Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2022, 22:29   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Propaankachel voor binnen. 200€
Wel oppassen dat je verluchting voorziet.

https://be.notfallrucksack.net/produ...SABEgL5dfD_BwE

Dat zijn allemaal potentiele tijdbommen goed voor in uw kabanneke in het bos, waar het toch geen kwaad kan als den boel afbrand of de wind zo door de kieren van het houtwerk blaast.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 19 september 2022 om 22:30.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 22:33   #22
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat zijn allemaal potentiele tijdbommen goed voor in uw kabanneke in het bos, waar het toch geen kwaad kan als den boel afbrand of de wind zo door de kieren van het houtwerk blaast.
Ik geef het ook maar mee voor de TS. Een propaankachel is in ieder geval handiger dan een kolen- of pelletkachel op een appartement.

Ik zou het zelf niet doen en zoals ik al zei is het hoogstwaarschijnlijk ook niet toegelaten in de meeste appartementen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 19 september 2022 om 22:54.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2022, 06:54   #23
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Verwarmen met vogelen. En je kan er nog goed van slapen bij.
Oud 20 september 2022, 12:30   #24
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

De warmte die onze droogkast afgeeft doet ook al veel. Gewoon de deur naar de berging openzetten. En ja, als het zonnetje schijnt helpen de ramen ook wel om warmte binnen te halen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2022, 13:04   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nog vergeten, een pelletkachel brandt ook op droog graan en maïs.

Prijs voor de boer schommelt zo rond de 400€ per ton.
Prijs van pellets zit tussen 1000€ en 1500€ per ton.

Wie wordt er hier uitgeperst?
De boeren? .... De burgers die pellets nodig hebben? .... Beide?

Ik zou zeggen ... koop graan en maïs voor uw pelletkachel bij uw buurman boer en geef hem 700€ voor 1000 kg.
Wat is de caloriewaarde van gedroogd graan en van mais ? Ik zou denken dat je ook meer onderhoud hebt, zeker als het geen oven-gedehydrateerde bio-massa is.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2022, 14:36   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat is de caloriewaarde van gedroogd graan en van mais ? Ik zou denken dat je ook meer onderhoud hebt, zeker als het geen oven-gedehydrateerde bio-massa is.
ik heb die maiskolven wel eens geprobeerd voor de BBQ, ik werd er niet wild van, brandt wat te rap. Kokosbriketten of echte kwaliteit houtskool is nog altijd het beste.
Oud 20 september 2022, 14:38   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef het ook maar mee voor de TS. Een propaankachel is in ieder geval handiger dan een kolen- of pelletkachel op een appartement.

Ik zou het zelf niet doen en zoals ik al zei is het hoogstwaarschijnlijk ook niet toegelaten in de meeste appartementen.
Handiger wel, maar wat een gedoe zo een gasbus, ik vind dat al erg omdat ik dat moet gebruiken voor mijn onkruid brander, anders kwam dat niet in huis. Als het ding ontploft is enkel mijn tuinhuis weg.
Oud 23 september 2022, 09:46   #28
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
- kcal / kg MJ / kg kW / kg

stadsgas - 4.220 / 17,7 / 4,9
tarwe 4.046 /16,9 / 4,7

Bron: https://www.itieffe.com/nl/wp-conten...0materiali.htm

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 23 september 2022 om 09:52.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2022, 09:54   #29
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
.....Een propaankachel is in ieder geval handiger dan een kolen- of pelletkachel op een appartement.
Kolenkachel en pelletkachel zijn qua gebruik totaal verschillend.
Beetje foutief om beide over dezelfde kan te scheren.
Oud 23 september 2022, 09:55   #30
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Handiger wel, maar wat een gedoe zo een gasbus, ik vind dat al erg omdat ik dat moet gebruiken voor mijn onkruid brander, anders kwam dat niet in huis. Als het ding ontploft is enkel mijn tuinhuis weg.
Onkruid kan je te lijf gaan met azijn of bleekwater. Spotgoedkoop en snel.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 23 september 2022 om 09:55.
Oud 23 september 2022, 09:57   #31
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
't is voor een appartement. Met de explosie van de gasprijzen.. wat is het beste alternatief?

Ik dacht aan een petroleumkachel. Maar heb hier geen ervaring mee. Qua veiligheid mag het volgens mij niet op een appartement, en ik las dat je goed moet verluchten.
Een allesbrander waarin je gedroogde stront kunt opstoken. Het vraagt wel nogal wat voorbereidend werk. Van horen zeggen…
Oud 23 september 2022, 10:00   #32
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als het ding ontploft terwijl je het in jouw tuin gebruikt dan ben jij ook weg…
Oud 23 september 2022, 11:03   #33
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een kolenkachel.

+

Gezellige warmte ook nog.
Waar koop je kolen?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2022, 14:53   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een pelletkachel in een appartement, kan dat? “Enkel de luchtdichte varianten met een laag vermogen zijn geschikt”

https://www.hln.be/mijn-gids/een-pel...hikt~a2651799/

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2022, 15:13   #35
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een pelletkachel in een appartement, kan dat? “Enkel de luchtdichte varianten met een laag vermogen zijn geschikt”

https://www.hln.be/mijn-gids/een-pel...hikt~a2651799/
Enkel betalend te lezen.
Zonder verdere info kan ik hier niet op antwoorden. Ik ben alvast niet overtuigd.
Een pelletkachel heeft zijn uitlaat absoluut nodig. Is er geen uitvoer naar buiten dan dien je, maakt niet uit wat je verbrand (gas/hout/kolen/petroleum/pellets) , te stoken met je raam open.

Een luchtdichte (aanvoer van verbrandingslucht van buitenaf) of een 'open' model (verbrandingslucht vanuit de binnenruimte) veranderd daar niks aan.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 23 september 2022 om 15:14.
Oud 23 september 2022, 15:17   #36
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Waar koop je kolen?
Kleine hoeveelheden en peperduur - zowat overal. Een betere vraag zou zijn : waar koop je kolen in bulk?
Oud 23 september 2022, 18:08   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel betalend te lezen.
Zonder verdere info kan ik hier niet op antwoorden. Ik ben alvast niet overtuigd.
...

Citaat:

Door de fors stijgende energieprijzen vliegen hout- en pelletkachels de deur uit en hebben installateurs de handen vol. Niet alleen voor eigenaars van huizen, want ook steeds meer bewoners van een appartement kiezen voor deze voordeligere oplossing. Wim Vanlede van pelletkachelinvoerder Stroomop legt uit wat mogelijk is in een flat, voorzitter Dominique Krickovic van de Unie van Syndici wat er is toegelaten. “Reken sowieso op een prijs vanaf 3.800 euro, installatie en voorbereidende werken niet inbegrepen.”
Ariane De Borger 23-09-22, 09:00 Laatste update: 09:37

Pelletkachels kunnen niet snel genoeg worden aangesleept. Net als bij houtkachels moet je nu al vaak wachten tot december om een exemplaar in huis te kunnen halen. Maar kan je die ook laten plaatsen als je in een appartement woont? Invoerder Wim Vanlede: “Dat kan inderdaad en we krijgen er nu ook meer aanvragen voor. We zien een verschuiving bij de vragen naar informatie; vroeger kwamen die van mensen die met stookolie of elektriciteit verwarmden, nu van die met gas. Flatgebouwen hebben heel vaak een gasinstallatie, dus ja…”
Lees ook

Verwarmen met pellets tot 1.372 euro duurder dan vorig jaar. "Maar pas op voor goedkopere pellets die je op het internet vindt”
Verwarmen met pellets tot 1.372 euro duurder dan vorig jaar. "Maar pas op voor goedkopere pellets die je op het internet vindt”

Waarvan hangt het af of je een pelletkachel in een appartement kan plaatsen? “Er moet in eerste instantie gekeken worden naar een mogelijk rookgaskanaal, want dat is natuurlijk onontbeerlijk. Op de bovenste verdieping van een appartementsgebouw kan de bewoner er één plaatsen door het dak. Maar daarvoor moet je eerst contact opnemen met de syndicus en toestemming vragen via de algemene vergadering van de mede-eigenaars. Er wordt dan immers een opening gemaakt in een gemeenschappelijk deel.”

Als er aan de gevel of het dak geraakt wordt, kan dat niet zonder de goedkeu?*ring van de algemene vergade?*ring van me?*de-eigenaars.
Dominique Krickovic van de Unie van Syndici

“In sommige - vooral oudere - appartementen zijn er soms al rookgaskanalen aanwezig. Dan kan daarop worden aangesloten. Als het bestaande rookgaskanaal gemetseld is, wordt daarin een bijkomend flexibel, dubbelwandig inox kanaal voorzien.”

“Als je flat zich op een lagere verdieping van het gebouw bevindt en er geen rookgasafvoer aanwezig is, dan moet er een nieuw inox kanaal geplaatst worden. Dat kan aan de binnenzijde in een koker of leidingenschacht, of aan de buitenzijde van het gebouw met een dubbelwandig geïsoleerd rookgaskanaal. Dat hoeft niet storend te zijn: het kan eventueel in een passende kleur gelakt worden. Maar ook daarvoor moet je altijd de toestemming krijgen van de vergadering van mede-eigenaars.”
Gemeenschappelijk of individueel verwarmingssysteem?

“Sinds 2019 hebben mede-eigenaars en erkende nutsoperatoren het recht om kabels, leidingen en bijbehorende installaties aan te leggen in de gemeenschappelijke delen van het gebouw, maar ik heb grote twijfels of een rookgaskanaal daaronder valt”, zegt Dominique Krickovic van de Unie van Syndici. “Als er aan de gevel of het dak geraakt wordt, kan dat in ieder geval niet zonder de goedkeuring van de algemene vergadering van mede-eigenaars.”

“Maar zelfs als dat niet het geval is, is het nog maar de vraag of je zomaar een pelletkachel mag installeren. Dat hangt om te beginnen af van de statuten van het appartementsgebouw: vergelijk dat met de grondwet voor eigenaars en huurders in het gebouw. Vaak staat daarin dat de aansluiting op een gemeenschappelijke verwarming de regel is. Dan kan je wel nog een elektrisch vuurtje in het stopcontact steken, maar afkoppelen van het gemeenschappelijke verwarmingssysteem en een individueel alternatief zoals een pelletkachel installeren, is dan niet zomaar mogelijk. De kans is ook vrij klein dat de algemene vergadering van mede-eigenaars een uitzondering zal toestaan, alleen al omdat het aandeel van de anderen in de gemeenschappelijke kosten dan groter wordt.”

“Check dus zeker eerst de statuten van het appartementsgebouw voor je een pelletkachel bestelt. Als er geen verplichting tot deelname aan het gemeenschappelijk verwarmingssysteem in staat, en iedereen sowieso individueel verwarmt, is de kans groter dat het inderdaad kan.”

Nog een aspect waarmee je rekening moet houden: “Het uiteinde van het rookgaskanaal moet zich altijd een meter boven het plat dak bevinden. Dat betekent dat het een hoog kanaal wordt voor een appartement. Met onze toestellen gaan wij maximaal tot een lengte van zeven meter voor een rookgaskanaal met een diameter van 100 mm, en tot 15 meter voor een kanaal met 130 mm diameter. Langer mag niet.”

Soms mag je een pallet met pellets bij de handelaar laten staan en telkens zakken afhalen wanneer je ze nodig hebt.
Wim Vanlede, Stroomop

Kunnen alle types pelletkachels in een appartement geplaatst worden? “Enkel de luchtdichte met een laag vermogen zijn echt geschikt voor een doorsneeflat. Luchtdicht betekent dat ze de zuurstof die ze nodig hebben voor de verbranding van buiten het appartement halen. Een pelletkachel heeft zo’n 30 m3 lucht per uur nodig. Verder is een pelletkachel met laag vermogen aan te raden, van zo’n 6 kW, terwijl in een vrijstaande woning toch wel 8 ?* 10 kW nodig is. Eentje met hoog vermogen geeft te veel warmte: de temperatuur in een flat is sowieso al hoger dan in een vrijstaand huis, omdat er rondom ook appartementen zijn die verwarmd worden. En het gaat ook om kleinere ruimtes.”

Nog iets: als een pelletkachel als hoofdverwarming wordt ingezet, moet ook een automatische reiniging voorzien worden. Hoeveel kost een dergelijke pelletkachel dan? “Reken op een prijs vanaf 3.800 euro, installatie en voorbereidende werken niet inbegrepen. En die laatste hangen natuurlijk helemaal af van de omstandigheden.”

“Hou er ook rekening mee dat je opslagruimte voor de pellets moet voorzien”, waarschuwt Wim. “Een berging of garage is dan wel handig. Soms mag je een pallet met pellets ook bij de handelaar laten staan en telkens zakken afhalen als je ze nodig hebt.” Hoeveel heb je er ongeveer nodig? “Bij het opwarmen van de kachel heeft die het eerste uur zo’n anderhalve kilo pellets nodig. Daarna hangt het af van het verbruik. Als je overdag gaat werken en enkel ‘s avonds stookt, doe je zo’n drie dagen met een zak. Als je natuurlijk de hele dag thuis zit en tot 25°C verwarmt, gaat er per dag een hele zak door.”

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2022, 20:21   #38
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kleine hoeveelheden en peperduur - zowat overal. Een betere vraag zou zijn : waar koop je kolen in bulk?
De mijnen terug open doen. Dan zijn er genoeg kolen. Vrij goedkoop na een tijdje, het geeft werk aan heel wat mensen, en we zijn niet meer afhankelijk van de sheiks of mensen zoals Putin en andere gasleveranciers die ons uitpersen tot en met.

En het milieu dan? Wel, ik ben best bereid over te schakelen op gas en dergelijke, maar dan tegen een ordentelijke prijs. Zoniet, zal het milieu moeten wachten tot de kernfusie is gerealiseerd. En... én volle bak bliiven inzetten op zonne- en windenergie. Maar voorlopig koop ik er niet veel mee.

Alleen nog dit: diegenen die nog altijd denken dat we ongestraft zomaar permanent en gedurende nog vele, vele decennia gas kunnen blijven halen uit de aardbodem, zullen vroeg of laat goed op de koffie komen. Op de koude koffie dan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 september 2022 om 20:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2022, 22:45   #39
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De mijnen terug open doen. Dan zijn er genoeg kolen. Vrij goedkoop na een tijdje, het geeft werk aan heel wat mensen, en we zijn niet meer afhankelijk van de sheiks of mensen zoals Putin en andere gasleveranciers die ons uitpersen tot en met.

En het milieu dan? Wel, ik ben best bereid over te schakelen op gas en dergelijke, maar dan tegen een ordentelijke prijs. Zoniet, zal het milieu moeten wachten tot de kernfusie is gerealiseerd. En... én volle bak bliiven inzetten op zonne- en windenergie. Maar voorlopig koop ik er niet veel mee.

Alleen nog dit: diegenen die nog altijd denken dat we ongestraft zomaar permanent en gedurende nog vele, vele decennia gas kunnen blijven halen uit de aardbodem, zullen vroeg of laat goed op de koffie komen. Op de koude koffie dan.
Met andere woorden....geen kolen te koop, of zoals hier boven gezegd peperduur in kleine zakjes. Wat als je een hok wil vullen zoals vroeger? Waar kan je het kopen?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2022, 00:44   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Met andere woorden....geen kolen te koop, of zoals hier boven gezegd peperduur in kleine zakjes. Wat als je een hok wil vullen zoals vroeger? Waar kan je het kopen?
25 seconde googlen.

Bij de kolenboeren is het momenteel moeilijk. Niet verbazingwekkend, want alle voorraad bij hen wordt opgekocht door grote ketens die het in zakken van 25 kg verkopen.

Internationale prijs per ton €60 en stijgende.

€1000 per ton bij de Hubo. (en dat is zowat de goedkoopste)

Ik denk dat het wel duidelijk is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be