![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
|
![]() In een elektrische auto zit een pak minder onderdelen dan auto met verbrandings motor.
Zou een pak minder moeten kosten, de prijs kan enkel zakken door massa productie. Wat koste de eerste plasma tv in begin? Is met elektrische auto niet anders of ze willen woeker winsten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.409
|
![]() Citaat:
Dan maakt het niet uit welke soort brandstof je tankt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Stellantis gaat nu zelf mijnen opkopen om toch enigzins te kunnen produceren. Maar ook in de EV schrappen ze de productie van de A klasse want aan goedkope wagens verdienen ze toch niks meer. Ook al kosten ze 50% meer dan hun ice broertje. Europa heeft ons vernietigd. Expres!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
|
![]() Heel veel, eerste koste 5 a 7 duizend euro en op laatste nog 600 euro
Laatst gewijzigd door Deo : 31 oktober 2022 om 21:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Ieder jaar is er een pak bovenop. Uit een enquête van de krant Le Soir blijkt dat op een tiental jaar de prijzen van nieuwe auto's flink zijn gestegen. De voorbeelden zijn schrijnend: een Citroën C3 diesel bijvoorbeeld zag zijn prijs stijgen van 14.800 euro in 2010 naar 18.300 euro in 2021, wat overeenkomt met een toename van 24%.1 feb. 2022 CIJFERS: EEN ELEKTRISCHE AUTO KOST NU 28% MEER DAN 10 JAAR GELEDEN 8 september 2021 https://auto55.mobi/nieuws/33776-cij...0-jaar-geleden Politiek zijn zoete broodjes aan het bakken en met onze sjokkedijzen aan het rammelen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 31 oktober 2022 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() Het aandeel particulieren dat een BEV koopt is van 12,2% (2021) naar 13,9% (3 kw. 2022) verder gestegen. (100% - *86,1% bedrijven/zelfstandigen = 13,9% rest particulieren )
Dit zonder enige subsidie (de vrijstelling van BIV en wegentaks - enkel in Vlaanderen - is zeker geen subsidie). In # 2019 - toen die 4000 € subsidie nog bestond - waren er nog veel minder particulieren die voor een BEV kozen (bijna verwaarloosbare 0,69%) (er was toen wel veel minder keuze), en in # 2020 was het aandeel ook maar 1,23%. Bronnen Febiac: 2021: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2022 om 09:20. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Zelfstandigen kopen steeds vaker een auto op privé.
De voordelen om een wagen als kosten in te brengen wegen vaak minder door dan de nadelen . https://www.accountable.eu/nl/blog/i...l-interessant/ Zo krijgen we uiteraard een misleidend beeld over wie EV koopt. Gewone werkenden zullen dat niet kopen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 1 november 2022 om 10:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() JAN LEMKES
28 oktober 2022 om 08:19 Na het Europees Parlement is nu ook de Europese raad akkoord met de autoplannen van de EU tot 2035. De kogel is daarmee definitief door de kerk: nieuwe auto’s mogen in de EU vanaf 2035 geen CO2 meer uitstoten. Eerder leek het 2035-plan ook al definitief, maar toen ging het nog ‘slechts’ om goedkeuring door het Europees Parlement. Nu ook de Raad heeft ingestemd, lijkt niets of niemand het 2035-plan nog in de weg te staan. EU-lidstaten moeten nu met plannen op de proppen komen om naar dit moment toe te werken. CO2-vrij betekent in veel gevallen natuurlijk batterij-elektrisch, maar waterstof blijft een 'legaal' alternatief. Het 100% CO2-reductiedoel, zoals dat officieel heet, geldt voor zowel personenauto’s als bedrijfswagens. Europarlementariër Jan Huitema (VVD), rapporteur op dit dossier namens het Europees Parlement, stelt dat de automarkt daar als geen andere branche klaar voor is. Daarom wordt deze stap op deze manier gezet. Dit plan wordt als een belangrijk ‘wapen’ gezien in het fit-for-55-pakket, het grotere plan om de totale CO2-uitstoot met 55 procent te reduceren. Daarbij wordt aangedragen dat 27 procent van de Europese CO2-uitstoot afkomstig is van transport, waarvan 70 van wegtransport. Als auto’s en bedrijfswagens eenmaal elektrisch zijn, zijn vrachtwagens en schepen de volgende stap. Het 2035-doel schept volgens Huitema ook duidelijkheid voor autofabrikanten, die nu immers weten waar ze aan toe zijn. Eerder zagen we echter al dat verschillende kopstukken uit de auto-industrie bepaald niet blij zijn met deze destijds dreigende, en nu definitieve regel. Stellantis-CEO Carlos Tavares denkt dat de hoeveelheid verkochte auto’s door de stijgende prijzen flink zal teruglopen, met fabriekssluitingen en alle economische gevolgen van dien. BMW’s Oliver Zipse is dat min of meer met hem eens en stelt dat de verplichte invoering van de EV nieuwe auto’s voor de middenklasse definitief onbereikbaar maken. https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-uitstootvrij/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 1 november 2022 om 10:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() STELLANTIS: 'EURO 7 NUTTELOZE INVESTERING, EU PROOI VOOR CHINA'
'VREES VOOR VERVAL VAN WESTERSE WERELD' Waarom nog investeren? https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...oi-voor-china/ Waarom nog een auto kopen? T'is toch voor de vuilbak!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.458
|
![]() In Zweden is het aandeel BEV en PHEV aan de nieuwe automarkt bijna 60% geworden, alleen BEV is al goed voor 1 op 3 wagens de vorige maanden, en 35,5% in oktober. BEV is de sterkste groeier, PHEV valt langzaam maar zeker terug.
Uiteraard ondersteunt de overheid de consument (dus ook de particulier) met een serieuze klimaatbonus (70k SEK 2022), die wel elk jaar vermindert (50k SEK 2023), ook bepaalde PHEV krijgen nog een bonus: https://www.transportstyrelsen.se/en...low%20emission https://cleantechnica.com/2022/11/02...k-to-strength/ Sweden’s Plugin EV Share At 59.4%, Volvo XC40 Back To Strength October’s combined plugin result of 59.4% comprised 35.5% full electrics (BEVs), and 23.8% plugin hybrids (PHEVs). Their respective shares a year ago were 22.9% and 28.0%. October’s combined share was the second highest on record, following December 2021 (60.7%), boding well for a new record share by the end of this year. In volume terms, BEV unit sales grew by a dramatic 74% YoY, whilst PHEVs shrank by 4%. Traditional combustion-only powertrain volume fell by almost 21% YoY, to a new record low of 6,455 combined units. Their combined share also hit a record low, of 28.8%, lower than that of BEVs alone. ![]() The end of oil begins... https://www.cbc.ca/news/electric-veh...tion-1.6434080 Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2022 om 14:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Twintig procent van EV kopers gaat terug naar benzineauto
Auteur: jaapiyo, gepost 1 mei 2021 om 15:56 – https://www.autoblog.nl/nieuws/twint...ineauto-889236
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Er zal een enorme prijsstijging voor EV’s komen als de nikkelprijzen worden doorberekend aan de klant.
De nikkel staat al 100000€ voor een ton. X250% https://www.autoblog.nl/nieuws/enorm...nikkel-3324013
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.799
|
![]() Inderdaad !
|
![]() |
![]() |