![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.421
|
![]() Waterstof = nougabollen
Vertaling van link van post 450. Citaat:
De wereldwijde vraag naar FCEV's steeg met 82% als gevolg van agressieve kortingen, zegt analist, maar het aantal verkochte auto's verbleekte in vergelijking met elektrische auto's. Wilt u een gloednieuwe auto van $ 50.000 voor minder dan $ 18.000 - met 100.000 km gratis brandstof? Of een fabrieksverse saloon van $ 60.000 voor de halve prijs? Wat als die voertuigen op waterstof zouden rijden? Zou je er nog een willen? Volgens analist IDTechEx zag 2021 een stijging van 82% op jaarbasis in de verkoop van brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV). De wereldwijde verkoop van Toyota's Mirai steeg van 1.770 voertuigen in 2020 naar 5.918 in 2021, terwijl de vraag naar Hyundai's Nexo groeide van 6.781 in 2020 tot 9.620 vorig jaar. “Op het eerste gezicht lijkt dit positief voor de brandstofcelindustrie. Maar als je de drijfveren voor deze groei nader bekijkt, laat het zien hoe ver Toyota, Hyundai en de regeringen die de uitrol van brandstofcelvoertuigen ondersteunen, moeten gaan om dit momentum op te bouwen", aldus IDTechEx in een verklaring. "In Californië bijvoorbeeld was de [nieuwe, tweede generatie] Mirai naar verluidt beschikbaar met een korting van 65% op de catalogusprijs van meer dan $ 50.000. Met Toyota die een korting van $ 20.000 bood naast belastingvoordelen op federaal en staatsniveau van in totaal nog eens $ 12.5k, was de Mirai in 2021 beschikbaar in de VS voor een prikje van minder dan $ 18k. "Om de deal nog aantrekkelijker te maken, bood Toyota ook een brandstofkrediet van $ 15k aan voor de eerste drie jaar van gebruik. Een auto van $ 50k voor minder dan $ 20k met 100.000 kilometer gratis brandstof is ongetwijfeld een aantrekkelijke deal. ” Het is een soortgelijk verhaal voor Hyundai, voegt de in het VK gevestigde analist eraan toe, erop wijzend dat 88% van de vorig jaar verkochte Nexo-modellen zich in zijn thuisland Zuid-Korea bevond. "Zuid-Koreaanse nationale en staatsstimulansen in 2021 betekenden dat de verkoop van elke $ 60k Nexo werd ondersteund met een subsidievoorziening van ongeveer $ 30k. Een aantrekkelijke korting van 50%”, legt IDTechEx uit. "Het is moeilijk voor te stellen hoe dergelijke steun levensvatbaar is voor een langere periode." Hoewel een jaarlijkse omzetstijging van 82% indrukwekkend klinkt, werd het totaal van 15.538 FCEV-verkopen overschaduwd door de 4,6 miljoen elektrische voertuigen op batterijen (BEV's) die in 2021 wereldwijd werden verkocht, en 1,9 miljoen plug-in hybride EV's (volgens de EV -Volumes-database) - die een stijging van 108% vertegenwoordigde ten opzichte van de 3,1 miljoen EV's die in 2020 werden verkocht. IDTechEx zegt dat het "hoofdprobleem" voor FCEV's niet de slechte infrastructuur voor het tanken van waterstof of brandstofceltechnologie is, maar de "hoge uitstoot en kosten van de waterstof zelf". "Groene waterstof wordt nog niet in grote hoeveelheden geproduceerd en wanneer het wordt geproduceerd, is het relatief duur", zegt de analist, erop wijzend dat ongeveer 95% van alle H2 wordt gegenereerd uit onverminderde fossiele brandstoffen (dwz grijs). “Toyota geeft de nieuwe Mirai een brandstofverbruik van 0,86 kg H2/100km, dus rijdend op grijze H2 stoot de Mirai ongeveer 94g CO2/km uit, terwijl de NEXO (1kg H2/100km) ongeveer 109g CO2/km uitstoot. Deze cijfers zijn slechts een marginale verbetering ten opzichte van de CO2-uitstoot van moderne verbrandingsmotoren... om echt 'groen' te zijn, hebben brandstofcelvoertuigen groene H2 nodig. “Het is een moedige regering die zich inzet voor grote overheidsuitgaven om de aankoop van brandstofcelvoertuigen te ondersteunen met de belofte dat op een dag de brandstof beschikbaar zal zijn om ze emissiearm te maken... er zijn aanzienlijke productie- en distributie-uitdagingen die moeten worden overwonnen om H2 een kosteneffectieve emissievrije autobrandstof.” De statistieken van IDTechEx zijn afkomstig uit het nieuwe rapport van 413 pagina's, Fuel Cell Electric Vehicles 2022-2042. Recharge heeft uitgebreid geschreven over waarom brandstofcelauto's "dom" zijn - klik hier voor de volledige analyse. Laatst gewijzigd door Micele : 4 juli 2022 om 09:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Waterstof booming business.
Tankstations schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook total zal ze bij zijn laadpalen zetten. Of in de plaats zetten. https://www.waterstofnet.eu/nl/overz...ations-benelux
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 4 juli 2022 om 09:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Overal fabrieken.
Amerikaans bedrijf pompt 300 miljoen euro in groene ... https://www.waterstofnet.eu › nieuws Colruyt en VoltH2 bouwen waterstoffabriek in Terneuzen https://m.gva.be › cnt › dmf202110... Ineos investeert 2 miljard euro in waterstof en bouwt nieuwe ... https://m.gva.be › cnt › dmf202206... Opelsite verwelkomt twee nieuwe fabrieken: bedrijven ... https://www.made-in.be › zeebrugge... Zeebrugge maakt werk van waterstoffabriek - Made in https://www.change.inc › Energie Een nieuwe techniek voor waterstof haalt miljoenen op ... https://www.tno.nl › roadmaps › we... Wereldprimeur: pilotfabriek groene waterstof op zee | TNO https://www.hln.be › antwerpen › a... Amerikanen pompen miljoenen in groenewaterstoffabriek op ... Enz...
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Doelen voor waterstof in het Klimaatakkoord
In het Klimaatakkoord staan doelstellingen over de inzet van waterstof. Bijvoorbeeld: In 2025 kan er in Nederland ongeveer 75.000 ton waterstof geproduceerd worden uit water. Hiervoor is een elektrolysecapaciteit van 500 megawatt nodig. Dat is bijvoorbeeld genoeg om 600.000 waterstofauto’s een heel jaar te laten rijden. Het streven is om in 2025 ook 50 waterstoftankstations te hebben. In 2030 is de elektrolyse-capaciteit minimaal 6 keer zo hoog, namelijk 3 ?* 4 gigawatt, en rijden er 300.000 auto’s op waterstof. https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...meer-waterstof In olland
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.421
|
![]() Welk autobedrijf komt er het eerst in moeilijkheden?
Wat oude link, maar enkel Tesla heeft de minste kans om in de problemen te komen. Bovendien heeft Tesla de afgelopen kwartaals (na deze link augustus 2021) nog meer cash en zijn schulden eerder verder afgebouwd, of het gewoon verder geinvesteerd in nieuwe EV- en batterij-fabrieken of het ganse hernieuwbaar plaatje. De oude fossielen zitten daar nog volop in herstructuering en kunnen amper hun kort-/lang-lopende schulden afbouwen, en slepen fossiele ballast met zich mee. Ook de plug-in hybrides brengen hun geen geld in de lade. Wie het riskeert zijn gat extra te verbranden aan brandstofcelwagens doet maar. Ze waren veel eerder daar (einde 90ies) dan de moderne BEV (met Li-ion), en ze (Toyota, Hyundai) krijgen ze nog altijd niet aan de straatstenen kwijt (dat beetje toch), dus extra verliespost, want zelfs met 60% korting aangeboden en gratis tanken (vorige post). Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 4 juli 2022 om 15:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Stellantis zal zijn gat niet verbranden.
Momenteel wel wat te duur maar de subsidie kraan gaat volledig open. Tegen 2030 verwacht men al 600.000 waterstofauto’s.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 4 juli 2022 om 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() De machina.
Waterstof wagen haalt 1000 km met 6 kilo waterstof. 72 euro. Reeds 1000 pre orders. https://topgear.nl/autonieuws/hopium...000-kilometer/ Filmpje https://youtu.be/PUi162SWOhg
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 28 juli 2022 om 20:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.421
|
![]() Citaat:
En een hopeloze verspilling van zelfdzame grondstoffen en energie: https://ptx-hub.org/a-critical-case-...s-perspective/ Om 1 kg waterstof te maken en op druk te zetten heb je 66 kWh electriciteit nodig, dus dat mooi karretje heeft er 396 kWh doorgejaagd op 1000 km volgens die propaganda. Dan nemen we toch beter deze die er ~100 kWh doorjaagde op 1202 km, gemeten in de echte praktijk. Pakweg 4 maal meer windmolens en zonneparken zetten. Goe bezig. ![]() Reeds 1000 pre orders? Dat vlot niet echt hé, al ~2 jaar geleden werd dat prototype aangekondigd: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2022 om 21:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#469 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Rustig afwachten.
Laat iedereen zijn race maar rijden. Op 't einde zal de consument wel kiezen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.421
|
![]() Citaat:
Meer floppen kan niet. De consument heeft al gekozen. Die wacht niet op het einde. lol. Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2022 om 21:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.308
|
![]() Citaat:
Ja maar ge tankt hem in een paar minuten en daar gaat het om. Trouwens ik weet wel dat je daar veel elektriciteit voor nodig hebt, maar al wat je nutteloos aan het produceren bent op zonnige winderige dagen daar maak je waterstof mee en dan is het ook groen in elk geval veel groener dan uw in duitsland op bruinkool gestookte opgeladen tesla. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.308
|
![]() Citaat:
Een paar jaar geleden heb ik mij bewust een benzine gekocht omdat dat toen voor mij de beste optie was. En omdat er nog geen waterstof betaalbaar voorhanden was en dan bedoel ik zowel het voertuig als de waterstof stations. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waterstof zal pas "echt" haalbaar worden als men een energievriendelijke methode van opslag vind.
Want men kan wel lullen zoveel als we willen, maar de vinger in de zwerende wonde is en blijft "hoeveel echte energie is er gebruikt om een grootecovoetafdrukker blij te maken?" Ja, we kunnen momenteel nog smossen met energie, want we kunnen nog zeer veel fossiel gebruiken, en de kilowatturen van hernieuwbaar (zonne/kernenergie in eerste, tweede en derdehandsvorm dus) groeien gestaag aan. Maar uiteindelijk gaat de vraag zijn, is alle gezever en geknutsel en technologie in staat van meer energie te poduceren dan er nodig was om die capaciteit neer te zetten, in verhouding tot de vraag. En daar gaat waterstof als energiedrager momenteel nog zwaar uit de bocht.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Verspilde energie?
Is dat zoiets als 1 kw opwekken in een centrale om dan 100 km verder 1 watt te krijgen? het transport van energie gaat een flink deel verloren. De kosten hiervoor worden geraamd op 350 miljoen euro per jaar. Radar laat zien hoe huishoudens in Nederland hierdoor tientallen euro’s teveel betalen. Maandag 15 november in Radar, 20.30 uur op Nederland
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 29 juli 2022 om 06:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() EV wereld op instorten.
Grote beleggers dumpen hun aandelen. BYD-aandelen kelderen door angst dat Berkshire Hathaway van Warren Buffett zijn positie in de Chinese EV-maker zou kunnen dumpen. https://www.businessinsider.nl/byd-s...nese-ev-maker/ Heeft uiteraard te maken met de opkomst van waterstof. En synthetische brandstof.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Jullie schrijven steeds opnieuw dat bij het maken van waterstof er een aanzienlijk verlies is. Wat waar is. Maar bij transport van elektriciteit is dat er eveneens. Wat ook waar is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Grootordes van verlies....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.421
|
![]() Een filmpje over de zeer trage productie van een moderne brandstofcelwagen zoals een Toyota Mirai in 2020.
En alle zware "FCEV rommel" die nodig is. Zeer veel handwerk: Citaat:
Het is gewoon wat experimenteren wat ze nu al +30 jaar doen. De schijn wat hoog houden. Want er zijn er altijd nog die in sprookjes geloven. Politics.be toont dat aan. Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2022 om 09:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() De waterstofmarkt zou naar schatting momenteel $ 2,5 miljard groot zijn, maar zou volgens de voorspellingen in 2026 kunnen uitgroeien tot een markt van $ 13,8 miljard.
https://www.lynx.be › beurs-koersen Waterstof aandelen: de Anderzijds de stekker gaat er maximaal uit. Ook bij EV straks. Eerste Vlaamse steden nemen noodmaatregelen om energie te besparen: niet alle kantoren verwarmen, straatlampen uit en frisser douchen en zwemmen
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 30 juli 2022 om 09:25. |
![]() |
![]() |