Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2022, 06:18   #29341
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In de door Kiev veroverde stadjes wordt de burgerbevolking geterroriseerd.
Bron ontbreekt en is dit dus weer haatzaaien. .

Citaat:
Ondertussen blijven de Russen vorderingen maken in Donbas, ze staan reeds in de buitenwijken van Bahmut.
Zelfs de russen herkennen dat ze zich taktisch moeten terugtrekken en moeten hergroeperen. Ook nu lul je uit je nek
https://nos.nl/artikel/2444255-zo-wo...ekraiens-leger
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 06:20   #29342
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar geloof ik niets van, zeker nu de Oekrainers Russische steden aanvallen..
Welke russische stad?
Bronnetje? Hierboven zie ik niets staan

Weer verzin je maar wat
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 06:43   #29343
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zijn ONZE kinderen he. Ik heb het over kinderen van anderen.
Jouw majestatische vruchtbaarheid kent geen grenzen
Oud 13 september 2022, 07:52   #29344
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Welke russische stad?
Bronnetje? Hierboven zie ik niets staan

Weer verzin je maar wat
Wat wil je ?
Sommigen leven aan de rand van een zenuwinzinking en schrijven zich de frustratie van het lijf.
Zolang dit offensief nog duurt overheersen daarover enkel binnenpretjes.
Trouwens het valt op dat bij de Poetin-lovers meer en meer het woord "oorlog" valt.
Het hypocriete "speciale actie" is nu echt een giller geworden.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 08:32   #29345
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Europa heeft al lang niets meer te zien met normen en waarden het is geo-politiek en de belangen van de westerse multinationals die tellen. Het enige doel is Oekraine laten koloniseren door westerse multinationals, gebruik maken van de lageloon massa, en natuurlijk Rusland isoleren.
Euh, ja, maar zo hoort het ook he. En vermits dat niet gaat lukken, gaan we nu gewoon Oekraine gebruiken om de Russen hun tanden laten op stuk te bijten, maar uiteindelijk moet Oekraine wel, als het helemaal aan diggelen is, Russisch worden he. We gaan die schroot hoop zelf niet opnemen. Het is daarom dat het offensief mij een beetje verontrust, maar ik ben er toch wel gerust in dat de Russen die vernedering niet zullen accepteren, en de rest van Oekraine met gigantische kosten en dergelijke terug kapot kloppen, alvorens hun "overwinning" uit te roepen binnen 10 jaar, helemaal uitgeput, en met een enorme puinhoop als "buit".

Want, zoals je zelf zegt, Oekrainers zijn in de grond Russen, dus die gaan er beter aan he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 september 2022 om 08:33.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 08:38   #29346
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Het zal waarschijnlijk er iets tussen zijn zoals een Anti-Terroristische-Operatie: dat geeft zijn legerapparaat verregaande bevoegdheden, daardoor kan hij zijn leger effectief inzetten, zou de politieke leiding van Oekraïene ook als terroristen kunnen gekwalificeerd worden,... zonder dat hij daarvoor een oorlog moet afkondigen. Het wordt dan een beetje zoals de V.S. hun war on terror tegen Irak. Je kan er nu al van uitgaan dat men van dat SMO plan gaat afwijken en een stapje verder zal gaan: anders zou men die energiecentrales niet aangevallen hebben. De oorlog uitroepen gaat hij volgens mij niet doen: dat woord is nogal zwaar beladen.
"Oorlog" is maar een woord natuurlijk. Het conflict is wel een oorlog of ge het nu wilt of niet.

Het anders willen blijven benoemen, of het nu een "speciale operatie" is of een "Anti-Terroristische-Operatie" gaat daar niet veel aan veranderen.
Ik vind die weigering om het te benoemen wat het is (nl. een oorlog) symptomatisch voor de illusie waarin Putin (en sommige forumleden hier) lijken te leven. Ik vind het prima hoor, want het is net die overmoed die Rusland in deze shit heeft gebracht. Als ze Oekraïne van in het begin als een te duchten tegenstander hadden beschouwd, dan hadden ze nu in Kiev gestaan. Maar bon, hoe langer de Russen (en sommige forumleden) die realiteit niet willen inzien, hoe meer ze zullen blijven verliezen.

Ondanks alle wensdromen, heeft het er alle schijn van dat Rusland wel degelijk het overgrote deel van zijn militaire mogelijkheden al in de strijd heeft gegooid. Die strategische reserve in een (al dan niet semi-)mobilisatie gaat daar niet al te veel aan veranderen. Ik zou echt niet weten wat Rusland nog in de strijd kan gooien als ze nu al moeite hebben om het reguliere leger aan te vullen met nieuwe krachten, als ze matrozen van de Zwarte Zee vloot "hertrainen" tot tank-crews op een week tijd, als ze rekruteren in de gevangenissen van het land...

Om terug het momentum & initatief in de oorlog opnieuw over te nemen, heeft Rusland de algemene mobilisatie nodig, en tijd om al die gemobiliseerden te trainen. Maar dat is politieke zelfmoord. Enfin, lijkt me politieke zelfmoord.

Putin heeft echt geen goede opties meer: ofwel blijven sukkelen nu, zonder mobilisatie en dan de oorlog langzaam verliezen, ofwel mobiliseert hij, zet hij het ganse land in functie van de oorlog, wat compleet tegen zijn verhaal ingaat van het afgelopen half jaar, met een goede kans op algemene interne opstand. Ik weet niet of hij nog een tussenweg kan vinden met een soort van verdoken mobilisatie. Hij heeft dat eigenlijk al gedaan tot nu met Wagner, rijkelijke premies voor nieuwe rekruten,... en dat volstond niet.

Not looking good for Mr. Putin, onze meester strateeg...
Oud 13 september 2022, 08:47   #29347
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar geloof ik niets van, zeker nu de Oekrainers Russische steden aanvallen. Er zijn natuurlijk ook tussenoplossingen mogelijk, dat bvb. slechts een beperkte groep Russische mannen wordt opgeroepen. Men kan ook gevangenen inzetten die dan strafopschorting of -vermindering krijgen(doet Oekraine nu al), etc.

Maar Rusland gebruikt nog lang niet hun leger op volle capaciteit, men wilde een low budget oorlog zoals in Syrie, is gezien de aard van het conflict niet mogelijk die omschakeling zal moeten volgen.
Uiteindelijk werd het grootste deel van de gevechten gedaan door de Tsjetsjenen, Wagner, en de legers van de DVR en LVR. Maar die kunnen niet alleen tegen de NAVO vechten, ze hebben meer hulp van het reguliere Russische leger nodig.
Wel, ik denk dus dat Rusland niet veel meer achter de hand heeft. En nu is het te laat voor een "high budget" oorlog, want een groot deel van het "budget" is al gespendeerd.

Alleen mobilistatie kan (misschien?) een verschil maken, maar het volk is helemaal niet klaar voor een mobilisatie. Dat zou een shock zijn.

Theoretisch zou Oekraïne nu zelfs Belgrorod kunnen aanvallen. Er is geen Russische verdedigingslinie meer tussen Kharkov en Belgrorod (waanzin eigenlijk...). Natuurlijk, Oekraïne gaat dat niet doen, want dat geeft voldoende aanleiding voor escalatie die steun voor mobilisatie wel kan verhogen. Het is best clever van Oekraïne om de aanvallen op Russische grondgebied te beperken tot sabotage-acties.

De enige echte militaire mogelijkheid die Rusland nog achter de hand heeft, is -letterlijk- de nucleair option, maar ook dat is self-destruct.
Oud 13 september 2022, 09:02   #29348
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heeft er niet zoveel mee te maken. Oekraïene heeft gewoon aangevallen op de twee zwakste punten. Ze hebben de regio rond Kherson aangevallen en daar goed op hun bakkes gekregen en ze hebben aangevallen bij Izium waar ze de Russen een oplawaai verkocht hebben.

Het gebied rond Soledar, Bakhmut, Sloviansk, Kramatorsk is één groot wespennest. Daar liggen in de velden en wegen petalmijnen verspreid, dus kan men daar ook niet gewoon doorlopen tenzij men bereid is armen of benen te verliezen. Rusland is dat niet en dus blijft het bij het stelselmatig elimineren van de gebouwen/ grachten waar de Oekraïeners zich bevinden. In dat laatste slagen ze wel, gezien dat nog altijd dorpje per dorpje naar Rusland gaat. Ik denk wel dat als daar na de verovering nog één gebouw recht staat, het een succes zal zijn.

Dat is dan wel nog altijd een aantrekkelijk potje dat Mariupol, Kherson, Melitopol, Sieverdonetsk, Lysychansk, Berdiansk, Donetsk, Luhansk en nog wel wat andere belangrijke steden bevat. En dan zwijgen we nog over alle economische veroveringen of energie-installaties.

Ik heb Oekraïene nog geen steden van deze omvang weten heroveren, doch enkel dorpen en kleinere steden weten terugnemen, en dit in een scenario waar de Russen zich terugtrokken...
I respectfully disagree.

Je conclusie over Kherson lijkt me niet juist. Het gaat daar niet blitzkrieg-stijl zoals Kharkiv, maar Oekraine maakt daar ook nog altijd vorderingen. Als ze echt zoveel verliezen lijden, dan zouden daar geen vorderingen meer zijn, maar dat is niet zo.
Daar komt bij dat er meer dan 1 bericht is over Russische soldaten ten westen van Dnipro die zonder munitie vallen, soldaten die zich overgeven en een terugtrekking tot een gordel rond Kherson-stad. De aanvallen op de supply-lines daar beginnen voelbaar te worden. Oekraine kan in Kherson geduldig blijven, supply-lines blijven aanvallen en de Russen West van Dnipro langzaam uitputten. En dat zijn de beste Russische troepen daar he.

In principe zouden de Russen in Kherson, met de verschoven BTG's de mogelijkheid moeten hebben om Oekraine terug te duwen, maar dat is niet zo, volgens mij volledig te wijten aan de problemen met de supply-lines.

En ik denk persoonlijk dat als er na Kharkov een 2e Russische nederlaag in Kherson zou zijn, dat het er dan heel slecht uitziet voor de Russen en dat ze zelfs geen tijd meer hebben om te reageren met een algehele mobilisatie.

Bon, misschien ben ik te optimistisch. mbt Kharkov was ik blijkbaar niet optimistisch genoeg...

(EDIT: aanvullend, ik vind het herovering van Izyum toch geen klein bier)

Laatst gewijzigd door Voltian : 13 september 2022 om 09:04.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 09:35   #29349
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Wel, ik denk dus dat Rusland niet veel meer achter de hand heeft. En nu is het te laat voor een "high budget" oorlog, want een groot deel van het "budget" is al gespendeerd.

Alleen mobilistatie kan (misschien?) een verschil maken, maar het volk is helemaal niet klaar voor een mobilisatie. Dat zou een shock zijn.

Theoretisch zou Oekraïne nu zelfs Belgrorod kunnen aanvallen. Er is geen Russische verdedigingslinie meer tussen Kharkov en Belgrorod (waanzin eigenlijk...). Natuurlijk, Oekraïne gaat dat niet doen, want dat geeft voldoende aanleiding voor escalatie die steun voor mobilisatie wel kan verhogen. Het is best clever van Oekraïne om de aanvallen op Russische grondgebied te beperken tot sabotage-acties.

De enige echte militaire mogelijkheid die Rusland nog achter de hand heeft, is -letterlijk- de nucleair option, maar ook dat is self-destruct.

Zo denk ik er ook over. Het zou een own-goal zijn om grootschalige aanvallen op Belgorod te organiseren. Iets wat de VS zeker niet zal willen, dat men hun Himars batterijen daarvoor zou gebruiken.

Af en toe eens een brandstof of een wapendepot laten ontploffen, dat moet kunnen. Maar verder kan oekraine best het conflict zuiver defensief en op eigen terrein houden.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 09:48   #29350
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zo denk ik er ook over. Het zou een own-goal zijn om grootschalige aanvallen op Belgorod te organiseren. Iets wat de VS zeker niet zal willen, dat men hun Himars batterijen daarvoor zou gebruiken.

Af en toe eens een brandstof of een wapendepot laten ontploffen, dat moet kunnen. Maar verder kan oekraine best het conflict zuiver defensief en op eigen terrein houden.
Inderdaad, de verleiding moet groot zijn, maar denk aan de bevroren tenen voor Leningrad he.
Oud 13 september 2022, 09:59   #29351
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, de verleiding moet groot zijn, maar denk aan de bevroren tenen voor Leningrad he.
Geen full scale invasie. Maar een special forces actie in Rusland, om wat infrastructuur te saboteren of materiaal te pikken moet kunnen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 10:03   #29352
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben het op zich volledig eens met deze post, maar het roept wel dilemma's op.

STEL dat Oekraïne er in slaagt om de Russen tot aan de grens te drijven (met uitzondering van de Krim dan, want dat lijkt me voorlopig zeer onrealistisch), wat moet je dan doen als Rusland er voor kiest om vanuit Rusland Oekraïens grondgebied te blijven bestoken. Wat doe je als plaatsen als Belgorod vol staan met artillerie van waaruit constant wordt gevuurd?

Op een bepaald moment moet je dan toch de beslissing nemen om die artillerie te gaan uitschakelen, ook al bevindt deze zich op RU grondgebied?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 10:04   #29353
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
I respectfully disagree.

Je conclusie over Kherson lijkt me niet juist. Het gaat daar niet blitzkrieg-stijl zoals Kharkiv, maar Oekraine maakt daar ook nog altijd vorderingen. Als ze echt zoveel verliezen lijden, dan zouden daar geen vorderingen meer zijn, maar dat is niet zo.
Daar komt bij dat er meer dan 1 bericht is over Russische soldaten ten westen van Dnipro die zonder munitie vallen, soldaten die zich overgeven en een terugtrekking tot een gordel rond Kherson-stad. De aanvallen op de supply-lines daar beginnen voelbaar te worden. Oekraine kan in Kherson geduldig blijven, supply-lines blijven aanvallen en de Russen West van Dnipro langzaam uitputten. En dat zijn de beste Russische troepen daar he.

In principe zouden de Russen in Kherson, met de verschoven BTG's de mogelijkheid moeten hebben om Oekraine terug te duwen, maar dat is niet zo, volgens mij volledig te wijten aan de problemen met de supply-lines.

En ik denk persoonlijk dat als er na Kharkov een 2e Russische nederlaag in Kherson zou zijn, dat het er dan heel slecht uitziet voor de Russen en dat ze zelfs geen tijd meer hebben om te reageren met een algehele mobilisatie.

Bon, misschien ben ik te optimistisch. mbt Kharkov was ik blijkbaar niet optimistisch genoeg...

(EDIT: aanvullend, ik vind het herovering van Izyum toch geen klein bier)
Dat is iets dat vaak wordt onderschat.

Na zo'n algehele mobilisatie duurt het toch een behoorlijke poos (maanden) vooraleer je gevechtsklare soldaten kunt inzetten.

Of Rusland gaat gewoon voor de full meatgrinder optie natuurlijk.
Oud 13 september 2022, 10:12   #29354
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ben het op zich volledig eens met deze post, maar het roept wel dilemma's op.

STEL dat Oekraïne er in slaagt om de Russen tot aan de grens te drijven (met uitzondering van de Krim dan, want dat lijkt me voorlopig zeer onrealistisch), wat moet je dan doen als Rusland er voor kiest om vanuit Rusland Oekraïens grondgebied te blijven bestoken. Wat doe je als plaatsen als Belgorod vol staan met artillerie van waaruit constant wordt gevuurd?

Op een bepaald moment moet je dan toch de beslissing nemen om die artillerie te gaan uitschakelen, ook al bevindt deze zich op RU grondgebied?
Oekraïne bestookt nu al posities waar raketten worden gelanceerd in Belgorod, vanuit regio Kharkov (met Tochka-U dacht ik, zeker geen HIMARS). Zo lang ze geen troepen op Russisch grondgebied brengen, dan is het risico beperkt, denk ik.

Laatst gewijzigd door Voltian : 13 september 2022 om 10:12.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 10:17   #29355
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die afweging gaat moeten gemaakt worden. Gisteren nog beelden gezien van lange afstand raketsystemen die van Belgorod zouden gebruikt worden om de electriciteitscentrale van Kharkiv te bestoken. Als ze dat blijven doen, is een reactie onvermijdelijk.
Maar met de beschikbare systemen kunnen ze die MLRS batterijen uitschakelen, zonder echt de stad te gaan bestoken.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 10:35   #29356
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oekraïne bestookt nu al posities waar raketten worden gelanceerd in Belgorod, vanuit regio Kharkov (met Tochka-U dacht ik, zeker geen HIMARS). Zo lang ze geen troepen op Russisch grondgebied brengen, dan is het risico beperkt, denk ik.
Erkent UA dit intussen ook al?

In het verleden waren er wel vaker ontploffingen in/bij Belgorod, maar deze werden (denk ik) nooit opgeëist door UA.
Oud 13 september 2022, 10:40   #29357
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Die afweging gaat moeten gemaakt worden. Gisteren nog beelden gezien van lange afstand raketsystemen die van Belgorod zouden gebruikt worden om de electriciteitscentrale van Kharkiv te bestoken. Als ze dat blijven doen, is een reactie onvermijdelijk.
Maar met de beschikbare systemen kunnen ze die MLRS batterijen uitschakelen, zonder echt de stad te gaan bestoken.
Awel ja, dat was ook een reactie op het gestook van Oekraïene hé. Nu boontje om z'n loontje komt, vindt men dat plots niet meer zo plezant. Oekraïene gaat zich heel kalm houden wat de Russische grens betreft, want zelf die weten dat als ze daartoe over gaan ze hun eigen doodsvonnis tekenen. Putin kan dan éénvoudig en ongestraft met de steun van de volledige doema overgaan tot een algemene moblisatie of op basis van die reden (aanvallen op Russisch grondgebied) de oorlog uitroepen. Nu zit hij voorlopig nog vast aan zijn SMO, die hem verhindert het merendeel van zijn leger in te zetten. Men moet werkelijk het strategisch inzicht van Private Baldrick hebben om hier anders over te denken en zich in te beelden dat dat de zaken vooruit zullen helpen door de Russen carte blanche te geven voor retaliaties..

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 10:47   #29358
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Awel ja, dat was ook een reactie op het gestook van Oekraïene hé. Nu boontje om z'n loontje komt, vindt men dat plots niet meer zo plezant. Oekraïene gaat zich heel kalm houden wat de Russische grens betreft, want zelf die weten dat als ze daartoe over gaan ze hun eigen doodsvonnis tekenen. Putin kan dan éénvoudig en ongestraft met de steun van de volledige doema overgaan tot een algemene moblisatie of op basis van die reden (aanvallen op Russisch grondgebied) de oorlog uitroepen. Nu zit hij voorlopig nog vast aan zijn SMO, die hem verhindert het merendeel van zijn leger in te zetten. Men moet werkelijk het strategisch inzicht van Private Baldrick hebben om hier anders over te denken en zich in te beelden dat dat de zaken vooruit zullen helpen door de Russen carte blanche te geven voor retaliaties..
Maar dat willen we uiteindelijk toch, een algemene mobilisatie van de Russen, zodat die voluit gaan ? Alleen willen we dat NU nog niet, maar binnen 10 jaar.
Oud 13 september 2022, 10:59   #29359
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Erkent UA dit intussen ook al?

In het verleden waren er wel vaker ontploffingen in/bij Belgorod, maar deze werden (denk ik) nooit opgeëist door UA.
Nee, niet officieel bevestigd. Sabotage-acties ook niet (denk ik?). Alleen die op de Krim, die claimen ze wel (officieel), maar niet Belgorod (...dacht ik)
Oud 13 september 2022, 11:26   #29360
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Uit wat bestaat "logistiek" in een oorlog?

Treinsporen, industriële capaciteit, grondstoffen, energie.

Voor zover ik kan zien, zijn deze in rusland compleet intact.

Ik hoop dat de huidige tactische overwinning van de oekraïners niet uitdraait op een enorme escalatie vanuit rusland. Er zijn al meer dan genoeg mensen dood.
En toch slaagt Rusland er niet efficiënt troepen en grondstoffen te verplaatsen...

De Amerikanen lachen met zulk amateurisme. Nu, voor de VS is het duidelijk dat ze de komende 30 jaar niets van Rusland moeten vrezen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be