als een middel om dwang uit te oefenen of om maatregelen op te leggen die de waardigheid en de mensenrechten van de getroffen personen in het gedrang brengen," aldus Ryan.
Niks van waar, tenzij er intussen geen soevereine staten meer bestaan.

De who is, net zoals eu trouwens, maar een "adviesorgaan" dat AANBEVELINGEN en RICHTLIJNEN kunnen geven maar geen enkele bevoegdheid hebben om iets te kunnen verplichten aan soevereine staten waarvan alleen de parlementen wettelijk kunnen beslissen over binnenlandse aangelegenheden.
En dat hebben ze ook nooit gedaan want bij corona besliste ook elk land afzonderlijk over welke corona maatregelen er voor hun grondgebied zouden gelden.
En ook niet correct:
Citaat:
De plaatsing op de A-lijst geeft de regering de bevoegdheid om verregaande maatregelen op te leggen 'ter bescherming van de publieke gezondheid', bijvoorbeeld een tijdelijk beroepsverbod, gedwongen onderzoek, isolatie en quarantaine
Daarvoor is de regering wettelijk verplicht om met wetenschappelijk bewezen feiten de medische noodzaak/situatie te bewijzen om maatregelen te mogen opleggen, anders gelden de maatregelen niet omdat ze strijdig zijn met de grondwet. (Daarom waren de corona maatregelen ook ONwettig!)
Gelijk welk viruske op een lijst plaatsen geeft géén meer politieke bevoegdheid en is géén wettelijk geldige reden om maatregelen te mogen nemen.

Dat de terrorist en massamoordenaar tedros eerst maar eens de wereldwijde noodsituatie bewijst met wetenschappelijke FEITEN voor ie weer met blufpoker meent de hele wereld opnieuw te kunnen bedriegen door een "coronake" proberen te herhalen met de apenpokken die er niet zijn.

Hilarisch toch dat de zielepoten zichzelf blijven belachelijk maken door te blijven proberen om pestmaatregelen op te leggen aan de massa wereldwijd want intussen gelooft geen hond (alleen bange sheeple wel nog)die huichelende leugenaars na twee jaar corona bedrog nog....ze moeten wel zeer wanhopig zijn dat hun verwachtingen door de coronahoax niet werden ingelost....tedros kan misschien ook nog eens opnieuw een "coronake" proberen met het marburgvirus als de apenpokken niet lukt?
Oud 24 juli 2022, 14:06   #4
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wie leest die staatspropaganda en baggerkrant nog? En elke andere naäp-media leugenaar die allemaal dezelfde onzin blijven uitbraken?

Trouwens: het valt niet op dat kinderen gespaard bleven van corona en dat er dan nu opeens apenpokken zouden opduiken die wel speciaal voor kinderen gevaarlijk zouden zijn? Waarvoor uiteraard vaccinaties nodig zouden zijn? (En ter afleiding wijzen ze dan nog naar de homo's als zondebokken zodat het niet te erg opvalt dat het eigenlijk te doen is om nu de kinderen ook vol gif te kunnen spuiten....tsss)
DUHHHHH...

Kan het nog duidelijker????
Oud 24 juli 2022, 16:43   #5
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Wat een rotzakken, waarom was onze waardigheid niet belangrijk bij covid? Yep

—-
Dit keer geen lockdowns?
Dr. Mike Ryan, uitvoerend directeur van het WHO Health Emergencies Program, zei eerder tijdens een persconferentie dat het met apenpokken echt zo’n vaart niet zal lopen.
"Het is van uitzonderlijk belang dat het bestaan van een noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang en de intensivering van de surveillance- en controle-inspanningen niet worden gebruikt als een middel om dwang uit te oefenen of om maatregelen op te leggen die de waardigheid en de mensenrechten van de getroffen personen in het gedrang brengen,"
aldus Ryan.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 18:18   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ik lees dat er in België 311 besmettingen zijn, en 5 doden.
VRT NWS
Volgens mij sterven er meer aan de griep of in het verkeer.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 18:32   #7
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
VRT NWS
dat kan beter

er lopen hier apen genoeg rond
Oud 24 juli 2022, 19:27   #8
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
VRT NWS
Ehm die 5 doden zijn wereldwijd totaal.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 21:32   #9
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Het ergste is dat er mensen rondlopen met minder hersenen dan een luis die denken dat dit impact gaat hebben op ons leven omdat ze met hun naïeve marginale lege hoofd een parallel trekken met covid.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 22:03   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Antivaxxers hebben weer een nieuwe hobby: jammeren over de Apenpokken.
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 22:19   #11
Eurosceptic
Minister

Standaard

Er is een nieuw virus nodig om de absolute controlemaatschappij weer af te dwingen, op basis van angst.

Binnen dit en 1 jaar spreekt niemand nog van covid. Die angstcampagne werkt niet meer. Apenpokken worden het nieuwe middel om lockdowns te rechtvaardigen en de samenleving te verarmen.

Het zelfde verhaaltje sinds 2020, in een nieuw jasje.
Ik laat onder geen enkele voorwaarde iets in me spuiten.
Oud 24 juli 2022, 22:22   #12
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ergens heb ik medelijden met je door je domheid. Maar langs de andere kant vind ik het ook komisch. Ik wou dat mensen hun aantal vaccinaties op hun borst hadden gespeld. Dan weet ik in een oogopslag hoe (weinig) intelligent de persoon voor me is.
Oud 24 juli 2022, 22:38   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ergens heb ik medelijden met je door je domheid. Maar langs de andere kant vind ik het ook komisch. Ik wou dat mensen hun aantal vaccinaties op hun borst hadden gespeld. Dan weet ik in een oogopslag hoe (weinig) intelligent de persoon voor me is.
Erg lief van u, maar niet nodig.
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Oud 24 juli 2022, 22:41   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je weet dat pokken eeuwig in je lichaam zit en ook weet dat dit eeuwig onderdrukt wordt door het immuunsysteem.
Zoals nog wat ziekten, herpes bv.

En als je weet dat alle gevaccineerden een verlaagt immuunsysteem hebben gekregen welke bevestigd is door tal van officiële instanties en bloedbanken.

Dan is het een kleine moeite die twee op te tellen.

Of...het komt van de heilige geest?
Oud 24 juli 2022, 22:44   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als je weet dat pokken eeuwig in je lichaam zit en ook weet dat dit eeuwig onderdrukt wordt door het immuunsysteem.
Zoals nog wat ziekten, herpes bv.

En als je weet dat alle gevaccineerden een verlaagt immuunsysteem hebben gekregen welke bevestigd is door tal van officiële instanties en bloedbanken.

Dan is het een kleine moeite die twee op te tellen.

Of...het komt van de heilige geest?
Volgens de antivaxxers is dat larie en apekool. De Apenpokken is een complot om u te onderdrukken.
Oud 24 juli 2022, 23:20   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens de antivaxxers is dat larie en apekool. De Apenpokken is een complot om u te onderdrukken.
Onderdrukken zal er niet mee lukken.
Maar het aantal onverklaarbare overlijdens is veel gestegen en vooral in de prik landen, bovenop komt dit apenpokken virus ook tevoorschijn waarvan de mortaliteit toch ook tussen 1 en 10 % ligt.

Normaal is het alvast niet.
Oud 24 juli 2022, 23:23   #17
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die apenpokken kunnen me niets schelen.
Oud 25 juli 2022, 05:42   #18
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je vraagt je af waar die plotselinge fixatie op apenpokken komt, er zijn zoveel ziektes die erger zijn en meer voorkomen. Lyme bv of schurft, en toch is het opeens alleen over apenpokken.

Zit de vaccin lobby er weer achter?
Oud 25 juli 2022, 05:53   #19
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Bewustmaking, dat is toch echt iets voor mietjes.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 05:56   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Het ergste is dat er mensen rondlopen met minder hersenen dan een luis die denken dat dit impact gaat hebben op ons leven omdat ze met hun naïeve marginale lege hoofd een parallel trekken met covid.
Omdat covid ook zo een ziekte was die geen impact op ons leven zou gehad hebben had men daar geen enorme waanzinnige hysterie rond opgeklopt. En apenpokken is qua ziekte erger dan corona.

Apenpokken groeit nu al maanden gestaag exponentieel. Mensen beseffen nooit exponentiele groei, omdat je het maanden en maanden ziet groeien en het "niks voorstelt" en dan, op het einde, plots enorm lijkt te worden.

Het echte probleem met apenpokken is dat er een heel oud vaccin bestaat dat daar levenslang en goed tegen werkt, en dat we gedurende decennia aan kinderen hebben gegeven maar WAAR GEEN LICENTIES MEER OP ZIJN. Dat is dus zoals ivermectine en HCQ en zo, in het open domein nu. En het gaat moeilijk zijn om een "nieuw" vaccin te ontwikkelen dat even goed werkt en op grote schaal kan toegediend worden wanneer apenpokken "plots" paniek gaan geven binnen een klein jaar (we hebben een exponentiele groei van maal tien op anderhalve maand, dus maal honderd op 3 maanden, dus maal 100 miljoen op een jaar als het zo blijft doorgroeien).
De enige manier om dat normaal te doen, zou zijn om nu een grote productie te herbeginnen van dat oude vaccin, maar dat interesseert de farma industrie en dus, de leidinggevende gezondheidszorg niet. Dat gaat bevochten worden met alle mogelijke dreigementen zoals de vorige keer tegen bestaande middelen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be