Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2022, 06:45   #28701
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Volgend bericht vandaag in HLN trok de aandacht:
Britse kandidaat-premier trekt vriendschap met Frankrijk in twijfel - “Dit vormt een ernstig probleem”, reageert Macron
26 aug 2022
Emmanuel Macron heeft gesuggereerd dat Frankrijk en Groot-Brittannië op
“ernstige problemen” kunnen afstevenen, nadat Liz Truss op de voorlaatste
Conservatieve leiderschapsbijeenkomst had gezegd dat “het nog te bezien valt”
of de Franse president “vriend of vijand” is.

(...)
Wordt naar alle waarschijnlijkheid eerste minister ...
De geschiedenis herhaalt zich tussen Frankrijk en Engeland en ook van het Russische leger.

citaat NHD

Het is een gruweldaad in de zee van ellende die Noord-Holland in 1799 overspoelt. Vier jaar eerder is stadhouder Willem V verdreven naar Engeland en is de Bataafse Republiek uitgeroepen. Naar het voorbeeld van Frankrijk en met een grote vinger in de pap voor de Fransen. Die leiden zelfs het leger van de republiek, die eigenlijk niet meer dan een vazalstaat is.

Het zit de andere grote Europese mogendheden niet lekker dat de revolutionaire Fransen met een opmars bezig zijn. Daarom beramen de Britten een plan: de Fransen moeten uit Nederland worden verdreven, de macht van de Oranjes moet worden hersteld.

De Noord-Hollandse kust is het ideale gebied om binnen te vallen. Op 27 augustus 1799 landen 7000 Britten tussen Huisduinen en Groote Keeten.

De troepenmacht zal later versterkt worden door Russen en uitgroeien tot een leger van zo’n 40.000 man. Net zo groot als het leger van de tegenstander, dat van de Fransen en Bataafse Republiek. Dat staat al paraat als de Britten binnenvallen, want er is al enige tijd sprake van dreiging.

Het is een relatief korte, maar ingrijpende oorlog met grote verliezen onder de militairen en onnoemelijk veel leed onder de burgerbevolking. Maar wat weten de nazaten van die burgers er eigenlijk van? Weinig, ervaart de Hilversumse auteur Bob Latten. „Het is een relatief onbekende geschiedenis.”

Zijn boek ’Invasie 1799 - Onheil over Noord-Holland’ blaast het stof van die toch wat vergeten historie. Latten schreef het, geholpen door Rob Janssen die het nodige onderzoek deed en John Grooteman uit Bergen, dé kenner van de bewuste oorlog.

De aanpak is apart. De oorlog, die tot 6 oktober 1799 zou duren, wordt van dag tot dag en soms zelfs van uur tot uur gevolgd, gezien door de ogen van militairen van de verschillende partijen. Of door burgers in het door oorlog geteisterde gebied. Het maakt alsof je er als lezer bij bent. „Ik wilde geen boek maken waar de cijfers uitrollen. Ik wilde dat de lezer geboeid zou blijven lezen. Alle feiten kloppen, laat dat duidelijk zijn. Maar met alle verzamelde gegevens uit bronnen als ooggetuigenverslagen, dagboeken, memoires en oude kranten heb ik de personages geboetseerd. Om het toegankelijker en persoonlijker te maken.”

Zoals de Rus David Horvitz die erbij staat als de woeste Sasjka het jongetje in de deuropening doodsteekt. Dat de Rus doordraait is - hoe gruwelijk zijn daad ook is - wel enigszins voorstelbaar. „De Russen waren kanonnenvlees, voetvegen van de Britten. Ze moesten zich maar zien te redden.”

Eigenlijk is het bij de Russen al een janboel als ze na een lange zeereis voet aan land zetten in Den Helder, de belangrijkste oorlogshaven van de republiek, blijkt uit de aantekeningen van Horvitz. Ze zijn moe en vies, lijken op een voddenleger, schrijft hij in zijn imaginaire dagboek.

„Waar waren de trotse mannen van voor het vertrek gebleven? Ik was een van hen en ik schaamde mij, zeker toen ik later hoorde dat een Britse officier had gezien dat sommigen van ons, onderweg aan boord, ongedierte van elkaars uniformen plukten en dat, zonder enige beschaamdheid, in hun mond staken en opaten.”

De hongerige Russen plunderen bij de bevolking, maar ook de andere partijen weten wat dat betreft van wanten. Het gaat er grof aan toe. Vee, geld en voedingsmiddelen worden opgeëist, huizen branden af.

En er vallen dodelijke slachtoffers onder de burgers. Zelfs op de laatste oorlogsdag nog, als de Brits-Russische troepen zijn opgerukt tot aan Castricum en daar een enorme veldslag woedt. De veertienjarige Neeltje wordt door een kelderraam in haar huis doodgeschoten door een Rus, die denkt dat er verscholen Fransen zitten.

De Britten en Russen verliezen de oorlog. De Frans-Bataafse troepen maken handig gebruik van inundaties, ze zetten grote delen van het land onder water. Dat bemoeilijkt het oprukken van de indringers.

https://digitalekrant.noordhollandsd...n#/pages/38-39

Laatst gewijzigd door cato : 27 augustus 2022 om 06:46.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 07:44   #28702
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Britse kandidaat-premier trekt vriendschap met Frankrijk in twijfel - “Dit vormt een ernstig probleem”, reageert Macron
26 aug 2022

(...)
Niet al te verstandig van haar. Ze wil waarschijnlijk zich een imago aanmeten van harde tante waar Frankrijk rekening moet met houden en dan nog had ze het diplomatischer kunnen geven. Op zijn minst een "faux pas". Frankrijk en England hebben elkaar nodig en zijn praktisch buren.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 13:12   #28703
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
je misbruikt het wel consequent als drogreden.
door uw privéleven kent gij het hele oostblok blijkbaar door en door

als je ze opzoekt en je hebt geen gesprekken over dode familieleden, verjaagde mensen, kapotgeschoten en beroofde eigendommen, uiteengerukte families, ... als gevolg vd Russische inval, dan ben je aan het liegen
Dus enkel de slachtoffers van de Russen mogen praten, wie het slachtoffer werd van het verachtelijke door het Westen aan de macht gebrachte regime (de overgrote meerderheid), moet zwijgen?

De families zijn uiteengerukt omdat Zelensky mannen verplicht naar het front stuurt.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 13:14   #28704
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je kan hier bij ons met duizenden Oekraïeners praten, die daar nog zeer onlangs waren.

Dat zegt meer dan was vage verhalen over gestuurde babbels in Moldavië.
Wel, ik heb met heel wat van hen gebabbeld, toen ze massaal de trein namen enkele maanden geleden. Ook toen een veel genuanceerder beeld dan wat je in de pers te horen krijgt. Ik vraag me soms af waar ze die fanatieke regime pionnen halen, daar moet een systeem voor bestaan.
Oud 27 augustus 2022, 13:16   #28705
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Deze draad gaat al jaren voort, en mensen vragen dikwijls af waarom mensen in een verafgelegen land als België geïnteresseerd zouden moeten zijn in Oekraïne. Wie de gasfactuur in de bus krijgt beseft plots het belang van deze jarenlange discussies, "een kroniek van een aangekondigde dood".
Oud 27 augustus 2022, 13:19   #28706
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
Liz Truss beschouwt Schotland zelfs als een te negeren gebied. Anyway de Britten zijn geen vrienden van de EU, laat ze maar een tradewar beginnen over het Noord-Ierland protocol, uiteindelijk trekt het kortste blok toch aan het kortste eind.

Inflatie in het VK is dit jaar al boven de 18%!. Schadenfreide.
Eigenlijk blij dat de fanatieke Liz Truss aan de macht komt. Hopelijk gaan er bij meer mensen de ogen open over het fanatieke neoliberale keurslijf waarin we gedwongen worden, en de zeer destructieve westerse buitenlandse politiek.
Oud 27 augustus 2022, 13:22   #28707
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en bestaat daar een kaart van ? en zit ru nu binnen die kaart te vechten ?

ik heb zo de indruk dat er 100de n kaarten bestaan, een taalgrens zoals in belgie hebben we toch niet
https://www.google.com/search?q=ukra...W_enBE961BE961
Er bestaan inderdaad verschillende interpretaties, er zijn inderdaad verschillende lijnen mogelijk, die evenwel niet sterk van elkaar afwijken. (wel of niet Dnepropetrovsk, wel of niet Kharkov, etc.)

Wat wel zeker is dat wat de Russen nu in handen hebben, onmiskenbaar tot "Russisch Oekraïne" behoort, en Rusland wordt.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 augustus 2022 om 13:35.
Oud 27 augustus 2022, 13:43   #28708
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Enkele sfeerbeelden van Transdnistrië

Oud 27 augustus 2022, 14:20   #28709
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
inderdaad dus moet er op de man gespeeld worden.
Citaat:
26 aug 2022

(...)

Off-topic trololo tot de vierde macht...

Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 14:26   #28710
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kon ze al 15 jaar, maar was gewoon via via, we stuurden af en toe whatsapp berichten of mails maar we zijn nu pas een koppel.
Maar voor de rest doet mijn prive leven er niet toe.

...
Ik heb de Moldavische stempels en het bericht van de Oekraiense operator op mn gsm hier gedeeld, maar u hoeft mij niet te geloven daar zal ik geen minuut minder om slapen.
Het heeft wel een paar dagen geduurd, maar het moest er zoals voorspeld van komen.
Lees eens zelf!

Citaat:
"je kende een vrouw al 15 jaar die je nu tijdens een recente trip leerde kennen "
Heel straf!
Je heb je vergalopeerd die dag en daardoor jezelf ontmaskerd.
Deze reactie is een mislukte poging tot schadebegrenzing.
Je geloofwaardigheid, ook voor je eigen supporters, is nu volledig foets.

Citaat:
Citaat:
25 8 2022

Mijn trip was trouwens ook een beetje opportunistisch, heb een vrouw leren kennen in Moldova. Het land zit ook vol Oekraiense vrouwen van wie de man gesneuveld is. Volgens mijn Belgische vrienden was Moldova en Teansdnistrie echt een catwalk van beeldschone Moldavische, Russische en Oekraiense vrouwen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dit moet echt wel de meest cynische posting zijn van heel het jaar...

De grootste poetin-trol die Rusland hun schandalige oorlog tegen Oekraïne systematisch zit te verdedigen trekt naar oorlogsgebied om daar een oorlogsweduwe te gaan binnen doen...

beuââârk...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Benieuwd hoe hij zich hier gaat uitpraten!
Poetin-trollen zijn voor niets verlegen.

https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=28703

Laatst gewijzigd door Anselmo : 27 augustus 2022 om 14:30.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 15:34   #28711
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De families zijn uiteengerukt omdat Zelensky mannen verplicht naar het front stuurt.
en waarom moeten de mannen naar het front denk je?
om Rusland aan te vallen? in Rusland vrouwen te verkrachten? russische kerncentrales bezetten? referenda organiseren in Rusland?
vertel het eens
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 16:39   #28712
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Het heeft wel een paar dagen geduurd, maar het moest er zoals voorspeld van komen.
Lees eens zelf!

Heel straf!
Je heb je vergalopeerd die dag en daardoor jezelf ontmaskerd.
Deze reactie is een mislukte poging tot schadebegrenzing.
Je geloofwaardigheid, ook voor je eigen supporters, is nu volledig foets.

https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=28703

Ik ken haar al 15 jaar van tijdens mijn vorige trip naar Moldova, maar pas nu heb ik haar echt leren kennen. Wenst u nog meer details over mn prive-leven? Ik hou dat allemaal strikt gescheiden en discreet, zet niets op facebook, etc. ook op haar vraag.
Alles goed om het maar niet over de kern van de zaken te moeten hebben.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 augustus 2022 om 16:50.
Oud 27 augustus 2022, 16:47   #28713
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en waarom moeten de mannen naar het front denk je?
om Rusland aan te vallen? in Rusland vrouwen te verkrachten? russische kerncentrales bezetten? referenda organiseren in Rusland?
vertel het eens
Om een regime te verdedigen dat het niet verdient om verdedigd te worden en waar veel Oekraieners niet achterstaan. Denk je dat hij genoeg manschappen zou vinden moest er geen algemene mobilisatie zijn zoals in Rusland?
Je vraagt je misschien af waarom er niet meer deserteren ? Er zijn er al heel wat gedeserteerd of zelfs overgelopen, maar daar mag niet over bericht worden in Oekraine. Bovendien worden zij opgespoord en meegenomen, en in het geval van overlopers wordt de familie lastig gevallen.

Vroeg of laat verwacht ik toch militaire rebellie zeker nu de greep van uiterst-rechts kleiner wordt vermits de meeste al gesneuveld zijn of krijgsgevangen genomen werden. Al heel wat generaals werden vervangen of verdwenen. Rusland heeft ook contacten tot op het hoogste niveau. Ik denk niet dat er bij het leger nog veel animo is om tot de laatste Oekrainer te vechten om "Rusland strategisch te verzwakken". Het regime stelde dat het eindejaar op de Krim zal gevierd worden.

Er zal blijken dat dat totale quatch is, dat de objectieven van het regime totaal irrealistisch zijn. Vanaf dan zal Zelensky enorm op zn tellen moeten passen en voor zijn eigen bestwil met zn gestolen miljarden naar de VS vluchten.

De enige realistische manier om nu een einde aan het bloedvergieten te maken zijn referenda georganiseerd door de VN.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 augustus 2022 om 17:02.
Oud 27 augustus 2022, 17:09   #28714
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Denk je dat hij genoeg manschappen zou vinden moest er geen algemene mobilisatie zijn zoals in Rusland?
dat is normaal in oorlogstijd

Citaat:
Er zijn er al heel wat gedeserteerd of zelfs overgelopen, maar daar mag niet over bericht worden in Oekraine.
uiteraard, massale desertie binnen het oekraiense leger om de eigen vrouwen te verkrachten?
zoiets?

Citaat:
De enige realistische manier om nu een einde aan het bloedvergieten te maken zijn referenda georganiseerd door de VN.
en hoe gaan de 5 miljoen vluchtelingen in europa meestemmen?
die vraag wordt door jou, logischerwijze, genegeerd.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 17:28   #28715
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken haar al 15 jaar van tijdens mijn vorige trip naar Moldova, maar pas nu heb ik haar echt leren kennen. Wenst u nog meer details over mn prive-leven? Ik hou dat allemaal strikt gescheiden en discreet, zet niets op facebook, etc. ook op haar vraag.
Alles goed om het maar niet over de kern van de zaken te moeten hebben.
Niet de eerste keer dat je jezelf in de problemen praat hee ? Gebeurde al eerder toen je toegaf dat je je Keniaanse vrouw een pak rammel gegeven had.

Ook toen kregen we daarna een wordsalad van waardeloze excuses en pogingen om het toch maar te framen.

Dit is exact hetzelfde.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 17:28   #28716
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad heel ouderwets. Er is geen reden dat vrouwen ook niet naar het front gaan.

Maar goed, erg is dat allemaal niet, het zijn Oekrainers. Bijna Russen dus. Die mogen er zoveel aan als ze willen.

Wat telt is dat de aanval op Europa gestopt wordt voor een NATO grens overgereden wordt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 augustus 2022 om 17:29.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 17:31   #28717
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaan inderdaad verschillende interpretaties, er zijn inderdaad verschillende lijnen mogelijk, die evenwel niet sterk van elkaar afwijken. (wel of niet Dnepropetrovsk, wel of niet Kharkov, etc.)

Wat wel zeker is dat wat de Russen nu in handen hebben, onmiskenbaar tot "Russisch Oekraïne" behoort, en Rusland wordt.

We zullen die propaganda maar geloven zekers, dat het binnenvallen van Berlijn en Warschau voorlopig in de koelkast zit. Gaan we daarin trappen, dat'em maar half Oekraine wil en dan stopt ? Wie is zo naief ?

Enfin, mochten we daar geloof aan hechten, dan zou het slimste nu al zijn van het gebied dat nog niet in Russische handen ligt, om te vormen tot een verblakerde radioactieve woestijn he. Het is dan immers toch gebied dat ons niet meer kan interesseren, dus hoe meer we het daar omzeep helpen, hoe minder de Russen daar iets mee zijn. En voor 't volk daar moeten we het ook niet doen, het zijn toch blijkbaar grotendeels Russofielen.

Kortom, we zouden nu beter alles verglazen van Odessa tot aan Luhansk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 augustus 2022 om 17:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2022, 02:07   #28718
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze draad gaat al jaren voort, en mensen vragen dikwijls af waarom mensen in een verafgelegen land als België geïnteresseerd zouden moeten zijn in Oekraïne. Wie de gasfactuur in de bus krijgt beseft plots het belang van deze jarenlange discussies, "een kroniek van een aangekondigde dood".
Tuurlijk. De reden daarvoor is niet ver te zoeken. Het gaat nl. om het gas zelf en de potentieel goede banden tussen Duitsland en de Russische Federatie. Deze goede banden vormen een bedreiging voor "het unipolair moment" (ingetreden sedert 1991).

Oekraïne is "een case" die door de Angelsaksen opgezocht werd om de Russen te zoeken. Men heeft het voordien geprobeerd via de Baltische staten, maar die stellen niets voor. Oekraïne was de enige manier die gevonden kon worden om een conflict met Rusland op gang te trekken. Kosovo is ook zo "een case", maar minder qua geografische ligging. Oekraïne is op dat vlak "om van te smullen". Dit been zal niet gelost worden tot het volledig niet gebroken maar verpulverd is. Er zijn er nog cases. Syrië bijvoorbeeld. Geografisch een volledig ander verhaal.

De cases in Oost-Europa zijn bijna op. Met Oekraïne spelen de Angelsaksen hun laatste kaart uit. Eens Rusland dit kan oplossen zit het goed. Het ziet ernaar uit dat dat gaat gebeuren.
Oud 28 augustus 2022, 02:24   #28719
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Off-topic trololo tot de vierde macht...
Waarom is dat off-topic?

Er zijn sterke indicaties dat de Britten het in Oost-Europa nog vuiler spelen dan de Amerikanen. Ze zijn het ook gewoon, al meer dan honderd jaar "Great Game", met hun nog altijd intacte imperiale instituten en de daarbij horende ingesteldheid van de geesten. Dat krijg je er niet zomaar uit. Ik heb hier al eerder geschreven over Britse terrorisme-experts die opleiding geven aan SBU'ers.

Als de waarschijnlijke nieuwe eerste minister aan de andere kant van het water nu niet zeker is over de relatie met Frankrijk, ze heeft het over de relatie met "een vijand", dan is dat opnieuw een nieuwe stap in de richting van verdere escalatie. Wat moeten we daar achter zoeken? Welke kaart wordt hier getrokken? Waarom is dit relevant? Ik durf te veronderstellen dat men over het kanaal bepaalde lidstaten binnen de EU tot een onderlinge confrontatie wil verleiden.
Oud 28 augustus 2022, 02:54   #28720
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Het Telegram kanaal 'Inessa S' post het volgende filmpje:
https://t.me/inessaschannel/1861
"Israeli rabbi Michael Finkel drops some bombs on Ukrainian TV.
I guess he won't be invited back."

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 28 augustus 2022 om 02:54.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be