Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2022, 10:47   #29701
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
"Jullie"? Lees maar gewoon wat er staat.
Dit is toch altijd zooooo moeilijk he...
Ik zoek gewoon duidelijkheid.

Echt een poepsimpele vraag:

Denk je dat het nieuwsbericht dat Kazakstan de beslissing heeft genomen om CSTO te verlaten juist is, ja of nee?

Voor de duidelijkheid, de bron voor de claim dat Kazakstan CSTO verlaat is NIET dat artikel, maar <enkele> (mijn inziens credibele) bronnen, o.a.:

https://twitter.com/vtchakarova/stat...37823193317376

Ik heb ook nog geen formeel verklaring van Kazakstan zelf gevonden.

Ik vraag het dus expliciet omdat jij (en Tomm & Nr.10) het bericht nogal snel van de hand wijst omdat de bron niet betrouwbaar zou zijn. Dat maakt het niet per se waar of onwaar.

Dus nogmaals, een héééééél simpele ja-nee vraag:
Heeft Kazakstan de beslissing genomen zich terug te trekken uit CSTO? Y/N?
Oud 15 september 2022, 10:48   #29702
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
hopelijk grappiger dan The Death of Stalin
Zo grappig was die film nu ook weer niet.

Behalve toen ze de Pavlovich afmaakten, dat was dijen kletsen.
Oud 15 september 2022, 10:50   #29703
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Deze man werd opgepakt en gemarteld omdat iemand had gelekt dat hij een Sovjet-vlag in z'n bezit had. Het "nieuwe" Oekraïne, voor welk regime wij deze winter kou zullen moeten lijden!

tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 10:52   #29704
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze man werd opgepakt en gemarteld omdat iemand had gelekt dat hij een Sovjet-vlag in z'n bezit had. Het "nieuwe" Oekraïne, voor welk regime wij deze winter kou zullen moeten lijden!

Ontoelaatbaar natuurlijk (als het waar is).

Maar wat zou Rusland doen met Oekraïners in de bezette gebieden waarbij een nazi-vlag wordt teruggevonden?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 10:53   #29705
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ontoelaatbaar natuurlijk (als het waar is).

Maar wat zou Rusland doen met Oekraïners in de bezette gebieden waarbij een nazi-vlag wordt teruggevonden?
Wat is er 'ontoelaatbaar' aan het aanpakken van iemand die sympathie heeft voor een ideologie dat staat voor miljoenen doden? verschikkingen heeft aangericht in Oekraïne?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 10:54   #29706
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Gebaseerd. Pak de communisten aan!

Er is alleen geen blauw plekje te zien. Doe mij die martelmethodes

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 15 september 2022 om 10:55.
Oud 15 september 2022, 10:54   #29707
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hahaha, we hebben nog niet 1 soldaat gestuurd.

Wat wapens geleverd, that's it. Net zoals China deed tijdens de Vietnamoorlog.
Massa's wapens, en de oorlog wordt gevoerd in commandocentra in Washington, via satellieten. Ook wordt de oorlogsmachine volledig gefinancierd door het Westen, soldaten krijgen opleiding in het Westen naar het schijnt. Net alsof er hier geen betere prioriteiten zijn dan met ons belastinggeld een nazi-regime in stand te houden. Wanneer komt daar meer verzet tegen? Wanneer gaat men de leugens van Van der Leugen eens goed doorprikken?

Laatst gewijzigd door tomm : 15 september 2022 om 10:55.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 10:57   #29708
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze man werd opgepakt en gemarteld omdat iemand had gelekt dat hij een Sovjet-vlag in z'n bezit had.

Maar is dat erger of minder erg dan een VNV lidkaart?

Want nu ben ik in de war.

Is het nu goed of slecht om incivieken te bestraffen?

Liefst een duidelijke regel zonder uitzondering voor Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 15 september 2022 om 10:59.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 10:58   #29709
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Massa's wapens, en de oorlog wordt gevoerd in commandocentra in Washington, via satellieten. Ook wordt de oorlogsmachine volledig gefinancierd door het Westen, soldaten krijgen opleiding in het Westen naar het schijnt. Net alsof er hier geen betere prioriteiten zijn dan met ons belastinggeld een nazi-regime in stand te houden. Wanneer komt daar meer verzet tegen? Wanneer gaat men de leugens van Van der Leugen eens goed doorprikken?
Nazi's zijn niet leuk. Maar op dit moment doden ze communisten, dus ik kies de kant van de nazi's.
Oud 15 september 2022, 10:59   #29710
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou pas ongerust zijn als men dat in het westen niet had gedaan.

Je hebt gelijk dat er een kost tegenover staat, maar die hoort bij dit soort situaties. De kost zou vele malen groter zijn op langere termijn als men het zou laten betijen (om Dirk Tieleman zijn opvallend lichtzinnig eufemisme te gebruiken).
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 11:03   #29711
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Dit is toch altijd zooooo moeilijk he...
Ik zoek gewoon duidelijkheid.
U quote me over iets (de uitspraken van XI) en begint dan over iets anders (CSTO lidmaatschap), in plaats van in te gaan op wat ik schreef. Daar leest u over heen.

Citaat:
Echt een poepsimpele vraag:

Denk je dat het nieuwsbericht dat Kazakstan de beslissing heeft genomen om CSTO te verlaten juist is, ja of nee?

Voor de duidelijkheid, de bron voor de claim dat Kazakstan CSTO verlaat is NIET dat artikel, maar <enkele> (mijn inziens credibele) bronnen, o.a.:

https://twitter.com/vtchakarova/stat...37823193317376

Ik heb ook nog geen formeel verklaring van Kazakstan zelf gevonden.
Simpel antwoord: Dat weet ik niet. En ik doe daar geen uitspraak over omwille van eerder aangehaalde redenen.

Citaat:
Ik vraag het dus expliciet omdat jij (en Tomm & Nr.10) het bericht nogal snel van de hand wijst omdat de bron niet betrouwbaar zou zijn. Dat maakt het niet per se waar of onwaar.
Quote me dan even daarop aub....

Citaat:
Dus nogmaals, een héééééél simpele ja-nee vraag:
Heeft Kazakstan de beslissing genomen zich terug te trekken uit CSTO? Y/N?
Volgens dat twitterbericht dat u quote wel. Is er meer info die in die richting wijst? Indien niet zou ik in eerste instantie eens kijken wie die persoon is die dat beweert en wat die persoon nog allemaal getwitterd heeft vooraleer dat bericht over te nemen als zijnde waarheid. Of gewoon eens een zoekfunctie gebruiken.

UPDATE: Kazakhstan denies it will suspend its membership in Russia-led CSTO but will ‘not bow at Russian feet’

Laatst gewijzigd door Bach : 15 september 2022 om 11:04.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 11:13   #29712
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Dat stadje van 70.000 inwoners is wel het centrum dat alles gecoördineerd moet houden in de eerste verdedigingslijn van die frontzone. Indien Bakhmut valt, zijn Sloviansk en Kramatorsk in acuut gevaar. Het is niet voor niets dat de Oekraïeners van Bakhmut zelf en alle dorpjes er rond -hoe klein ze ook mogen zijn- één groot fort hebben gemaakt, petalmijnen hebben afgeschoten in de landelijke gebieden die ertussen liggen, zodat de Russen slechts erg traag kan oprukken, en dat met hand en tand zullen verdedigen.

Anders gezegd: als Bakhmut valt, is het op lange termijn game over in de Donbas voor de Oekraïeners. Het is meteen ook de reden waarom de Wagnergroepen die in de industriële zone in het westen van die stad zitten het erg moeilijk hebben om op te rukken. Het is daar een urban guerilla warfare, die ze daar moeten voeren, en in die stad hebben de Oekraïeners erg veel overzicht wat er gebeurt gezien ze over het stadscentrum beschikken waar wel wat hoogbouw staat. De verovering van Bakhmut op zichzelf -dat stadje van 70.000 inwoners- zou eigenlijk op zich al meer betekenen dan het herinnemen van het gebied rond Izium. Je kan het vergelijken met de verovering van de Enerhodar Kerncentrale: een klein gebied qua km², maar van uiterst strategisch belang.

In de laatste dagen lijken de Russen daar wel voetje voor voetje te vorderen. Ook het feit dat men nu langzaamaan Bakhmut ook vanuit het zuiden kan naderen, is voor de Oekraïeners verontrustend. De posities bij Mykoalevka 2 zijn daar gevallen, en ook Odradivka (dat ook langs die snelweg ligt) is aan het bezwijken. Als de Russen ofwel Zaitseve innemen, ofwel Opytne bereiken is het daar gg. Dan kan men die posities niet behouden.
Interessant.
Maar ik vraag me wel af waarom Bakhmut eigenlijk nog zo van strategisch belang is voor de russen, nu Kupyansk gevallen is en aanvoer van materiaal via spoor niet langer mogelijk ? Is dat dan nu voor de russen geen 'hub' die ondertussen losgekoppeld is van het netwerk ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 11:18   #29713
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
U quote me over iets (de uitspraken van XI) en begint dan over iets anders (CSTO lidmaatschap), in plaats van in te gaan op wat ik schreef. Daar leest u over heen.

Simpel antwoord: Dat weet ik niet. En ik doe daar geen uitspraak over omwille van eerder aangehaalde redenen.

Quote me dan even daarop aub....

Volgens dat twitterbericht dat u quote wel. Is er meer info die in die richting wijst? Indien niet zou ik in eerste instantie eens kijken wie die persoon is die dat beweert en wat die persoon nog allemaal getwitterd heeft vooraleer dat bericht over te nemen als zijnde waarheid. Of gewoon eens een zoekfunctie gebruiken.

UPDATE: Kazakhstan denies it will suspend its membership in Russia-led CSTO but will ‘not bow at Russian feet’
Het is waar, ik gooide de dingen door elkaar. OK nevermind.

De statement van Aydos Sarym is vrij duidelijk mbt CSTO. Ok, duidelijk dan.

Bon, blijft wel zo dat Kazakhstan toch wel vrij defiant is tav Rusland. bvb. uit het artikel: “In Russia, some people misrepresent this situation, arguing that Russia saved Kazakhstan, and Kazakhstan should now forever serve and bow at the feet of Russia.

Ik weet niet of ze dat zouden zijn als het beter ging voor Rusland in Oekraïne.

Ik denk toch dat de invloed van Rusland aan het afbrokkelen is, owv Oekraïne, maar dat is, idd, interpretatie/inschatting.
Oud 15 september 2022, 11:20   #29714
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oekraïne kon kiezen tussen een wingewest worden van de Westerse wereld, een 'onafhankelijke bufferstaat' of een vazal blijven van Rusland.

Ze hebben duidelijk voor de eerste optie gekozen, wat Rusland niet accepteert. De Russen rest geen keuze dan te moeten aanvaarden dat hun invloedssfeer zienderogen gevoelig afneemt. Meer nog, de buitensporige Russische agressie heeft de NAVO gereanimeerd en op termijn zullen Zweden, Finland en zelfs Oekraïne de NAVO vervoegen.

Sint-Petersburg zal binnenkort vlakbij NAVO wateren liggen.

De ontbinding van de Sovjet-Unie en het einde van het Warschaupact is natuurlijk een totale desintegratie gebleken voor de Russen. Het moet voor hen bijzonder pijnlijk zijn hoe meerdere ex-Sovjetstaten toenadering zochten tot de NAVO en de EU. Blijkbaar was het destijds toch niet zo fantastisch onder communistische Sovjet vleugels. (Zie de Praagse Lente destijds)

Momenteel zijn de Oekraïners zelfs zo vriendelijk de Russische agressie op een gezonde afstand te houden van een NAVO-grens. Daarom alleen al verdienen ze onze onvoorwaardelijke steun.

De Russen kunnen zich nu tot de Chinezen richten; denken de Russischgezinden hier eigenlijk echt dat de Chinezen Rusland als een gelijke partner gaan behandelen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 15 september 2022 om 11:28.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 11:20   #29715
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Rusland vecht nu tegen de hele NAVO, als Rusland deze oorlog wint, is dat vooral een afgang van de NAVO.

De NAVO die na 20 jaar en biljoenen $ niet kon winnen tegen een paar bergstammen.
ge maakt vorderingen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 11:32   #29716
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Interessant.
Maar ik vraag me wel af waarom Bakhmut eigenlijk nog zo van strategisch belang is voor de russen, nu Kupyansk gevallen is en aanvoer van materiaal via spoor niet langer mogelijk ? Is dat dan nu voor de russen geen 'hub' die ondertussen losgekoppeld is van het netwerk ?
Omdat dit voor hen meerdere toch wel erg belangrijke dingen verwezenlijkt:

1: Men kraakt de eerste van de twee laatste verdedigingslinies in de Donbasregio vooraleer men over minder moeilijk terrein kan oprukken (oftewel naar de Dnjepr, oftwel terug richting Kharkiv: in dit geval denk ik dat het eerder richting Dnjepr zal zijn).
2: men opent een aanvalsroute op Sloviansk en Kramatorsk, de twee laatste grote steden in de Donbasregio die nog niet onder Russische controle staan.
3: Door het doorbreken van die lijn komt ook Torretsk, New York en Avdiivka onder druk te staan (en dat is belangrijk voor Oekraïene omdat die moeten verhinderen dat de Russen in die regio niet richting Vuhledar oprukken).

Eigenlijk is dat een stadje dat kost wat kost voor de Russen veroverd moet worden willen ze hun opmars verder zetten en door Oekraïene verdedigd moet worden willen ze de Russen tegenhouden. Je kan het een beetje vergelijken met Gibraltar: een klein stukje grond, dat controle verwerft en toegang geeft over een groter gebied. De strijdende partij die dat bezet, heeft de (tijdelijke) controle en kan zijn opmars verder zetten of toegang tot het gebied verhinderen.

Overigens is de aanvoer per spoor wel nog altijd mogelijk, alleen moet die nu vanuit Rostov on Don komen en zal dat wat langer duren. Die hub is dus allesbehalve losgekoppeld... Het feit dat de Oekraïeners op dit moment Izium ingenomen hebben, zorgt voor meer hinder. Dat kan de plannen om Sloviansk en Kramatorsk te veroveren bemoeilijken, maar biedt geen oplossing om de Russen te verhinderen van op te rukken richting de Dnjepr.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 15 september 2022 om 11:33.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 11:44   #29717
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Oekraïne kon kiezen tussen een wingewest worden van de Westerse wereld, een 'onafhankelijke bufferstaat' of een vazal blijven van Rusland.

Ze hebben duidelijk voor de eerste optie gekozen, wat Rusland niet accepteert. De Russen rest geen keuze dan te moeten aanvaarden dat hun invloedssfeer zienderogen gevoelig afneemt. Meer nog, de buitensporige Russische agressie heeft de NAVO gereanimeerd en op termijn zullen Zweden, Finland en zelfs Oekraïne de NAVO vervoegen.

Sint-Petersburg zal binnenkort vlakbij NAVO wateren liggen.

De ontbinding van de Sovjet-Unie en het einde van het Warschaupact is natuurlijk een totale desintegratie gebleken voor de Russen. Het moet voor hen bijzonder pijnlijk zijn hoe meerdere ex-Sovjetstaten toenadering zochten tot de NAVO en de EU. Blijkbaar was het destijds toch niet zo fantastisch onder communistische Sovjet vleugels. (Zie de Praagse Lente destijds)

Momenteel zijn de Oekraïners zelfs zo vriendelijk de Russische agressie op een gezonde afstand te houden van een NAVO-grens. Daarom alleen al verdienen ze onze onvoorwaardelijke steun.

De Russen kunnen zich nu tot de Chinezen richten; denken de Russischgezinden hier eigenlijk echt dat de Chinezen Rusland als een gelijke partner gaan behandelen?
Het probleem met uw redenering is dat ze nogal éénzijdig is, in die mate dat er nogal een groot schisma is in Oekraïene dat volgens u "gekozen heeft om westers te worden". Een groot deel wil de Europese koers varen maar een ander groot deel wil dat overduidelijk niet (Krim & Donbass). Een nog groter probleem is dat men die delen van de bevolking jarenlang wat getreiterd heeft, hun wensen compleet genegeerd heeft, en dat men die nooit nog in lijn zal krijgen met dat prowesters gedoe naar aanleiding van de Donbasoorlog en deze SMO. En het grootste probleem nu voor diegenen die het westen achternalopen is dat die oorlog die er gekomen is, er ene is waar men zal weigeren om toegevingen te doen tot alles in puin geschoten is en men die puinhoop niet meer bij het westen zal willen omdat dat te veel miserie zal opleveren . En ook Putin zal volgens mij enkel de oostelijke provincies en de kuststrook willen.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 15 september 2022 om 11:45.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 12:00   #29718
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Het Oekraïense hulpcentrum in Barcelona werd beklad door vandalen.
Niemand zegt dat het door Russen is gedaan, het net zo goed door Spaanse of andere Poetin's lievertjes gedaan zijn.

Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2022, 12:10   #29719
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het stadje Kyselivka zou ook terug in handen van UA zijn. Weer een stap in de goede richting ==> Kherson.
Oud 15 september 2022, 12:20   #29720
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Omdat dit voor hen meerdere toch wel erg belangrijke dingen verwezenlijkt:

1: Men kraakt de eerste van de twee laatste verdedigingslinies in de Donbasregio vooraleer men over minder moeilijk terrein kan oprukken (oftewel naar de Dnjepr, oftwel terug richting Kharkiv: in dit geval denk ik dat het eerder richting Dnjepr zal zijn).
2: men opent een aanvalsroute op Sloviansk en Kramatorsk, de twee laatste grote steden in de Donbasregio die nog niet onder Russische controle staan.
3: Door het doorbreken van die lijn komt ook Torretsk, New York en Avdiivka onder druk te staan (en dat is belangrijk voor Oekraïene omdat die moeten verhinderen dat de Russen in die regio niet richting Vuhledar oprukken).

Eigenlijk is dat een stadje dat kost wat kost voor de Russen veroverd moet worden willen ze hun opmars verder zetten en door Oekraïene verdedigd moet worden willen ze de Russen tegenhouden. Je kan het een beetje vergelijken met Gibraltar: een klein stukje grond, dat controle verwerft en toegang geeft over een groter gebied. De strijdende partij die dat bezet, heeft de (tijdelijke) controle en kan zijn opmars verder zetten of toegang tot het gebied verhinderen.

Overigens is de aanvoer per spoor wel nog altijd mogelijk, alleen moet die nu vanuit Rostov on Don komen en zal dat wat langer duren. Die hub is dus allesbehalve losgekoppeld... Het feit dat de Oekraïeners op dit moment Izium ingenomen hebben, zorgt voor meer hinder. Dat kan de plannen om Sloviansk en Kramatorsk te veroveren bemoeilijken, maar biedt geen oplossing om de Russen te verhinderen van op te rukken richting de Dnjepr.
Duidelijk antwoord, Thx.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be