![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of ik dat pijnlijk vind, laat ik aan u over. Of dat een hinderpaal is voor mij laat ik ook aan u over. Ik heb jarenlang in het Engels moeten communiceren en dat vond ik niet pijnlijk en geen hinderpaal, ondanks ik deze taal, net als het ABN ook heb moeten aanleren. Net zoals ik communicatie in het Frans niet pijnlijk en geen hinderpaal vind, ook niet als dit in Vlaanderen gebeurt.
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 29 september 2022 om 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom categoriseert u BE Limburgs en West-Vlaams dan wel onder 1 en dezelfde taal (Vlaams) en BE Limburgs en NL Limburgs niet? Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 29 september 2022 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Belgicisme geeft soms aanleiding tot zeer eigenaardige symptomen.
![]() |
![]() |
#144 |
Europees Commissaris
|
![]() Met alle respect, maar dit is onzin. Fries en Nederlands zijn twee verschillende talen. Vlaams, als in Zuid-Nederlands, is een variant van het Nederlands, net als het Nederlands in Nederland. In Nederland en Vlaanderen spreken we (varianten) van het Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
|
![]() Flamingantisme ook, zoals het beschaamd zijn over je moedertaal Vlaams.
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je zit er volkomen naast. Ik ben afkomstig uit West-Vlaanderen en in mijn prille jeugdjaren taterde ik het West-Vlaams dialect. Maar wanneer in het basisonderwijs mijn onderwijzers Nederlands tegen de leerlingen praatten ervaarde ik dat niet als een andere taal. Bij u is dat blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen.
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, deze is duidelijker.
![]()
![]() |
#149 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom poogt u hier mordicus mj een “beschaamd” zijn aan te meten. Wanneer mijn moeder nog leefde sprak ik met haar West-Vlaams. En dat gebeurde niet achter een of ander scherm of onder een doek. Ik heb volstrekt niets tegen het West-Vlaams en al evenmin tegen gelijk welk dialect. Maar je moet ophouden met die onnozele bewering dat het formele Nederlands een vreemde taal zou zijn. Geloof me, wanneer mijn West-Vlaamse ouders het TV-journaal bekeken dat begrepen die mensen dat. Voor die mensen was Nederlands hoegenaamd geen vreemde taal. En zij waren geen “intellectuelen”.
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of sprak de moeder van Obama Amerikaans en dus geen Engels volgens U ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De leden van het Waalse doodseskader dat in Merksem Yannick Verdyck hebben afgeslacht dachten ook dat het Waals in België (lees Vlaanderen) nog een wereldtaal is. Schaamteloos de taalwetgeving aan hun laars lappen en een onschuldige Vlaming vermoorden moet volgens hun nog altijd kunnen in 2022.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() West-Vlaams :
https://www.youtube.com/watch?v=K6ndJz6ohz8 Aarschots : https://www.youtube.com/watch?v=tBUEmyGTobQ Fries : https://www.youtube.com/watch?v=AkzorODWTYc |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
U hebt gelijk Limburgs wordt erkend al aparte minderheidstaal Zoek maar op
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
Omdat buiten schaamte ik geen enkel sentiment kan duiden dat zou maken dat u uw taal van uw moeder zou ontkennen en beweren dat zij een buitenlandse taal sprak. Sorry, is het nu zo moeilijk om als vlaming toe te geven dat men Vlaams spreekt ? Welke diepgegronde haat tegen uw eigen Moedertaal Vlaams koestert u ?
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat met een Antwerpenaar? Want als Brabants dialect (https://nl.wikipedia.org/wiki/Brabants) heeft het meer gemeen met Noord-Brabants of Vlaams-Brabants dan met het West-Vlaams. Waarom zijn 'Antwerps' en 'West-Vlaams' volgens u 1 taal (Vlaams), terwijl het Antwerps meer overeenkomsten vertoont met Noord-Brabants? Omgekeerd vertoont het West-Vlaams meer overeenkomsten met wat in Zeeuws-Vlaanderen (NL) wordt gesproken dan met wat in Antwerpen wordt gesproken. Toch vindt u dat West-Vlaams en Antwerps tot dezelfde taal behoren, maar West-Vlaams en Zeeuws-Vlaams niet? Zou u niet beter gewoon toegeven dat de dialecten / variëteiten van het Nederlands niet overeenkomen met de staatsgrenzen? Zoals ik al eerder zei: er zijn geen gemeenschappelijke kenmerken die de dialecten in Vlaanderen delen en die hen tegelijkertijd onderscheidt van de dialecten die in Nederland worden gesproken. Het heeft geen enkele zin om West-Vlaams en Antwerps te gaan beschouwen als twee dialecten van de taal 'Vlaams' terwijl het West-Vlaams veel meer overeenkomsten heeft met wat men in Zeeuws-Vlaanderen wordt gesproken en het Antwerps veel meer overeenkomsten met wat in Noord-Brabant wordt gesproken. Maar omdat u kost wat kost uw punt wil maken, gaat u West-Vlaams en Antwerpen toch onder de afzonderlijke taal "Vlaams" plaatsen, terwijl die dialecten veel meer gemeenschappelijke kenmerken vertonen met bepaalde dialecten in Nederland dan met elkaar. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 29 september 2022 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als hij het nu nog niet begrijpt is hij van slechte wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
|
![]() Blijkbaar niet
Ik heb mij daarvoor geëxcuseerd Limburgs wordt als aparte minderheidstaal aanzien
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |