Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2022, 14:26   #36361
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De meeste niet-Russische volkeren leven in gebieden die volledig omgrenst zijn door gebieden waar etnische Russen de meerderheid uitmaken, of afgescheiden van Georgie en Azerbaijan door hoge en woeste bergen.
Enkel de Boerjaten leven in gebied dat grenst aan etnisch verwant Mongolie, maar daar ligt de levensstandaard veel lager.
Bovendien zijn de meeste van die volkeren doorheen de eeuwen sterk gerussificeerd, wonen er bijna overal grote etnisch Russische minderheden/meerderheden en is zo n derde van de bevolking van gemengde origine.

De kans dat staten als Texas, waar latino s binnenkort de meerderheid van de bevolking zullen uitmaken, zich afscheiden, is veel groter. In Brussel of Antwerpen is de meest populaire jongensnaam Mohamed, en de kans is groot dat separatistische partijen in Vlaanderen na de volgende verkiezingen een meerderheid zullen kunnen vormen.
Stalin heeft de Russen verspreid bij de buurlanden om zo de communistische en Russische macht uit te bereiden.
Dit betekent nog niet dat die buurlanden de Stalinistische tijd moeten accepteren als definitieve onderdanigheid aan Rusland.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 15:09   #36362
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Stalin heeft de Russen verspreid bij de buurlanden om zo de communistische en Russische macht uit te bereiden.
Dit betekent nog niet dat die buurlanden de Stalinistische tijd moeten accepteren als definitieve onderdanigheid aan Rusland.
Klopt. Met als gevolg van de Stalinistische omvolkingspolitiek dat de Baltische staten met Russische minoriteiten opgescheept zitten. Maar de Balten laten zich niet doen. Ze hebben zich aangesloten bij de Nato en de Russische minoriteiten zijn verplicht om ook de Baltische taal aan te leren (Ests, Lets, Litouws).
Oud 28 december 2022, 15:35   #36363
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Nationalisme is gebaseerd.
Ja je hebt wel gelijk. Nationalisme kun je meer vergelijken met crack basen dan met opium. Mensen worden er geagiteerd en agressief van, niet rustig zoals meestal van religie of van opium.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 15:38   #36364
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste van die Russen wonen daar al sinds de 19de of 18de eeuw. Dus langer dan de Jankees in de VS en de Britten in Australie.
Ik vind ook dat de autochtone volkeren van die landen de Angelsaksen moeten buitengooien, op het vliegtuig zetten naar het VK, Holland, Ierland, etc. maar jammer genoeg zijn ze daar niet sterk genoeg voor na al die genocides en systematische onderdrukking. De Zuid-Afrikanen zijn wel nog sterk genoeg en laten de Hollanders en Britten weten dat ze niet welkom zijn en beter terugkeren. Zuid-Afrika is net als de rest van Afrika pro-Russisch.

Laatst gewijzigd door tomm : 28 december 2022 om 15:41.
Oud 28 december 2022, 15:44   #36365
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Klopt. Met als gevolg van de Stalinistische omvolkingspolitiek dat de Baltische staten met Russische minoriteiten opgescheept zitten. Maar de Balten laten zich niet doen. Ze hebben zich aangesloten bij de Nato en de Russische minoriteiten zijn verplicht om ook de Baltische taal aan te leren (Ests, Lets, Litouws).
Zeg maar gerust dat de Russische minderheid hun eigen taal niet meer mogen spreken, tweederangsburgers werden en dus onderdrukt worden. Er worden ook nieuwe standbeelden opgericht voor nazi s die verantwoordelijk waren voor de Holocaust. Het regime in Oekraine wilde dat ook, maar dat liep verkeerd af.

Laatst gewijzigd door tomm : 28 december 2022 om 15:45.
Oud 28 december 2022, 15:58   #36366
Tommeke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Op zich ook wel een moeilijke en een gevaarlijke situatie daar en het is niet zo eenvoudig als "taal verplichten" of "Russisch verbieden". Die mensen hadden vaak geen keus, zijn moeten verhuizen en hebben daar een leven opgebouwd of zijn daar zelfs geboren, met als moedertaal Russisch. En het is inderdaad niet bevorderlijk dat ze daar met een Russisch-sprekende minderheid zitten, maar het is nu wel zo. Toen in 1991 Letland zich afsplitste van de SSSR kregen deze Russisch sprekenden de Letse nationaliteit niet en waren ze staatsloos, terwijl ze soms hadden meegestreden voor de onafhankelijkheid. Ondertussen is dit door internationale kritiek (en verplichting bij toetreding tot Europa) wel makkelijker, als je daar geboren was of door het staatsexamen goedkoper te maken (velen konden het zelfs niet betalen).

Ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre de situatie de laatste jaren gewijzigd is, maar dit is wel de achtergrond van de fricties.

Momenteel probeert men, enigszins begrijpelijk, komaf te maken met het Sovjet verleden, maar ik denk niet dat het een oplossing is om zomaar taal te verplichten en alle Russische tv-stations te verbannen zonder alternatief, want dan gaan de mensen op zoek op het internet en komen ze uit bij Russische propaganda en fake verhalen- een beetje wat er in Oost-Oekraïne ook is gebeurd en waar Rusland gretig misbruik van maakte.

Dus ik hoop dat de overheid daar verstandiger zal zijn: beginnen met alles tweetalig aan te bieden, eigen Russischtalige zenders aanbieden met correcte informatie, feiten, weerleggen van Russische propaganda, zodat beide bevolkingsgroepen dichter naar elkaar groeien. "Verbieden" en "Verplichten" kan averechts werken, alhoewel voorlopig grote meerderheid in Letland niet echt positief staat tegenover Rusland ondanks de pogingen tot propaganda.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 15:59   #36367
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De militaire staf roept op om niet te voorbarig conclusies te maken, na een nogal optimistisch artikel in de NYT dat Kreminna op het punt staan om bevrijd te worden van de bezetters. De militaire staf wijst erop dat zij de bevolking zullen inlichten wanneer dat punt bereikt is, dus nog niet nu.

Ook bevestigen zij dat het klopt dat de russische officieren gevlucht zijn uit Kreminna en nu in Rubizhne zitten. (zo is het ook gegaan toen ze op de vlucht zijn gegaan in Kherson )

Something is boiling...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 16:51   #36368
cato

Standaard

Citaat:
De meeste van die Russen wonen daar al sinds de 19de of 18de eeuw. Dus langer dan de Jankees in de VS en de Britten in Australie.
Ik vind ook dat de autochtone volkeren van die landen de Angelsaksen moeten buitengooien, op het vliegtuig zetten naar het VK, Holland, Ierland, etc. maar jammer genoeg zijn ze daar niet sterk genoeg voor na al die genocides en systematische onderdrukking. De Zuid-Afrikanen zijn wel nog sterk genoeg en laten de Hollanders en Britten weten dat ze niet welkom zijn en beter terugkeren. Zuid-Afrika is net als de rest van Afrika pro-Russisch.
Als Afrikanen zo pro Russisch zijn, laten ze dan migreren naar Rusland , hun bevriende bondgenoot en niet naar Europa.

Laatst gewijzigd door cato : 28 december 2022 om 16:51.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 16:59   #36369
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Yankees wonen al sinds de 16de eeuw in Amerika.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 17:36   #36370
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

"met correcte informatie"

Oud 28 december 2022, 17:41   #36371
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De Yankees wonen al sinds de 16de eeuw in Amerika.
Niet in het Westen of zuiden van de VS. En zelfs in het Noord-Oosten bleven ze lang een minderheid.

In grote stukken van Rusland wonen de Russen er al sinds de 9de eeuw, enkel in Centraal-Azie kwamen ze later, vanaf de 18de eeuw. In veel gevallen werd de lokale bevolking niet verdreven of onderworpen maar geintegreerd. Dat is ook een groot verschil met het westers kolonialisme. Zelfs in Alaska heb je tot de dag van vandaag een groep Russischtalige gemengde of inheemse bevolkingsgroepen.
Oud 28 december 2022, 17:48   #36372
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Afrikanen zo pro Russisch zijn, laten ze dan migreren naar Rusland , hun bevriende bondgenoot en niet naar Europa.
Nee, ze weten dat ze in Europa welkom zijn als goedkope arbeidskrachten en om de verworven rechten van de lokale bevolking te ondergraven. Er is enkel genoeg geld voor nodig om mensensmokkelaars te betalen. De Europeanen organiseren het zo dat enkel de sterksten de overtocht overleven.
Naar Rusland immigreren is moeilijk, je moet om te beginnen al een vast werk hebben, Russisch praten en/of met een Russische getrouwd zijn om een verblijfsvergunning te krijgen. Je moet je ook aanpassen aan de Russische cultuur dat is in het Westen niet nodig.
Pas als je aan al die voorwaarden voldoet, krijg je de Russische nationaliteit en een verblijfsvergunning.
Oud 28 december 2022, 17:52   #36373
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las op Ukrinform gisteren dat de Russsen onwaarschijnlijk grote versterkingen gestuurd hebben naar Kremmina. Het zal hem niet worden.
Oud 28 december 2022, 17:57   #36374
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Anti-Russische propaganda...

...

2) ... Het Westen heeft absoluut geen morele lesjes te geven aan de Russen, noch aan iemand anders...

1) Vanzelfsprekend.

Zo goed als alles wat ingaat tegen het rooskleurige beeld van 'Moedertje Rusland' dat u hardnekkig probeert te blijven schetsen, kan niet anders dan door russofobie ingegeven propaganda zijn.

Een andere mogelijkheid is er niet.

2) Ik zou toch willen opmerken dat ik het Westen niet ben, en dat ik doorgaans geen 'morele lesjes' hoef/wens te geven.

Ik wil eigenlijk vooral een en ander wéten, en dankzij uw met uitgebreid betrouwbaar bronnenmateriaal ondersteunde opwerpingen kan ik misschien beginnen te zeggen dat ik eindelijk op de goede weg ben.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 18:05   #36375
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Neen, dat zegt dus u absoluut niet. Ik heb bv gezegd dat ik vind dat er sancties moeten genomen worden tegen Israel. En iemand zoals Bush mag ook zeker voor den Haag worden gebracht.

Wat u doet, is constant een naZi regime verheerlijken en de aandacht van die verheerlijking proberen af te leiden door naar andere conflicten te kijken. Mocht dit niet zo zijn, dan zou u dit hier ook grondig afkeuren, en in een andere thread ook aankaarten dat bv. Israel oorlogsmisdaden begaat en daar pleiten voor sancties. Maar dat doet u dus absoluut niet, in tegendeel, u hebt nog nooit acties van Rusland afgekeurd en verdedigt ze.

En wat is er voor die 8 jaar gebeurd? De Russen hebben propaganda gevoerd, een opstand in Oekraïne gestuurd en gesteund, rebellen bewapend, waardoor dit conflictgebied is geworden. Ze zijn dus zelf de oorzaak. Rusland neemt dan ook maar even het woord genocide in de mond en goochelt met een cijfer van waar hun eigen soldaten en huurlingen zijn gesneuveld.

Daar heb ik van geen enkele vluchteling nog iets van gehoord. Het zou ook niet logisch zijn dat Kiev hun eigen bevolking zou aanvallen, want daar hebben ze net steun van nodig.

Je pilletjes niet vergeten in te nemen tomm. Zaporozhe ligt niet in Russisch gebied. Niemand erkent dit als Rusland, behalve de naZi's, Zuid-Ossetie wat zelf niet erkend wordt en Syrie die anders zonder militaire steun vallen.

Er worden geen noemenswaardige sancties genomen tegen Israel en Bush zal nooit vervolgd worden. Dat zijn zekerheden. Ook Poetin zal nooit vervolgd worden..

Dus gewoon blabla. Belgie had ooit een wet die oorlogsmisdaden waar ook ter wereld vervolgde. Toen Rumsfeld en Sharon aangeklaagd werden en dreigden de zetel van de NAVO te verhuizen stierf deze wet een premature dood.

Ik veroordeel Rusland niet omdat wat ze doen gewoon de standaard is en was in alle hedendaagse oorlogen. Waarom zouden de Russen een hogere standaard moeten hanteren dan de rest?
Dat terwijl het regime in Oekraine willekeurig burgerdoelen(reeds sinds 8 jaar), nucleaire centrales, etc. bombardeert en U dit nog nooit veroordeeld hebt, maar in tegendeel goedpraat. Wat U zegt komt neer op "de Russen zijn begonnen dus mag Kiev burgerdoelen bombarderen".

Zaporozhe werd aangehecht bij Rusland en is de facto in Russische handen. De jure is Jeruzalem geen deel van Israel, de facto wel. De jure is Kosovo deel van Servie, de facto niet.

Uiteindelijk is wat telt de facto, niet de jure.
Oud 28 december 2022, 18:12   #36376
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Vanzelfsprekend.

Zo goed als alles wat ingaat tegen het rooskleurige beeld van 'Moedertje Rusland' dat u hardnekkig probeert te blijven schetsen, kan niet anders dan door russofobie ingegeven propaganda zijn.

Een andere mogelijkheid is er niet.

2) Ik zou toch willen opmerken dat ik het Westen niet ben, en dat ik doorgaans geen 'morele lesjes' hoef/wens te geven.

Ik wil eigenlijk vooral een en ander wéten, en dankzij uw met uitgebreid betrouwbaar bronnenmateriaal ondersteunde opwerpingen kan ik misschien beginnen te zeggen dat ik eindelijk op de goede weg ben.
Ik kan verwijzingen geven naar factuele zaken.Zoals bvb. opiniepeilingen, wetten, gebeurtenissen, etc.
Wat u hierboven postte zijn opinies. Ik heb daar mijn opinie tegenover gezet, gebaseerd op mijn vele ervaringen, reizen, literatuur, etc.

Ik schets zeker niet altijd een rooskleurig beeld van Rusland, maar op dit moment is er een hevige anti-Russische campagne bezig in de westerse pers met hysterische en racistische ondertonen.
Ik heb ook soms kritiek op het Jodendom (Wallstreet, etc. ) maar tijdens WOII de Joden bekritiseren zou meehuilen met de wolven zijn.
Oud 28 december 2022, 18:41   #36377
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet in het Westen of zuiden van de VS. En zelfs in het Noord-Oosten bleven ze lang een minderheid.

In grote stukken van Rusland wonen de Russen er al sinds de 9de eeuw, enkel in Centraal-Azie kwamen ze later, vanaf de 18de eeuw. In veel gevallen werd de lokale bevolking niet verdreven of onderworpen maar geintegreerd. Dat is ook een groot verschil met het westers kolonialisme. Zelfs in Alaska heb je tot de dag van vandaag een groep Russischtalige gemengde of inheemse bevolkingsgroepen.
In Alaska heb je ook nog Inuits...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 20:34   #36378
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Wat men ook wel eens vergeet is dat het westen van de VS gewapenderhand veroverd werd op Mexico in bloedige oorlogen. Men hoeft niet steeds terug te gaan tot de genocide op 'indianen'.

Laatst gewijzigd door Bach : 28 december 2022 om 20:36.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 21:33   #36379
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Sommigen vergeten bewust of onbewust het volgende :

Citaat:
De Gadsdenaankoop

De Gadsdenaankoop (Engels: Gadsden Purchase, Spaans: La Venta de La Mesilla) was de aankoop van een stuk Mexicaans land door de Amerikaanse regering op 30 december 1853.
Het besloeg een stuk land in de huidige staten Arizona en New Mexico, ten zuiden van de Gilarivier, dat in Mexico de Mesilla-vallei genoemd werd (en wordt).
De koop werd gesloten door de Amerikaanse gezant James Gadsden en de Mexicaanse dictator Antonio López de Santa Anna.

Met de Vrede van Guadalupe Hidalgo kwam er een einde aan de Mexicaans-Amerikaanse Oorlog (1846-1848).
Een gevolg van het verdrag was de verkoop door Mexico van een groot gebied (Alta California) voor US$ 15 miljoen aan de Verenigde Staten (VS). Er bleef een betwist stuk land over tussen beide landen.[1]

De Amerikanen wilden het betwiste stuk land kopen om een zuidelijke route voor een transcontinentale spoorlijn mogelijk te maken en omdat sommige Amerikanen vonden dat de VS een schandalig lage prijs had betaald voor het gebied dat bij de Vrede van Guadalupe Hidalgo voor de Mexicanen verloren ging.
Door een extra stuk land voor een redelijke prijs te kopen kon Mexico enigszins schadeloos worden gesteld. Santa Anna had onder andere geld nodig om zijn exorbitant dure levensstijl te kunnen bekostigen.

Onder president Franklin Pierce werden de onderhandelingen geopend. James Gadsden vertrok naar de Mexicaanse hoofdstad en op 25 september 1853 begonnen de onderhandelingen met Santa Anna.[1] Op 30 december tekenden zij het verdrag, Mexico zou een stuk land ter grootte van 98.000 km² verkopen voor US$ 15 miljoen.

Oorspronkelijk was Santa Anna van plan om een veel groter stuk land te verkopen. Hij wilde Nuevo León, Tamaulipas, Chihuahua, Coahuila, Sonora en het schiereiland Neder-Californië verkopen. Dit stuitte op hevige weerstand, zowel in Mexico - de Mexicanen wilden niet nog meer grondgebied verliezen - als in de VS.
uit Wiki

Laatst gewijzigd door Anselmo : 28 december 2022 om 21:34.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 21:54   #36380
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg maar gerust dat de Russische minderheid hun eigen taal niet meer mogen spreken, tweederangsburgers werden en dus onderdrukt worden. Er worden ook nieuwe standbeelden opgericht voor nazi s die verantwoordelijk waren voor de Holocaust. Het regime in Oekraine wilde dat ook, maar dat liep verkeerd af.
Die Russische minoriteiten kunnen altijd hun liefde voor Vlad Poetin uiten door naar het grote Russische Moederland vrijwillig terug te keren. Maar om een of andere reden doen ze dat toch maar liever niet.
Ja… hallo???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be