Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2022, 13:31   #1021
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dus als je het in de winter er aan 5 graden uit haalt, dan mag je het opwarmen zonder probleem tot aan 20 graden, maar als je het eruit haalt aan 22 mag je het er niet opnieuw induwen aan 22?

Wie maakt die regels eigenlijk?
Daar moet je een speciale administratie school voor volgen waar elke vorm van logisch denken afgeleerd wordt
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2022, 13:35   #1022
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als je het in de winter er aan 5 graden uit haalt, dan mag je het opwarmen zonder probleem tot aan 20 graden, maar als je het eruit haalt aan 22 mag je het er niet opnieuw induwen aan 22?

Dacht wel dat er een maximum delta t limiet was ook (allé vroeger toch) maar het belangrijkste is wel de absolute temperatuur in verband met de versnelde vermenigvuldiging van bepaalde bacterien in het koelwater, boven een bepaalde temperatuur.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2022, 15:35   #1023
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Ambtenaren.
Oud 27 augustus 2022, 07:05   #1024
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is nu 27 augustus 2022,het wordt laat.
Bibi hier is de tel kwijt hoe lang er inmiddels al geteut wordt over het "langer openhouden van de centrales".Maar er is geen ondertekende beslissing,geen!

"Princiepsbeslissingen" zijn....niks.

Wat VEEL erger is,er is NOG STEEDS,geen beslissing om NIEUWE capaciteit te zetten.(dat kan op de bestaande sites )

DAT is veel straffer!

Misschien wil men het "over de verkiezingen" tillen.Welnu,in ons aller belang zuller er ASAP verkiezingen mogen zijn.

Dit is toch ongelofelijk?

Laatst gewijzigd door kelt : 27 augustus 2022 om 07:07.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 17:29   #1025
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Een gestage opmars atoomenergie: zelfs in Japan denkt men na over het bouwen van extra atoomcentrales.

België houdt kerncentrales toch langer open

Zoals ik al eerder schreef en nog steeds van mening ben dat men naast de atoomenergie niet kan naast kijken.

Nieuwere centrales bouwen die zoals ik ook al enkele keren schreef voor een groot deel hun eigen afval kunnen verwerken, 'opeten'.
Oud 1 september 2022, 00:57   #1026
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mahdi pleit voor levensduurverlenging kerncentrales met 20 jaar

Toen ik dit draadje opgestart ben was ik al van mening dat men de kerncentrales best moeten openhouden worden ze misschien in een nieuw jasje steken.

Ze volledig allemaal uit gaan schakelen dat lijkt mij ver gezocht.

Kan dat wel de atoomcentrales allemaal uitschakelen of gaan wij dan serieus in de problemen komen.-?
Oud 1 september 2022, 09:17   #1027
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De groene Duitse minister van energie heeft uitgesloten dat de drie laatste Duitse kerncentrales open blijven.
Twee van zijn medewerkers worden verdacht van Russische spionage ...
Oud 2 september 2022, 06:55   #1028
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat een politicus daarvoor pleit, dan ga ik al beginnen kijken "hoe kan die daar aan verdienen".
Citaat:
Toen ik dit draadje opgestart ben was ik al van mening dat men de kerncentrales best moeten openhouden worden ze misschien in een nieuw jasje steken.
Dat zal niet de eerste keer zijn dat dit gebeurd in de wereld.
Uiteindelijk is alleen het reactorvat dat niet gemakkelijk/rendabel vervangbaar is in het type centrale zoals we in België gebruiken
Levenssduur van 80 jaar is al vergund voor dit soort van centrales. (en dan hebben ze die uitgeschakeld en beginnen ontmantelen, omdat aardgas te goedkoop was)
Citaat:
Ze volledig allemaal uit gaan schakelen dat lijkt mij ver gezocht.
Nochtans de GROTE EIS van Agalav/Groen! sinds dat hoop ludieten bestaat.
Citaat:
Kan dat wel de atoomcentrales allemaal uitschakelen of gaan wij dan serieus in de problemen komen.-?
Als die op de juiste manier stilgelegd worden gaat het enige punt zijn: "hoe creatief gaan de Belgen om met de transitie naar Belgistan?"
Oud 2 september 2022, 10:58   #1029
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat een politicus daarvoor pleit, dan ga ik al beginnen kijken "hoe kan die daar aan verdienen".

Dat zal niet de eerste keer zijn dat dit gebeurd in de wereld.
Uiteindelijk is alleen het reactorvat dat niet gemakkelijk/rendabel vervangbaar is in het type centrale zoals we in België gebruiken
Levenssduur van 80 jaar is al vergund voor dit soort van centrales. (en dan hebben ze die uitgeschakeld en beginnen ontmantelen, omdat aardgas te goedkoop was)

Nochtans de GROTE EIS van Agalav/Groen! sinds dat hoop ludieten bestaat.

Als die op de juiste manier stilgelegd worden gaat het enige punt zijn: "hoe creatief gaan de Belgen om met de transitie naar Belgistan?"
Al surfende over het net botste ik op een wel wreed oud artikel de dato 2008 dacht ik dat het toch waard was om er even op nagelezen te mogen worden.

Transitie van basiszinkproductie in België

Dit viel wel in het oog in het artikel:

Citaat:
Pacha mama

We willen met zulke (inter)nationale, sectorale en organisatiemethoden bereiken dat de economie een noodzakelijk hulpmiddel wordt ten dienste van mens en milieu. We zijn perspectiefloos fout wanneer we andersom mens en milieu als brandoffer brengen aan het gouden kalf van de privéwinst. Eerst komen de mensen en hun aller moeder aarde – of zoals het in de Andes klinkt: pacha mama.

Laatst gewijzigd door Universalia : 2 september 2022 om 10:59.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2022, 11:42   #1030
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je dan zegt dat de energie wel opgevangen wordt door in het buitenland geproduceerde energie, dan is dat onzin, want we hebben geen enkele invloed op wat Nederland of Frankrijk produceert aan energie.

Aldus Guido Camps, ex-CREG
over de mensen die beweren dat als de kerncentrales sluiten we gewoon elektriciteit uit het buitenland gaan kopen.

En verder:

Citaat:
‘U vindt het antwoord op die vraag in de nota van Elia van november 2021. Daarin staat uitgelegd hoe België moet evolueren naar nul uitstoot van het broeikasgas CO? tegen 2050. Men stelt ook in die nota onomwonden dat België nooit volledig afhankelijk kan zijn van hernieuwbare energie. Nooit. Als het gros van onze energieproductie hernieuwbaar moet zijn, dan spreken we sowieso over tienduizenden extra windmolens in Europa, en miljoenen extra zonnepanelen, en dan volstaat de energieproductie nog niet.’

‘Dus voorziet men bij Elia gascentrales, die de voorziene tekorten – 8 gigawatt, wat veel is – moeten opvangen. Dat kost verschrikkelijk veel, en zorgt voor bijkomende CO?-uitstoot. Terwijl de productie van elektriciteit uit kernenergie geen bijkomende CO? uitstoot geeft, en ook oneindig veel goedkoper is. Het staat allemaal in die nota. Men weet dus wat men doet. Denkt men. Het is die nota die energieminister Tinne Van der Straeten (Groen) tot deze waanzin inspireert. De CEO van Elia, Chris Peeters, heeft veel lobby-impact, ook in Europa. Elia denkt dat een gascentrale en windmolens met een druk op de knop tot stand komen. En onze politici geloven dat. Niemand lijkt zich iets aan te trekken van elementaire rekenkunde. Er is alleen CO?-hysterie. Ik denk niet dat dit kwaadaardig is, gewoon heel erg dom. In het slechtste geval is het dom en kwaadaardig.’

Maakt u zich grote zorgen ?

‘Neen. De situatie is zo ernstig, dat ze opgelost zal worden. De politiek heeft geen keuze meer. Ze moéten, of er volgt een maatschappelijk bloedbad. Het zal ook niet altijd tegenvallen, zoals de media nu iedereen willen doen geloven. Duitsland heeft plots versneld zijn gasvoorraden kunnen aanvullen, tegen alle verwachtingen in. We moeten ons niet overgeven aan de angst. We moeten de huidige periode aanvaarden als een gegeven dat we niet meer kunnen terugdraaien, hoe erg het ook is.’

‘In feite hebben diegenen die zeggen dat er geen energiebeleid was de voorbije twee decennia, ongelijk. Er was wel beleid. En dat beleid was de kernuitstap. Zonder te voorzien in een degelijk plan om de kernuitstap op te vangen. Men zal nu wel moeten kernenergie opnieuw naar waarde leren schatten.’

Laatst gewijzigd door Vlad : 3 september 2022 om 11:45.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2022, 12:38   #1031
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om dus CO2 vrij te zijn gaan we van de 9 GW die Belgie actueel produceert, 8 GW door gas produceren en 1 GW door hernieuwbaar.

Als DAT niet het zwart-op-wit bewijs is van de Groene Smoes.

Maar ja, dat had ik in 2008 al geschreven.
Oud 3 september 2022, 20:10   #1032
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Het Franse EDF zal al haar kerncentrales deze winter trachten in bedrijf te houden. Momenteel liggen bijna de helft ervan stil voor onderhoud of door problemen. Tegen 2030 is Duitsland een boerengat en Frankrijk Europa's belangrijkste industriële centrum als dit zo doorgaat. En vermits de Vlaamse chemie voor Duitsland werkt ... lang leve de 'groenen' ...

Laatst gewijzigd door Vlad : 3 september 2022 om 20:13.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 05:47   #1033
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Zoals ik eerder al stelde denkt men bij hernieuwbare energie niet na over mogelijke zware vulkaanuitbarstingen die zonnepanelenwoestijnen en vermoedelijk ook windmolenparken kunnen stilleggen. Voor 100 hernieuwbare energie gaan is totale waanzin en zelfmoord:

Wetenschappers waarschuwen dat we niet voorbereid zijn op de volgende uitbarsting van een supervulkaan: “Honderden keren waarschijnlijker dan inslagen van asteroïden en kometen”
Oud 12 september 2022, 08:06   #1034
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zouden wij werkende vulkanen kunnen gebruiken als afvalwerkers, of is dat een wreed slecht idee?

De verbrandingsgassen, dioxines...

Als voorbeeld bij het vormen van dioxines (dit zijn organochloorverbindingen) vindt voornamelijk plaats tijdens het afkoelingstraject van de afgassen, en als je dit versnelt laat plaatsvinden dan voorkom of beperk je dat. Dioxines zijn een van de meest toxische gassen die er bestaan.

Goed plan of snel vergeten
Oud 12 september 2022, 10:16   #1035
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zouden wij werkende vulkanen kunnen gebruiken als afvalwerkers, of is dat een wreed slecht idee?
In het algemeen zijn vulkanen dingen die spul in de atmosfeer blazen, dus of het een goed idee is om daar lastig afval in te kappen, zodat het nadien met veel kracht in de atmosfeer wordt geblazen, is volgens mij redelijk twijfelachtig.
Oud 16 september 2022, 17:13   #1036
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het rommelt nog steeds over de kerncentrales

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/ove...e77c16cd41fc83
Oud 18 september 2022, 09:19   #1037
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Duitse veiligheidsdienst waarschuwt voor aanslagen op de energie-infrastructuur door linkse eco-terroristen (Duitsland)

Uit de tekst:

Citaat:
Het geheime document “Gefährdung” van het BKA afdeling ST14 waarschuwt voor “actoren/groepen uit de verschillende fenomenen van politiek gemotiveerde criminaliteit (PMK)” die het dreigende energietekort en de gevolgen daarvan zouden kunnen uitbuiten “in overeenstemming met hun eigen aspiraties”. Momenteel wordt een “abstracte bedreiging voor de energie-infrastructuur” gevormd door extremistische linkse inspanningen binnen de “klimaatbeschermingsbeweging”.
Iemand die daar nog van verschiet?¿
Oud 18 september 2022, 14:03   #1038
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al surfende over het net botste ik op een wel wreed oud artikel de dato 2008 dacht ik dat het toch waard was om er even op nagelezen te mogen worden.

Transitie van basiszinkproductie in België

Dit viel wel in het oog in het artikel:
Naast de Nyrstarfabriek ligt een grote zonnepanelenwoestijn en staan verscheidene grote windmolens. Die nemen tien keer meer ruimte in dan de fabriek en zorgen voor de energie die de fabriek verbruikt ... of toch voor bijna tien percent ...
Oud 18 september 2022, 15:48   #1039
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De laatste moet zelfs het licht niet meer uitdoen, binnenkort gaat het allemaal automatisch. (<-- door Sarcasmus)

Als er geen stroom meer uit Frankrijk komt, gaat in Italië het licht uit

Wat zou Reddy Kilowatt daar van vinden?

Extra:

Bij onze noorderburen ziet men het zo

Laatst gewijzigd door Universalia : 18 september 2022 om 15:52.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2022, 13:30   #1040
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Vanderstraeten is te laat in gang geschoten voor het openhouden van Doel 3, zal ze op tijd zijn voor het langer openhouden van Doel 1 en 2 na de eerdere verlenging door NV-A en MR of gaat ze die ook proberen dicht krijgen ? En hoe zit dat met het bouwen van nieuwe kerncentrales ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be