Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2022, 10:35   #1361
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik vind de politieke gatlikerij van de pers en communicatiewetenschappen secte een schande.. er wordt geen beetje kritische journalistiek gedaan, gewoon copy paste journalistiek en gespeend van alle kritische informatie, er wordt dus met andere woorden veel te weing inhoudelijk werk verzet bij de redacties
Als je het wel zou doen ben je binnen een week je mooie baan kwijt.

Niet zo gek dat de meesten kiezen voor de makkelijkste weg.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2022, 10:36   #1362
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit is gebied dat Oekraine claimt te hebben herwonnen

Oud 2 september 2022, 10:55   #1363
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=LA-KirIgU58

neutrale analyse van de militaire situatie
Oud 2 september 2022, 11:29   #1364
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ik ben niet aan het front. U wel?

En waarom zeg je dat ik dat filmpje en de tekst van de link "kritiekloos slik?"

Gezien er wel degelijk gezegd wordt dat er bepaalde militaire "successen" worden geboekt door de Oekraïense strijdkrachten, terwijl er langs de andere kant meestal enkel maar geroepen wordt "russia bad" meen ik dat er inderdaad een bepaalde eerlijkheid van de berichtgeving uitgaat.

Wat zijn uw "bronnen" dan eigenlijk? Open Source Intelligence? Wat is dat?
OSINT is een verzameling van het verzamelen van informatie op verifieerbare publieke bronnen. Geolocated filmpjes, meta-data van filmpjes (kan je zien of die gemanipuleerd zijn). FIRMS data (dat is een sateliet-systeem van NASA dat branden oppikt, wordt gebruikt voor artilleriebeschietingen in kaart te brengen). Website van FIRMS is open: https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov...;@35.5,47.7,8z

Dit is een goed voorbeeld van iemand die elk verlies van materiaal zorgvuldig bijhoudt en enkel toevoegt als er bewijs is met niet-gemanipuleerde foto's en/of filmpjes: https://www.oryxspioenkop.com/2022/0...ukrainian.html

Nog andere bronnen zijn kaartmakers (Planet, MAXAR); daar heb je wel een betalend account voor nodig.

Ik volg een aantal OSINT-ers op Twitter die hun bevindingen delen (bvb. als ze een filmpje geolocated, waarom ze tot die conclusie komen, zodat je helemaal zelf kan verifieren).

De analyse van ISW of Pentagon zijn wel interessant, maar ja, die worden niet gesubstantieerd met bronnen, want allemaal "classified", dus ik wil dat dan ook niet op face-value aanvaarden. Dan liever OSINT.

Ik zal mijn eigen Due Dilligence wel doen; I suggest you do the same
Oud 2 september 2022, 11:35   #1365
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

tsja...

Na die paar weken copy-paste-gelul over de blijkbaar zware en imminent lethale aandoening van de Russische President ben ik voorzichtiger met veel van de gazetten .Mensenlief wat een afgang was me dat zeg.

Laatst gewijzigd door kelt : 2 september 2022 om 11:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2022, 12:47   #1366
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=LA-KirIgU58

neutrale analyse van de militaire situatie
Op welke basis maakt die zijn kaartjes?
Oud 2 september 2022, 13:04   #1367
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Na 6 maanden oorlog vindt u hierna de bevindingen van Big Serge. Die laatste is een Amerikaan van Russische afkomst. Hij geeft toe dat hij een beetje Russofiel is maar zegt te proberen een zo rationeel beeld te schetsen wars van alle propaganda. Hij slaagt daar wel in.
https://bigserge.substack.com/p/the-russo-ukrainian-war
Oud 2 september 2022, 13:29   #1368
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Na 6 maanden oorlog vindt u hierna de bevindingen van Big Serge. Die laatste is een Amerikaan van Russische afkomst. Hij geeft toe dat hij een beetje Russofiel is maar zegt te proberen een zo rationeel beeld te schetsen wars van alle propaganda. Hij slaagt daar wel in.
https://bigserge.substack.com/p/the-russo-ukrainian-war
Sorry, nee.

Ben gestopt met lezen toen ik hier was:

"
I am not interested in a pictures of scrap metal, vehicle wrecks, or flat tires. What I am interested in is the ability of armies to deliver sustained and effective firepower, and to intelligently plan and implement operations. The basic objective in war is to destroy the enemy’s fighting power – it’s not to raise a flag in the center of Kiev and it’s not to claim nominal control over empty territory. Wars are won by destroying the enemy’s ability to offer armed resistance, and my belief is the Russians are prosecuting an intelligently designed operation that has them well on course to destroy the Ukrainian Army and achieve their political objectives.

Allow me to walk you through my interpretation of the Russian operational scheme.
"

So in short, allemaal interpretatie. Nog een stukje gelezen van het hoofdstuk "Kies Thunder run", maar dat zit vol van die "3D-chess" achtige claims en een superdoordachte strategie van Rusland, terwijl toch wel stilletjes duidelijk is dat dat gewoon mislukt is.

Nee, sorry, dit helpt niet echt. Ik denk dat je niet kan ontsnappen aan nitty-gritty interpretatie van micro-bewijsjes (waarvan er tal van zijn, via OSINT), maar zelfs dan blijft het puzzelen en gissen
Oud 2 september 2022, 13:54   #1369
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Sorry, nee.

Ben gestopt met lezen toen ik hier was:

"
I am not interested in a pictures of scrap metal, vehicle wrecks, or flat tires. What I am interested in is the ability of armies to deliver sustained and effective firepower, and to intelligently plan and implement operations. The basic objective in war is to destroy the enemy’s fighting power – it’s not to raise a flag in the center of Kiev and it’s not to claim nominal control over empty territory. Wars are won by destroying the enemy’s ability to offer armed resistance, and my belief is the Russians are prosecuting an intelligently designed operation that has them well on course to destroy the Ukrainian Army and achieve their political objectives.

Allow me to walk you through my interpretation of the Russian operational scheme.
"

So in short, allemaal interpretatie. Nog een stukje gelezen van het hoofdstuk "Kies Thunder run", maar dat zit vol van die "3D-chess" achtige claims en een superdoordachte strategie van Rusland, terwijl toch wel stilletjes duidelijk is dat dat gewoon mislukt is.

Nee, sorry, dit helpt niet echt. Ik denk dat je niet kan ontsnappen aan nitty-gritty interpretatie van micro-bewijsjes (waarvan er tal van zijn, via OSINT), maar zelfs dan blijft het puzzelen en gissen
Dat is inderdaad een interpretatie van die hoop micro-informaties, die we zoeken en registreren. Hij steekt dat ook niet weg en probeert gewoon enige rationele lijn te steken in wat hij ziet gebeuren. M.a.w. hij heeft op zijn manier het puzzelwerk gedaan.
Het staat hem, u en mij vrij om zelf de puzzels te vergaren en te leggen zodat wij een beeld krijgen van de situatie. En inderdaad Osint/Oryx zijn daarbij wellicht van de meest betrouwbare bronnen. Zonder context, die vaak behoorlijk ingewikkeld is, kan men uit een database dikwijls weinig substantie afleiden.
Oud 2 september 2022, 14:14   #1370
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Dat is inderdaad een interpretatie van die hoop micro-informaties, die we zoeken en registreren. Hij steekt dat ook niet weg en probeert gewoon enige rationele lijn te steken in wat hij ziet gebeuren. M.a.w. hij heeft op zijn manier het puzzelwerk gedaan.
Het staat hem, u en mij vrij om zelf de puzzels te vergaren en te leggen zodat wij een beeld krijgen van de situatie. En inderdaad Osint/Oryx zijn daarbij wellicht van de meest betrouwbare bronnen. Zonder context, die vaak behoorlijk ingewikkeld is, kan men uit een database dikwijls weinig substantie afleiden.
Da's waar.

Ik haak af als interpretaties niet gesubstantieerd worden door micro-bewijzen. Ik ga ze niet allemaal checken, maar ik doe wel steekproeven. Dat laat toe om te zien of de interpretator obv harde data werkt, of gewoon wat zit te lullen.

Er zijn 3 dingen mogelijk dan:
1. Een interpretator is schaars met delen van micro-bewijzen. Dan ben ik extra sceptisch
2. Een interpretator deelt micro-bewijzen maar na (steekproef)controle van die micro-bewijzen blijken die de interpretatie niet te ondersteunen ==> dan ban ik extra sceptisch en verliest de interpretator geloofwaardigheid voor elke toekomstige claim (dat is verschillende keren voorgekomen met Bucha)
3. Een interpretator deelt micro-bewijzen van zijn interpretatie en die lijken consistent te kloppen. Enkel die beschouw ik een geloofwaardige bron. Interpretators die ook zeer transparant zijn over de tekortkomingen van hun analyse krijgen punten bij voor mij.

De blog die jij deelde, valt voor mij onder [1]
Oud 2 september 2022, 15:06   #1371
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bronnen staan in de beschrijving van de video, als je op [...more] clicked.

Ik vind dit persoonlijk ook wel een goede en neutrale analyse. In tegenstelling tot bepaalde progaganda, zegt deze analyst vlakaf dat je na amper 2 dagen nog niets kan zeggen over het verloop van het tegenoffensief - wat in totaal weken tot zelfs maanden kan duren.
Oud 2 september 2022, 15:19   #1372
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mede op basis van "rybar" een russich leunend collectief op Telegram.

Tot nog toe steeds voortreffelijk geinformeerd. Wordt vermoed dat RYBAR directe contacten heeft met generale staf.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 2 september 2022 om 15:21.
Oud 2 september 2022, 19:55   #1373
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Talking

Citaat:

Toen een jonge journalist solliciteerde naar een baan bij een bekend Vlaams weekblad zegde de baas: "Wij verkopen bedrukt papier".
Et alors ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2022, 20:06   #1374
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
De bronnen staan in de beschrijving van de video, als je op [...more] clicked.

Ik vind dit persoonlijk ook wel een goede en neutrale analyse. In tegenstelling tot bepaalde progaganda, zegt deze analyst vlakaf dat je na amper 2 dagen nog niets kan zeggen over het verloop van het tegenoffensief - wat in totaal weken tot zelfs maanden kan duren.
ah zo moet het!

Ik had de bronnen niet gezien. Ziet er inderdaad wat beter onderbouwd uit.
Oud 3 september 2022, 00:29   #1375
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens rybar is het UA in de val gelopen bij Andreevka en sterven de manschappen als vliegen onder zware Russische artillerie.

Oud 3 september 2022, 07:13   #1376
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zover is het dus gekomen ...

Nu moet "de supermacht" zich hand over hand verdedigen tegen een goed gestructureerde en uitgeruste tegenstander ,met reserves die nog groeien .

Een tegenstander die eigenlijk wel gedwongen is om aan te vallen.Dat granaatslingeren ging al een tijdje nergens meer heen..Granaten dienen niet speciaal voor het aanbrengen van drinkpoelen in graanvelden...

Ja,die tegenstander die nu de aanvaller is,slikt ongetwijfeld ernstige verliezen....,maar die tegenstander gaat regelrecht voor de "harde schaal" van de Russische linies bij Kherson....
......die harde schaal gaat niet vanzelf verdwijnen,die moet weggebikt worden,het zij zo...

Dit is dan de zoveelste fase van de speciale militaire operatie.We zagen al een paar maand vooral een statische fase en we glijden naar een tegenaanvalsfase...Met de Russen in de verdediging,hopend op een vroege winter.Gezien de meteorologische nina periode waar we in zitten is dat niet zo waarschijnlijk,maar dat is toch een gok.

De winter straks gaat intressant zijn.

Een harde koude winter zou kunnen toelaten dat militaire operaties doorgaan,maar mogelijk de vastberadenheid van de medestanders van Oekraine (speciaal de West-Europeanen met hun slappe knietjes)verminderen ...

Een warme natte winter zou de militaire operaties vrijwel onmogelijk maken,maar omgekeerd zouden de West-Europeanen dan ook niet echt zoveel gas behoeven (beetje zoals de vorige winter) en hun slappe ruggengraat zou strak blijven.

Laatst gewijzigd door kelt : 3 september 2022 om 07:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2022, 09:57   #1377
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
mede op basis van "rybar" een russich leunend collectief op Telegram.

Tot nog toe steeds voortreffelijk geinformeerd. Wordt vermoed dat RYBAR directe contacten heeft met generale staf.
Die heeft hij inderdaad: het is ook de meest conservatieve Russische bron, die er vaak op zit (lees, hij gaat niet roeptoeteren dat een stad veroverd is/ een brigade uitgeschakeld is, als hij dat niet genoeg kan staven met videomateriaal, getuigenissen,...). Een leuke bonus is dat hij zijn maps ook met de Engelse vertaling maakt, zodat je dat niet steeds door de vertaalmolen moet halen, iets wat andere telegramkanalen niet (altijd) doen. Toch moet ook rybar soms nog met een korreltje zout genomen worden want zelf als meest conservatieve bron, is hij soms enthousiast in het tekenen van zijn lijnen.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2022, 10:06   #1378
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zover is het dus gekomen ...

Nu moet "de supermacht" zich hand over hand verdedigen tegen een goed gestructureerde en uitgeruste tegenstander ,met reserves die nog groeien .

Een tegenstander die eigenlijk wel gedwongen is om aan te vallen.Dat granaatslingeren ging al een tijdje nergens meer heen..Granaten dienen niet speciaal voor het aanbrengen van drinkpoelen in graanvelden...

Ja,die tegenstander die nu de aanvaller is,slikt ongetwijfeld ernstige verliezen....,maar die tegenstander gaat regelrecht voor de "harde schaal" van de Russische linies bij Kherson....
......die harde schaal gaat niet vanzelf verdwijnen,die moet weggebikt worden,het zij zo...

Dit is dan de zoveelste fase van de speciale militaire operatie.We zagen al een paar maand vooral een statische fase en we glijden naar een tegenaanvalsfase...Met de Russen in de verdediging,hopend op een vroege winter.Gezien de meteorologische nina periode waar we in zitten is dat niet zo waarschijnlijk,maar dat is toch een gok.

De winter straks gaat intressant zijn.

Een harde koude winter zou kunnen toelaten dat militaire operaties doorgaan,maar mogelijk de vastberadenheid van de medestanders van Oekraine (speciaal de West-Europeanen met hun slappe knietjes)verminderen ...

Een warme natte winter zou de militaire operaties vrijwel onmogelijk maken,maar omgekeerd zouden de West-Europeanen dan ook niet echt zoveel gas behoeven (beetje zoals de vorige winter) en hun slappe ruggengraat zou strak blijven.
Nu de bruggen rond Kherson kapot zijn, kunnen de Orcs enkel bevoorraden via pontons, of bootjes. Tijdens de winter gaat dat wel ijskoud worden, als ze midden op de rivier wat oekraënse artillerie op hun dak krijgen.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2022, 10:09   #1379
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Volgens rybar is het UA in de val gelopen bij Andreevka en sterven de manschappen als vliegen onder zware Russische artillerie.

Ik zag het ook. Zou een kleine ramp zijn als het waar is. Voorlopig lijkt hij de enige die het zo brengt; geen bevestiging.

Nu, hij heeft al een paar keer gezegd dat het bruggenhoofd over de Inhulets weggevaagd was, dus hij is ook niet 100% betrouwbaar. Eens zien of er vandaag bewijs ter ondersteuning of weerlegging naar boven komt…
Oud 3 september 2022, 10:21   #1380
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Die heeft hij inderdaad: het is ook de meest conservatieve Russische bron, die er vaak op zit (lees, hij gaat niet roeptoeteren dat een stad veroverd is/ een brigade uitgeschakeld is, als hij dat niet genoeg kan staven met videomateriaal, getuigenissen,...). Een leuke bonus is dat hij zijn maps ook met de Engelse vertaling maakt, zodat je dat niet steeds door de vertaalmolen moet halen, iets wat andere telegramkanalen niet (altijd) doen. Toch moet ook rybar soms nog met een korreltje zout genomen worden want zelf als meest conservatieve bron, is hij soms enthousiast in het tekenen van zijn lijnen.
Ge weet toch dat ge uzelf tegenspreekt hier?

Eerst: “hij gaat niet roeptoeteren”
2 zinnen verder: “hij is soms te enthousiast”

Soit, ik wacht nog even af tot er bevestiging of weerlegging is. Als er duidelijke weerlegging is, dan krijgt Rybar een streepje bij in het vakje “onbetrouwbaar”. Zou zonde zijn. Dan blijft enkel nog Igor Girkin over om ietwat geloofwaardige info te krijgen van binnen de Russische kant zelf (…al lijkt de laatste tijd toch ook te flippen…)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be