Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2022, 14:14   #141
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Zou kunnen, maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt. Waar het om gaat is dat dat cordon sanitaire uiterst ondemocratisch is. En wie zijn die politieke partijen eigenlijk om te bepalen welke partijen wel of niet buitengesloten zouden moeten worden? Dit is iets wat het volk zou moeten bepalen....
Het volk besliste dat, via de door haar gekozen volksvertegenwoordigers.
Die beslissen finaal met wie er een coalitie komt en met wie niet.
En dan is het nogal wiedes dat zij een meerderheid vormen met partijen die ook democratisch zijn en niet met een racistenclub.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 14:19   #142
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

De klassieker : 'ik ben geen racist, maar... ' en dan voor het Blok stemmen.
Ik, Schoofzak, ben geen racist, maar ... als ze met hun poten op de zetels van bus of trein zitten, dan verwijt ik hen dat.

Ik, Schoofzak, ben geen racist, maar ... als ze met hun gepimpte auto's door mijn wijk scheuren, dan stoort me dat.

Ik, Schoofzak, ben geen racist, maar ... dat asielzoekers achterstallig kindergeld krijgen van bijna 100.000 euro, dan kookt mijn solidariteitsbloed.

Ik, Schoofzak, ben geen racist, maar ... als sommige ocmw's weigeren om te checken of bewoners van sociale woningen geen eigendom hebben in hun thuisland, dan begrijp ik dat niet.

...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 14:24   #143
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Beseft u dat zowel VB als NVA door velen aanzien worden als uiterst rechts ?

Terwijl geen van die partijen full extreem-rechts is.
De nva is centrum-rechts, en
het vb is voor bijvoorbeeld het sociaal beleid, bijna communistisch.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 14:39   #144
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het volk besliste dat, via de door haar gekozen volksvertegenwoordigers.
Die beslissen finaal met wie er een coalitie komt en met wie niet.
En dan is het nogal wiedes dat zij een meerderheid vormen met partijen die ook democratisch zijn en niet met een racistenclub.
Dus omdat volksvertegenwoordigers in 1992(!) beslisten niet met het Blok te willen samenwerken wordt een deel van het electoraat anno 2022 (dus dertig jaar later!) nog steeds buitenspel gezet? Dat u met droge ogen durft te beweren dat dit democratisch is is ronduit lachwekkend. U heeft blijkbaar geen idee wat democratie inhoud...

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 9 augustus 2022 om 14:41.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 14:40   #145
Miesjel
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik, Schoofzak, ben geen racist, maar ... als ze met hun poten op de zetels van bus of trein zitten, dan verwijt ik hen dat.

Ik, Schoofzak, ben geen racist, maar ... als ze met hun gepimpte auto's door mijn wijk scheuren, dan stoort me dat.

Ik, Schoofzak, ben geen racist, maar ... dat asielzoekers achterstallig kindergeld krijgen van bijna 100.000 euro, dan kookt mijn solidariteitsbloed.

Ik, Schoofzak, ben geen racist, maar ... als sommige ocmw's weigeren om te checken of bewoners van sociale woningen geen eigendom hebben in hun thuisland, dan begrijp ik dat niet.

...

Dat iedereen die voor het Vlaams Belang stemt een racist is in de visie van Pandareus, bewijst dat hij/zij niet weet wat racisme is. Het is al even dwaas als de bewering dat iedereen die op Vooruit stemt, er geen probleem mee heeft om zich te laten financieren door wapenleveranciers. (Agusta affaire)

Of:
Als Pandareus zegt dat je een racist bent, is dat niet zo erg, vind ik. Van hem/haar raakt me dat niet zo veel.
Miesjel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 14:46   #146
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miesjel Bekijk bericht
Uw voorwaarden om te geloven dat het Vlaams Belang zou mogen meeregeren, is niet hetzelfde gegeven als het feit dat het Vlaams Belang wil meeregeren, waarover het ging. Dat zijn twee verschillende zaken, die u opzettelijk door elkaar haalt. En daarmee bewijs je niet dat het Vlaams Belang niet wil meeregeren, waarover het ging.
Dertig jaar geleden smeet men hen in de schutkring omwille van hun racistische ideologie. Ze weten dus al 30 jaar lang wat ze moeten doen om aanvaardbaar te kunnen worden. Namelijk dat racisme laten vallen.
Aangezien ze dat al 30 jaar weglachen/ontkennen is het zonneklaar dat ze zich comfortabel voelen in die opgelegde oppositieplaats in het cordon. De conclusie ligt dan voor de hand dat zijn niet willen meeregeren.

Mee willen regeren vergt het laten vallen van racisme als ideologie.

Citaat:
Denk jij nu werkelijk dat jij het beter weet dan het Vlaams Belang zelf wat zij willen? Ik zei het al eerder. Uw haat verhindert blijkbaar uw logisch denken. Het is niet omdat je iets niet wil doen tegen onterecht opgelegde voorwaarden, dat je iets niet wil doen tout court, wat jij daarvan maakt.

Mijn bewering en die van het Vlaams Belang, dat zij wel willen meeregeren blijft staan. Net zoals de bewering dat elke redenatie die er vanuit gaat de het Vlaams Belang dit niet wil, foutief is.
Als ze volgens jou wel willen mee regeren, waarom gooit TVG dan die voornoemde racisten niet uit de partij ? Waarom kondigt hij dan niet aan dat de partij structureel afstand neemt van racisme ?

Blij dat je toegeeft, dat ik niet anders kan dan voor het Vlaams Belang te stemmen als ik met mijn stem het signaal wil geven aan de regering, dat ik een veel strenger vreemdelingenbeleid zou willen. Het geef mij geen goed gevoel en daar is het mij ook niet om te doen. Het is mij te doen om een strenger vreemdelingenbeleid. Als men al op voorhand zegt, dat dit toch niks uithaalt, dat ik er toch niks mee zal bereiken, zoals jij ook doet, dan is dat voor mij een reden te meer om nooit te stemmen voor partijen die openlijk zeggen dat wat ik graag zou willen, er niet toe doet voor hen.

Citaat:
Neen dat is niet zo. Ikzelf ben daar het levende bewijs van. Waarom denk je dat eigenlijk? Ik heb je toch gezegd waarom ik dat doe? Omdat de andere partijen mij geen andere keuzemogelijkheid laten. En je zegt zelf dat ik dan goed zit met mijn keuze voor het Vlaams Belang. Hoe kan mij dit dan een racist maken? Omdat jij het zegt? Ik denk omdat jouw haat te groot is om nog logisch te kunnen redeneren. Ik sta evenwel wel open voor andere mogelijke verklaringen natuurlijk. Maar ik zie ze niet.
Is dit racisme ?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...xewrA&usqp=CAU

Citaat:
Volgens mij is er slechts sprake van racisme, wanneer men in zijn oordeel over zijn medemens, diens zogenaamde ras als criterium laat meetellen. Niet omdat je stemt op het Vlaams Belang om zo het signaal te geven aan de regering, dat je een veel strenger vreemdelingenbeleid zou willen, wat jij daar van maakt.
Is hier sprake van enige selectiviteit ?

Citaat:
Het gaat niet over het gedachtegoed van het Vlaams Belang. Ik ben dat gedachtengoed ook niet genegen. Het gaat over de wil van de kiezer inzake het vreemdelingenbeleid. Liever afstevenen op het einde van ons land zoals Rousseau orakelt, dan tegemoet komen aan de wil van de kiezer? Hoe ondemocratisch kan je zijn als partij?
Er is geen enkele reden om een smoes te hanteren waarom je op het VB wil stemmen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Maar stemmen op een éénthema-partij die 100% draait rond de strijd tegen de makak, en dan beweren dat hun gedachtegoed je niet genegen is, vormt een heeel moeilijke spagaat.
Oud 9 augustus 2022, 14:52   #147
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 augustus 2022 om 14:53.
Oud 9 augustus 2022, 14:53   #148
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. De N-VA die ontstond in 2001 heeft nooit de tekst van het Cordon Sanitaire ondertekend. Maar dit geheel terzijde.
Ja, dat klassiekertje ken ik.
Het zal waarschijnlijk een andere Geert Bourgeois zijn die het cordon herbevestigde vanuit de VU dan de Geert Bourgeois die het voortzette vanuit N-VA ?
Was partijleider voor het leven Bart DW niet duidelijk genoeg toen hij elke samenwerking met die bende uitsloot, en er zelfs zijn eigen politiek lot aan heeft verbonden ?
Was hij niet duidelijk toen hij enkele rebellen in 2005 die het toch wilden forceren uit de partij smeet ?
Wat gaat men nog uitvinden ? Dat Vooruit het cordon niet ondertekende omdat ze toen nog SPA noemden ?
Oud 9 augustus 2022, 14:56   #149
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maar godsdienstwaanzinnigen moeten niet in een cordon, want er is niets verkeerd met die waanzin. Ik zal verder in deze post verklaren waarom.

Maakt eerlijk gezegd niets uit, als de kiezer maar opschuift- wat hij ook doet, ben benieuwd voor 24.

Al uw partijvoorzitters en hun partijen samen vertegenwoordigen nog niet eens de helft van de kiezers meer. Ben benieuwd voor 24.

Blijf gerust roepen dat je in Vivaldi gelooft, zoals de mensen die in de onbevlekte ontvangenis geloven en de islam-kwibussen. Jullie, als dogmatici, hebben meer overeenkomsten dan je schijnt te beseffen.

Je lijkt te denken dat het VB zo een monumentale overwinning gaat boeken dat ze in hun eentje een regering gaan kunnen vormen ?
Oud 9 augustus 2022, 15:06   #150
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ook, en dat staat los van ras. Als het een rosse met sproeten is werkt dat even hard op mijn zenuwen.

Citaat:
Ik ook, en ook hier staat dat los van ras of kleurtje.
Of het nu een blanke marginaal met een petje op zijn kop is met zijn gepimpte VW Golf of een marginale Brownie speelt daarbij geen rol.

Citaat:
Het mijne ook. Onze politici hadden dus klote-wetgeving ineen gestoken en met geld gesmeten. Elk verband tussen jouw terechte klacht & racisme is onbestaande. Die wetgeving aanpassen is de boodschap.

Citaat:

...
Ik ook niet. Los van het feit dat het al bij al zeer weinig resultaten oplevert, is het een te verdedigen maatregel die past bij goed bestuur.
Maar ook hier weer : wat heeft dit met racisme te maken ?
Of dat OCMW dat onderzoek doet naar Mohammed in Marokko of naar Slobodan in Servië speelt geen rol. Die laatste is even blank als jij of ik.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 augustus 2022 om 15:07.
Oud 9 augustus 2022, 15:08   #151
Miesjel
Burger

Standaard

Citaat:
Ja, dat klassiekertje ken ik.
Het zal waarschijnlijk een andere Geert Bourgeois zijn die het cordon herbevestigde vanuit de VU dan de Geert Bourgeois die het voortzette vanuit N-VA ?
Was partijleider voor het leven Bart DW niet duidelijk genoeg toen hij elke samenwerking met die bende uitsloot, en er zelfs zijn eigen politiek lot aan heeft verbonden ?
Was hij niet duidelijk toen hij enkele rebellen in 2005 die het toch wilden forceren uit de partij smeet ?
Wat gaat men nog uitvinden ? Dat Vooruit het cordon niet ondertekende omdat ze toen nog SPA noemden ?
Geert Bourgeois doet al langer aan politiek dan de N-VA oud is. Dus is wat u zegt niet in tegenspraak met mijn bewering dat de N-VA het cordon nooit ondertekende.

Citaat:
In België werd in 1989 een cordon sanitaire tegen het Vlaams Blok in het leven geroepen door de overige Vlaamse partijen van dat ogenblik: CVP, SP, PVV, VU en Agalev. De extreemrechtse partij Vlaams Blok haalde toen bij de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen 17,17% van de stemmen. De term cordon sanitaire werd in de Belgische politiek geïntroduceerd door de onderzoeksjournalist Hugo Gijsels.

Het protocol dat werd afgesloten op 10 mei 1989 op voorstel van Agalev-partijsecretaris Jos Geysels hield echter maar een paar weken stand. Op 26 juni blies VU-voorzitter Jaak Gabriëls het protocol op, waarna ook PVV en CVP zich niet meer gebonden achtten. In de aanloop van de parlementsverkiezingen van 1991 faalde wederom een poging om het protocol nieuw leven in te blazen.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cordon_sanitaire

Laatst gewijzigd door Miesjel : 9 augustus 2022 om 15:08.
Oud 9 augustus 2022, 15:09   #152
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je lijkt te denken dat het VB zo een monumentale overwinning gaat boeken dat ze in hun eentje een regering gaan kunnen vormen ?
Nah, ernstig blijven hé.

Maar dat N-VA- op voorwaarde dat ze federaal in het cordon blijven, en VB nog wel wat gaan groeien staat buiten kijf.

Denk je misschien dat de kiezer Vivaldi positief gezind is?
Oud 9 augustus 2022, 15:09   #153
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Terwijl geen van die partijen full extreem-rechts is.
De nva is centrum-rechts, en
het vb is voor bijvoorbeeld het sociaal beleid, bijna communistisch.
Neen Schoof...
"eigen dop eerst" en "uw pensioen zit in de pocket van Mohammed" is géén links programma maar gewoon het kenmerkende racisme van een extreem-rechtse partij.
Oud 9 augustus 2022, 15:13   #154
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Dus omdat volksvertegenwoordigers in 1992(!) beslisten niet met het Blok te willen samenwerken wordt een deel van het electoraat anno 2022 (dus dertig jaar later!) nog steeds buitenspel gezet? Dat u met droge ogen durft te beweren dat dit democratisch is is ronduit lachwekkend. U heeft blijkbaar geen idee wat democratie inhoud...
Twee fouten...

Dat die beslissing die onze volksvertegenwoordigers in 1992 namen in het jaar 2022 nog steeds bestaat is gewoon het logisch gevolg van hun keuze en overtuiging die nog steeds dezelfde is. (logisch, aangezien het VB totaal niet evolueerde...)

Tweede fout : geen enkele kiezer staat buitenspel, het VB krijgt haar zetelaantal volgens dezelfde methodiek als de andere partijen.
Oud 9 augustus 2022, 15:16   #155
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geert Bourgeois doet al langer aan politiek dan de N-VA oud is. Dus is wat u zegt niet in tegenspraak met mijn bewering dat de N-VA het cordon nooit ondertekende.
Of iemand dat fysiek ondertekende is dan ook volkomen bijkomstig. Die partij bewijst alle dagen dat zij met volle overtuiging het cordon genegen is. Net zoals de andere Vlaamse partijen trouwens.
Oud 9 augustus 2022, 15:18   #156
Miesjel
Burger

Standaard

Citaat:
Dertig jaar geleden smeet men hen in de schutkring omwille van hun racistische ideologie. Ze weten dus al 30 jaar lang wat ze moeten doen om aanvaardbaar te kunnen worden. Namelijk dat racisme laten vallen.
Aangezien ze dat al 30 jaar weglachen/ontkennen is het zonneklaar dat ze zich comfortabel voelen in die opgelegde oppositieplaats in het cordon. De conclusie ligt dan voor de hand dat zijn niet willen meeregeren.

Mee willen regeren vergt het laten vallen van racisme als ideologie.

Als ze volgens jou wel willen mee regeren, waarom gooit TVG dan die voornoemde racisten niet uit de partij ? Waarom kondigt hij dan niet aan dat de partij structureel afstand neemt van racisme ?

Is dit racisme ?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...xewrA&usqp=CAU

Is hier sprake van enige selectiviteit ?

Er is geen enkele reden om een smoes te hanteren waarom je op het VB wil stemmen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Maar stemmen op een éénthema-partij die 100% draait rond de strijd tegen de makak, en dan beweren dat hun gedachtegoed je niet genegen is, vormt een heeel moeilijke spagaat.

Als Het Vlaams Belang en sommigen van hun mandatarissen racistische daden stellen,...

... wie of wat houdt u of iemand anders dan tegen, om officieel klacht in te dienen, zodat zij ook vervolgd kunnen worden daarvoor. Bij mijn weten is racisme streng verboden in ons land. En naar mijn inzien, benoem jij zaken als 'racistisch' zonder dat deze dat zijn.

Mijn redenen om voor Het Vlaams Belang te stemmen, maken van mij geen racist. Ga het maar vragen in het politiekantoor.

Doe je burgerplicht, als je de ballen hebt, ipv op dit forum mensen valselijk te beschuldigen van criminele feiten. Wie denk je wel dat je bent?

Laatst gewijzigd door Miesjel : 9 augustus 2022 om 15:22.
Oud 9 augustus 2022, 15:23   #157
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Het Vlaams Belang en sommigen van hun mandatarissen racistische daden stellen,...

... wie of wat houdt u of iemand anders dan tegen, om officieel klacht in te dienen, zodat zij ook vervolgd kunnen worden daarvoor. Bij mijn weten is racisme streng verboden in ons land. En naar mijn inzien, benoem jij zaken racistisch zonder dat deze dat zijn.
Dus de 3 voorbeelden die ik geef van racistische partijpropaganda bij het VB zijn dat volgens jou niet ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 augustus 2022 om 15:23.
Oud 9 augustus 2022, 15:25   #158
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

... wie of wat houdt u of iemand anders dan tegen, om officieel klacht in te dienen, zodat zij ook vervolgd kunnen worden daarvoor. Bij mijn weten is racisme streng verboden in ons land. En naar mijn inzien, benoem jij zaken als 'racistisch' zonder dat deze dat zijn.

Mijn redenen om voor Het Vlaams Belang te stemmen, maken van mij geen racist. Ga het maar vragen in het politiekantoor.

Doe je burgerplicht, als je de ballen hebt, ipv op dit forum mensen valselijk te beschuldigen van criminele feiten. Wie denk je wel dat je bent?
Rustig maar...
Dit gaat niet over één persoon maar is generiek.
Oud 9 augustus 2022, 15:25   #159
Miesjel
Burger

Standaard

Citaat:
Of iemand dat fysiek ondertekende is dan ook volkomen bijkomstig. Die partij bewijst alle dagen dat zij met volle overtuiging het cordon genegen is. Net zoals de andere Vlaamse partijen trouwens.
U mag dat bijkomstig noemen als u dat wil.

Maar als ik zeg dat de N-VA het protocol nooit ondertekende, moet jij niet doen alsof dan anders is. En dat heb je weldegelijk gedaan. Ik heb zo'n beetje mijn idee over mensen die hun gelijk willen halen met leugens, valse beschuldigingen en beledigingen. Wat is er mis met argumenteren?
Oud 9 augustus 2022, 15:27   #160
Miesjel
Burger

Standaard

Citaat:
Rustig maar...
Dit gaat niet over één persoon maar is generiek.
Waarom dan geen klacht? Racisme is toch verboden in ons land.

U beschuldigt mij van strafbare criminele feiten zoals racisme er één is en als ik u daarop wijs, zegt u: "Rustig maar,..."

Vind je nu zelf niet dat je over een lijn stapt? Zou u rustige blijven als men u in het openbaar van racisme beschuldigd op onjuiste gronden?

Laatst gewijzigd door Miesjel : 9 augustus 2022 om 15:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be