Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2022, 16:27   #30101
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

het gaat goed met Rusland, de beurs veert op
https://www.newsweek.com/russia-stoc...essage-1744829

Citaat:
Russia's Stock Market Crashes After Putin's Partial Mobilization Message

ze hebben bewijs gevonden dat Nato deelneemt aan de oorlog

https://www.bbc.com/news/62974506

Citaat:
There are around 40,000 Nato troops stationed in alliance member countries in the region, such as in the Baltic states and Poland, with another 300,000 troops on high alert in response to Russia's invasion.

Extensive training of Ukrainian forces by Nato members has been taking place outside the country, but no Nato member country has said it has contributed military personnel to fight in Ukraine.
Putin heeft het meest moderne leger, je ziet dat zelfs op de gefilmde speach...

https://www.indy100.com/viral/putin-...chnology-phone

Citaat:
die twitterzeveraars konden het niet laten:
Someone else asked: “Why does Putin have two phones that wouldn't look out of place in a 1990s dentist surgery...?”

russen staan allemaal te springen om te vechten niet te geloven in feite, hij moet aanvragen weigeren

https://www.newsweek.com/how-break-a...4830?piano_t=1

Citaat:
How to Break Arm' Becomes Top Google Trend as Russians Face Conscription
iedereen wil de trein naar oekraine nemen en staat klaar om te vechten... heel leuk landje die russen

https://www.newsweek.com/russian-rai...4818?piano_t=1

Citaat:
Russian Rail Website Crashes After Putin's Mobilization Decree
sowieso is het de schuld van de NATO die wapens geleverd hebben aan UKR...

https://www.newsweek.com/putin-ukrai...4586?piano_t=1

t'is jammer dat je zo die presidenten van die andere landen niet kunt vermoorden hé
Indie is tegen
China is tegen

https://www.businessinsider.com/modi...true&r=US&IR=T
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 16:38   #30102
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

En aan de Russisch - Finse grens...

https://www.youtube.com/watch?v=UGL3rFbnzZY
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 16:55   #30103
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Dus nu begin je ook al te ontkennen dat die biological research facilities er zijn, zelf al heeft Nuland dat in de U.S. senate verklaard ten opzichte van Rubio die daar vragen over had. Straf.

https://www.youtube.com/watch?v=ydSf57SRtcQ

Net als het feit dat ge ontkent dat de V.S. met Nuland en Pyatt in een hoofdrol daar in Maidan een coup hebben georkestreerd? Hetgeen zelf met een gelekt telefoongesprek aan bod is gekomen !

https://www.youtube.com/watch?v=WV9J6sxCs5k

Uw tevergeefse pogingen om feiten als samenzweringsgezever te categoriseren zijn aandoenlijk, maar ze zijn wel de waarheid niet hé. Het minste wat ik verwacht van u, is dat je u op z'n minst houdt aan de feiten. Het moment dat JIJ dat niet kan, ondergraaft veeleer UW geloofwaardigheid.
https://www.bbc.com/news/60711705

Dat is alles wat ik hier nog over te zeggen heb.

Citaat:
Dat is een zeer ingewikkeld gegeven hé.

Ten eerste kan men al niet spreken over een eensgezinde bevolking van Oekraïene en het is niet dat diegenen die het niet eens zijn met die pro-westerse koers of lidmaatschap van de NAVO daarop gaan bougeren: er is verdorie acht jaar een oorlog bezig in die gebieden en dat is ook net één van de grote problemen. Moest er één Oekraïene zijn, dat in het gehele land over zo'n belangrijke aangelegenheid min of meer hetzelfde denkt, of moest de weerstand van diegenen die er anders over denken miniem zijn, zou die opvatting al iets meer kans maken. Maar dat is dus zoals men kan zien zeer duidelijk niet het geval.

Verder moet men ook eens leren kijken naar de realpolitiek. De aanwezigheid van een supermacht heeft altijd invloed op wat de buurlanden (mogen) doen. Dat is in de V.S. niet anders: dat maakte de Cubacrisis erg duidelijk. Rusland moest toen ook niet afkomen dat Cuba 'wilde' dat er kernraketten op hun eiland gevestigd werden. Men is toen ook tot op enkele centimeters van een kernoorlog gekomen. Ook in de EU is dit in mindere mate zelf het geval: meestal gaat men uit van wat de as Frankrijk-Duitsland wil (of gaat ge dat ook beginnen ontkennen?) en heb je als kleiner landje met een andere visie daar ook niet veel in de pap te brokken. De spanningen in Hongarije en Polen hebben dat ook al geïllustreerd.
Hence dat Oekraïene, althans voor de inval, geen intentie had om bij de NAVO aan te sluiten.

Citaat:
Ach jongen droom verder. Als het alleen landen zijn van de NATO die:

- wapens leveren
- economische sancties opleggen
- meehelpen met het trainen van troepen
- de intel voorzien van de offensieven
- ...

Dan is het overduidelijk dat dit gewoon om een proxy-oorlog gaat tussen de NATO en Oekraïene hé: daar is niets te herframen aan, noch is dat het westen die zich "sympathetic" opstelt. Het zijn orders van hogerhand opgelegd door de V.S. die de NATO leidt. Zelf een kind van vijf kan die conclusie dan maken.
Mensen zitten hier de Oorlog in Oekraïene te vergelijken met Vietnam of Afghanistan. DAT waren proxy-oorlogen voor macht. Deze oorlog is dat niet.

Citaat:
Oekraïene had al lang z'n voortbestaan veilig kunnen stellen door de Minsk-akkoorden uit te voeren, door de vredesonderhandelingen niet af te breken of door een neutraal NATO-loos statuut te aanvaarden en de V.S. niet te volgen gezien dat enkel tot hun vernietiging heeft geleid. Het feit dat Oekraïene dat keer op keer vertikt te doen, - zelf recentelijk nadat Johnson, de vermoedelijke volgend voorzitter van de NATO daar op bezoek is geweest- sterkt alleen die stelling. Er is hen namelijk beloofd door zowat alle NATO-landen (opnieuw onder leiding van de V.S.) om hen te blijven steunen. De V.S. is ook de hele tijd blijven herhalen dat dat het pad moest zijn voor Oekraïene: uiteindelijke toetreding tot de NATO. Hier hebt ge zelf eens een overzichtje van alle stappen van 2014- 2022 in een lezing van een goed anderhalf uur door Mearsheimer. https://www.youtube.com/watch?v=qciVozNtCDM . Dat (het NATO lidmaadschap waarvan gij dus beweert dat er een moratorium op ging komen) is dus ferm in tegenstelling tot wat de U.S. tot begin dit jaar! heeft blijven verkondigen. Maar laat me raden, die informatie herinnerde je niet zeker.

Men kan zoals jij nu inderdaad doen alsof de NATO daar niet in betrokken is, en het niet in oorlog is met Rusland. Daarvoor moet men echter al de feiten die dat tegenspreken negeren en dat gelooft dus geen kat meer. En ja, Rusland heeft gezegd dat dat voor hen existentieel is en ze dreigen inderdaad met kernwapens. Meer zelf: ze zullen die volgens mij ook inzetten als men dat cynisch spelletje niet stopt of mocht de NATO onder de leiding van de V.S. nog verder gaan. Onze garde politici kan dan met krokodillentranen zich afvragen hoe ver het zo toch is kunnen komen. Misschien kan je daar dan ook in meegaan en jezelf wijsmaken dat het de oorlog Oekraïene tegen Rusland was die de uiteindelijke oorlog was van een oorlog tussen Rusland en NATO-staten.
Ik speel dit spelleke niet mee Kipling. Als jij die drogreden wilt blijven volhouden (i.e. Rusland MOEST Oekraïne binnenvallen omdat het zich bedreigd voelde door NATO), dan is dat voor uw rekening. Uitspraken van Putin zelf na de inval spreken voor zich wat de ECHTE motivatie was voor de inval. Knijp uw ogen & oren maar dicht als ge het niet wilt zien of horen.
Oud 21 september 2022, 17:06   #30104
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
- De burgerdoelen die geraakt worden bevatten meestal soldaten of er wordt militair materiaal opgeslaan:
dus niet altijd
een hele stad verwoesten of een hele stad trachten te verzuipen zijn uiteraard doelbewuste aanvallen op burgers

en je drogredenen zijn allemaal weerlegd
wil opeten de navo niet aan zijn grens is het hele simpel
laat de buurlanden gerust, geef ze geen reden om bang te zijn en trek er neit binnen om ze te verwoesten.
soit, nu krijgen we nepreferenda en wat dan? poetin zla wel met atoombommen moeten gooien als Oekraïeners zich daar neits vaan aantrekt

uiteraard de schuld van Oekraïene als ze volgende week niet aanvaarden dat 95-97% vd overgebleven bevolking in marioepol Russisch wil worden.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 17:06   #30105
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Mensen zitten hier de Oorlog in Oekraïene te vergelijken met Vietnam of Afghanistan. DAT waren proxy-oorlogen voor macht. Deze oorlog is dat niet.
Een deel van de bevolking wil X, een ander deel wil dat niet, men begint te vechten, Fractie A roept de hulp in van grootmacht P, waarop fractie B wordt gesteund door grootmacht Q.

Zoveel verschil is er toch niet met Vietnam.
Oud 21 september 2022, 17:28   #30106
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
https://www.bbc.com/news/60711705

Dat is alles wat ik hier nog over te zeggen heb.
Eigenlijk beroep je je dus op het gespin van de MSM om niet te moeten toegeven dat de V.S. daar dus die biological research facilities heeft: hetgeen Nuland dus toegegeven heeft in de sennaat. Meer informatie kan je trouwens hier terugvinden: ik heb dat gehele gedoe al eens mooi op de voorgrond gebracht in de volgend posts.

https://forum.politics.be/showthread.php?p=10021916
https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=28644

Citaat:
Hence dat Oekraïene, althans voor de inval, geen intentie had om bij de NAVO aan te sluiten.
Juist ja: daarmee dat het zelf op wikipedia terug te vinden is. Wie denk je eigenlijk voor de gek te houden?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrain...NATO_relations

At the June 2021 Brussels summit, NATO leaders reiterated the decision taken at the 2008 Bucharest summit that Ukraine would become a member of the Alliance with the MAP as an integral part of the process and Ukraine's right to determine its future and foreign policy, of course without outside interference.[11] NATO Secretary General Jens Stoltenberg also stressed that Russia will not be able to veto Ukraine's accession to NATO "as we will not return to the era of spheres of interest, when large countries decide what smaller ones should do

Citaat:
De letterlijke definitie van een proxy war is:

A proxy war is an armed conflict between two states or non-state actors, one or both of which act at the instigation or on behalf of other parties that are not directly involved in the hostilities

https://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_war

Als de NATO landen het militair materiaal leveren, de planning voor de offensieven uitvoeren en daarvoor het kanonnenvlees gebruiken van Oekraïene kan dat geen duidelijker voorbeeld zijn van een proxy-war hé. En het doel is zoals bij alle oorlogen macht verwerven: in dit geval het verwerven van Oekraïene als NATO-lid hetgeen hun invloed op geopolitiek uitbreid.

Citaat:
Ik speel dit spelleke niet mee Kipling. Als jij die drogreden wilt blijven volhouden (i.e. Rusland MOEST Oekraïne binnenvallen omdat het zich bedreigd voelde door NATO), dan is dat voor uw rekening. Uitspraken van Putin zelf na de inval spreken voor zich wat de ECHTE motivatie was voor de inval. Knijp uw ogen & oren maar dicht als ge het niet wilt zien of horen.
Wat jij doet is de realiteit gewoon halsstarrig blijven ontkennen of die weigeren onder ogen te zien. Dat heeft niets te maken met 'spellekes spelen'. Rusland heeft jarenlang aangekondigd dat hier oorlog van ging komen omdat het zich existentieel bedreigd voelde. Men heeft dit iedere keer naast zich neergelegd. Awel bon, dan moet men nu niet komen janken dat er oorlog is hé: deze was perfect vermijdbaar met een neutraal statuut. Het feit dat jij iedere keer de andere kant daarvoor opkijkt is veelzeggend. De realiteit is nochtans erg duidelijk. Mijn uitspraken zijn inderdaad voor mijn rekening: en ik blijf bij die uitspraken omdat ik die feiten dus aan mijn kant heb.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 17:41   #30107
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dus niet altijd
een hele stad verwoesten of een hele stad trachten te verzuipen zijn uiteraard doelbewuste aanvallen op burgers

en je drogredenen zijn allemaal weerlegd
wil opeten de navo niet aan zijn grens is het hele simpel
laat de buurlanden gerust, geef ze geen reden om bang te zijn en trek er neit binnen om ze te verwoesten.
soit, nu krijgen we nepreferenda en wat dan? poetin zla wel met atoombommen moeten gooien als Oekraïeners zich daar neits vaan aantrekt

uiteraard de schuld van Oekraïene als ze volgende week niet aanvaarden dat 95-97% vd overgebleven bevolking in marioepol Russisch wil worden.
Je bedoelt waarschijnlijk het feit dat ze door de dam in Kryvyi Rih in kapotgeschoten hebben, die dam de stad in een openwaterpark veranderd heeft. Je weet het misschien niet maar zelf een dam kan als militair doelwit beschouwd worden als dit een meerwaarde betekent voor één van de oorlogvoerende partijen... Door die dam kapot te schieten hebben ze 15.000 Oekraïense troepen ten zuiden van de Ingulets op een bridgehead kunnen isoleren. Ik ga er mee akkoord dat dat grof is, dat dat ontzettend zware gevolgen met zich meebrengt voor de bevolking van Kryvyi Rih, maar in dat opzicht was dat nog altijd een militair doel. Dat kan misschien grof klinken voor jou, maar het voldoet nu éénmaal aan die definitie. Als je er meer over wil weten wat daar allemaal onder valt moet je eens "Naar een universele uitleg van een militair doel", geschreven door N. Hummel lezen. Volgens het Amerikaanse oorlogsrecht kunnen daar zelfs winkels onder vallen... Als je daar niet mee akkoord gaat, doe je er best aan om te zorgen dat in de toekomst elk oorlogvoerend land daar een andere interpretatie aan geeft: ik wens je daar veel succes bij.

De rest van je post is nogal onduidelijk: van wil opeten de navo niet aan zijn grens is het hele simpel kan ik met de beste wil van de wereld zelf geen zin ineen knutselen waar ik op kan reageren. Verder is mijn redenering dezelfde als die van Mearsheimer, Peterson en andere vooraanstaande geopolitiek professoren: dat jij dat tracht te categoriseren als drogredenen om er dieper op te moeten ingaan is voor jouw rekening. Je kan die redenering ook perfect omdraaien: zorg dat Rusland zich niet existentieel bedreigd voelde, laat Oekraïene een nutraal land blijven en je had die miserie niet, die zich nu voordoet. Nu krijgen we inderdaad dikke miserie: door het geopolitieke geblunder van de V.S. en NATO veroorzaakte dikke miserie.

Oud 21 september 2022, 17:44   #30108
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Eigenlijk beroep je je dus op het gespin van de MSM om niet te moeten toegeven dat de V.S. daar dus die biological research facilities heeft: hetgeen Nuland dus toegegeven heeft in de sennaat. Meer informatie kan je trouwens hier terugvinden: ik heb dat gehele gedoe al eens mooi op de voorgrond gebracht in de volgend posts.
aan jou dezelfde vraag als aan Tomm
zelfs als je gelijk hebt ... geeft dit Rusland het recht te doen wat ze nu doen?

Citaat:
A[i]t the June 2021 Brussels summit, NATO leaders reiterated the decision taken at the 2008 Bucharest summit that Ukraine would become a member of the Alliance
irrelevant
Wou Poetin de nato neit aan zijn grenzen dan was het heel simpel
laat die buurlanden gerust, maak ze niet bang, val niet binnen, verwoest ze niet ...

[quote]Als de NATO landen het militair materiaal leveren,/QUOTE]
doet de Nato niet
de nato doet er alles aan om neit betrokken te worden.
uiteraard mag Oekraïne andere landen om hulp vragen. De Russen bedelen toch ook om hulp bij andere landen (China, Iran,...)

Citaat:
Rusland heeft jarenlang aangekondigd dat hier oorlog van ging komen omdat het zich existentieel bedreigd voelde.
yep, maar het is een gevoel dat nergens op gebaseerd was. een paranoïde dictator doet waar hij zin in heeft.

Citaat:
Men heeft dit iedere keer naast zich neergelegd.
men heeft de dictator laten begaan. ook 2014 heeft men netjes laten passeren en de paranoïde dictator kreeg zijn zin. Heeft het geholpen?

Citaat:
deze was perfect vermijdbaar met een neutraal statuut.
neen, luister naar de speeches vd paranoïde dictator .Volgens hem heeft Oekraïeners neit eens bestaansrecht, wat lul je dan over neutraliteit?

Citaat:
Mijn uitspraken zijn inderdaad voor mijn rekening: en ik blijf bij die uitspraken omdat ik die feiten dus aan mijn kant heb.

rusland wil de nato neit aan zijn grenzen en daarom vallen ze binnen?
rusland heeft al 20j de nato aan zijn grenzen, zonder enig gevaar of risico.
dat is een feit.

u gevoelsmatig bedreigd voelen is geen feit, dat is paranoia
Oud 21 september 2022, 17:51   #30109
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men kan zoals jij nu inderdaad doen alsof de NATO daar niet in betrokken is, en het niet in oorlog is met Rusland.
Oei heb ik iets gemist. De Nato heeft de oorlog verklaart.

Citaat:
Daarvoor moet men echter al de feiten die dat tegenspreken negeren en dat gelooft dus geen kat meer. En ja, Rusland heeft gezegd dat dat voor hen existentieel is en ze dreigen inderdaad met kernwapens. Meer zelf: ze zullen die volgens mij ook inzetten als men dat cynisch spelletje niet stopt of mocht de NATO onder de leiding van de V.S. nog verder gaan.
Verdergaan? De Nato?
Gaat Poetin dan vertellen hoe we ons moeten gedragen in het Westen?
Ben je vergeten wie de grens Oekraine - Rusland overkwam met tanks? Het was niet de Nato.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 18:13   #30110
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
aan jou dezelfde vraag als aan Tomm
zelfs als je gelijk hebt ... geeft dit Rusland het recht te doen wat ze nu doen?
Ik heb daar altijd een genuanceerd standpunt in ingenomen. Ik begrijp Rusland dat ze de Donbasregio en de Krim ter hulp schieten, met als reden het opkomen voor de bevolking die daar tot Rusland wil behoren. Voor de Zaporizhzhia en Kherson oblasten houd ik daar wel mijn reserve. Als ik kijk naar het feit dat er toch wel meer weerstand is door partizanen in vb het Zaporizhzhia oblast, doet dat vermoeden dat die regio toch een stuk minder Russisch gezind is dan vb de Krim, of het Luhansk oblast.

Een staat heeft altijd het recht om zich te verdedigen tegen existentiële dreigingen: dat is denk ik een standpunt dat iedereen kan volgen. Het feit dat Rusland toetreding van Oekraïene tot de NATO als existentiële dreiging opvat, dat sinds 2008 aankondigt, daar kan men inderdaad over discussiëren. In elk geval moest men daar veel meer rekening mee gehouden hebben maar men heeft het keer op keer vertikt om heel die situatie uit te klaren en zelf olie op het vuur gegoten.

Het grootste probleem hier ligt hem in het feit dat men Rusland er niet van heeft kunnen overtuigen dat dit voor hen geen existentiële dreiging is. Op een bepaald moment wou Rusland zelf een NATO-lid worden. Had men daarop ingegaan was heel die situatie ook ontmijnd. Je zit dus nu met een kernmacht die ervan overtuigd is dat het opnemen van een buurland (Oekraïene) bij de NAVO voor hen een existentiële dreiging is omdat de lange afstandsraketten dan zelf binnen het bereik van Moskou kunnen geplaatst worden, terwijl het zelf niet tot die instelling behoort en terwijl het ervan overtuigd is dat het uiteindelijke doel van de Neocons in de V.S. nog altijd de vernietiging van Rusland als wereldmacht is. In dat opzicht begrijp ik zeer goed dat Rusland dit tracht te vermijden.

Citaat:
irrelevant
Wou Poetin de nato neit aan zijn grenzen dan was het heel simpel
laat die buurlanden gerust, maak ze niet bang, val niet binnen, verwoest ze niet
Juist erg relevant: het is net de reden waarom Rusland daar is binnengevallen (weliswaar onder het mom van de mensen in de Donbasregio te helpen maar kom).

[quote=1207;10036355]
Citaat:
Als de NATO landen het militair materiaal leveren,/QUOTE]
doet de Nato niet
de nato doet er alles aan om neit betrokken te worden.
uiteraard mag Oekraïne andere landen om hulp vragen. De Russen bedelen toch ook om hulp bij andere landen (China, Iran,...)
Awel ja, dus is het een proxy-oorlog hé. De NATO-landen hebben meer dan de helft van het materiaal geleverd. Zeggen dat men dat niet doen is vlakaf liegen hé. Nu doen alsof ze daar niet in betrokken zijn omdat ze daar geen troepen hebben (en zelf dat is gelogen want er zijn wel degelijk instructeurs ter plaatse) is gewoon vlakaf liegen hé.

Citaat:
yep, maar het is een gevoel dat nergens op gebaseerd was. een paranoïde dictator doet waar hij zin in heeft.
Dat is wat jij denkt, niet wat Rusland denkt. Als je die coup in 2014 in rekening neemt net zoals allee investeringen op militair gebied door de V.S sinds 2014 heeft Rusland elke reden om dat te denken. En als diezelfde partij dan ook nog eens pertinent daarover weigert te praten, dan noem ik dat geen paranoia maar manifeste onwil om de situatie te deëscaleren. Blijkbaar moest dit op de spits gedreven worden. Awel, het resultaat mag er nu zijn.

Citaat:
men heeft de dictator laten begaan. ook 2014 heeft men netjes laten passeren en de paranoïde dictator kreeg zijn zin. Heeft het geholpen?
En wat had men kunnen doen? Er was totaal geen weerstand toen de Russen de Krim innamen omdat de bevolking die daar woont voornamelijk etnische Russen zijn, die zich Rus voelen en tot Rusland willen behoren. Nogal logisch dat men daar dan niets kan doen. Het referenda dat daar gehouden werd, sprak daar ook boekdelen hé.

Citaat:
neen, luister naar de speeches vd paranoïde dictator .Volgens hem heeft Oekraïeners neit eens bestaansrecht, wat lul je dan over neutraliteit?
Je mag mij eens een speech tonen, waar Putin zegt dat Oekraïene geen bestaansrecht heeft. Bij mijn weten heeft hij dit nooit gezegd. Wat wel zo is, is dat er in Rusland een erg gevaarlijke nationalistische strekking is. Dat zijn de hardliners, die wel zo blind zijn. Je kan ze vergelijken met de strijdkrachten van het Azov-batallion. Dat zijn ook zo van die mannen die de Donbas als economische regio wilden gebruiken en wilden ontvolken. Meestal hebben die ook nog wat verfoeilijke nazi-tatoeages op hun lichaam staan.

Oud 21 september 2022, 18:26   #30111
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ondertussen schuift UA op naar Lyman, dat veel kans heeft om in hun handen te vallen in de komende dagen. ALS dat lukt, gaan de russen ofwel moeten terugtrekken naar Svatove, of naar Severodonetsk. En dan kan er een heel groot stuk territorium terug gedesinfecteerd worden, open terrein, kleine dorpjes, de Orcs gaan dat niet zwaar verdedigen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 18:38   #30112
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Protesten in Moskou tegen het besluit van de haathond Poetin om gedeeltelijk te mobiliseren.
https://news.sky.com/story/ukraine-w...#liveblog-body
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 18:59   #30113
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Protesten in Moskou tegen het besluit van de haathond Poetin om gedeeltelijk te mobiliseren.
https://news.sky.com/story/ukraine-w...#liveblog-body
Ik vraag me af hoe de Poetin trollen dat intern russisch en trouwens redelijk massaal protest gaan proberen te framen... Alsof die mensen niet heel goed weten dat hun protest hen waarschijnlijk een lange periode jail gaat opleveren... En toch doen ze het. 736 gedocumenteerde gevallen van arrestatie in minder dan één dag is gewoon staatsrepressie.

Poetin is mislukt in zijn poging om via opgeklopt nationalisme en zwaaien met het schild & de vlag de massa achter zich te krijgen voor zijn ego-oorlogje.

En merk op dat de protesten vooral in Moskou en St Petersburg plaatsvinden. Dit is de kern van rusland.
Oud 21 september 2022, 19:03   #30114
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

je herhaalt gewoon de reeds lang weerlegde drogredenen. De Baltische staten zijn al decennialang lid vd NAto en volstrekt ongevaarlijk voor Rusland haar existentie.
een toekomstig lidmaatschap van oekraine zou dat wel zijn?
slaat nergens op.
soit, ik had ooit een jaloers iief die zelfs dacht dat ik mijn tandarts neukte. dit is geen verzinsel maar wie zot is kunt ge ni helpen. neen, ik kon haar i overtuigen

[quote=R. Kipling;10036364]Ik heb daar altijd een genuanceerd standpunt in ingenomen. Ik begrijp Rusland dat ze de Donbasregio en de Krim ter hulp schieten
tja
er is maar 1 reden waarom Rusland in de krim geïnteresseerd is
dat is niet het verleden en zeker niet de inwoners die hulp nodig hebben.
militair strategische toegang en de haven.
al de rest zijn drogredenen en is zever

Citaat:
Je zit dus nu met een kernmacht die ervan overtuigd is dat het opnemen van een buurland (Oekraïene) bij de NAVO voor hen een existentiële dreiging is omdat de lange afstandsraketten dan zelf binnen het bereik van Moskou kunnen geplaatst worden,
in Berlijn kan men geen lange afstandsraketten plaatsen die Moskou kunnen bereiken? Riga?
weer een drogreden

Citaat:
Awel ja, dus is het een proxy-oorlog hé. De NATO-landen hebben meer dan de helft van het materiaal geleverd. Zeggen dat men dat niet doen is vlakaf liegen hé.
het zijn individuele landen die helpen, net zoals Iran Rusland helpt. de hulp wordt neit door het nato hoofdkwartier georganiseerd.

Citaat:
Het referenda dat daar gehouden werd, sprak daar ook boekdelen hé.
elkrussisch referendum klokt of op minimaal 97% voorstanders. Zal nu uiteraard niet anders zijn.
blijkbaar hecht jij geloof aan dat resultaat

Citaat:
Je mag mij eens een speech tonen, waar Putin zegt dat Oekraïene geen bestaansrecht heeft.
de speech uit februari? Tommeke verwijst er ook wel vaker naar alsof er voor de ussr zelfs geen oekraine was

Laatst gewijzigd door 1207 : 21 september 2022 om 19:04.
Oud 21 september 2022, 19:06   #30115
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb daar altijd een genuanceerd standpunt in ingenomen. Ik begrijp Rusland dat ze de Donbasregio en de Krim ter hulp schieten, met als reden het opkomen voor de bevolking die daar tot Rusland wil behoren. Voor de Zaporizhzhia en Kherson oblasten houd ik daar wel mijn reserve. Als ik kijk naar het feit dat er toch wel meer weerstand is door partizanen in vb het Zaporizhzhia oblast, doet dat vermoeden dat die regio toch een stuk minder Russisch gezind is dan vb de Krim, of het Luhansk oblast.

Een staat heeft altijd het recht om zich te verdedigen tegen existentiële dreigingen: dat is denk ik een standpunt dat iedereen kan volgen. Het feit dat Rusland toetreding van Oekraïene tot de NATO als existentiële dreiging opvat, dat sinds 2008 aankondigt, daar kan men inderdaad over discussiëren. In elk geval moest men daar veel meer rekening mee gehouden hebben maar men heeft het keer op keer vertikt om heel die situatie uit te klaren en zelf olie op het vuur gegoten.

Het grootste probleem hier ligt hem in het feit dat men Rusland er niet van heeft kunnen overtuigen dat dit voor hen geen existentiële dreiging is. Op een bepaald moment wou Rusland zelf een NATO-lid worden. Had men daarop ingegaan was heel die situatie ook ontmijnd. Je zit dus nu met een kernmacht die ervan overtuigd is dat het opnemen van een buurland (Oekraïene) bij de NAVO voor hen een existentiële dreiging is omdat de lange afstandsraketten dan zelf binnen het bereik van Moskou kunnen geplaatst worden, terwijl het zelf niet tot die instelling behoort en terwijl het ervan overtuigd is dat het uiteindelijke doel van de Neocons in de V.S. nog altijd de vernietiging van Rusland als wereldmacht is. In dat opzicht begrijp ik zeer goed dat Rusland dit tracht te vermijden.

Juist erg relevant: het is net de reden waarom Rusland daar is binnengevallen (weliswaar onder het mom van de mensen in de Donbasregio te helpen maar kom).

Citaat:

Awel ja, dus is het een proxy-oorlog hé. De NATO-landen hebben meer dan de helft van het materiaal geleverd. Zeggen dat men dat niet doen is vlakaf liegen hé. Nu doen alsof ze daar niet in betrokken zijn omdat ze daar geen troepen hebben (en zelf dat is gelogen want er zijn wel degelijk instructeurs ter plaatse) is gewoon vlakaf liegen hé.

Dat is wat jij denkt, niet wat Rusland denkt. Als je die coup in 2014 in rekening neemt net zoals allee investeringen op militair gebied door de V.S sinds 2014 heeft Rusland elke reden om dat te denken. En als diezelfde partij dan ook nog eens pertinent daarover weigert te praten, dan noem ik dat geen paranoia maar manifeste onwil om de situatie te deëscaleren. Blijkbaar moest dit op de spits gedreven worden. Awel, het resultaat mag er nu zijn.

En wat had men kunnen doen? Er was totaal geen weerstand toen de Russen de Krim innamen omdat de bevolking die daar woont voornamelijk etnische Russen zijn, die zich Rus voelen en tot Rusland willen behoren. Nogal logisch dat men daar dan niets kan doen. Het referenda dat daar gehouden werd, sprak daar ook boekdelen hé.

Je mag mij eens een speech tonen, waar Putin zegt dat Oekraïene geen bestaansrecht heeft. Bij mijn weten heeft hij dit nooit gezegd. Wat wel zo is, is dat er in Rusland een erg gevaarlijke nationalistische strekking is. Dat zijn de hardliners, die wel zo blind zijn. Je kan ze vergelijken met de strijdkrachten van het Azov-batallion. Dat zijn ook zo van die mannen die de Donbas als economische regio wilden gebruiken en wilden ontvolken. Meestal hebben die ook nog wat verfoeilijke nazi-tatoeages op hun lichaam staan.

Die geconstipeerde haatdwerg zijn superioriteitsgevoel tegenover Ukraine is niet te loochenen, zeker niet als je er zijn eigen publicaties bij neemt.

https://www.prlib.ru/en/article-vlad...and-ukrainians

Hij leeft in een andere realiteit, eentje waarin hij beslist wat historisch juist is om anno 2022 te misbruiken om buurlanden binnen te vallen en te verknechten.

Typisch Napoleon-complex.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 21 september 2022 om 19:08.
Oud 21 september 2022, 19:13   #30116
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

https://forum.politics.be/showthread.php?p=10021916
https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=28644

Juist ja: daarmee dat het zelf op wikipedia terug te vinden is. Wie denk je eigenlijk voor de gek te houden?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrain...NATO_relations

At the June 2021 Brussels summit, NATO leaders reiterated the decision taken at the 2008 Bucharest summit that Ukraine would become a member of the Alliance with the MAP as an integral part of the process and Ukraine's right to determine its future and foreign policy, of course without outside interference.[11] NATO Secretary General Jens Stoltenberg also stressed that Russia will not be able to veto Ukraine's accession to NATO "as we will not return to the era of spheres of interest, when large countries decide what smaller ones should do

De letterlijke definitie van een proxy war is:

A proxy war is an armed conflict between two states or non-state actors, one or both of which act at the instigation or on behalf of other parties that are not directly involved in the hostilities

https://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_war

Als de NATO landen het militair materiaal leveren, de planning voor de offensieven uitvoeren en daarvoor het kanonnenvlees gebruiken van Oekraïene kan dat geen duidelijker voorbeeld zijn van een proxy-war hé. En het doel is zoals bij alle oorlogen macht verwerven: in dit geval het verwerven van Oekraïene als NATO-lid hetgeen hun invloed op geopolitiek uitbreid.

Wat jij doet is de realiteit gewoon halsstarrig blijven ontkennen of die weigeren onder ogen te zien. Dat heeft niets te maken met 'spellekes spelen'. Rusland heeft jarenlang aangekondigd dat hier oorlog van ging komen omdat het zich existentieel bedreigd voelde. Men heeft dit iedere keer naast zich neergelegd. Awel bon, dan moet men nu niet komen janken dat er oorlog is hé: deze was perfect vermijdbaar met een neutraal statuut. Het feit dat jij iedere keer de andere kant daarvoor opkijkt is veelzeggend. De realiteit is nochtans erg duidelijk. Mijn uitspraken zijn inderdaad voor mijn rekening: en ik blijf bij die uitspraken omdat ik die feiten dus aan mijn kant heb.
Onverbeterlijk.

Yup, we leven in een andere realiteit R.K., zoveel is duidelijk.
Oud 21 september 2022, 19:37   #30117
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onverbeterlijk.

Yup, we leven in een andere realiteit R.K., zoveel is duidelijk.

Ik heb er geen probleem mee om één keer, en een tweede keer voor die ietsje langzameren dat hele 'Nuland' bullshit verhaal te debunken met de nodige linkjes ter staving. Enkele andere forumleden hebben dat trouwens ook al gedaan.

Maar een derde keer ga ik het niet doen. Als iemand in zijn obsessie of zijn fobie wil blijven zitten, tja, dan moet die dat maar doen hee. Een Taliban salafist kan ik ook niet overtuigen dat hij de dogmaticus is versus de maatschappij.
Oud 21 september 2022, 21:38   #30118
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Een deel van de bevolking wil X, een ander deel wil dat niet, men begint te vechten, Fractie A roept de hulp in van grootmacht P, waarop fractie B wordt gesteund door grootmacht Q.

Zoveel verschil is er toch niet met Vietnam.
volgens ij zaten toen de amerikann te vechten, nu vecht er geen één amerikaan beaald door het leger mee aan de frontlinie tenzij via IT, sattelieten, everingen, opleidingen, online assitance etc
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 22:01   #30119
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe de Poetin trollen dat intern russisch en trouwens redelijk massaal protest gaan proberen te framen...
Zoals ze met alles doen wat niet past in hun eigen realiteit: ontkennen en minimaliseren.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 22:10   #30120
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En aan de Russisch - Finse grens...

https://www.youtube.com/watch?v=UGL3rFbnzZY
Die komen daar gewoon tanken omdat de naft daar goedkoper is, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be