![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#29341 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
https://nos.nl/artikel/2444255-zo-wo...ekraiens-leger |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29342 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29343 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#29344 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Sommigen leven aan de rand van een zenuwinzinking en schrijven zich de frustratie van het lijf. Zolang dit offensief nog duurt overheersen daarover enkel binnenpretjes. Trouwens het valt op dat bij de Poetin-lovers meer en meer het woord "oorlog" valt. Het hypocriete "speciale actie" is nu echt een giller geworden.
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen." Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015. “Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29345 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want, zoals je zelf zegt, Oekrainers zijn in de grond Russen, dus die gaan er beter aan he. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 september 2022 om 08:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29346 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het anders willen blijven benoemen, of het nu een "speciale operatie" is of een "Anti-Terroristische-Operatie" gaat daar niet veel aan veranderen. Ik vind die weigering om het te benoemen wat het is (nl. een oorlog) symptomatisch voor de illusie waarin Putin (en sommige forumleden hier) lijken te leven. Ik vind het prima hoor, want het is net die overmoed die Rusland in deze shit heeft gebracht. Als ze Oekraïne van in het begin als een te duchten tegenstander hadden beschouwd, dan hadden ze nu in Kiev gestaan. Maar bon, hoe langer de Russen (en sommige forumleden) die realiteit niet willen inzien, hoe meer ze zullen blijven verliezen. Ondanks alle wensdromen, heeft het er alle schijn van dat Rusland wel degelijk het overgrote deel van zijn militaire mogelijkheden al in de strijd heeft gegooid. Die strategische reserve in een (al dan niet semi-)mobilisatie gaat daar niet al te veel aan veranderen. Ik zou echt niet weten wat Rusland nog in de strijd kan gooien als ze nu al moeite hebben om het reguliere leger aan te vullen met nieuwe krachten, als ze matrozen van de Zwarte Zee vloot "hertrainen" tot tank-crews op een week tijd, als ze rekruteren in de gevangenissen van het land... Om terug het momentum & initatief in de oorlog opnieuw over te nemen, heeft Rusland de algemene mobilisatie nodig, en tijd om al die gemobiliseerden te trainen. Maar dat is politieke zelfmoord. Enfin, lijkt me politieke zelfmoord. Putin heeft echt geen goede opties meer: ofwel blijven sukkelen nu, zonder mobilisatie en dan de oorlog langzaam verliezen, ofwel mobiliseert hij, zet hij het ganse land in functie van de oorlog, wat compleet tegen zijn verhaal ingaat van het afgelopen half jaar, met een goede kans op algemene interne opstand. Ik weet niet of hij nog een tussenweg kan vinden met een soort van verdoken mobilisatie. Hij heeft dat eigenlijk al gedaan tot nu met Wagner, rijkelijke premies voor nieuwe rekruten,... en dat volstond niet. Not looking good for Mr. Putin, onze meester strateeg...
![]() |
![]() |
#29347 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alleen mobilistatie kan (misschien?) een verschil maken, maar het volk is helemaal niet klaar voor een mobilisatie. Dat zou een shock zijn. Theoretisch zou Oekraïne nu zelfs Belgrorod kunnen aanvallen. Er is geen Russische verdedigingslinie meer tussen Kharkov en Belgrorod (waanzin eigenlijk...). Natuurlijk, Oekraïne gaat dat niet doen, want dat geeft voldoende aanleiding voor escalatie die steun voor mobilisatie wel kan verhogen. Het is best clever van Oekraïne om de aanvallen op Russische grondgebied te beperken tot sabotage-acties. De enige echte militaire mogelijkheid die Rusland nog achter de hand heeft, is -letterlijk- de nucleair option, maar ook dat is self-destruct.
![]() |
![]() |
#29348 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je conclusie over Kherson lijkt me niet juist. Het gaat daar niet blitzkrieg-stijl zoals Kharkiv, maar Oekraine maakt daar ook nog altijd vorderingen. Als ze echt zoveel verliezen lijden, dan zouden daar geen vorderingen meer zijn, maar dat is niet zo. Daar komt bij dat er meer dan 1 bericht is over Russische soldaten ten westen van Dnipro die zonder munitie vallen, soldaten die zich overgeven en een terugtrekking tot een gordel rond Kherson-stad. De aanvallen op de supply-lines daar beginnen voelbaar te worden. Oekraine kan in Kherson geduldig blijven, supply-lines blijven aanvallen en de Russen West van Dnipro langzaam uitputten. En dat zijn de beste Russische troepen daar he. In principe zouden de Russen in Kherson, met de verschoven BTG's de mogelijkheid moeten hebben om Oekraine terug te duwen, maar dat is niet zo, volgens mij volledig te wijten aan de problemen met de supply-lines. En ik denk persoonlijk dat als er na Kharkov een 2e Russische nederlaag in Kherson zou zijn, dat het er dan heel slecht uitziet voor de Russen en dat ze zelfs geen tijd meer hebben om te reageren met een algehele mobilisatie. Bon, misschien ben ik te optimistisch. mbt Kharkov was ik blijkbaar niet optimistisch genoeg... (EDIT: aanvullend, ik vind het herovering van Izyum toch geen klein bier)
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 13 september 2022 om 09:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29349 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo denk ik er ook over. Het zou een own-goal zijn om grootschalige aanvallen op Belgorod te organiseren. Iets wat de VS zeker niet zal willen, dat men hun Himars batterijen daarvoor zou gebruiken. Af en toe eens een brandstof of een wapendepot laten ontploffen, dat moet kunnen. Maar verder kan oekraine best het conflict zuiver defensief en op eigen terrein houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29350 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29351 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen full scale invasie. Maar een special forces actie in Rusland, om wat infrastructuur te saboteren of materiaal te pikken moet kunnen.
![]() |
#29352 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
STEL dat Oekraïne er in slaagt om de Russen tot aan de grens te drijven (met uitzondering van de Krim dan, want dat lijkt me voorlopig zeer onrealistisch), wat moet je dan doen als Rusland er voor kiest om vanuit Rusland Oekraïens grondgebied te blijven bestoken. Wat doe je als plaatsen als Belgorod vol staan met artillerie van waaruit constant wordt gevuurd? Op een bepaald moment moet je dan toch de beslissing nemen om die artillerie te gaan uitschakelen, ook al bevindt deze zich op RU grondgebied? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29353 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Na zo'n algehele mobilisatie duurt het toch een behoorlijke poos (maanden) vooraleer je gevechtsklare soldaten kunt inzetten. Of Rusland gaat gewoon voor de full meatgrinder optie natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29354 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 13 september 2022 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29355 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar met de beschikbare systemen kunnen ze die MLRS batterijen uitschakelen, zonder echt de stad te gaan bestoken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29356 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het verleden waren er wel vaker ontploffingen in/bij Belgorod, maar deze werden (denk ik) nooit opgeëist door UA. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29357 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29358 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29359 |
Minister-President
|
![]() Nee, niet officieel bevestigd. Sabotage-acties ook niet (denk ik?). Alleen die op de Krim, die claimen ze wel (officieel), maar niet Belgorod (...dacht ik)
![]() |
#29360 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Amerikanen lachen met zulk amateurisme. Nu, voor de VS is het duidelijk dat ze de komende 30 jaar niets van Rusland moeten vrezen. |
|
![]() |
![]() |