Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2022, 10:03   #41
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vriend van mij reed ene achter in z'n gat die gestopt was om af te draaien.
Daar pinkers een optie waren bij de aanschaf van z'n wagen ...

Vriend heeft het proces gewonnen.
Iemand die plots stopt zonder reden, is geen voorziene hindernis.
Dat zal van de omstandigheden afhangen, maw bruusk stoppen of normaal vertragen.
Daarom heb ik een dashcam.
Oud 18 augustus 2022, 10:05   #42
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Klikpedalen zijn van doen omdat je dan veel beter je kracht kan verdelen over je pedaalslag tiens. Zonder klikpedaal kan je alleen neerwaarts kracht zetten, met klikpedaal trek je ook.

Maar goed, ik ga geen tijd meer verdoen aan mensen die alleen met een auto rijden en blind zijn voor andere weggebruikers
ik rijd ook met de velo, ge zet uw tippen op uw trappers he , en ge duwt met den enen en dan met den anderen.

Als ik ineens moet stoppen kan ik stoppen of van mijn velo springen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2022, 10:05   #43
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waar doe ik klikpedalen af als onzin? Ik schrijf dat ik er geen snelheids/vermogensvoordeel mee haal, alleen een veiligheidsvoordeel. (en dat is geen onzin, mijn eigen veiligheid)

Ik herhaal. Ik rij niet met een racefiets.

Blijkbaar in tegenstelling met U, waarbij de fietscomputer in realtime de hele reutemeteut aan informatie op de cloud moet dumpen zodanig uw medewielrenners zich kunnen vergapen aan uw ultime prestaties.
Het staat hier gewoon zwart op wit. Ik zeg dat klikpedalen van doen zijn voor een betere krachtoverbrengen en jij antwoord daar doodleuk op met onzin een paar berichten terug. Uw eigen woorden ontkennen, waar slaat dat nog op zeg.

Vervolgens gaat u nu nog beginnen stellen dat ik een gps heb zodat mederenners zich zouden vergapen aan mijn prestaties. Vanwaar komt die stelling plots? Ik gebruik die data om mijn eigen conditie te kunnen opvolgen en om te zien wat voor trainingen mij helpen om beter te worden. Ik rij namelijk elk jaar een paar zware gran fondo's en dan is een goed trainingsschema wel belangrijk ja. Dat heeft niets met, maar dan ook niets met anderen te maken. Uw veronderstellingen zijn gewoon intriest.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2022, 10:08   #44
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat zal van de omstandigheden afhangen, maw bruusk stoppen of normaal vertragen.
Daarom heb ik een dashcam.
Meestal komt het vooral neer op wie de beste advocaat heeft in zo een gevallen.
Oud 18 augustus 2022, 10:16   #45
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het staat hier gewoon zwart op wit. Ik zeg dat klikpedalen van doen zijn voor een betere krachtoverbrengen en jij antwoord daar doodleuk op met onzin een paar berichten terug. Uw eigen woorden ontkennen, waar slaat dat nog op zeg.

Vervolgens gaat u nu nog beginnen stellen dat ik een gps heb zodat mederenners zich zouden vergapen aan mijn prestaties. Vanwaar komt die stelling plots? Ik gebruik die data om mijn eigen conditie te kunnen opvolgen en om te zien wat voor trainingen mij helpen om beter te worden. Ik rij namelijk elk jaar een paar zware gran fondo's en dan is een goed trainingsschema wel belangrijk ja. Dat heeft niets met, maar dan ook niets met anderen te maken. Uw veronderstellingen zijn gewoon intriest.
Je bent misschien een van die uitzonderingen die zich wel aan de regels houd.

Maar ik moet wel zeggen heb jaren in de buurt van een jaagpad gewoond , en zit regelmatig zelf op de fiets in het bos en veld, en soms rijden er toch echt wel regelrechte eikels rond. Ik kan het niet anders noemen.

Allee iedereen mag iets organiseren he, maar dan organiseren ze MTB tochten in t weekend, gevolg heelder bendes achter mekaar alles geven, rijden gelijk zot en de recreatieve fietser en wandelaar die daar dan toevallig ook passeert of die zondagmorgen zijn wandelingske doet kan om de 5 minuten springen voor zijn leven.

Ge begrijpt ook wel dat dat negatief overkomt bij de gewone recreatieve fietser of wandelaar.
Oud 18 augustus 2022, 10:30   #46
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Je bent misschien een van die uitzonderingen die zich wel aan de regels houd.

Maar ik moet wel zeggen heb jaren in de buurt van een jaagpad gewoond , en zit regelmatig zelf op de fiets in het bos en veld, en soms rijden er toch echt wel regelrechte eikels rond. Ik kan het niet anders noemen.

Allee iedereen mag iets organiseren he, maar dan organiseren ze MTB tochten in t weekend, gevolg heelder bendes achter mekaar alles geven, rijden gelijk zot en de recreatieve fietser en wandelaar die daar dan toevallig ook passeert of die zondagmorgen zijn wandelingske doet kan om de 5 minuten springen voor zijn leven.

Ge begrijpt ook wel dat dat negatief overkomt bij de gewone recreatieve fietser of wandelaar.
Als je met meer dan 15 bent in groep dan rij je wat mij betreft beter met een volgwagen en dan neem je de rijweg. Dan blijf je ook best weg van jaagpaden en zo want het is nu eenmaal zo dat je in groep veel sneller kan fietsen zonder echt veel moeite te doen en dan heb je niets te zoeken op een weg waar gezinnen zitten.

Nu, als er door de plaatselijke wielerclub ergens een cyclo georganiseerd wordt dan zal daar inderdaad heel veel passage van wielrenners zijn. Dat kan die dag een beetje ambetant zijn voor andere weggebruikers maar een beetje begrip zou al veel oplossen dan. Helaas blijkt dat moeilijker en moeilijker te worden...
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 18 augustus 2022, 12:07   #47
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je met meer dan 15 bent in groep dan rij je wat mij betreft beter met een volgwagen en dan neem je de rijweg. Dan blijf je ook best weg van jaagpaden en zo want het is nu eenmaal zo dat je in groep veel sneller kan fietsen zonder echt veel moeite te doen en dan heb je niets te zoeken op een weg waar gezinnen zitten.

Nu, als er door de plaatselijke wielerclub ergens een cyclo georganiseerd wordt dan zal daar inderdaad heel veel passage van wielrenners zijn. Dat kan die dag een beetje ambetant zijn voor andere weggebruikers maar een beetje begrip zou al veel oplossen dan. Helaas blijkt dat moeilijker en moeilijker te worden...
Ik laat die mannen doorgaans passeren als ik ze hoor komen. Maar soms zijn ze daar ineens he, en ik spreek hier over dreven, met putten keien en dat soort shit, waar dus ook wandelaars lopen al dan niet met hond. Die hebben dat ook niet altijd door dat er daar 5 of 6 man komen afgejakkert zeker niet als ze gewoon zijn dat er daar normaal gezien nauwelijks iemand komt. Er zijn weggeskes bij die nauwelijks breed genoeg zijn .
Oud 18 augustus 2022, 15:08   #48
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als je met meer dan 15 bent in groep dan rij je wat mij betreft beter met een volgwagen en dan neem je de rijweg.
Dan blijf je ook best weg van jaagpaden en zo want het is nu eenmaal zo dat je in groep veel sneller kan fietsen zonder echt veel moeite te doen en dan heb je niets te zoeken op een weg waar gezinnen zitten.
Dus met 14 "high end" Wielerenthousiasten is het geen enkel probleem om tegen 45km/u over een jaagpad te razen.

Citaat:
Als dat goed geadverteerd wordt, is dat alleen een probleem voor mensen die het niet begrepen hebben.
Oud 18 augustus 2022, 15:12   #49
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus met 14 "high end" Wielerenthousiasten is het geen enkel probleem om tegen 45km/u over een jaagpad te razen.
Ah man, vanaf 15 mag je op de weg rijden en hoef je het fietspad niet te gebruiken. Daarom gebruik ik dat getal. Als jij wil onnozel doen en beginnen zwetsen over 14 of 13 of 12, doe gerust, maar t zal zonder mij zijn. En uiteraard is het niet ok om tegen 45 over een jaagpad te razen want de maximum snelheid op een jaagpad is 30 per uur.

Laatst gewijzigd door fox : 18 augustus 2022 om 15:13.
Oud 18 augustus 2022, 15:15   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie het al. Een "enter" gemist.

Ja, die extra kracht met klikpedalen is onzin voor mij, door mijn ligpositie en toepassing. Ik heb die extra kracht dan ook niet nodig. Ik heb geen behoefte aan supersportprestaties voor mijn goestingskes.
Dat U daar wel wil van genieten, ga ervoor. Zolang ge niet in mijn nek gevlogen komt, is het geen probleem voor me.

Citaat:
Vanwaar komt die stelling plots? Ik gebruik die data om mijn eigen conditie te kunnen opvolgen en om te zien wat voor trainingen mij helpen om beter te worden. Vervolgens gaat u nu nog beginnen stellen dat ik een gps heb zodat mederenners zich zouden vergapen aan mijn prestaties.
Oh, mijn veronderstelling komt van ervaring met enkele "hardcore" wielersport amateurs die zich amuseerden op kermiskoersen. En nu Zwiften. geniaal eigenlijk, doping nemen om beter te presteren voor een breedbeeldTV en camera.

Citaat:
Ik rij namelijk elk jaar een paar zware gran fondo's en dan is een goed trainingsschema wel belangrijk ja. Dat heeft niets met, maar dan ook niets met anderen te maken. Uw veronderstellingen zijn gewoon intriest.
Mijn ervaringen met kiesvee en wieleramateurs zijn dan ook intriest.
Oud 18 augustus 2022, 15:17   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah man, vanaf 15 mag je op de weg rijden en hoef je het fietspad niet te gebruiken. Daarom gebruik ik dat getal.
Niet zonder volgwagen.
Citaat:
Als jij wil onnozel doen en beginnen zwetsen over 14 of 13 of 12, doe gerust, maar t zal zonder mij zijn.
ja hoor.
Citaat:
En uiteraard is het niet ok om tegen 45 over een jaagpad te razen want de maximum snelheid op een jaagpad is 30 per uur.
Ik heb de indruk dat u niet veel jaagpaden rijd.
Oud 18 augustus 2022, 15:39   #52
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet zonder volgwagen.
Jawel. Tussen 15 en 50 mag het wel degelijk zonder volgwagen. Je hebt je mond vol van de verkeersregels maar blijkbaar ken je ze zelf niet zo goed.

Citaat:
Ik heb de indruk dat u niet veel jaagpaden rijd.

Enkel als tussenstuk om drukke wegen te vermijden omdat ik daar niet graag fiets en omdat ik weet dat ik zonder tegenwind altijd dik boven de 30 zou zitten. Dus nee, ik gebruik die niet vaak. Maar het is niet omdat ik ze niet vaak gebruik dat ik de regels omtrent het gebruik ervan niet ken. Uw opmerking is dan ook vrij bizar te noemen.
Oud 18 augustus 2022, 15:48   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet zonder volgwagen.
Ik ben al lang geen frequente fietser meer maar ik weet uit het verleden wel dat wegkapiteins/volgwagens pas verplicht zijn vanaf 50 fietsers.

Tussen 15 en 50 fietsers mag het.

Of wie weet is het al veranderd ff loeren en plakken, het is nog ~hetzelfde:

Citaat:
Artikel 43bis. Fietsers in groep

43bis.1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis.2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

43bis.2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.

43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.

43bis.3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".

2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.

43bis.4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.

43bis.5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.

Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.
A51
De Minister van Verkeerswezen bepaalt de minimum afmetingen van deze signalisatie.

https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#erqrgxg892
@fox was me voor met al dat gegoogel.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 augustus 2022 om 15:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2022, 16:25   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel. Tussen 15 en 50 mag het wel degelijk zonder volgwagen. Je hebt je mond vol van de verkeersregels maar blijkbaar ken je ze zelf niet zo goed.
Ok, een roedel van 49 wieleramateurs mag dus zonder volgwagen op de rijweg rijden.
Dat maakt het allemaal beter voor iedereen.
Citaat:
Enkel als tussenstuk om drukke wegen te vermijden omdat ik daar niet graag fiets en omdat ik weet dat ik zonder tegenwind altijd dik boven de 30 zou zitten.
Bedankt om iedereen die geen Eddy Merckx incarnatie is gelijk te geven.
Citaat:
Dus nee, ik gebruik die niet vaak. Maar het is niet omdat ik ze niet vaak gebruik dat ik de regels omtrent het gebruik ervan niet ken.
Ik gebruikte ze tot recentelijk weekdagelijks.
Zowat iedereen met een racestuur of speedelek trok zich geen kloten aan van die 30km/u
Citaat:
Uw opmerking is dan ook vrij bizar te noemen.
Dat mag u vinden.
Oud 18 augustus 2022, 16:31   #55
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, een roedel van 49 wieleramateurs mag dus zonder volgwagen op de rijweg rijden.
Dat maakt het allemaal beter voor iedereen.
Ja dat mag. Ik maak de regels niet, ik ken ze alleen. In tegenstelling tot u

Citaat:
Bedankt om iedereen die geen Eddy Merckx incarnatie is gelijk te geven.
In wat gelijk te geven? Dat ik mij niet op jaagpaden begeef omdat ik weet dat de max snelheid 30 is?

Citaat:
Ik gebruikte ze tot recentelijk weekdagelijks.
Zowat iedereen met een racestuur of speedelek trok zich geen kloten aan van die 30km/u
Dat doet niets af van de verkeersregels daaromtrent. Op de autostrade trekken er zich ook veel mensen niet veel aan van die max snelheid hé. Het is niet specifiek een fietser die zich niet aan de verkeersregels houdt, ook andere weggebruikers houden zich er niet aan. Dus niet nodig om enkel de fietser met de zonden van israel te overladen.

Laatst gewijzigd door fox : 18 augustus 2022 om 16:32.
Oud 18 augustus 2022, 16:45   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja dat mag. Ik maak de regels niet, ik ken ze alleen. In tegenstelling tot u
Net zoals u moet ik ze ook googlen, de wetgever verandert regelmatig wel iets.
Citaat:
In wat gelijk te geven? Dat ik mij niet op jaagpaden begeef omdat ik weet dat de max snelheid 30 is?
Yep. Het is duidelijk dat u uw fiets voornamelijk gebruikt om uw rondetijden te verbeteren, net zoals zovele van uw bloedbroeders (en de paar zusjes)
Citaat:
Dat doet niets af van de verkeersregels daaromtrent. Op de autostrade trekken er zich ook veel mensen niet veel aan van die max snelheid hé. Het is niet specifiek een fietser die zich niet aan de verkeersregels houdt, ook andere weggebruikers houden zich er niet aan. Dus niet nodig om enkel de fietser met de zonden van israel te overladen.
hey, iedereen overtreed wel eens een regel. Maar weinigen zo asociaal en doorgedreven als wielerterroristen.
De enige groep die ik op een soortgelijke hoogte zou zetten , zijn de deelsteppers/fietser die hun gehuurde voertuig gebruiken als hindernis/barricade/boobytrap. Maar die heb ik nog niet als individu gezien.

En ik overlaad mezelf echt met alle zondes. Ik rij te traag, ik stop te gemakkelijk, en blijf sereen liggen in mijn ligzetel op wielen als een automobilist op het fietspad staat te wachten.
Ik doe geen moeite om mijn Zwift ratings te verhogen, noch probeer ik mijn hartslag , aarsdruk en bloedsuikerspiegel digitaal perfect te krijgen.

Laatst gewijzigd door maddox : 18 augustus 2022 om 16:46.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2022, 17:28   #57
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Daar ben ik niet zo zeker van.
Voor de auto die achter mij rijdt ben ik een voorziene hindernis.
Er staan toch wel rare dingen in de wegcode over oranje lichten.

Als je kan stoppen (redelijkerwijze) dan moet je stoppen.

Oranje licht (in de wet staat 'geel licht') betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 250,-.

Maar je mag niet plotseling stoppen

https://letsel.info/kop-staartbotsing/

Deze situaties van onverwacht en onterecht stoppen doen zich ook voor bij plotseling stoppen voor een oranje of groen stoplicht

‘Plotseling’ en ‘redelijkerwijs’, wat is dat?
Oud 18 augustus 2022, 18:24   #58
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals u moet ik ze ook googlen, de wetgever verandert regelmatig wel iets.

Yep. Het is duidelijk dat u uw fiets voornamelijk gebruikt om uw rondetijden te verbeteren, net zoals zovele van uw bloedbroeders (en de paar zusjes)

hey, iedereen overtreed wel eens een regel. Maar weinigen zo asociaal en doorgedreven als wielerterroristen.
De enige groep die ik op een soortgelijke hoogte zou zetten , zijn de deelsteppers/fietser die hun gehuurde voertuig gebruiken als hindernis/barricade/boobytrap. Maar die heb ik nog niet als individu gezien.

En ik overlaad mezelf echt met alle zondes. Ik rij te traag, ik stop te gemakkelijk, en blijf sereen liggen in mijn ligzetel op wielen als een automobilist op het fietspad staat te wachten.
Ik doe geen moeite om mijn Zwift ratings te verhogen, noch probeer ik mijn hartslag , aarsdruk en bloedsuikerspiegel digitaal perfect te krijgen.
De miljoenen verkeersboetes voor automobilisten bewijzen het tegendeel van wat u claimt. Wekelijks maaien dronken bestuurders anderen van de baan. U mag dat minder erg vinden dan op het jaagpad 40 te rijden, maar dat is natuurlijk de waarheid geweld aandoen.

Laatst gewijzigd door fox : 18 augustus 2022 om 18:25.
Oud 18 augustus 2022, 18:43   #59
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De miljoenen verkeersboetes voor automobilisten bewijzen het tegendeel van wat u claimt. Wekelijks maaien dronken bestuurders anderen van de baan. U mag dat minder erg vinden dan op het jaagpad 40 te rijden, maar dat is natuurlijk de waarheid geweld aandoen.
Flitspalen en bermtoeristen en de drang naar gemakkelijk op te halen boetes vergelijken met nummerplaatloze roedels wielerterroristen, goed bezig.
Miljoenen wegkilometers vergelijken met de paar 1000 irritante asociale wannabe joop Zoetemelken per week, al dan niet in groep zoals bontkraaghyena's, geniaal gewoon.

Bent u nu gewoon bezig uwzelve beter te laten voelen door de opvallende figuren die extreem irritant het voor iedereen verkloten te vergoeilijken?

Of is gewoon reactie omdat ik uw beweringen zie als de zelfverheerlijking die ik ook zie bij kermiskoersers die denken dat ze beter/belangrijker zijn dan een politicus?

Terug naar de basis van dit topic.

Een automobilist rijd een fietser dood.
Als beiden op hadden gelet, en er van uit gingen dat de ander te lomp is om een rol WC papier veilig te gebruiken, dan hadden beiden hoffelijk geleken, en waren er geen slachtoffers te betreuren.
Oud 18 augustus 2022, 19:01   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er staan toch wel rare dingen in de wegcode over oranje lichten.

Als je kan stoppen (redelijkerwijze) dan moet je stoppen.

Oranje licht (in de wet staat 'geel licht') betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 250,-.
In de wegcode, dus verkeerswet, staat altijd oranjegeel licht.

Citaat:
Maar je mag niet plotseling stoppen

https://letsel.info/kop-staartbotsing/

Deze situaties van onverwacht en onterecht stoppen doen zich ook voor bij plotseling stoppen voor een oranje of groen stoplicht
‘Plotseling’ en ‘redelijkerwijs’, wat is dat?
Probleem met de taal? Dan krijg je eigenlijk geen rijbewijs.

Rare link trouwens, een oranje of groen stoplicht bestaat al niet in de wegcode.

Verkeerslichten zijn voor iedereen zichtbaar en dus voorzienbaar en voor oranjegeel licht kun je dus nooit plotseling stoppen, verkeerslichten staan daar om veiligheidsredenen maar vooral om het verkeer te regelen. (verkeerslichten bepalen geen voorrang) Dus ook bij groene pijl kan het zijn dat je moet stoppen voor een fietser of voetganger die ook groen heeft. (61.1.5°)

Citaat:
10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Citaat:
Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten

61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;

3° groen licht betekent dat het verkeerslicht mag voorbijgereden worden;

4° het rode licht, het vast oranjegeel licht en het groene licht mogen respectievelijk vervangen worden door één of meer rode, oranjegele of groene pijlen. Deze pijlen hebben dezelfde betekenis als de lichten maar het verbod of de toelating is beperkt tot de richtingen die door de pijlen aangegeven worden;

5° wanneer één of meer bijkomende lichten in de vorm van één of meer groene pijlen tegelijk met een rood licht of een oranjegeel licht branden, betekenen de pijlen dat alleen in de richtingen die door de pijlen worden aangeduid mag voortgereden worden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan de voetgangers;

6° wanneer de lichten de verlichte silhouet van een fiets voorstellen, gelden deze lichten slechts voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

7° Wanneer het groene, oranjegele of rode fietssilhouet omringd is door pijltjes betekent dit dat gelijktijdig groen, oranjegeel of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden uitsluitend voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden.

8° Wanneer de lichten het verlichte silhouet van een fiets en een voetganger voorstellen, gelden deze lichten uitsluitend voor fietsers, voor bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden en voor voetgangers.

9° wanneer een bijkomend oranjegeel knipperend licht met een fietssilhouet en met een oranjegele knipperende pijl tegelijk met een rood licht of een oranjegeel licht brandt, betekent dit dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen alleen in de richting die door de pijl wordt aangeduid mogen verder rijden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan voetgangers.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 augustus 2022 om 19:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be