Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 december 2022, 01:04   #1
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.802
Standaard Wordt elektrisch rijden in de winter peper duur?

Na het lezen van dit artikel lijkt het mij wel die richting uit te gaan.
Constant aan een laadpaal hangen en met deze hoge prijzen kost veel geld.

“Help! Mijn wagen heeft nog amper bereik.”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...RWckjbk9WVn9Vo
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 06:34   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik merk het zelf goed genoeg.
Met deze temperaturen is mijn "normaal" elektrisch ondersteund bereik gehalveerd.

Nu is dat wel met "Chinesium" cellen en geen high end Koreaanse.

Maar de kost van laden. Wat de baas je biedt, koop je op een ander niet. Oftewel, ik steek mijn stekker in in de fietsenstalling op't werk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 06:39   #3
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.823
Standaard

Raar, op mijn fiets ben ik twee keer zo snel waar ik moet zijn met dit weer en ik eet geen boterham meer.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot, echte diversiteit op kop.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 06:44   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Raar, op mijn fiets ben ik twee keer zo snel waar ik moet zijn met dit weer en ik eet geen boterham meer.
Oh, in't holst van de nacht ben ik op 20 minuten op mijn werk met de auto. Met de rijdende strandstoel is het dan 35 minuten.

Overdag is het door een hoop idioten op't straat/fietspad een pak anders. Dan is het 30 minuten met de wagen(als er geen hikje in't verkeer zit, anders kan het tot 2u worden), en een uur met de 3 wielige ligzetel.

En ik moet ook geen boterham meer eten, moet gewoon een keer per week meer laden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 09:29   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Na het lezen van dit artikel lijkt het mij wel die richting uit te gaan.
Constant aan een laadpaal hangen en met deze hoge prijzen kost veel geld.

“Help! Mijn wagen heeft nog amper bereik.”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...RWckjbk9WVn9Vo
Zou dat gatacherlijke prietpraat uit Belziek kunnen zijn? Natuurlijk moet je een batterij zo warm mogelijk houden in de winter. Dat weet ik al toen ik nog een korte broek droeg, lol.

Straf, de meeste BEV-wagens worden verhoudingsgewijs verkocht in Noorwegen, Ijsland en Zweden. In die warme landen hebben ze er geen last van. lol

Bij de jaarlijkse wintertesten (2020-2021-) 2022 in Noorwegen tot min 10°C was er pakweg gemiddeld 15% rijbereikverlies tov het normrijbereik WLTP.

Elke winter werden de resultaten wat beter.

Bij de 2 beste BEV modellen (BYD en Tesla) was het maar 11% onder de WLTP.

Drie jaar lang doorgedreven wintertesten in Noorwegen staat al 3 winters in alle kranten die zich echt interesseren voor BEV. Ik kan hier 3 links plakken van wintertesten 2020-2021-2022.

Schijnbaar heeft een krant iets horen waaien in Belziek, en het was zelfs in het nieuws, wat heb ik gelachen.

Onlangs vertrok ik vlotjes met de Skoda Fabia, nochtans een kleine benzinemotor die redelijk rap op temperatuur is, en mijn gemiddeld verbruik was zelfs na 5 km rijden bijna 50% hoger dan het gemiddelde. Uiteraard met alle toeters en bellen verwarming aangezet (ook zetelverwarming), bij een dieselwagen is het in de regel nog erger. Naja de tijden van de manuele choke trekken is nu ook wel voorbij. Haha.

- - - - - - -

Soit toch ff plakken en wat vertalen uit een andere recente prietpraatdraad:
post 5: https://forum.politics.be/showpost.p...28&postcount=5

Het Noorse NAF test elk putje winter een dertigtal BEVs, dus vergeleken met hun zomerrijbereik die ze in de zomer ervoor getest hebben, en ze vergelijken het met de constructeurs-WLTP-norm.

De beste BEVs hadden maar een rijbereikverlies van 11%, de slechtste kwam aan 32% verlies, kwestie van efficiënte warmtepomp of helemaal geen, bepaalde BEV worden ook vooral in Zuid-Europa gereden daar vriest het heel hard. lol

QED, 31 BEV tot -10 graden getest:

Citaat:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil...de-vinter-2022

Elektrische auto's in de wintertest: geen enkele haalde de actieradius die in de advertentie wordt vermeld

De Chinese nieuwkomer BYD Tang kwam het dichtst bij de vermelde actieradius in de elektrische autotest van NAF en Motors, op de voet gevolgd door de Tesla Model Y. Geen van de 31 auto's haalde de vermelde WLTP-actieradius.

De wintertest 2022 in het kort:

- Geen van de auto's haalde het vermelde WLTP-bereik.
- De BYD Tang kwam het dichtst in de buurt van de opgegeven WLTP-range, terwijl de Tesla Model 3 LR het langst reed.
- De Skoda Enyaq met tweewielaandrijving is twee keer getest, met hetzelfde teleurstellende resultaat.

Tussen 11 en 32 procent korter

De 31 elektrische auto's die dit jaar aan de test deelnamen, reden tussen de 11 en 32 procent korter dan de opgegeven actieradius.

Dat zelfs in relatief nette winterse omstandigheden, met droge wegen en temperaturen tussen de 0 en -10 graden.

BYD Tang reed 356 kilometer en werd de testwinnaar met slechts 10,88 procent afwijking van de in de advertentie vermelde 400 kilometer.

De Tesla Model Y liep heel dicht achter met slechts 11,05 procent afwijking van het WLTP-bereik.

Het lijkt zo op elkaar dat je eigenlijk moet zeggen dat het een gedeelde eerste plek is.

De Tesla 3 Long Range reed met 521 km in winterse omstandigheden verreweg het langst, maar is toch bijna 15 procent korter dan de reclame belooft.

Lees ook: De laadtest winter 2022: Kijk hoe snel jouw auto oplaadt!

Twee van de elektrische auto's zijn al eerder in de winter getest
Sommige van de modellen die we hebben getest, zijn nieuwe versies van auto's die we eerder hebben getest. Ze hebben verschillende upgrades gekregen, daarom testen we ze opnieuw. De Polestar 2 heeft onder meer een warmtepomp meegekregen sinds hij tijdens de wintertest van vorig jaar voor het eerst werd getest.

De Tesla Model 3 heeft een WLTP-update gekregen en dat betekent dat we hem weer opnemen. Het is de derde keer dat de Model 3 in de test is opgenomen. Sinds we de Model 3 in de winter van 2020 voor het eerst hebben getest, is de actieradius toegenomen van 560 kilometer naar 614 kilometer. Daarnaast kreeg de Model 3 in de winter van 2021 een warmtepomp.

De elektrische auto's die we in de winter van 2022 hebben getest zijn:
Testresultaat
Langste bereik

Elbiler i vintertest: Ingen klarte rekkevidden oppgitt i reklamen

Kinesiske nykommeren BYD Tang kom nærmest oppgitt rekkevidde i NAF og Motors elbiltest, tett etterfulgt av Tesla Model Y. Ingen av de 31 bilene klarte den oppgitte WLTP-rekkevidden.

Vintertesten 2022 kort fortalt:

- Ingen av bilene klarte den oppgitte WLTP-rekkevidden.
- BYD Tang kom nærmest oppgitt WLTP-rekkevidde, mens Tesla Model 3 LR kjørte lengst.
- Skoda Enyaq med tohjulstrekk ble testet to ganger, med samme skuffende resultat.

Mellom 11 og 32 prosent kortere

De 31 elbilene som deltok i årets test kjørte mellom 11 og 32 prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden.

Det selv under relativt greie vinterforhold, med tørre veier og kuldegrader mellom 0 og -10 grader.

BYD Tang kjørte 356 kilometer og ble med det testvinner med bare 10,88 prosent avvik fra de 400 kilometerne som oppgis i reklamen.

Tesla Model Y lå virkelig hakk i hæl med kun 11,05 prosent avvik fra WLTP-rekkevidden.

Det er så likt at man egentlig må si at det er en delt førsteplass.

Tesla 3 Long Range kjørte desidert lengst, med 521 km på vinterføre, men det er fortsatt nesten 15 prosent kortere enn reklamen lover.

Les også: Ladetesten vinter 2022: Se hvor fort din bil lader!

To av elbilene har vært vintertestet før
Noen av modellene vi har testet er nye versjoner av biler vi har testet tidligere. De har fått flere oppgraderinger, og derfor tester vi dem på nytt. Polestar 2 har blant annet fått varmepumpe siden den ble testet for første gang under fjorårets vintertest.

Tesla Model 3 har fått en WLTP-oppdatering som gjør at vi tar den med på nytt. Det er tredje gang Model 3 er med i testen. Siden vi testet Model 3 for første gang vinteren 2020, har rekkevidden økt fra 560 kilometer til 614 kilometer. I tillegg fikk Model 3 varmepumpe vinteren 2021.

Elbilene vi testet vinteren 2022 er:
Testresultat
Lengst rekkevidde

Test av rekkevidde: Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
645 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
596 km rekkevidde målt sommeren 2022
513 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Tesla Model 3 Long Range (2022)
614 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
km rekkevidde målt sommeren 2022
521 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: BMW iX xDrive50
591 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
568.5 km rekkevidde målt sommeren 2022
503 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Volkswagen ID.3 Pro S
539 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
564 km rekkevidde målt sommeren 2021
435 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Kia EV6 2WD
528 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
500.2 km rekkevidde målt sommeren 2022
429 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Polestar 2 LR Single Motor
517 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
520.6 km rekkevidde målt sommeren 2022
400 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Skoda Enyaq iV80
509 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
522 km rekkevidde målt sommeren 2021
347 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Tesla Model Y Long Range Dual Motor
507 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
545 km rekkevidde målt sommeren 2022
451 km rekkevidde målt vinteren 2022

(... ...)

Test av rekkevidde: Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
407 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
411 km rekkevidde målt sommeren 2022
315 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: BMW iX xDrive40
402 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
399.4 km rekkevidde målt sommeren 2022
309 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Mercedes-Benz EQA 250
401 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
451 km rekkevidde målt sommeren 2021
331 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: BYD Tang
400 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
407.6 km rekkevidde målt sommeren 2022
356 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Cupra Born
395 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
376 km rekkevidde målt sommeren 2022
339 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Opel Mokka-e
338 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
332.4 km rekkevidde målt sommeren 2021
263 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Peugeot e-2008
320 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
332 km rekkevidde målt sommeren 2020
228 km rekkevidde målt vinteren 2022

Viser 31 av 31
Een groot deel van de 31 ga ik niet plakken.

Dat een koude diesel over korte stukken 93% meer verbruikt weten jullie alvast al 10 jaar, nietwaar? En het vriest nog niet eens ! LOL.

Citaat:
https://waaslandkrant.be/nieuws/1948...rama-v15-19484

“Combinatie koude dieselmotor en druk stadsverkeer is drama”

zaterdag 26 maart 2011

VAB en VITO hebben het verbruik en de uitstoot van de Toyota Auris, de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat, getest in het gewone verkeer. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. De hybride-uitvoering van de Toyota Auris bleek de zuinigste in het spitsverkeer en is de CO2-kampioen. De wagen werd in de test pas echt spaarzaam vanaf het moment dat de motor warm was. In het stadsverkeer komt de diesel pas na 20 minuten op temperatuur en al na 10 minuten op de snelweg. Uit de testen blijkt ook dat een koude dieselmotor in druk stadsverkeer tot 93% meer verbruikt.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de verdieselijking van de stadswagens het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden vergroot. Stikstofoxides (NOx) zijn de som van NO en NO2, een gevaarlijke stof die de luchtwegen irriteert en de longblaasjes aantast. De uitstoot van NO2 is gereglementeerd maar België haalt de Europese norm van 2010 niet. Vooral in de agglomeraties zoals Brussel en Antwerpen wordt de norm overschreden. Dat is volgens specialisten te wijten aan onder meer het hoge aantal dieselwagens.

Volgens VAB stoten dieselmotoren tien keer meer NO2 uit dan benzinemotoren. Ook de verhouding NO2/NOx ligt bij dieselwagens hoger dan bij benzinewagens en stijgt sterk de laatste jaren. Boven neemt het aandeel schadelijke NO2 in de totale NOx-uitstoot toe met de verstrenging van de euronormen.
P E P E R D U U R.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2022 om 09:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 10:24   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Raar dat ze in Noorwegen nooit ergens last van hebben terwijl ieder ander dat wel heeft.

Mogelijks komen er hoogst onbetrouwbare info uit Noorwegen of lepeld bepaalde Belgen doelbewust leugens in.

Van de WLTP weten we dat ze liegen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 december 2022 om 10:26.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 11:24   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Raar dat ze in Noorwegen nooit ergens last van hebben terwijl ieder ander dat wel heeft.
Ieder ander is een leugen he. Bij de NAF-praktijktesten is geen speld tussen te krijgen, is internationaal de benchmark voor BEV-testen, google maar eens.

Met een geladen BEV kom je altijd weg, geen starter geen startbatterij. Een tractiebatterij is genoeg. Mijn smartphone "start" ook altijd zonder problemen lol.

Citaat:
Mogelijks komen er hoogst onbetrouwbare info uit Noorwegen of lepeld bepaalde Belgen doelbewust leugens in.
Je liegt alweer. Olielobbyisten liegen namelijk permanent over BEV.

Citaat:
Van de WLTP weten we dat ze liegen.
euh ze testen zoals de WLTP-testnormen het voorschrijven, voor elke auto is die WLTP gelijk, neem mijn draad over de WLTP versus EPA, en leer eens wat.

De WLTP is een te lakse normtest, en al helemaal ongeschikt voor hybride-wagens.

Ze liegen dan wel meer bij plofbakken. Een samenzwering.
Wil je mss een test van ADAC? Hahaha.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2022 om 11:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 11:34   #8
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.027
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zou dat gatacherlijke prietpraat uit Belziek kunnen zijn? Natuurlijk moet je een batterij zo warm mogelijk houden in de winter. Dat weet ik al toen ik nog een korte broek droeg, lol.
Natuurlijk, iedereen dekt in de winter de autobatterij immers dicht met een elektrische deken.
En vooral dan, behalve opladen, de batterij van een EV ook nog warm blijven houden want anders geraak je nog niet eens uit je garage weg.....je draagt blijkbaar nog steeds een korte broek, lol
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Straf, de meeste BEV-wagens worden verhoudingsgewijs verkocht in Noorwegen, Ijsland en Zweden. In die warme landen hebben ze er geen last van. lol

Bij de jaarlijkse wintertesten (2020-2021-) 2022 in Noorwegen tot min 10°C was er pakweg gemiddeld 15% rijbereikverlies tov het normrijbereik WLTP.
Elke winter werden de resultaten wat beter.
Bij de 2 beste BEV modellen (BYD en Tesla) was het maar 11% onder de WLTP.
Drie jaar lang doorgedreven wintertesten in Noorwegen staat al 3 winters in alle kranten die zich echt interesseren voor BEV. Ik kan hier 3 links plakken van wintertesten 2020-2021-2022.
En de brandstofwagens hebben helemaal GEEN rijbereikverlies...
Nu gij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Schijnbaar heeft een krant iets horen waaien in Belziek, en het was zelfs in het nieuws, wat heb ik gelachen.

Onlangs vertrok ik vlotjes met de Skoda Fabia, nochtans een kleine benzinemotor die redelijk rap op temperatuur is, en mijn gemiddeld verbruik was zelfs na 5 km rijden bijna 50% hoger dan het gemiddelde. Uiteraard met alle toeters en bellen verwarming aangezet (ook zetelverwarming), bij een dieselwagen is het in de regel nog erger. Naja de tijden van de manuele choke trekken is nu ook wel voorbij. Haha.
- - - - - - -
Koop eens een deftige, echte wagen die sneller op bedrijfstemperatuur is en waarvan je dat gezuip niet kunt meten van meer dan 50% meer dan het gemiddelde omdat ie zolang koud blijft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Soit toch ff plakken en wat vertalen uit een andere recente prietpraatdraad:
post 5: https://forum.politics.be/showpost.p...28&postcount=5
Het Noorse NAF test elk putje winter een dertigtal BEVs, dus vergeleken met hun zomerrijbereik die ze in de zomer ervoor getest hebben, en ze vergelijken het met de constructeurs-WLTP-norm.

De beste BEVs hadden maar een rijbereikverlies van 11%, de slechtste kwam aan 32% verlies, kwestie van efficiënte warmtepomp of helemaal geen, bepaalde BEV worden ook vooral in Zuid-Europa gereden daar vriest het heel hard. lol

QED, 31 BEV tot -10 graden getest:
Een groot deel van de 31 ga ik niet plakken.

Dat een koude diesel over korte stukken 93% meer verbruikt weten jullie alvast al 10 jaar, nietwaar? En het vriest nog niet eens ! LOL.
P E P E R D U U R.
Dat ook een koude diesel toch nog rijdt en meer rijbereik heeft dan een EV en dat elektriciteit intussen duurder is dan diesel weet jij blijkbaar ook nog altijd niet.
In welke kelder zit gij? Het vriest nu al dagen, zelfs overdag.

Je kunt misschien beter verhuizen naar Noorwegen of zo, daar schijnen EV 's elke winter steeds minder last te hebben van rijbereikverlies door hun batterijen....maar of je daar met de peperdure elektriciteitsprijzen goedkoper uit bent met je EV-ke dan met een diesel of naft die wél nog rijbereik hebben, is maar de vraag.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 11:39   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Pure fraude schrijft men over WLTP.

Uit dat riool haal je al uw fake nieuws.
https://www.autoweek.nl/columns/arti...tp-nee-weblog/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 12:37   #10
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.439
Standaard

Scheelt een beetje, maar niet bijzonder veel. Gewoon via de app preheaten en dan verlies je weinig range. Ik vraag me soms af wie die artikels schrijft. Het lijkt me niet door mensen geschreven te zien die ervaring hebben met elektrisch rijden.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 12:53   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Pure fraude schrijft men over WLTP.

Uit dat riool haal je al uw fake nieuws.
https://www.autoweek.nl/columns/arti...tp-nee-weblog/
Mijn fake nieuws? Wtf? Al op de man spelen met uw leugens?

De NAF doet geen WLTP labo-testen hé, die doen altijd praktijktesten op de weg in de zomer en in de winter, en ze vermelden telkens de luchttemperaturen tijdens de testen. En ze vergelijken dat met de WLTP opgegeven door de constructeur.

Krijgt een wagen nu een nieuwe WLTP-waarde van de constructeur gaan ze dat ook vermelden, sommige wagens krijgen namelijk een warmtepomp wat invloed heeft op de WLTP, ze moeten dat dus melden aan de overheid die verantwoordelijkheid is voor die WLTP-norm (altijd labo-rollenbank)

Of je begrijpt het opzettelijk niet?

Ik geef enkele simpel voorbeelden, wat de NAF gemeten heeft bij enkele BEVs en wat uitleg, OK? Of moet ik je handje houden?

Eerst de vertaling uit het Noors en dan het originele Noors.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil...de-vinter-2022

Twee van de elektrische auto's zijn al eerder in de winter getest

Sommige van de modellen die we hebben getest, zijn nieuwe versies van auto's die we eerder hebben getest. Ze hebben verschillende upgrades gekregen, daarom testen we ze opnieuw. De Polestar 2 heeft onder meer een warmtepomp meegekregen sinds hij tijdens de wintertest van vorig jaar voor het eerst werd getest.

De Tesla Model 3 heeft een WLTP-update gekregen en dat betekent dat we hem weer opnemen. Het is de derde keer dat de Model 3 in de test is opgenomen. Sinds we de Model 3 in de winter van 2020 voor het eerst hebben getest, is de actieradius toegenomen van 560 kilometer naar 614 kilometer. Daarnaast kreeg de Model 3 in de winter van 2021 een warmtepomp.

To av elbilene har vært vintertestet før

Noen av modellene vi har testet er nye versjoner av biler vi har testet tidligere. De har fått flere oppgraderinger, og derfor tester vi dem på nytt. Polestar 2 har blant annet fått varmepumpe siden den ble testet for første gang under fjorårets vintertest.

Tesla Model 3 har fått en WLTP-oppdatering som gjør at vi tar den med på nytt. Det er tredje gang Model 3 er med i testen. Siden vi testet Model 3 for første gang vinteren 2020, har rekkevidden økt fra 560 kilometer til 614 kilometer. I tillegg fikk Model 3 varmepumpe vinteren 2021.


Bereiktest: Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
645 km actieradius voor testauto* (WLTP)
Actieradius van 596 km gemeten in de zomer van 2022
513 km actieradius gemeten in winter 2022


Bereiktest: Volkswagen ID.3 Pro S
539 km actieradius voor testauto* (WLTP)
Actieradius van 564 km gemeten in de zomer van 2021
435 km actieradius gemeten in winter 2022


Bereiktest: Kia EV6 2WD
528 km actieradius voor testauto* (WLTP)
Actieradius van 500,2 km gemeten in de zomer van 2022
429 km actieradius gemeten in winter 2022


Bereiktest: Polestar 2 LR enkele motor
Actieradius van 517 km voor testauto* (WLTP)
520,6 km actieradius gemeten in zomer 2022
400 km actieradius gemeten in winter 2022


Bereiktest: Tesla Model Y Lange afstand dubbele motor
Actieradius van 507 km voor testauto* (WLTP)
Actieradius van 545 km gemeten in de zomer van 2022
451 km actieradius gemeten in winter 2022


5 van de 31 gemeten wagens.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2022 om 12:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 12:55   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De mensen zelf zien ook wel hoever ze geraken zonder al die pure fraude testjes te lezen.

Wat snap je daar niet aan?

En ge zijt daar weer met uw WLTP riool.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 december 2022 om 12:56.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 12:59   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De mensen zelf zien ook wel hoever ze geraken zonder al die pure fraude testjes te lezen.

Wat snap je daar niet aan?

En ge zijt daar weer met uw WLTP riool.
Ik ben daar niet met WLTP, begrijpend lezen aub.

Hopeloos met jou, de WLTP heb ik aangeklaagd in deze draad van 2019:

Citaat:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=250158

WLTP verbruikstest nog altijd minderwaardig tov EPA
Dus ga daar uw gal spuwen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2022 om 13:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 13:01   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ook de electrische fiets sukkelt in deze koude dagen.

Niet veel range of power.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12...-zo-haal-je-h/

Misschien niet in Noorwegen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 december 2022 om 13:01.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 13:05   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Kan een accu te koud zijn om op te laden?
Laad de accu nooit op bij temperaturen onder het vriespunt. Sommige accu's hebben zelfs een blokkade waardoor ze niet eens onder 0°C opgeladen kunnen worden. De temperatuur kan overigens ook in een garage onder het vriespunt komen.
https://www.fietsplezierheesch.nl › ...
Belangrijke tips om de accu te beschermen tegen de kou

Dat gaan heel veel koffies worden aan de laders.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 13:06   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zoals geschreven, mijn elektrische fiets heeft een stuk minder bereik door de buitentemperatuur. Dat noemen ze praktijkervaring.

Micele's propaganda voor EV's is gewoon cherrypicken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 13:11   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Scheelt een beetje, maar niet bijzonder veel. Gewoon via de app preheaten en dan verlies je weinig range. Ik vraag me soms af wie die artikels schrijft. Het lijkt me niet door mensen geschreven te zien die ervaring hebben met elektrisch rijden.
Het is gewoon wat domme clickbait.

En de BEV-bashers laten zich weer vangen en vergeten hun eigen heilig plofmobiel.

En natuurlijk halen ze wat uitspraken eruit van mensen die weinig ervaring hebben, en wslk hun eerste winter met hun BEV rijden.
En alvast mensen die de handleiding van hun wagen niet grondig gelezen/begrepen hebben.

Een voorgewarmde BEV zal alvast minder verliezen dan een ICE, verrast ben ik daar helemaal niet van.

~ bronnen zijn er daar ook van:

Citaat:
Want niet alleen elektrische auto’s komen bij koud weer minder ver zonder een tussenstop. Brandstofauto’s lopen écht onzuiniger als het buiten koud is.

De afgelopen weken zakten de buitentemperaturen flink, dus het kan goed zijn dat je gemerkt hebt dat je minder ver komt op één tank. Maar waarom is een auto onzuiniger in de winter? Volgens het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) kan het brandstofverbruik met 12 tot 28 procent toenemen als de temperatuur buiten zakt van 24 naar 7 graden. Er is niet één enkele reden aan te wijzen waarom je auto onzuiniger is in de winter.

https://topgear.nl/autonieuws/waarom...-in-de-winter/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 13:22   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ok, je moet je EV voorverwarmen om in de buurt te komen van het beloofde.
Ergo, je moet meer energie in je EV steken...

Met mijn plofmobiel tank ik een keer meer, dat werkt ook.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 13:38   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ok, je moet je EV voorverwarmen om in de buurt te komen van het beloofde.
Ergo, je moet meer energie in je EV steken...
klopt maar alvast veel minder dan een plofmotor-versnellingsbak-achterbrug... of alles wat extra wrijving geeft...

Citaat:
Met mijn plofmobiel tank ik een keer meer, dat werkt ook.
Een BEV hoeft niet te tanken onderweg.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 13:48   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
klopt maar alvast veel minder dan een plofmotor-versnellingsbak-achterbrug... of alles wat extra wrijving geeft...
Die kunnen zich dat permiteren, door het veel energierijkere medium.

Citaat:
Een BEV hoeft niet te tanken onderweg.
Ik zou het raar kunnen interpreteren, maar bij ritten die verder gaan dan het bereik zal de BEV toch ergens aan de lader moeten.

Natuurlijk, voor plofwagens zijn er "pogingen" geweest om rijdend te tanken. Geen goed plan ten andere.

https://www.youtube.com/watch?v=MKF0KXMha2E

Dan lijkt rijdend laden via een Pantograaf veiliger.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be