Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2023, 19:42   #121
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik deed mijn middelbaar in de toen zo geheten wetenschappelijke A.
Ik vond wiskunde, toen nog op te delen in algebra, meetkunde, rekenkunde, en boldriehoeksmeetkunde (en/of beschrijvende meetkunde, ik herinner me veel al niet meer), heel tof.
Plezantste was om moeilijkere vraagstukken te kunnen oplossen. Orgasmes kreeg ik daarvan.
Beetje idem voor talen. En ja, daar was vaak ook "van buiten blokken" bij. Vb. tegen volgende les een stuk of 15, maal drie of maal vier, woorden van dieren in hun mannelijke, vrouwelijke, neutrale en kleintjes versie (vb. paard, hengst, merrie, veulen) in de Engelse les.
Vakken die ik in de ware zijn van het woord leuk vond waren Geschiedenis, Aardijkskunde en Latijn (als het over geschiedenis ging). Dat er (vooral bij Aardrijkskunde) ook een hele hoop van buiten leren was, was wel een nadeel.
Wiskunde vond ik vooral een gemakkelijk vak omdat eens je iets begreep het eigenlijk ok was.
Oud 9 januari 2023, 19:59   #122
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens aflevering 2 gezien over de Romeinen. Dat is voor degenen die Latijnse gedaan hebben of zich voor geschiedenis interesseren ook niks nieuw, maar ook hier zijn de bronnen beperkt (Juul Cesar in dit geval).

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 9 januari 2023 om 20:00.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2023, 21:27   #123
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Zelden iemand zo zien afgaan als Hannelore Goeman in de afspraak. Ze dacht even haar moment van glorie te beleven. Helaas, geert Noels en een PVDA historicus sabelden haar genadeloos neer met argumenten. Argumenten die pijnlijk ontbraken bij Goeman.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2023, 21:35   #124
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Zelden iemand zo zien afgaan als Hannelore Goeman in de afspraak. Ze dacht even haar moment van glorie te beleven. Helaas, geert Noels en een PVDA historicus sabelden haar genadeloos neer met argumenten. Argumenten die pijnlijk ontbraken bij Goeman.
Ik zag zowaar een kopie van haar voorzitter, die geraakt ook nooit verder dan "de facturen die de mensen moeten betalen", zonder veel tijd aan enige concrete inhoud te spenderen. En die zou dan de "slimste van den hoop" moeten zijn, want ze is begot fractieleider in het Vl.Parlement. Triestig en "leeg" personage, zoals haar voorzitter trouwens. Pijnlijk zoals die pvda-er haar neerhaalde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2023, 22:42   #125
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Overigens aflevering 2 gezien over de Romeinen. Dat is voor degenen die Latijnse gedaan hebben of zich voor geschiedenis interesseren ook niks nieuw, maar ook hier zijn de bronnen beperkt (Juul Cesar in dit geval).
Ben wel benieuwd hoe ze de Franken gaan behandelen, ook zeer belangrijk voor onze (ik kom uit Noord-Brabant, de Ambivarieten leefden ook bij ons in West Brabant) contreien. Uit de preview maakte ik toch een klein sprongetje op....

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 9 januari 2023 om 22:47.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2023, 22:48   #126
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ben wel benieuwd hoe ze de Franken gaan behandelen, ook zeer belangrijk voor onze (ik kom uit Noord-Brabant) contreien. Uit de preview maakte ik toch een klein sprongetje op....
De Merovingen en de Karolingen.

Dat waren zeker geen doetjes, maar ze hadden zeker smaak.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 januari 2023 om 22:52.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2023, 22:52   #127
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ben wel benieuwd hoe ze de Franken gaan behandelen, ook zeer belangrijk voor onze (ik kom uit Noord-Brabant, de Ambivarieten leefden ook bij ons in West Brabant) contreien. Uit de preview maakte ik toch een klein sprongetje op....
Next is ‘de Dark Ages’. Probleem daarvan is dat men er eigenlijk niks van weet.
Ik vermoed dat ze direkt naar de Pepiniden gaan.
Oud 9 januari 2023, 22:54   #128
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De vadsige koningen. Die moeten behandeld worden en rijkelijk in beeld gebracht.
Oud 9 januari 2023, 22:57   #129
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De vadsige koningen. Die moeten behandeld worden en rijkelijk in beeld gebracht.
Liefst met Artis Historia prentjes!

Oud 9 januari 2023, 23:12   #130
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Liefst met Artis Historia prentjes!

Jammer dat ik niet oud genoeg ben om die gespaard te kunnen hebben.
Oud 9 januari 2023, 23:16   #131
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jammer dat ik niet oud genoeg ben om die gespaard te kunnen hebben.
Ik heb die tweedehands gekocht voor twee keer niks. Prachtige prentjes en eigenlijk ook prachtige verhaaltjes. Dat is hoe ‘de ware Vlaming’ zijn historie ziet.
Oud 9 januari 2023, 23:17   #132
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig komen de Karolingen voort uit de Pepiniden en Arnulfingen. De Merovingen met ook onze Chlodowech (Clovis voor Francofielen ) zijn echter zeer belangrijk o.a. voor de kerstening.
Overigens kwamen de voorouders van de Robertingen en dus de Capetingen ook uit de contreien van de Zuidelijke Lage Landen (Zuidelijke Nederlanden is allicht wat te politiek voor sommigen).

Niks is een groot woord voor de Vroege Middeleeuwen, maar wel weinig/minder dan relatief de Romeinse periode er voor of de Hoge Middeleeuwen er na.
Oud 9 januari 2023, 23:28   #133
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb die tweedehands gekocht voor twee keer niks. Prachtige prentjes en eigenlijk ook prachtige verhaaltjes. Dat is hoe ‘de ware Vlaming’ zijn historie ziet.
Vrij Belgicistisch gekleurd eigenlijk, maar dat mag de pret niet deren. Ik vind ze wel plezant. Een beetje nostalgie naar meester Wim in het lager krijg ik ervan.

Ze staan ook online.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 januari 2023 om 23:30.
Oud 11 januari 2023, 04:07   #134
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
In de eerste aflevering heb ik niets gezien wat ik nog niet wist. Het niveau was wel uitermate geschikt voor de lagere school. Misschien iets voor de kleintjes op Ketnet maar toch niet primetime zondagavond op Een?
²

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Vlaemsche
?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2023 om 04:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2023, 04:15   #135
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Pajoske parafraserend.... :-)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens de site van erfgoed Vlaanderen, behoorde Limburg tot de 13e eeuw bij het graafschap Gelder. Daarna werd het graafschap Loon. En vanaf 1366 kwam het in bezit van de prins-bisschop van Luik. Het is pas bij de verovering door de Fransen dat dit een gemeenschappelijke geschiedenis met andere gebieden in het huidige Vlaamse gewest.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/themas/14440
Volgens de site van erfgoed Vlaanderen, behoorde Limburg tot de 13e eeuw bij het graafschap Gelder. Daarna werd het graafschap Loon. En vanaf 1366 kwam het in bezit van de prins-bisschop van Luik. Het is pas bij de verovering door de Fransen dat dit een gemeenschappelijke geschiedenis met andere gebieden in het huidige België.

Citaat:
Benieuwd of we daar ook iets van vernemen tijdens 'het verhaal van Vlaanderen'.
Wees er maar zeker van dat hij niet de kaas van uw brood zal halen !

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2023 om 04:16.
Oud 11 januari 2023, 04:20   #136
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
DDe Oostenrijkse Tijd wordt dus bij het ontstaan van België gerekend.
EN de Franse annexatie. En het VKN....
N'importe quoi.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2023 om 04:20.
Oud 11 januari 2023, 04:36   #137
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Aflevering 4 (van de 10) is volledig gewijd aan de guldensporenslag.En dat is geen gevolg van politieke inmenging????

bron: https://www.mijnserie.nl/het-verhaal.../aflevering_4/

Benieuwd wat ze daar gaan vertellen.
Wel, dat vertelde de programmamaker gisteren in De Afspraak, nml. dat dat niet zozeer een strijd was tussen Vlamingen en Fransen, maar des te meer tussen armen en rijken, tussen arbeiders en patriciërs.
Tevreden nu ...?
Wat daar niet vreemd aan is, is dat eergisteren, eveneens in de Afspraak, de programmaadviseur en geschiedkundige Jan Dumolyn vertelde dat geschiedenis voor hem vooral een sociaal en emancipatorisch verhaal is, maar geen natievormend....
Het is wel eerlijk van hem dat hij die eenzijdige kijk openlijk toegeeft.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2023 om 04:37.
Oud 11 januari 2023, 08:42   #138
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik focus me dan op de manier waarop ze hun achterlijke woestijn relegie zitten op te dringen en symbolen zoals kerstfeest die plots winterfeest moeten heten, dit geheel met collaboratie van de rooi en de groene natuurlijk.
De christelijke religie was maar even achterlijk. En vooral een onvoorstelbare fabel die wij 2000 jaar opgedrongen kregen.

Stel u voor: ergens in de uithoek van het Romeinse rijk wordt er een kindje geboren. Dat het een belangrijk kind was, zo zegt het verhaal, blijkt uit het feit dat er een ster bleef stilstaan waardoor drie wijzen uit het Oosten het kind konden vinden. Het kind werd geboren uit een maagd die bezwangerd was geworden door God...(!). Dat kind wordt volwassen en trekt een paar jaar door Palestina met een aantal volgelingen terwijl het mirakels verricht. Mirakels die zelfs gingen tot het opwekken van doden. Om politieke redenen wordt deze 'zoon van God', Jezus, dan opgepakt en sterft aan een kruis. In zijn graf blijft hij 3 dagen liggen en dan verrijst hij. Na zijn verrijzenis verschijnt hij nog aan zijn apostelen om dan onder hun ogen ten hemel op te stijgen en voorgoed uit het zicht te verdwijnen.

Dat is toch je reinste kolder zulke sprookjesachtige maar wel achterlijke verhaaltjes. Wie dit nog gelooft is op dit punt zeer achterlijk en/of op zijn minst kinderlijk goedgelovig. Bij de islam vindt men ook zulke verhaaltjes over Mohammed. En wie deze verhaaltjes over Mohammed gelooft is maar even achterlijk en/of kinderlijk goedgelovig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 januari 2023 om 08:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2023, 22:28   #139
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Het waanzinnige graafschap Vlaanderen: bakermat der Dietse kultuur.

Citaat:
Als ze die aflevering eindigen met de Slag bij Westrozebeke is alles in pespektief gezet.
Het prespektief is volledig zoek !

De eerste aflevering is helemaal niet typisch voor Vlaanderen. Wat daar aan bot komt geldt voor gans Europa ! En ook aan de tweede aflevering is weinig typisch Vlaams: de opstand tegen de Romeinen was een zaak van gans Gallië.

De Slag bij Westrozebeke is slechts 1 veldslag in de geschiedenis van een half millennium durende Vlaamse Opstanden en is van geen geopolitiek belang in tegenstelling tot de Guldensporenslag. Ge lijkt veldslagen te benaderen als voetbalwedstrijden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opstanden_in_Vlaanderen

En niet eens 1 bladzijde in het echte verhaal en epos van Vlaanderen:
https://geschiedenis-winkel.nl/p/de-...an-vlaanderen/

En hier daarvan een zeer groot gedeelte van de tekst:
https://www.dekroniekenvandewesthoek.be/BB9.pdf

Ook uit dat boek blijkt eens te meer dat de geschiedenis van de Nederlanden begint in het graafschap Vlaanderen dat de bakermat der Dietse kultuur vorm.
De fascinerende en wervelende geschiedenis van het graafschap Vlaanderen leest zich als een buitengewoon boeiende ridderroman die alle fiktie tart. Wanneer wordt daar ooit eens een TV-reeks van gemaakt ?
De glorie, de tragiek en het drama van het heroïsche graafschap in zijn strijd tegen zijn eeuwenoude aarts- en erfvijand, die strijd van David tegen Goliath neemt haast mythische proporties aan. Van al de leengebieden die deel uitmaakten van Frankrijk is Vlaanderen het enige dat zich daaraan uiteindelijk heeft kunnen onttrekken. Niet volledig weliswaar, maar van het Dietse Vlaanderen is relatief weinig in de strijd gebleven.

Barbara Tuchman noemde de veertiende eeuw waanzinnig en die waanzin kulmineerde in het graafschap Vlaanderen en in het bijzonder te Gent, een kolkende heksenketel van belangenkonfikten en intriges.
Bijvb. de loonsonderhandelingen werden toen niet geregeld bij paritair kommite maar door op de vuist te gaan op de Vrijdagmarkt.
De arme wevers stonden op Kwade Maandag 2 mei 1347 tegenover de volders, de armsten der armen. 500 doden en een overwinning voor de wevers. Nog geen twee jaar later, met Goede Dinsdag, wonnen de volders het pleit en werden de wevers afgeslacht. En zo ging dat maar verder.
Het was nu net de verdienste van ene JvA van daarin wat orde te brengen en een samenwerking der klassen na te streven en de rangen te sluiten tegen de gemeenschappelijke vijand. Een onmogelijke opgave op termijn.
Daarnaast waren er in dat sociaal kruidvat en die politieke heksenketel immers nog de rivaliteiten tussen:
- stad (de grote drie steden, Gent, Brugge en Ieper.) en het platteland;
- tussen Gent en Brugge onderling;
- tussen ambachten en patriciërs,
- tussen Engelsgezinden en Fransgezinden.
Allemaal zeer tragisch en dramatisch wat " het eigen 'Vlaamse' volk " mekaar aandeed. Wat een onnodig bloedvergieten.
Als men die waanzin leest kan men enkel daaruit komen als een overtuigde demokraat. En laat dat meteen de boodschap zijn die van zo een epos kan uitgaan.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2023 om 22:56.
Oud 12 januari 2023, 09:09   #140
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het prespektief is volledig zoek !

De eerste aflevering is helemaal niet typisch voor Vlaanderen. Wat daar aan bot komt geldt voor gans Europa ! En ook aan de tweede aflevering is weinig typisch Vlaams: de opstand tegen de Romeinen was een zaak van gans Gallië.

De Slag bij Westrozebeke is slechts 1 veldslag in de geschiedenis van een half millennium durende Vlaamse Opstanden en is van geen geopolitiek belang in tegenstelling tot de Guldensporenslag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opstanden_in_Vlaanderen

En niet eens 1 bladzijde in het echte verhaal en epos van Vlaanderen:
https://geschiedenis-winkel.nl/p/de-...an-vlaanderen/

En hier daarvan een zeer groot gedeelte van de tekst:
https://www.dekroniekenvandewesthoek.be/BB9.pdf

Ook uit dat boek blijkt eens te meer dat de geschiedenis van de Nederlanden begint in het graafschap Vlaanderen dat de bakermat der Dietse kultuur vorm.
De fascinerende en wervelende geschiedenis van het graafschap Vlaanderen leest zich als een buitengewoon boeiende ridderroman die alle fiktie tart. Wanneer wordt daar ooit eens een TV-reeks van gemaakt ?
De glorie, de tragiek en het drama van het heroïsche graafschap in zijn strijd tegen zijn eeuwenoude aarts- en erfvijand, die strijd van David tegen Goliath neemt haast mythische proporties aan. Van al de leengebieden die deel uitmaakten van Frankrijk is Vlaanderen het enige dat zich daaraan uiteindelijk heeft kunnen onttrekken. Niet volledig weliswaar, maar van het Dietse Vlaanderen is relatief weinig in de strijd gebleven.

Barbara Tuchman noemde de veertiende eeuw waanzinnig en die waanzin kulmineerde in het graafschap Vlaanderen en in het bijzonder te Gent, een kolkende heksenketel van belangenkonfikten en intriges.
Bijvb. de loonsonderhandelingen werden toen niet geregeld bij paritair kommite maar door op de vuist te gaan op de Vrijdagmarkt.
De arme wevers stonden op Kwade Maandag 2 mei 1347 tegenover de volders, de armsten der armen. 500 doden en een overwinning voor de wevers. Nog geen twee jaar later, met Goede Dinsdag, wonnen de volders het pleit en werden de wevers afgeslacht. En zo ging dat maar verder.
Het was nu net de verdienste van ene JvA van daarin wat orde te brengen en een samenwerking der klassen na te streven en de rangen te sluiten tegen de gemeenschappelijke vijand. Een onmogelijke opgave op termijn.
Daarnaast waren er in dat sociaal kruidvat en die politieke heksenketel immers nog de rivaliteiten tussen:
- stad (de grote drie steden, Gent, Brugge en Ieper.) en het platteland;
- tussen Gent en Brugge onderling;
- tussen ambachten en patriciërs,
- tussen Engelsgezinden en Fransgezinden.
Allemaal zeer tragisch en dramatisch wat " het eigen 'Vlaamse' volk " mekaar aandeed. Wat een onnodig bloedvergieten.
Als men die waanzin leest kan men enkel daaruit komen als een overtuigde demokraat. En laat dat meteen de boodschap zijn die van zo een epos kan uitgaan.
Men hecht te veel belang aan de Guldensporenslag. Het was een slag zoals er velen zijn geweest in die tijd. De Guldensporenslag werd ook nooit met zoveel tamtam vermeld vroeger. Het is pas door de Romantiek van de 19de eeuw dat de Groeningenslag extra in de verf werd gezet.

Idem dito voor de Boerenkrijg. Als ik bedenk dat in Hasselt er een gedenkmonument staat van de Boerenkrijg, terwijl in de historische feiten de stad Hasselt haar poorten sloot voor het ongeregeld zootje van de boerenlegers (en dit omdat ze baldadig waren en zonder discipline), dan is het plaatje duidelijk. De Fransen maakten dan ook snel korte metten met die wanordelijke bendes zogenaamde 'boerenlegers' . Voor zover er al vele boeren meestreden. Meestal waren het arbeiders, boerenknechten, ambachtslui die hun job waren kwijt geraakt door de wet Le Chapelier en ook natuurlijk jonge mensen die de Franse conscriptie probeerden te vermijden en/of zin hadden in avontuur. Meer moet men daar niet van maken. Trouwens, hun leuze 'Voor outer en heert', kwam neer op het herstel van het Ancien Regime en de privilegies van de kerk en adel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 januari 2023 om 09:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be