![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/10/vakantiedagen/
"En dus werkte federaal minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) een voorstel uit om die ziektedagen te recupereren."
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tja als Europa roept...dan breken we zelfs onze moderne landbouw af natuurlijk.
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op welke manier gaat dit niet misbruikt worden? dan meld iedereen zich toch ziek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vermits enkel de zieke een briefje krijgt bij de dokter.
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gewoon wat ik zeg.
“Als een werknemer zijn vakantie wil omzetten in ziekte, moet hij zijn werkgever verwittigen. Daarnaast is er sprake van een model dat de arts in kwestie moet invullen, zodat de werkgever de mogelijkheid heeft om een controlearts te sturen.” De dokter moet een briefje schrijven en er komt een controlearts. Nu, of dat die controlearts daadwerkelijk tot bij mij in Portugal komt, waar ik op verlof ben, om me te controleren, dat weet ik niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enig mogelijke filter is hoe dan ook de arts. Enkel hij bepaalt of iemand ziek is, of niet. Dat zal net hetzelfde zijn als iemand met ziekteklachten tijdens zijn vakantie in Portugal naar een arts trekt. ALS die arts ziet dat onze toerist echt ziek is, schrijft hij een attest uit. Als er ene komt vragen naar pillekes tegen 't schijt krijgt die daar heus geen attest van arbeidsongeschiktheid voor toch ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen doktersattest = geen ziektedagen. Je gewoon ziek melden telt niet mee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is nauwelijks verschil. Het enige wat je hoeft te doen is die dokter voor de gek houden. Doen mensen nu ook al. Als je een tijd ziek bent, kan de werkgever hier in Nederland een controlearts op je af sturen. Maar die gaat niet een volledig lichamelijk onderzoek doen, hoor. Als jij gewoon blijft doen dat je beroerd bent, dan kun je lekker thuis blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De dokter die u ziek schrijft, die zal u toch wel onderzoeken?
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beste oplossing is zulke gasten buiten gooien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om kwart voor negen belde de controlearts aan de deur, ik doe open en hij vroeg me wat ik had. Ik zei dan, ik weet het niet, de huisarts moet nog komen. De man zat daar dan verveeld mee, tenslotte was hij daar om me sneller weer aan het werk te krijgen, maar vermits de huisarts nog niets voorgeschreven had, kon hij daar geen dagen van afnemen. Hij vroeg dan, wat zijn uw symptomen? Die zal ik tegen mijn huisarts vertellen, gaf ik dan als antwoord. Hij wist het dan niet meer goed, ik kom morgen terug, vertelde hij me dan voor hij vertrok. De huisarts kwam en schreef me een week. De controlearts verscheen dan terug de dag erna en vertelde me dat ik donderdag, in plaats van de maandag daarop, moest gaan werken. Neen, zei ik dan, ik zal donderdag mijn huisarts laten komen om hem te vragen of uw diagnose, dat ik donderdag kan gaan werken en dus niet meer ziek ben, wel klopt. Als mijn huisarts me verteld dat ik nog wel ziek ben dan klaag ik u aan, wegens liegen over een diagnose om me tegen elke prijs weer op het werk te krijgen. Hij bekeek me dan enigszins onzeker en zei dan, blijf maar thuis tot maandag dan. Ik: ok, dag dokter.
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik doe open en vertel hem dat ze boven ziek in bed ligt, ik zeg kom binnen, ik vertel haar dat u hier bent. Laat maar, zei hij, ik kom niet zien of ze ziek is, ik kom enkel zien of ze thuis is. Hij weer weg (zonder haar te zien). Ik denk dan, ene keer ziek op dertien jaar en dan komen ze kijken of ze wel thuis is... Waartoe dient dat alles?
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het systeem van controleartsen is een zwakke schakel in de sociale zekerheid, dat weet iedereen. Het werkt niet tegenover mensen die systematisch 'ziek' zijn. Buiten gooien, en een betere medewerker in dienst nemen. Maar dat controlearts-verhaal is per definitie niet toepasbaar tijdens vakantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |