Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2022, 17:59   #21
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Dan gaan ze bij de firma's moeten aankloppen.
In een elektrische auto zit een pak minder onderdelen dan auto met verbrandings motor.
Zou een pak minder moeten kosten, de prijs kan enkel zakken door massa productie.
Wat koste de eerste plasma tv in begin?
Is met elektrische auto niet anders of ze willen woeker winsten.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2022, 19:34   #22
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
De aankoopprijs zal wel zakken maar... geen inkomsten meer op benzine/diesel voor de staat dus er zal waarschijnlijk een milieutaks komen op de batterijen. Ze moeten ergens het geld halen.
Ik denk eerder dat de 'kmheffing' doorslaggevend wordt.
Dan maakt het niet uit welke soort brandstof je tankt.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2022, 19:37   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
In een elektrische auto zit een pak minder onderdelen dan auto met verbrandings motor.
Zou een pak minder moeten kosten, de prijs kan enkel zakken door massa productie.
Wat koste de eerste plasma tv in begin?
Is met elektrische auto niet anders of ze willen woeker winsten.
De nodige materialen voor de batterij worden steeds duurder en moeilijker te verkrijgen.
Stellantis gaat nu zelf mijnen opkopen om toch enigzins te kunnen produceren.
Maar ook in de EV schrappen ze de productie van de A klasse want aan goedkope wagens verdienen ze toch niks meer.

Ook al kosten ze 50% meer dan hun ice broertje.

Europa heeft ons vernietigd. Expres!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2022, 20:55   #24
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De nodige materialen voor de batterij worden steeds duurder en moeilijker te verkrijgen.
Stellantis gaat nu zelf mijnen opkopen om toch enigzins te kunnen produceren.
Maar ook in de EV schrappen ze de productie van de A klasse want aan goedkope wagens verdienen ze toch niks meer.

Ook al kosten ze 50% meer dan hun ice broertje.

Europa heeft ons vernietigd. Expres!
Zoals gezegd en geschreven zonder massa productie zullen prijzen niet zakken en zelfs modellen verdwijnen.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2022, 21:17   #25
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
In een elektrische auto zit een pak minder onderdelen dan auto met verbrandings motor.
Zou een pak minder moeten kosten, de prijs kan enkel zakken door massa productie.
Wat koste de eerste plasma tv in begin?
Is met elektrische auto niet anders of ze willen woeker winsten.
Hoeveel gewone mensen hebben een plasma tv gekocht .....heel weinig door de hoge prijs.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2022, 21:18   #26
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik denk eerder dat de 'kmheffing' doorslaggevend wordt.
Dan maakt het niet uit welke soort brandstof je tankt.
Km heffing maakt de aankoopprijs van EV's niet goedkoper.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2022, 21:41   #27
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Hoeveel gewone mensen hebben een plasma tv gekocht .....heel weinig door de hoge prijs.
Heel veel, eerste koste 5 a 7 duizend euro en op laatste nog 600 euro

Laatst gewijzigd door Deo : 31 oktober 2022 om 21:42.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2022, 23:01   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Hoeveel gewone mensen hebben een plasma tv gekocht .....heel weinig door de hoge prijs.
Hoeveel auto's heb je al goedkoper weten worden?

Ieder jaar is er een pak bovenop.

Uit een enquête van de krant Le Soir blijkt dat op een tiental jaar de prijzen van nieuwe auto's flink zijn gestegen. De voorbeelden zijn schrijnend: een Citroën C3 diesel bijvoorbeeld zag zijn prijs stijgen van 14.800 euro in 2010 naar 18.300 euro in 2021, wat overeenkomt met een toename van 24%.1 feb. 2022


CIJFERS: EEN ELEKTRISCHE AUTO KOST NU 28% MEER DAN 10 JAAR GELEDEN
8 september 2021

https://auto55.mobi/nieuws/33776-cij...0-jaar-geleden

Politiek zijn zoete broodjes aan het bakken en met onze sjokkedijzen aan het rammelen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 oktober 2022 om 23:10.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2022, 08:55   #29
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoeveel auto's heb je al goedkoper weten worden?

Ieder jaar is er een pak bovenop.

Uit een enquête van de krant Le Soir blijkt dat op een tiental jaar de prijzen van nieuwe auto's flink zijn gestegen. De voorbeelden zijn schrijnend: een Citroën C3 diesel bijvoorbeeld zag zijn prijs stijgen van 14.800 euro in 2010 naar 18.300 euro in 2021, wat overeenkomt met een toename van 24%.1 feb. 2022


CIJFERS: EEN ELEKTRISCHE AUTO KOST NU 28% MEER DAN 10 JAAR GELEDEN
8 september 2021

https://auto55.mobi/nieuws/33776-cij...0-jaar-geleden

Politiek zijn zoete broodjes aan het bakken en met onze sjokkedijzen aan het rammelen.
Bij bmw als een model afloopt.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2022, 08:56   #30
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Heel veel, eerste koste 5 a 7 duizend euro en op laatste nog 600 euro
Waren de stock modellen die ze probeerden aan de man te brengen
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2022, 09:08   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard Steeds meer particulieren kopen een BEV.

Het aandeel particulieren dat een BEV koopt is van 12,2% (2021) naar 13,9% (3 kw. 2022) verder gestegen. (100% - *86,1% bedrijven/zelfstandigen = 13,9% rest particulieren )

Dit zonder enige subsidie (de vrijstelling van BIV en wegentaks - enkel in Vlaanderen - is zeker geen subsidie).

In # 2019 - toen die 4000 € subsidie nog bestond - waren er nog veel minder particulieren die voor een BEV kozen (bijna verwaarloosbare 0,69%) (er was toen wel veel minder keuze), en in # 2020 was het aandeel ook maar 1,23%.

Bronnen Febiac:
2021:
Citaat:
https://www.autonieuws.be/nieuws/712...as-nooit-lager

In 2021 schreven de Belgen samen 22.669 zuiver elektrische auto’s in. Daarvan werd maar liefst 87,7 procent op naam van een onderneming of een zelfstandige geregistreerd. De particulier was dus maar goed voor 12,2 procent van de zuiver elektrische auto’s in 2021.
2022 - 3 kwartalen tov 2021:
Citaat:
https://www.febiac.be/public/pressre...D=1440&lang=NL

Meer elektrificatie, minder diesel
(...)
In dit opzicht werd 90,9% van de 43.115 PHEV's die in de eerste drie kwartalen werden geregistreerd, ingeschreven door bedrijven en zelfstandigen, bij de 25.836 nieuw ingeschreven BEV’s bedraagt dat aandeel *86,1%.
Wat elektrificatie betreft, blijven particuliere klanten de voorkeur geven aan HEV-motoren: 55,9% van de 21.385 inschrijvingen van zelf opladende hybride auto’s is afkomstig van particuliere kopers.

## 2019 (met subsidie voor particulieren) - 2020:

Citaat:
Een bedrijfsauto op 5 is geëlektrificeerd

Bedrijven zijn duidelijk de drijvende kracht achter de elektrificatie van het Belgische wagenpark. In 2020 had één op de vijf (20,5%) geregistreerde bedrijfswagens (15,3% hybride en 5,3% zuiver elektrisch) een elektromotor. Een primeur! Dit aandeel is veel lager bij de particuliere klanten, waar 6,78% van de inschrijvingen vorig jaar een elektro-component telde (5,55% hybride en 1,23% elektrisch).


https://www.febiac.be/public/pressre...D=1323&lang=NL

Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2022 om 09:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2022, 10:00   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Zelfstandigen kopen steeds vaker een auto op privé.

De voordelen om een wagen als kosten in te brengen wegen vaak minder door dan de nadelen .
https://www.accountable.eu/nl/blog/i...l-interessant/

Zo krijgen we uiteraard een misleidend beeld over wie EV koopt.
Gewone werkenden zullen dat niet kopen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 november 2022 om 10:02.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2022, 10:53   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

JAN LEMKES
28 oktober 2022 om 08:19
Na het Europees Parlement is nu ook de Europese raad akkoord met de autoplannen van de EU tot 2035. De kogel is daarmee definitief door de kerk: nieuwe auto’s mogen in de EU vanaf 2035 geen CO2 meer uitstoten.


Eerder leek het 2035-plan ook al definitief, maar toen ging het nog ‘slechts’ om goedkeuring door het Europees Parlement. Nu ook de Raad heeft ingestemd, lijkt niets of niemand het 2035-plan nog in de weg te staan. EU-lidstaten moeten nu met plannen op de proppen komen om naar dit moment toe te werken. CO2-vrij betekent in veel gevallen natuurlijk batterij-elektrisch, maar waterstof blijft een 'legaal' alternatief.

Het 100% CO2-reductiedoel, zoals dat officieel heet, geldt voor zowel personenauto’s als bedrijfswagens. Europarlementariër Jan Huitema (VVD), rapporteur op dit dossier namens het Europees Parlement, stelt dat de automarkt daar als geen andere branche klaar voor is. Daarom wordt deze stap op deze manier gezet. Dit plan wordt als een belangrijk ‘wapen’ gezien in het fit-for-55-pakket, het grotere plan om de totale CO2-uitstoot met 55 procent te reduceren. Daarbij wordt aangedragen dat 27 procent van de Europese CO2-uitstoot afkomstig is van transport, waarvan 70 van wegtransport. Als auto’s en bedrijfswagens eenmaal elektrisch zijn, zijn vrachtwagens en schepen de volgende stap.

Het 2035-doel schept volgens Huitema ook duidelijkheid voor autofabrikanten, die nu immers weten waar ze aan toe zijn. Eerder zagen we echter al dat verschillende kopstukken uit de auto-industrie bepaald niet blij zijn met deze destijds dreigende, en nu definitieve regel. Stellantis-CEO Carlos Tavares denkt dat de hoeveelheid verkochte auto’s door de stijgende prijzen flink zal teruglopen, met fabriekssluitingen en alle economische gevolgen van dien. BMW’s Oliver Zipse is dat min of meer met hem eens en stelt dat de verplichte invoering van de EV nieuwe auto’s voor de middenklasse definitief onbereikbaar maken.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-uitstootvrij/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 november 2022 om 10:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2022, 11:40   #34
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
In een elektrische auto zit een pak minder onderdelen dan auto met verbrandings motor.
Zou een pak minder moeten kosten, de prijs kan enkel zakken door massa productie.
Wat koste de eerste plasma tv in begin?
Is met elektrische auto niet anders of ze willen woeker winsten.
Als er zoveel onderdelen minder in zitten waarom zijn ze dan van in het begin duur?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2022, 11:43   #35
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
JAN LEMKES
28 oktober 2022 om 08:19
Na het Europees Parlement is nu ook de Europese raad akkoord met de autoplannen van de EU tot 2035. De kogel is daarmee definitief door de kerk: nieuwe auto’s mogen in de EU vanaf 2035 geen CO2 meer uitstoten.


Eerder leek het 2035-plan ook al definitief, maar toen ging het nog ‘slechts’ om goedkeuring door het Europees Parlement. Nu ook de Raad heeft ingestemd, lijkt niets of niemand het 2035-plan nog in de weg te staan. EU-lidstaten moeten nu met plannen op de proppen komen om naar dit moment toe te werken. CO2-vrij betekent in veel gevallen natuurlijk batterij-elektrisch, maar waterstof blijft een 'legaal' alternatief.

Het 100% CO2-reductiedoel, zoals dat officieel heet, geldt voor zowel personenauto’s als bedrijfswagens. Europarlementariër Jan Huitema (VVD), rapporteur op dit dossier namens het Europees Parlement, stelt dat de automarkt daar als geen andere branche klaar voor is. Daarom wordt deze stap op deze manier gezet. Dit plan wordt als een belangrijk ‘wapen’ gezien in het fit-for-55-pakket, het grotere plan om de totale CO2-uitstoot met 55 procent te reduceren. Daarbij wordt aangedragen dat 27 procent van de Europese CO2-uitstoot afkomstig is van transport, waarvan 70 van wegtransport. Als auto’s en bedrijfswagens eenmaal elektrisch zijn, zijn vrachtwagens en schepen de volgende stap.

Het 2035-doel schept volgens Huitema ook duidelijkheid voor autofabrikanten, die nu immers weten waar ze aan toe zijn. Eerder zagen we echter al dat verschillende kopstukken uit de auto-industrie bepaald niet blij zijn met deze destijds dreigende, en nu definitieve regel. Stellantis-CEO Carlos Tavares denkt dat de hoeveelheid verkochte auto’s door de stijgende prijzen flink zal teruglopen, met fabriekssluitingen en alle economische gevolgen van dien. BMW’s Oliver Zipse is dat min of meer met hem eens en stelt dat de verplichte invoering van de EV nieuwe auto’s voor de middenklasse definitief onbereikbaar maken.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-uitstootvrij/
Men wil in Europa de CO2 uitstoot verminderen ....maar in de landen waar men de grondstoffen voor Koper ....Lithium ....en koolstop gaat halen wat doen men daar .....veel meer CO2 uitstoten om de productie te garanderen voor nieuwe voertuigen.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2022, 12:02   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

STELLANTIS: 'EURO 7 NUTTELOZE INVESTERING, EU PROOI VOOR CHINA'
'VREES VOOR VERVAL VAN WESTERSE WERELD'

Waarom nog investeren?

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...oi-voor-china/

Waarom nog een auto kopen?
T'is toch voor de vuilbak!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2022, 14:33   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
Standaard

In Zweden is het aandeel BEV en PHEV aan de nieuwe automarkt bijna 60% geworden, alleen BEV is al goed voor 1 op 3 wagens de vorige maanden, en 35,5% in oktober. BEV is de sterkste groeier, PHEV valt langzaam maar zeker terug.

Uiteraard ondersteunt de overheid de consument (dus ook de particulier) met een serieuze klimaatbonus (70k SEK 2022), die wel elk jaar vermindert (50k SEK 2023), ook bepaalde PHEV krijgen nog een bonus:
https://www.transportstyrelsen.se/en...low%20emission

https://cleantechnica.com/2022/11/02...k-to-strength/

Sweden’s Plugin EV Share At 59.4%, Volvo XC40 Back To Strength

October’s combined plugin result of 59.4% comprised 35.5% full electrics (BEVs), and 23.8% plugin hybrids (PHEVs). Their respective shares a year ago were 22.9% and 28.0%.

October’s combined share was the second highest on record, following December 2021 (60.7%), boding well for a new record share by the end of this year.

In volume terms, BEV unit sales grew by a dramatic 74% YoY, whilst PHEVs shrank by 4%.

Traditional combustion-only powertrain volume fell by almost 21% YoY, to a new record low of 6,455 combined units. Their combined share also hit a record low, of 28.8%, lower than that of BEVs alone.



The end of oil begins...
https://www.cbc.ca/news/electric-veh...tion-1.6434080

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2022 om 14:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2022, 18:35   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Twintig procent van EV kopers gaat terug naar benzineauto
Auteur: jaapiyo, gepost 1 mei 2021 om 15:56 –

https://www.autoblog.nl/nieuws/twint...ineauto-889236
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2022, 18:38   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Er zal een enorme prijsstijging voor EV’s komen als de nikkelprijzen worden doorberekend aan de klant.

De nikkel staat al 100000€ voor een ton.

X250%
https://www.autoblog.nl/nieuws/enorm...nikkel-3324013
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2022, 23:48   #40
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Men wil in Europa de CO2 uitstoot verminderen ....maar in de landen waar men de grondstoffen voor Koper ....Lithium ....en koolstop gaat halen wat doen men daar .....veel meer CO2 uitstoten om de productie te garanderen voor nieuwe voertuigen.
Inderdaad !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be