Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2022, 06:54   #33341
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Jachtvliegtuigen maken geen schijn van kans, ook Russische niet, in de huidige constellatie. Met grotere reikwijdte zouden de Oekraieners op het slagveld geen verschil maken, maar wel steden in Rusland kunnen terroriseren. Het Westen weet dat dit enkel in de kaart van Poetin zou spelen, daarom krijgt Kiev die wapens niet.
Als Rusland opeens zou beslissen om een vuile bom te gooien dan wel, dat zou alles veranderen denk ik. De propaganda pers is ons al aan het voorbereiden.

Ik denk dat Rusland nu rustig de winter wil afwachten en hoopt dat de wapenvoorraden van de Oekraïners op geraakt.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 07:00   #33342
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jachtvliegtuigen maken geen schijn van kans, ook Russische niet, in de huidige constellatie. Met grotere reikwijdte zouden de Oekraieners op het slagveld geen verschil maken, maar wel steden in Rusland kunnen terroriseren. Het Westen weet dat dit enkel in de kaart van Poetin zou spelen, daarom krijgt Kiev die wapens niet.
Het is pas vanaf dat hun reikwijdte (artillerie) vergrootte dat UA de russen is kunnen terugdringen. Hun ouwe sovjet artillerie was daartoe niet in staat. Reikwijdte + precisie is het juiste recept tegen de russen.
Moesten ze de ATACMS krijgen, kunnen ze de aanvoerlijnen van de russen voorbij de Dnipro preëmptief vernietigen. Momenteel ligt dat buiten hun bereik. Dan zouden ze quasi elke russische basis in de bezette gebieden gericht kunnen bestoken. (wat ze nu niet kunnen).

Reikwijdte is de meest cruciale factor. De perfecte illustratie daarvan is de reikwijdte die de UA sinds enkele maanden heeft met anti-schip raketten. Nu ze Harpoons hebben, is de zwarte zeevloot gevlucht tot achter de Krim.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 07:23   #33343
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondertussen heeft Israel vandaag opnieuw Syrie aangevallen met raketten. Geen westerse hypocriete worst die er ook maar iets van zegt.
Syrie is dan ook een makakkenland.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 07:33   #33344
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zeer goede bondgenoten. Die de westerse sancties kunnen compenseren.
JAAP De Hoop Scheffer zei vandaag dat China medeplichtig is, omdat ze Poetin door en door steunen.
Poetin verliest Centraal Azië ,Turkije en Europa varen hier wel bij.

Europa zal haar houding naar China veranderen op economisch en technologisch gebied .
Toch blijft China een belangrijke handelspartner.

citaat : NHD

Door de oorlog in Oekraïne nemen ex-Sovjetrepublieken afstand van het Kremlin. Ze proberen hun onafhankelijkheid te versterken en kijken voor samenwerking ook naar China en de EU.

BrusselCharles Michel, de voorzitter van de Europese Raad, woonde donderdag in Astana de eerste bijeenkomst bij tussen de EU en de vijf landen van Centraal-Azië: Kazachstan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Turkmenistan en Kirgizië. „De regio is belangrijk wegens de rol die deze landen spelen in de opvang van Afghaanse vluchtelingen en Russen die de mobilisatie ontvluchten”, zegt een bron. „De EU wil haar invloed in de regio laten gelden en die landen aan boord houden in het licht van de oorlog en de sancties.” Kazachstan geldt ook als een energiehub en bezit belangrijke reserves aan olie en gegeerde grondstoffen zoals uranium.

Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is en blijft voor de Russische president Vladimir Poetin een trauma. Sinds hij aan de macht is, probeert hij de invloedssfeer in die achtertuin van de voormalige Sovjet-Unie te herstellen en te consolideren. Dat gebeurde onder meer via de Organisatie van het Collectieve Veiligheidsverdrag (CSTO), een militaire alliantie met Wit-Rusland, Armenië, Kazachstan, Tadzjikistan en Kirgizië. In het conflict tussen zijn bondgenoot Armenië en Azerbeidzjan wierp Moskou zich jarenlang op als bemiddelaar.

Maar als gevolg van Poetins invasie in Oekraïne staat die machtspositie onder zware druk. ’Rusland verliest terrein in regio’s waar het lange tijd de scepter zwaaide’, schrijft Eurazië-experte Marlene Laruelle van de George Washington University in Foreign Affairs. ’Nergens is dat duidelijker dan in de landen van de zuidelijke Kaukasus en Centraal-Azië. De brede regio ten zuiden van Rusland lijkt wel een tektonische verschuiving mee te maken, weg van Rusland’.

Het gebeurt niet vaak dat Poetin de mantel wordt uitgeveegd. Een week geleden, tijdens een top in Kazachstan, kon hij zich moeilijk een houding geven toen de president van Tadzjikistan, Emomali Rakhmon, meer respect eiste van Moskou: ,,Ik woonde de bijeenkomsten bij in de kamer toen de Sovjet-Unie in elkaar stortte. Net als toen wordt er niet genoeg aandacht besteed aan de kleine republieken.’’ Zijn tirade duurde een zevental minuten en had mogelijk ermee te maken dat Moskou niet of nauwelijks tussenbeide kwam toen het in september tot een grensconflict kwam tussen Tadzjikistan en Kirgizië, twee leden van de CSTO.

https://digitalekrant.noordhollandsd...n#/pages/10-11

Laatst gewijzigd door cato : 28 oktober 2022 om 07:35.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 09:30   #33345
Tommeke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
De sancties beginnen hun werk te doen, er zijn enorme tekorten in Moskou, de schaarste zorgt voor voedselrellen..

https://youtu.be/Vhdc7Lwst-I
Daarom zijn het ook gerichte sancties, probeert men het gewone volk te sparen en enkel oligarchen en oorlogsindustrie te treffen. Dat lijkt te lukken als je bv. ziet dat Russische vliegtuigen sneller uit de lucht vallen dan hagelbollen en ze geen vervangcomponenten meer kunnen vinden.

Maar misschien heb je gelijk, en is het tijd voor hardere sancties zodat de gewone burger het ook merkt (vind ik altijd dubbel) zodat er meer protest komt.

Globus is trouwens een Duitse keten (net zoals veel van die hypermarkten of grote winkels in Rusland zijn ze buitenlands, zoals Leroy, Aushan, Hoff, Ikea...), dus verdere sancties zouden eigenlijk wel kunnen genomen worden.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 09:31   #33346
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Syrie is dan ook een makakkenland.
Dat is ook weer zo een ideale situatie waar twee vijanden mekaar af zitten te maken.
Oud 28 oktober 2022, 09:35   #33347
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Daarom zijn het ook gerichte sancties, probeert men het gewone volk te sparen en enkel oligarchen en oorlogsindustrie te treffen. Dat lijkt te lukken als je bv. ziet dat Russische vliegtuigen sneller uit de lucht vallen dan hagelbollen en ze geen vervangcomponenten meer kunnen vinden.

Maar misschien heb je gelijk, en is het tijd voor hardere sancties zodat de gewone burger het ook merkt (vind ik altijd dubbel) zodat er meer protest komt.

Globus is trouwens een Duitse keten (net zoals veel van die hypermarkten of grote winkels in Rusland zijn ze buitenlands, zoals Leroy, Aushan, Hoff, Ikea...), dus verdere sancties zouden eigenlijk wel kunnen genomen worden.
Sancties zijn belachelijk want ze raken onze economie ook. We kunnen dat geld beter gebruiken om meer wapens naar Oekraïne te sturen.
Oud 28 oktober 2022, 10:21   #33348
Tommeke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Sancties zijn belachelijk want ze raken onze economie ook. We kunnen dat geld beter gebruiken om meer wapens naar Oekraïne te sturen.
En je denk dat ons dat niet zal raken of dat dat niet zal escaleren? Tevens denk je dat Rusland zelf geen sancties tegen ons kan nemen (of terrorisme, zoals north stream leidingen opblazen) omdat we wapens leveren?

Het heeft tijd nodig maar sancties werken wel (zie bv. artikel van de kommersant dat ik onlangs postte, nb een Russische krant). Dat hoor ik van mijn Russische vrienden (waarvan de meesten ondertussen het land zijn ontvlucht). Werkgelegenheid is bv. al een groot probleem aan het worden.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 10:36   #33349
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En je denk dat ons dat niet zal raken of dat dat niet zal escaleren? Tevens denk je dat Rusland zelf geen sancties tegen ons kan nemen (of terrorisme, zoals north stream leidingen opblazen) omdat we wapens leveren?

Het heeft tijd nodig maar sancties werken wel (zie bv. artikel van de kommersant dat ik onlangs postte, nb een Russische krant). Dat hoor ik van mijn Russische vrienden (waarvan de meesten ondertussen het land zijn ontvlucht). Werkgelegenheid is bv. al een groot probleem aan het worden.
Als je enkele Westerse fabrieken bekijkt die tienduizenden werknemers op straat hebben gezet : Renault, IKEA, McDonalds...

Natuurlijk staan de supermarkten nog vol van produkten maar weinig Westerse meer.
Je zou bijvoorbeeld CocaCola wegnemen uit de Aldi alhier, morgen staat deze Aldi dan opnieuw vol maar wel met Aldi Cola.
Al die filmpjes over de supermarkten in rusland creeren een vals beeld van wat acht maand geleden was.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 10:41   #33350
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Als Rusland opeens zou beslissen om een vuile bom te gooien dan wel, dat zou alles veranderen denk ik. De propaganda pers is ons al aan het voorbereiden.

Ik denk dat Rusland nu rustig de winter wil afwachten en hoopt dat de wapenvoorraden van de Oekraïners op geraakt.
Wat echt wel gatachterlijk zou zijn.

Onze bevoorradingscapaciteiten zullen sowieso hoger blijven liggen dan de Russische productiecapaciteiten.

De Russen vergeten dat ook WOII werd gewonnen met Westers materiaal.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 10:44   #33351
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vandaag in De Standaard: een prachtige foto van Poetin en C° aan een grote Ronde Tafel in het Kremlin.
Proficiat !!!
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 10:51   #33352
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amen. Het enige goeie aan die sancties is dat onze ogen open gegaan zijn betreffende de Groene Smoes. Maar voor de rest doen die ons geen goed.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 11:11   #33353
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:

Laat dat allemaal maar escaleren. De Russen zijn zich kapot aan het vechten daar. Onze wapens blijken superieur aan de hunne, zelfs als een hoop Oekraïnse boeren die bedienen. Wij moeten enkel wat wapens leveren, simpel toch. Onze soldaten moeten niet eens sterven om de Russen een halt toe te roepen.

Sancties zijn voor pussies. Als we nu het gevecht genoeg laten escaleren, dan zijn de Russen misschien genoeg uitgeput om een paar decenia wat minder uitbreidingsdrang tentoon te spreiden.
Oud 28 oktober 2022, 11:13   #33354
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philemon Bekijk bericht
Als je enkele Westerse fabrieken bekijkt die tienduizenden werknemers op straat hebben gezet : Renault, IKEA, McDonalds...

Natuurlijk staan de supermarkten nog vol van produkten maar weinig Westerse meer.
Je zou bijvoorbeeld CocaCola wegnemen uit de Aldi alhier, morgen staat deze Aldi dan opnieuw vol maar wel met Aldi Cola.
Al die filmpjes over de supermarkten in rusland creeren een vals beeld van wat acht maand geleden was.
Ald de Russische cola van dezelfde kwaliteit is als hun wapens, geef mij dan maar de Amerikaanse
Oud 28 oktober 2022, 11:22   #33355
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Poetin haalt in speech opnieuw uit naar het Westen: "Ze spelen een gevaarlijk spelletje"

Citaat:
In een toespraak bij de internationale discussieclub Valdai spreekt de Russische president Vladimir Poetin van het einde van de westelijke dominantie. Zijn slotsom: het conflictpotentieel van de komende jaren is groot, evenals de kansen op een rechtvaardiger wereldorde.
En wie heeft de hand in het gevaarlijkste/vuilste 'spelletje' op huidig ogenblik?

Wie heeft de rol van koelbloedige moordenaar aangenomen?

Is die speech een voorbode dat hij zijn troepen verder gaat laten rijden.

Ik schreef het al eerder: opletten Europa of wij worden naast de Oekraïne ook aangevallen.

p.s.

'Vladimir Putin is doing exactly what Hitler did when he invaded Poland in 1939'

Laatst gewijzigd door Universalia : 28 oktober 2022 om 11:28.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 11:28   #33356
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Is die speech een voorbode dat hij zijn troepen verder gaat laten rijden.

Ik schreef het al eerder: opletten Europa of wij worden naast de Oekraïne ook aangevallen.
Uitlokking, is hij al een tijd mee bezig. Gelukkig is de NATO ABSOLUUT niet van plan om mee te doen aan de party met hem.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 11:29   #33357
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ald de Russische cola van dezelfde kwaliteit is als hun wapens, geef mij dan maar de Amerikaanse
Misschien zit er wel meer dan 1 micron cocablad in de Russische Cola????
Oud 28 oktober 2022, 11:50   #33358
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het is pas vanaf dat hun reikwijdte (artillerie) vergrootte dat UA de russen is kunnen terugdringen. Hun ouwe sovjet artillerie was daartoe niet in staat. Reikwijdte + precisie is het juiste recept tegen de russen.
Moesten ze de ATACMS krijgen, kunnen ze de aanvoerlijnen van de russen voorbij de Dnipro preëmptief vernietigen. Momenteel ligt dat buiten hun bereik. Dan zouden ze quasi elke russische basis in de bezette gebieden gericht kunnen bestoken. (wat ze nu niet kunnen).

Reikwijdte is de meest cruciale factor. De perfecte illustratie daarvan is de reikwijdte die de UA sinds enkele maanden heeft met anti-schip raketten. Nu ze Harpoons hebben, is de zwarte zeevloot gevlucht tot achter de Krim.
Dat is inderdaad de meest cruciale tactische factor. Op dat punt liggen de Russische Orcs ver achter.
Oud 28 oktober 2022, 11:55   #33359
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hun vodka?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 12:00   #33360
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Klopt.
Maar vergeet niet dat in die precisie er twee elementen zitten: a) je moet kunnen bepalen en daarna zeker zijn dat je pakje daar terecht komt, maar, maar ook b) je moet te weten komen waar het postadres is waar je je pakje naartoe wil sturen.

En daar zit de technologische voorsprong van de grotere Westerse landen. Vanuit de ruimte, vanuit verkenningsvluchten en vanuit afluistering van communicatie.
(en af en toe, blijkbaar, kunnen de Oekraïeners zelf de sociale media uitpluizen voor foto's met elementen zoals straatnaamborden).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be