Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2022, 14:43   #201
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat is dat, een oorlog met de vakbonden?

Geweld? Alles afbreken en in brand steken?

Zou misschien niet slecht zijn, dan kunnen we die eindelijk, als de terreurorganisaties dat ze zijn, verbieden en opsluiten.
Daar gaat veel volk naar komen kijken ! Waarschuw ons als de revolutie start hee xeno.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2022, 14:54   #202
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Daar gaat veel volk naar komen kijken ! Waarschuw ons als de revolutie start hee xeno.
Ja, roep maar als de vakbonden de oorlog verklaren.
Oud 26 juli 2022, 15:11   #203
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ben jij een man met profetische gaven ?
Even profetisch als glazen bol uit den Aldi kletsers die nu al profetiëren dat er in 2024 confederalisme zal komen.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2022, 15:17   #204
lancalot
Burgemeester

lancalot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Terwijl je hier zelf serieel zit te orakelen dat confederalisme er 'zeker' gaat komen ?
confederalisme is ondertussen een serieus uitgehold begrip dat niet meer is dan een ver doorgedreven vorm van federalisme. Maar dat krijgen de splitsertjes niet over hun lippen. Het zou nochtans veel duidelijker uit te leggen zijn.
lancalot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2022, 15:37   #205
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot Bekijk bericht
confederalisme is ondertussen een serieus uitgehold begrip dat niet meer is dan een ver doorgedreven vorm van federalisme. Maar dat krijgen de splitsertjes niet over hun lippen. Het zou nochtans veel duidelijker uit te leggen zijn.
Ik ben zo'n splitsertje, diegene die er dikwijls op wijst dat confederalisme zonder onafhankelijke staten geen confederalisme is.

Ik wil wel proberen van het duidelijker uit te leggen, maar ik weet niet of dat dit wel mogelijk is.
Oud 26 juli 2022, 15:39   #206
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij de 3 grote vakbonden kennen ze die holle dreigementen van buiten hoor. Wie dreigt om de SZ te splitsen zet aan tot open oorlog met de vakbonden.
Er is geen enkele objectieve reden waarom Vlaanderen geen eigen sociale zekerheid zou kunnen hebben. Het dikwijls aangehaalde argument dat Vlaanderen daarvoor “te klein” is blinkt uit door zijn domheid. Denemarken heeft een kleinere bevolking dan Vlaanderen en heeft niettemin een luxueuze sociale zekerheid. Onze belastingdruk is binnen Europa tweede net na die van Denemarken. Maar de Denen krijgen er wel een veel grotere dienstverlening voor terug. Hoe komt dat? 1) hogere werkzaamheidsgraad van de bevolking op actieve leeftijd; 2) een veel meer gedisciplineerd beleid op het vlak van begroting en staatsschuld.

Laatst gewijzigd door quercus : 26 juli 2022 om 15:41.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2022, 15:41   #207
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot Bekijk bericht
Confederalisme is nooit meer dan een containerbegrip geweest.
Vraag aan 10 splitsers wat zij onder confederalisme verstaan, en u krijgt 15 verschillende antwoorden.
Zelfs de website van de N-VA is niet eens duidelijk wat dit nu zou moeten zijn.

En als ik dit lees, dan ben ik er vrij gerust in. Mocht er ooit aan confederalisme gedacht worden, wordt het een typische knoeiboel.
https://rechtenkrant.be/wat-is-confe...-nu-eigenlijk/

Oud 26 juli 2022, 15:50   #208
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Confederalisme is nooit meer dan een containerbegrip geweest.
Vraag aan 10 splitsers wat zij onder confederalisme verstaan, en u krijgt 15 verschillende antwoorden.
Zelfs de website van de N-VA is niet eens duidelijk wat dit nu zou moeten zijn.

En als ik dit lees, dan ben ik er vrij gerust in. Mocht er ooit aan confederalisme gedacht worden, wordt het een typische knoeiboel.
Laat ons daarom de universeel aanvaarde invulling gebruiken van het begrip "confederalisme."
Namelijk, "een samenwerkingsverband van onafhankelijke staten."
Oud 26 juli 2022, 15:53   #209
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben zo'n splitsertje, diegene die er dikwijls op wijst dat confederalisme zonder onafhankelijke staten geen confederalisme is.

Ik wil wel proberen van het duidelijker uit te leggen, maar ik weet niet of dat dit wel mogelijk is.
in belgische context is dat eerder ontwikkelingshulp
Oud 26 juli 2022, 16:01   #210
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Dat die nu premier wordt of niet, denazificatie is van start en Rusland heeft ook gewetenloze proxylegers.
Tijd...
Oud 26 juli 2022, 16:04   #211
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is geen enkele objectieve reden waarom Vlaanderen geen eigen sociale zekerheid zou kunnen hebben. Het dikwijls aangehaalde argument dat Vlaanderen daarvoor “te klein” is blinkt uit door zijn domheid. Denemarken heeft een kleinere bevolking dan Vlaanderen en heeft niettemin een luxueuze sociale zekerheid. Onze belastingdruk is binnen Europa tweede net na die van Denemarken. Maar de Denen krijgen er wel een veel grotere dienstverlening voor terug. Hoe komt dat? 1) hogere werkzaamheidsgraad van de bevolking op actieve leeftijd; 2) een veel meer gedisciplineerd beleid op het vlak van begroting en staatsschuld.

Dat is geen 'argument' dat de 2 actoren die de SZ beheren gebruiken. Die zijn namelijk gewoon geen vragende partij voor splitserij. Noch de werkgeversorganisaties noch de werknemersorganisaties willen dat.

Die 'dikwijls' aangehaalde argumenten hoor jij enkel in splitsdolle scenario's van N-VA. Niet bij diegenen die daarover iets te zeggen hebben.

En als de wetgever wil ingaan tegen het patronaat en de vakbonden kan dat natuurlijk. Mirakels zijn ook mogelijk volgens sommigen. Het volstaat om daarvoor een wet door het parlement te krijgen.

Ik wens je veeel succes.
Oud 26 juli 2022, 16:13   #212
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat ons daarom de universeel aanvaarde invulling gebruiken van het begrip "confederalisme."
Het communicatietalent van N-VA (Ben Weyts) heeft daar ooit nog een congres rond gemaakt. Zijn powerpoint was oeverloos lang, ze hebben daar ter voorbereiding in 2014 3 dagen over zitten palaveren. De Standaard heeft er nog een reeks over geschreven om te proberen aan 'ne gewone mens' uit te leggen over wat het nu eigenlijk gaat.

Dat congres ging volgens Knack de wipplank zijn waarop Weyts zijn grote sprong ging maken als opvolger van De Wever in 2014.

Het resultaat kent iedereen.
Oud 26 juli 2022, 16:37   #213
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Los van mijn politiek standpunt lijkt dit mij een zeer interessant deel van de discussie.
Ik vind dit
Citaat:
Net zoals bij een federale staat bestaat ook een confederale staat uit deelstaten. Bij een confederale staat wordt de logica echter omgekeerd. Hierbij bevinden alle bevoegdheden zich op het decentraal niveau en stellen de decentrale overheden een verdrag op om bevoegdheden waarvoor ze willen samenwerken naar een centrale confederale overheid over te dragen. Hierbij kunnen de deelstaten veel zelf bepalen en krijgen ze een volwaardige financiële en fiscale autonomie. Ze kunnen zelf beslissen wat er met het belastinggeld moet gebeuren.
Dus daar begint de discussie (of de vaagheid) moeten die staten onafhankelijk zijn ?

Oud 26 juli 2022, 16:41   #214
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Belgische is een meute onbenullen...van hoog tot laag van Vlaanderen over Brussel tot Wallonië.
Het is niet België of Vlaanderen (of Wallonië of Brussel) dat inherent slecht is. Het is gewoon de politieke kaste van de laatste 30 jaar die niets voorstelt.
Mislukte Afrikanisten en gesjeesde advocaten

Waar De Wever gelijk in heeft is dat het belgische (Vlaamse) politieke landschap moet hertekend worden. Elke hond met een hoed op heeft bijna zijn eigen partij.

Ik val van niet veel meer omver als het over politieke blunders gaat...maar dat Zilverfonds, of meer bepaald de oplichterij ervan, maakt mij nog steeds kwaad. Dat de oprichtende oplichters nog op vrije voeten zijn, is een hemelstergende schande.

Niet alleen het blauwe konijn...ook de Zilverfonds oplichter heeft hierbij zijn duit in het zakje gedaan.
Die generatie knoeiers heeft een zware hypotheek gelegd op de toekomst van de Vlaming en de Belg.
Trouwens niet alleen op de pensioenen.

64% om juist te zijn...Vlaanderen doet het marginaal beter met 69%
Het beleid van 30 jaar geleden heeft gefaald...
En daar dragen wij nu meer en meer de gevolgen van.
Maar zolang er geen tabula rasa gemaakt wordt in de politiek, zullen wij Vlamingen, Walen, Brusselaars en zelfs de weinige Belgen het moeten uitzweten met de kortpoten die nu de politiek bevolken. En de federale politici begeesteren mij niet al te erg. De Vlaamse degouteren mij doodgewoon. Ons mooi Vlaanderenland wordt idd richting Wallonië gestuurd door een bende zooi-politici die alleen maar met zichzelf bezig zijn en Vlaanderen verkloten door politieke spelletjes, ongeschiktheid en kompleet falen.
Sorry...dat kan ik echt niet zien als een alternatief voor 1° Vivaldi en 2° de struktuur België

Als ik dat zo allemaal lees, kan ik niet anders dan besluiten dat het hoog tijd wordt een beetje 'outside the (Belgian) box' te gaan denken.

Het zit er immers dik in dat de 'gene pool' van 'ons landje' niks anders KAN opleveren dan het soort politiekers dat u zo raak weet te schetsen.

Waarschijnlijk zou het voor 'ons volkske' dan ook beter zijn dat het voortaan door buitenlanders wordt bestuurd, bij voorkeur mensen uit buitenlanden waar het wél allemaal min of meer gesmeerd lijkt te lopen.

Misschien kunnen we de Noren of de IJslanders ertoe overhalen ons te komen koloniseren?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2022, 16:49   #215
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Los van mijn politiek standpunt lijkt dit mij een zeer interessant deel van de discussie.
Ik vind dit

Dus daar begint de discussie (of de vaagheid) moeten die staten onafhankelijk zijn ?
Welke vaagheid ? Zoiets als "Constitution fédérale
de la Confédération suisse" ?

Citaat:
Le peuple suisse et les cantons de Zurich, de Berne, de Lucerne, d’Uri, de Schwyz, d’Obwald et de Nidwald, de Glaris, de Zoug, de Fribourg, de Soleure, de Bâle-Ville et de Bâle-Campagne, de Schaffhouse, d’Appenzell Rhodes-Extérieures et d’Appen?*zell Rhodes-Intérieures, de Saint-Gall, des Grisons, d’Argovie, de Thurgovie, du Tessin, de Vaud, du Valais, de Neuchâtel, de Genève et du Jura forment la Confédération suisse.
In het Duits is het dan weer wat anders.

Bundesverfassung
der Schweizerischen Eidgenossenschaft

Citaat:
Das Schweizervolk und die Kantone Zürich, Bern, Luzern, Uri, Schwyz, Obwalden und Nidwalden, Glarus, Zug, Freiburg, Solothurn, Basel-Stadt und Basel-Land?*schaft, Schaffhausen, Appenzell Ausserrhoden und Appenzell Innerrhoden, St. Gal?*len, Graubünden, Aargau, Thurgau, Tessin, Waadt, Wallis, Neuenburg, Genf und Jura bilden die Schweizerische Eidgenossenschaft.
Dus er is niks schokkend om de term confederatie te gebruiken voor een vergevorderde federatie. Desnoods vinden we een mooi nieuw Nederlands woord uit.
Kom uit uw starheid.

https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/1999/404/de
Oud 26 juli 2022, 17:11   #216
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Meer nog, die Vlamingen zorgen voor het leeuwendeel van het Belgisch BNP de werkzaamheidsgraad bij de Vlaamse bevolking op actieve leeftijd ligt 10% hoger dan die in Wallonië.
Als u op werkzaamheidsgraad gaat spelen
gaat u dan ook de Vlaamse laaggeschoolden (51%) van de Vlaamse hooggeschoolden (89%) splitsen ?
https://www.vlaanderen.be/statistiek...zaamheidsgraad

Gaat u dan ook de Provincie Antwerpen (20 % van Belgisch BNP) afsplitsen van de provincie Limburg (slechts 6% van Belgisch BNP)
https://www.standaard.be/extra/pdf/b...bb7pagina4.pdf

Oud 26 juli 2022, 17:13   #217
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Welke vaagheid ? Zoiets als "Constitution fédérale
de la Confédération suisse" ?

In het Duits is het dan weer wat anders.

Bundesverfassung
der Schweizerischen Eidgenossenschaft

Dus er is niks schokkend om de term confederatie te gebruiken voor een vergevorderde federatie. Desnoods vinden we een mooi nieuw Nederlands woord uit.
Kom uit uw starheid.

https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/1999/404/de
Dus de kiezers geven carte blanche voor een soort confederatie of is het een vergevorderde federatie...?
Tja heel overtuigend.

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 26 juli 2022 om 17:13.
Oud 26 juli 2022, 17:17   #218
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus de kiezers geven carte blanche voor een soort confederatie of is het een vergevorderde federatie...?
Tja heel overtuigend.
Geen zorg ! Ben legt het beknopt uit in deze tekst van slechts 66 pagina's over wat het eigenlijk gaat.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=...gc4b7RqEt25hhW
Oud 26 juli 2022, 17:18   #219
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als ik dat zo allemaal lees, kan ik niet anders dan besluiten dat het hoog tijd wordt een beetje 'outside the (Belgian) box' te gaan denken.
Er hoeft niets mis te zijn met de Belgische genen poel
Er is iets mis met de aantrekkingskracht van de Belgische politiek.
Blijkbaar komen daar alleen mensen in terecht die zich negens anders kunnen stand houden.

En mensen die dat wel kunnen, die kennen een zeer korte doortocht in het politieke landschap. Vraag maar aan Lorin.

Wij moeten geen Ijslandse Noren worden...Hier moeten terug mensen met kwaliteiten in de politiek terecht komen. En geen afdankertjes die wegens geen andere keus dan maar wat aan politiek gaan doen.

Oud 26 juli 2022, 17:21   #220
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er hoeft niets mis te zijn met de Belgische genen poel
Er is iets mis met de aantrekkingskracht van de Belgische politiek.
Blijkbaar komen daar alleen mensen in terecht die zich negens anders kunnen stand houden.

En mensen die dat wel kunnen, die kennen een zeer korte doortocht in het politieke landschap. Vraag maar aan Lorin.

Wij moeten geen Ijslandse Noren worden...Hier moeten terug mensen met kwaliteiten in de politiek terecht komen. En geen afdankertjes die wegens geen andere keus dan maar wat aan politiek gaan doen.
Geen misfits die zelf 9 jaar nodig hadden voor Pol & Soc, en die daarna minister van onderwijs maken...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be