Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2022, 09:52   #41
Deo
Staatssecretaris

Standaard

Wordt elektrisch rijden peperduur?
Dat is het al, bij aanschaf auto.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2022, 10:01   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik bedoel maar dat ik door de kou harder trap
Waarom? Ik lig prinsheerlijk in mijn ligzetel. Ook bij deze temperaturen. dat noemen ze gekleed zijn.

Mijn echtgenote gaat een stapje verder, en heeft elektrisch verwarmde handschoenen en vest. Die vind het steeds grappig als haar collega's vragen "is het niet koud?"
Oud 17 december 2022, 10:39   #43
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is niet voor niets dat ze de EV moeten beladen met enorme fiscale cadeaus.
Anders kregen ze hem aan de straatstenen niet kwijt.

Verheerlijken van een puur commercieel buitenlands product waarbij de lijfeigenen de ontbrekende taksen moeten ophoesten.

En voor wat ?
Omdat één of ander dom grietje a la Greta thurnberg haar poezelig handtekening heeft gezet onder het Kyoto akkoord.
Tuurlijk is zo een wagen veel te duur voor een particulier. Ik heb er ook alleen maar eentje omdat het mij goedkoper uitkomt op de zaak. Maar daar gaat het hier niet om. Hier gaat het over het gelul ivm rijbereik. Ik zeg u dat ik amper iets merk, maar als jij iets anders wil geloven zal ik daar niet wakker van liggen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2022, 12:11   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Tuurlijk is zo een wagen veel te duur voor een particulier. Ik heb er ook alleen maar eentje omdat het mij goedkoper uitkomt op de zaak. Maar daar gaat het hier niet om. Hier gaat het over het gelul ivm rijbereik. Ik zeg u dat ik amper iets merk, maar als jij iets anders wil geloven zal ik daar niet wakker van liggen.
Ik ken meerdere zakelijke rijders.
Ze komen thuis en hop aan de kabel. Ze rijden naar hun werk en hop aan de kabel.
Die merken niet veel.

Allicht kan jij op uw werk gratis laden of aan 10 cent.
En kom je thuis waar je bijgebouwen 50 zonnepanelen op ligt.

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 december 2022 om 12:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2022, 13:21   #45
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard op de zaak...van de fiscale teruggaven met belastinggeld van diegenen die zelf geen nieuwe of EV kunnen kopen...wat is 't? Nen Tesla S van 100.000 lappen of toch een plug-in diesel of naft hybride? Dan kan er nog van twee walletjes gegeten/gereden worden...fiscaal en rijbereik.
Natuurlijk merk je dan ook amper iets over rijbereik, je hoeft dan ook niet op tijd op je werk te zijn, je kiest zelf als baas wanneer je werkt, laadt, je rijbereik en of je vertrekt of niet met 10 koffie-tussenstoppen om bij te laden voor je rijbereikverlies of je schakelt dan toch simpel over op naft/diesel?
Nu, dat is geen persoonlijk verwijt naar jou, het wordt je gegund en de politiek biedt jou deze mogelijkheden/achterpoortjes die jij dan ook gebruikt (je zou gek zijn als je dat niet deed) maar het is allemaal toch niet zo rechtvaardig, wel?
Oud 17 december 2022, 15:36   #46
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Uiteraard op de zaak...van de fiscale teruggaven met belastinggeld van diegenen die zelf geen nieuwe of EV kunnen kopen...wat is 't? Nen Tesla S van 100.000 lappen of toch een plug-in diesel of naft hybride? Dan kan er nog van twee walletjes gegeten/gereden worden...fiscaal en rijbereik.
Natuurlijk merk je dan ook amper iets over rijbereik, je hoeft dan ook niet op tijd op je werk te zijn, je kiest zelf als baas wanneer je werkt, laadt, je rijbereik en of je vertrekt of niet met 10 koffie-tussenstoppen om bij te laden voor je rijbereikverlies of je schakelt dan toch simpel over op naft/diesel?
Nu, dat is geen persoonlijk verwijt naar jou, het wordt je gegund en de politiek biedt jou deze mogelijkheden/achterpoortjes die jij dan ook gebruikt (je zou gek zijn als je dat niet deed) maar het is allemaal toch niet zo rechtvaardig, wel?
Inderdaad. Ge moet goed zot zijn. Als zelfstandige is een EV, hoe duur die ook is, fiscaal gezien een godsgeschenk.
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2022, 16:17   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

• Voor bepaalde Belgische particulieren ook, zelfs zonder geschenken.

https://www.febiac.be/public/pressre...D=1440&lang=NL

• In Nederland - mét een bescheiden eco-cadeau van € 3.350* BEV max 45k - loopt het aandeel particulieren die een BEV kochten in 2022 alvast richting 50%.

In het eerste kwartaal 2022 was dat zelfs 52% voor de particulieren, q1-2021 was dat 34%, nochtans was de *aangevraagde cadeau daar 4000 €. (*SEPP-subsidie)

Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...r-particulier/

RUIM DE HELFT VAN NIEUWE ELEKTRISCHE AUTO'S VOOR PARTICULIER

OOK VEEL MEER GEBRUIKTE EV'S OP NAAM VAN PARTICULIER

8 april 2022

Het aandeel particulier gekochte elektrische auto's in de totale EV-verkoop blijft toenemen. In het eerste kwartaal van dit jaar is ruim de helft van alle geleverde nieuwe elektrische auto's aan een particulier afgeleverd. Dat blijkt uit cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC.

Begin april deden Bovag, RAI Vereniging en RDC de kwartaalcijfers uit de doeken. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn 78.539 nieuwe personenauto's geleverd. Daarvan waren er 12.385 volledig elektrisch, zo becijferen de brancheorganisaties. Dat betekent dat 16 procent van de in het eerste kwartaal van dit jaar geleverde auto's volledig elektrisch was, maar dat 84 procent dus gewoon een verbrandingsmotor onder de kap had. Het aandeel aan particulieren geleverde EV's ligt anno 2022 behoorlijk hoog, evenals het percentage EV's dat daadwerkelijk door een particulier is aangeschaft.

Van de 12.385 in de eerste drie maanden van dit jaar geregistreerde elektrische auto's werden er 6.508 aan particulieren geleverd. Dat is maar liefst 52,2 procent van het totaal.

In dezelfde periode vorig jaar lag dat percentage nog op 34 procent. Van de 6.508 aan particulieren geleverde auto's zijn er 4.327 daadwerkelijk gekocht, de overige 2.181 kwam via een private lease constructie bij een privépersoon voor de deur te staan. Dat betekent dat 35 procent van de in het eerste kwartaal van dit jaar geleverde EV's door een particulier is gekocht. In de periode 2015 tot en met 2019 werd nog slechts 12 procent van alle in die jaren nieuw geregistreerde elektrische auto's op naam van een particulier gezet. In 2021 lag dat percentage op 21 procent.

Populairste nieuwe en gebruikte elektrische auto's

De Kia e-Niro is onder particulieren de populairste elektrische auto. Ruim 9 procent van alle aan particulieren geleverde EV's was zo'n cross-over. Op plek twee vinden we de Fiat 500e (8 procent), gevolgd door de Peugeot e-208 met een aandeel van 7 procent. In het eerste kwartaal zijn via de vakhandel 7.531 gebruikte elektrische elektrische auto's op naam van een particulier gezet. Dat zijn er ruim drie keer zoveel als in de eerste drie maanden van vorig jaar. De Renault Zoe is met een aandeel van 14 procent met afstand de populairste gebruikte EV onder particulieren, gevolgd door de Nissan Leaf (9 procent) en de Volkswagen e-Golf (7 procent).

Subsidie

De toename van het aandeel particulieren dat een nieuwe of gebruikte EV rijdt houdt ongetwijfeld verband met de *SEPP-subsidie die je ook dit jaar weer op de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto kunt krijgen. Er is dit jaar al voor zo'n 16.000 nieuwe en ruim 6.000 gebruikte elektrische personenauto's aanschafsubsidie aangevraagd. De totale subsidiepot bevat €91,4 miljoen, waarvan €71 miljoen is gereserveerd voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Daarvan is inmiddels zo'n €53 miljoen vergeven (74 procent). Er is nog zo'n €18 miljoen over, goed voor nog zo'n 5.500 nieuwe EV's. €20,4 miljoen van de totale subsidiepot is gereserveerd voor de aanschaf van een elektrische opccasion. Van die €20,4 miljoen is inmiddels zo'n €12 miljoen vergeven (59 procent). Er is nog zo'n €8 miljoen beschikbaar, goed voor 4.160 gebruikte elektrische auto's. De financiële tegemoetkoming bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van maximaal €45.000 bedraagt €3.350, voor gebruikte elektrische auto's met een oorspronkelijke cataloguswaarde van eveneens €45.000 bedraagt het subsidiebedrag €2.000.
*
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...je-moet-weten/

De subsidiepot voor de aanschaf of private lease van een nieuwe elektrische auto was vorig jaar in no-time leeg. Op 3 januari is er een nieuw en groter subsidiebudget voor de aanschaf van nieuwe en gebruikte elektrische auto's beschikbaar, al ligt de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) in 2022 lager dan dit jaar. Waar je dit - als je er tijdig bij was - bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van minimaal €12.000 en maximaal €45.000 nog een tegemoetkoming van €4.000 kreeg, ligt die aankoopsubsidie in 2022 op €3.350. Door het bedrag te verlagen hoopt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat meer mensen van de aanschafsubsidie kunnen profiteren.

Zoals gezegd kom je lang niet altijd in aanmerking voor de aanschafsubsidie. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt namelijk diverse voorwaarden, zowel aan de auto als aan de overeenkomst en de subsidieaanvraag.

Voorwaarden auto

De subsidiepot voor 2022 is gevuld met een bedrag van zo'n €71 miljoen. Fors meer dan de €14,4 miljoen die voor 2021 beschikbaar was. Dat bedrag is voor zowel nieuwe als te leasen elektrische auto's. Om in aanmerking te komen voor de SEPP-subsidie bij aankoop van een nieuwe auto, moet de elektrische auto aan de volgende voorwaarden voldoen:

De elektrische actieradius bedraagt minimaal 120 kilometer
De catalogusprijs is niet lager dan €12.000 en niet hoger dan €45.000.
De elektrische auto staat niet voor 1 januari 2022 op naam van de beoogde eigenaar
Voorwaarden overeenkomst en subsidieaanvraag
Je moet een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop van de elektrische auto hebben
Zowel de kentekenregistratie als de koopovereenkomst staan op naam van de subsidieaanvrager
De koopovereenkomst is gesloten op na na 1 januari 2022
De subsidieaanvrager heeft een geldig woonadres in Nederland.

Hoe vraag ik SEPP-subsidie aan?

Laatst gewijzigd door Micele : 17 december 2022 om 16:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2022, 23:22   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nederland heeft een gans andere fiscaliteit wat betreft mobiliteit.

Net als Noorwegen.
Oud 18 december 2022, 11:14   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe zou het zijn met de mensen die thuis hun EV moeten opladen?

Onder de koudste omstandigheden verloopt het opladen ruwweg drie keer zo traag als bij warmer weer. Dit komt vooral omdat de temperatuur de snelheid en efficiëntie van de chemische reacties in een accu beïnvloedt.

Mogelijks hebben ze hulp nodig want hun auto staat al van vorige week op te laden en ze geraken niet buiten.

Is er een noodplan voor die mensen?
Oud 23 december 2022, 10:12   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.hln.be/mobiliteit/deze-e...ming~a5eba57c/

EV’s blijken zeer slecht baan te houden.

Laatst gewijzigd door Mambo : 23 december 2022 om 10:12.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 11:19   #51
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat belet u ook een zaak te starten....
Ook een auto van 100 000 die zomaar uit de zakenlucht valt ?
Kiezen wanneer te werken ?
Maar toch
Mensen met een zaak die staan op, rond 10.00 uur, zetten een half uurtje de geldkraan open, en als ze gewassen en geschoren zijn in een badkamer waar het 25°C is, gaan ze doen waar ze zin in hebben.

Wat houdt u tegen ?

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 11:20   #52
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe zou het zijn met de mensen die thuis hun EV moeten opladen?

Onder de koudste omstandigheden verloopt het opladen ruwweg drie keer zo traag als bij warmer weer. Dit komt vooral omdat de temperatuur de snelheid en efficiëntie van de chemische reacties in een accu beïnvloedt.

Mogelijks hebben ze hulp nodig want hun auto staat al van vorige week op te laden en ze geraken niet buiten.

Is er een noodplan voor die mensen?
Nog niets van gemerkt....
Het enige dat er nu scheelt is dat het niet meer op zonne-energie gaat.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 12:59   #53
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rechtvaardig? Weet je wel hoeveel ik elk jaar in pensioenfondsen moet stoppen om aan hetzelfde te komen als een ambtenaar? Weet je hoeveel belastingen ik elk jaar betaal?

Iedereen ziet alleen maar de voordelen van een bepaald statuut, maar heeft het nooit over de nadelen. Ik heb geen zin om te klagen over mijn pensioenstatuut, maar ik heb het eigenlijk ook wel gehad met gasten die vitten op elk voordeel dat de zelfstandige dan heeft.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 13:36   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Superchargers en andere chargers werken niet in de koude die Amerika nu meemaakt.

https://youtu.be/fq0RAjJ1PKQ
Oud 23 december 2022, 15:02   #55
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 15:41   #56
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Wat belet u ook een zaak te starten....
Ook een auto van 100 000 die zomaar uit de zakenlucht valt ?
Kiezen wanneer te werken ?
Maar toch
Mensen met een zaak die staan op, rond 10.00 uur, zetten een half uurtje de geldkraan open, en als ze gewassen en geschoren zijn in een badkamer waar het 25°C is, gaan ze doen waar ze zin in hebben.

Wat houdt u tegen ?
De discussie gaat toch helemaal niet over persoonlijke keuzes van statuten.
Telkens die onzin naast de kwestie door persoonlijk te worden is strontvervelend en off topic.
Oud 23 december 2022, 16:08   #57
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rechtvaardig? Weet je wel hoeveel ik elk jaar in pensioenfondsen moet stoppen om aan hetzelfde te komen als een ambtenaar?
Wie heeft het over het pensioen van een ambtenaar?
En iedereen kan aan pensioensparen doen om het wettelijke pensioen aan te vullen.
Citaat:
Weet je hoeveel belastingen ik elk jaar betaal?
Iedereen ziet alleen maar de voordelen van een bepaald statuut, maar heeft het nooit over de nadelen.
Ja, 20,5% belastingen van hetgeen gij als inkomen, al dan niet fictief, aangeeft.
Er zijn zelfstandigen die toegaven meer dan 3 miljoen (bf) verdiend te hebben en toch maar 250.000 aangeven waarop dan 20,5% belastingen betaald hoeven te worden....nogal een verschil en eigenlijk fraude/verlies waarvoor dan de belastingbetalers opdraaien, nietwaar?
Citaat:
Ik heb geen zin om te klagen over mijn pensioenstatuut, maar ik heb het eigenlijk ook wel gehad met gasten die vitten op elk voordeel dat de zelfstandige dan heeft.
Nu niet het verongelijkte slachtoffer gaan uithangen over een te klein pensioen als zelfstandige, hé?
Je hebt ook niks te klagen want je pensioen werd reeds gelijkgeschakeld met het werknemerspensioen.
Je betaalt als zelfstandige tenslotte 20,5% op wat je zelf aangeeft als inkomen, al dan niet gesjoemeld, alwaar de werknemer, zonder fiscale aftrekmogelijkheden, 33,57% aan sociale bijdragen moet leveren voor hetzelfde minimumpensioen.
Citaat:
https://news.belgium.be/nl/een-histo...lfstandige-met

Een historische stap: totale gelijkschakeling van het minimumgezinspensioen van een zelfstandige met dat van een werknemer!
Op vraag van Sabine Laruelle, minister van KMO’s en Zelfstandigen, heeft de ministerraad vandaag, 21 december 2012, beslist om vanaf april 2013 het minimumpensioen van zelfstandigen na een volledige loopbaan gelijk te schakelen met dat van werknemers.
Je hebt dan ook zelf gekozen voor het zelfstandigenstatuut, je had ook werknemer kunnen worden maar dan had je die (fiscale) voordelen ook niet.
Oud 23 december 2022, 16:55   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oma...zo werkt dat niet hoor die belasting.
Oud 23 december 2022, 17:38   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht

Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2022 om 17:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 18:00   #60
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Goed antwoord Micele. Ieder zijn waarheid.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be